MS Windows
briani 27239
pdf filer?
Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-06 11:06

Måske dumt spørgsmål, men jeg kan sq ikke hitte ud af det, så
derfor spørger jeg. Kan man rette i teksten i en pdf fil?

Det er fordi jeg har fået tilsendt en sang i pdf format, og jeg
skulle gerne have rettet nogle navne, ellers er der sikkert nogle
der vil studse lidt til festen.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Max

Dato : 11-12-06 11:17

Hej Henning

> Måske dumt spørgsmål, men jeg kan sq ikke hitte ud af det, så
> derfor spørger jeg. Kan man rette i teksten i en pdf fil?

Du kan rette i teksten hvis du har en Adobe Acrobat, ellers er du
du nødt til at kopiere teksten over i et tekstbehandlingsprogram
og lave dine ændringer og så skabe en ny PDF.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 11-12-06 11:53

Henning Lund wrote:

> [...]
>
> Det er fordi jeg har fået tilsendt en sang i pdf format, og jeg
> skulle gerne have rettet nogle navne, ellers er der sikkert nogle

Kan du ikke bare kopiere teksten over i et almindeligt
tekstbehandlingsprogram?

Det er nok nemmere - og i hvert fald billigere - end at skulle til at
indkøbe Acrobat, der kan ændre i en PDF-fil.

Fra : Claus Rathlou

Dato : 11-12-06 12:18

Holst skrev:

> Det er nok nemmere - og i hvert fald billigere - end at skulle til at
> indkøbe Acrobat, der kan ændre i en PDF-fil.

Download Foxit PDF editor, http://www.foxitsoftware.com/pdf/pe_intro.php
mvh

Claus

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-06 13:27

Claus Rathlou skrev:

> Download Foxit PDF editor,
> http://www.foxitsoftware.com/pdf/pe_intro.php mvh
>
> Claus

Huha den koster pæng

Fra : Claus Rathlou

Dato : 11-12-06 13:50

Henning Lund skrev:

> Huha den koster pæng
Ja, men hvis du installer programmet og vælger Keep evaluating når
programmet starter, kan det bruges uden begrænsninger også tidsmæssig.

Claus

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-06 13:53

Claus Rathlou skrev:

> Ja, men hvis du installer programmet og vælger Keep evaluating
> når programmet starter, kan det bruges uden begrænsninger også
> tidsmæssig.
> Claus

Ok det vil jeg straks afprøve, tak.

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-06 14:00

Claus Rathlou skrev:

> Ja, men hvis du installer programmet og vælger Keep evaluating
> når programmet starter, kan det bruges uden begrænsninger også
> tidsmæssig.

Så vidt, så langt, men hvordan pokker retter man i teksten, jeg
er ikke speciel god til udenlandske tekniske udtryk, og jeg kan
ikke lige gennemskue hvordan jeg fjerner ord og indsætter andre
efter jeg har åbnet min pdf?

Fra : Holst

Dato : 11-12-06 14:01

Claus Rathlou wrote:

> Ja, men hvis du installer programmet og vælger Keep evaluating når
> programmet starter, kan det bruges uden begrænsninger også tidsmæssig.

Men ud fra beskrivelsen lyder det jo til, at der blive sat en form for
vandmærke på alle sider i evalueringsudgaven.

Fra : Claus Rathlou

Dato : 11-12-06 14:26

Holst skrev:

> Men ud fra beskrivelsen lyder det jo til, at der blive sat en form for
> vandmærke på alle sider i evalueringsudgaven.
Yes, kan du leve med det??

Fra : Claus Rathlou

Dato : 11-12-06 14:34

Claus Rathlou skrev:

> Yes, kan du leve med det??

Det er følgende 3 linier som kommer på siden:

Edited by Foxit PDF Editor
Copyright (c) by Foxit Software Company, 2004
For Evaluation Only.

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-06 14:36

Claus Rathlou skrev:

> Det er følgende 3 linier som kommer på siden:
>
> Edited by Foxit PDF Editor
> Copyright (c) by Foxit Software Company, 2004
> For Evaluation Only.

hvordan hulen bruger man programmet til at rette/slette tekst??

Fra : Holst

Dato : 11-12-06 14:51

Henning Lund wrote:

> hvordan hulen bruger man programmet til at rette/slette tekst??

Hvis han ikke kan fremhæve teksten og kopiere den, så kan det som Thomas
nævnte jo skyldes: "Og det kan den kun, hvis hele skriften er integreret
i PDF'en og det er den langt fra altid."

Og er det tilfældet, kan det vel heller ikke lade sig gøre i Foxedit.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-12-06 12:21

Holst skrev:

> [...]
> til at indkøbe Acrobat, der kan ændre i en PDF-fil.

Og det kan den kun, hvis hele skriften er integreret i PDF'en og

Hilsen
Madsen

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-06 13:26

Holst skrev:
> Kan du ikke bare kopiere teksten over i et almindeligt
> tekstbehandlingsprogram?

Hvordan dælen kopierer jeg teksten i en pdf fil, der er ikke
muligheden med at markere alt?

Der er også et par sort hvide billeder der skal med, så det er
nok aligevel ikke løsningen.

Fra : Holst

Dato : 11-12-06 13:43

Henning Lund wrote:

> Hvordan dælen kopierer jeg teksten i en pdf fil, der er ikke
> muligheden med at markere alt?

Kan du ikke bare klikke på markeringsværktøjet og fremhæve den del, du
vil kopiere, trykke ctrl-c og dernæst ctrl-p i dit tekstbehandlingsprogram?

> Der er også et par sort hvide billeder der skal med, så det er
> nok aligevel ikke løsningen.

Ja, det må du om. Så må du jo bruge Acrobat eller var det Foxedit, den
hed, som en anden nævnte?

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-06 13:51

Holst skrev:

> Kan du ikke bare klikke på markeringsværktøjet og fremhæve den
> del, du vil kopiere, trykke ctrl-c og dernæst ctrl-p i dit
> tekstbehandlingsprogram?

Jow men der kan stadig ikke rettes i teksten

> Ja, det må du om. Så må du jo bruge Acrobat eller var det
> Foxedit, den hed, som en anden nævnte?

De er dyre

Fra : Holst

Dato : 11-12-06 14:01

Henning Lund wrote:

> Jow men der kan stadig ikke rettes i teksten

Kan du ikke rette i teksten i dit tekstbehandlingsprogram ...?!?!?

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-06 14:05

Holst skrev:

> Kan du ikke rette i teksten i dit tekstbehandlingsprogram
> ...?!?!?

Nej

Fra : Holst

Dato : 11-12-06 14:11

Henning Lund wrote:

> Nej

Øhh ... nå!

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-06 14:18

Holst skrev:
> Øhh ... nå!

Ja det er sker er at hele pdf siden kopieres over i words som er
det eneste jeg har, der kan jeg ikke rette i teksten, hvis jeg
forsøger at gøre et eller andet, så er det hele "pdf billedet"
der markeres, ikke noget af teksten.
Jeg kunne kun finde ud af at overføre teksten fra pdf via det
værktøj der hedder snapshot, det er nok der det går galt, jeg ved
ikke hvordan ellers jeg kopierer teksten fra pdfén.

Fra : Holst

Dato : 11-12-06 14:39

Henning Lund wrote:

> [...]
> værktøj der hedder snapshot, det er nok der det går galt, jeg ved
> ikke hvordan ellers jeg kopierer teksten fra pdfén.

Lige til venstre for snapshot-værktøjet er markeringsværktøjet, som du
skal bruge. Klik på den, og du kan nu trække musen hen over den tekst,
du vil fremhæve - ganske ligesom i et almindeligt tekstbehandlingsprogram.

Men som Thomas skrev: "Og det kan den kun, hvis hele skriften er
integreret i PDF'en og det er den langt fra altid." Hvad der er
tilfældet med din tekst, skal jeg ikke kunne sige. Min erfaring er blot,
at man normalt kan.

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-06 14:41

Holst skrev:

> [...]
> markeringsværktøjet, som du skal bruge. Klik på den, og du kan
> nu trække musen hen over den tekst, du vil fremhæve - ganske

Det har jeg prøvet, men det bliver til et image, så den kan der
ikke rettes i via word

Fra : Holst

Dato : 11-12-06 14:49

Henning Lund wrote:

> Det har jeg prøvet, men det bliver til et image, så den kan der
> ikke rettes i via word

Jeg begynder at få det indtryk, at det nok var nemmest, du bare fra
starten havde udskrevet siden og efterfølgende tastet den ind manuelt i
Word. Så havde du været færdig for længst.

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-06 14:53

Holst skrev:

> Jeg begynder at få det indtryk, at det nok var nemmest, du
> bare fra starten havde udskrevet siden og efterfølgende tastet
> den ind manuelt i Word. Så havde du været færdig for længst.

Hehe problemet er bare jeg ofte får den slags breve og har brug
for at kunne rette i dem.

Fra : Holst

Dato : 11-12-06 15:07

Henning Lund wrote:

> Hehe problemet er bare jeg ofte får den slags breve og har brug
> for at kunne rette i dem.

Så må du jo få folk til at lade være med at sende dem til dig som PDF.

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-06 15:10

Holst skrev:

> Så må du jo få folk til at lade være med at sende dem til dig
> som PDF.

Helt ærligt ved jeg heller ikke hvorfor faen de gør det, er der
nogen fordel ved at bruge pdf når man laver sådan noget? På mit
arbejde bruger de det også.

Fra : Holst

Dato : 11-12-06 15:26

Henning Lund wrote:

> Helt ærligt ved jeg heller ikke hvorfor faen de gør det, er der
> nogen fordel ved at bruge pdf når man laver sådan noget? På mit
> arbejde bruger de det også.

Ja, PDF er et fedt format.

Vi kan alle læse det og udskrive det, uafhængigt af platform, og det er
gratis i den udstrækning. Det forudsætter ikke, vi indkøbet Word,
Publisher eller lignende i dyre domme.

Men skal der sendes filer rundt til redigering og lignende, så er PDF
naturligvis ikke er særligt hensigtsmæssigt valgt format.

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-06 15:13

Henning Lund wrote:

> Jow men der kan stadig ikke rettes i teksten

> De er dyre

Sådan er det jo. Hvis jeg vil køre hurtigt er den bil også dyrere end det
jeg har. Software udviklere skal også have smør på brødet.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-06 14:19

Holst skrev:

> Kan du ikke bare klikke på markeringsværktøjet og fremhæve den
> del, du vil kopiere, trykke ctrl-c og dernæst ctrl-p i dit
> tekstbehandlingsprogram?

nej

Fra : vk

Dato : 11-12-06 13:58

> Hvordan dælen kopierer jeg teksten i en pdf fil, der er ikke muligheden
> med at markere alt?

Ctrl + a skulle markere det meste
herefter CTRL + c skulle kopiere det markerede

I tekst-programmet CTRL + v skulle indsætte det kopierede

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-06 14:13

Fra : vk

Dato : 11-12-06 14:58

> Nej

> Nej

Hmm. kunne ud ikke maile pdf-filen til vejenFJERN@bigfoot.com

Det kunne tyde på at din pdf-fil indeholder en scannet tekst.

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-06 14:59

vk skrev:

> Det kunne tyde på at din pdf-fil indeholder en scannet tekst.

jeg er sikker på den er scannet, det er en sang så de har sikkert
scannet den ind og sendt den, og det er vel derfor jeg iokke kan
rette teksten.

Fra : vk

Dato : 11-12-06 15:13

> jeg er sikker på den er scannet, det er en sang så de har sikkert scannet
> den ind og sendt den, og det er vel derfor jeg iokke kan rette teksten.

Netop.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-12-06 15:32

Henning Lund skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> jeg er sikker på den er scannet, det er en sang så de har
> sikkert scannet den ind og sendt den, og det er vel derfor jeg
> iokke kan rette teksten.

Når den er scannet, så er det egentlig ikke tekst - men et foto
af en tekstside - og derfor kan du ikke rette i den uden videre.

Der findes programmer f.x. Omnipage, Abbyy Finereader m.fl., der
kan hive teksten ud fra et scannet billede - men det er nok lige
så nemt at skrive det igen - og det vil nok ikke hjælpe dig, da
du så bagefter skal lave et nyt dokument med den nye tekst.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Holst

Dato : 11-12-06 15:43

Henning Lund wrote:

> jeg er sikker på den er scannet, det er en sang så de har sikkert
> scannet den ind og sendt den, og det er vel derfor jeg iokke kan
> rette teksten.

Men kan du så ikke tage et screendump, køre billedet gennem et
ocr-program af en art og klippe billederne ud til senere brug?

Fra : Max

Dato : 11-12-06 17:25

Hej Holst

> Men kan du så ikke tage et screendump, køre billedet gennem et
> ocr-program af en art og klippe billederne ud til senere brug?

Det kan Acrobat også klare :))

--
Mvh Max

Fra : Kenned

Dato : 11-12-06 17:12

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er fordi jeg har fået tilsendt en sang i pdf format, og jeg skulle
> gerne have rettet nogle navne, ellers er der sikkert nogle der vil studse

Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men er hele fidusen ved Pdf formatet
ikke at udgiveren eller forfatteren kan bestemme hvilke rettigheder du har
med det dokument? Jeg mener at hvis nu forfatteren ikke har givet dig
rettighed til at ændre i dokumentet, så kan det vel ikke bare lige lade sig
gøre?

Kenned

--
Jeg beskyttes ikke af SPAMfighter til privatbrugere.
Men jeg har navnet i min signatur for at være på tværs overfor dem som

Fra : Max

Dato : 11-12-06 17:24

Hej Kenned

> rettigheder du har med det dokument? Jeg mener at hvis nu forfatteren
> ikke har givet dig rettighed til at ændre i dokumentet, så kan det
> vel ikke bare lige lade sig gøre?

Jo.

--
Mvh Max

Fra : Kenned

Dato : 11-12-06 18:09

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-06 19:00

Kenned skrev:

> Nå

Aha

Fra : John

Dato : 11-12-06 20:25

> Aha

Oh..

Fra : Carl-Erich Hansen

Dato : 11-12-06 20:39

Det var da lidt af en lang tråd!!
Prøv Programmet www.pdfFactory det fås på dansk, og for et par hundrede
kroner kan man også rette i teksten.
Se info@bn-forlag.dk

Mvh.Carl-Erich
> --
> Mvh Henning Lund
> http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
> vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.

"Henning > --

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-06 21:34

Carl-Erich Hansen skrev:
> Det var da lidt af en lang tråd!!
> Prøv Programmet www.pdfFactory det fås på dansk, og for et par
> hundrede kroner kan man også rette i teksten.

For det første virker linket ikke, og er du 100% sikker på den
kan rette teksten når det er et indscannet dokument?

Fra : Max

Dato : 11-12-06 21:50

Hej Henning

> For det første virker linket ikke, og er du 100% sikker på den
> kan rette teksten når det er et indscannet dokument?

Hvis det er et billede dokumentet indeholder, ja så kan man
jo af naturlige årsager ikke redigere i teksten.

Send mig den PDF og jeg skal returnere en redigerbar Word fil.

--
Mvh Max

Fra : Henning Lund

Dato : 12-12-06 13:52

Max skrev:

> Send mig den PDF og jeg skal returnere en redigerbar Word fil.

Jeg har bedt dem om at sende i et andet format, jeg gider ikke
rode med den mere.