MS Windows
briani 27239
Flere Win XP på samme maskine
Fra : ttoet

Dato : 09-12-06 21:46

Hej.

Er ved at starte en ny maskine op. På denne maskine der skal køre Win XP
pro, installerer jeg samtidig MS virtual PC. Er der nogen juridiske
problemer med at installere den samme Win XP pro èn eller flere gange i
virtual PC? Og, hvis der er nogen der har prøvet, skal man så også aktivere
disse?

Thoeger

Fra : Fjollefrans

Dato : 09-12-06 23:56

> [...]
> problemer med at installere den samme Win XP pro èn eller flere gange i
> virtual PC? Og, hvis der er nogen der har prøvet, skal man så også

du skal ha' en licens per virtuelle maskine, installationer i Virtual PC
opfører sig som en rigtig maskine, så derfor skal de aktiveres.

- FF

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-12-06 00:29

Den 09-12-06 23.56 skrev Fjollefrans følgende:

> du skal ha' en licens per virtuelle maskine, installationer i Virtual PC
> opfører sig som en rigtig maskine, så derfor skal de aktiveres.

Normalt forsvarer jeg Microsofts licensbetingelser med hensyn til fx
OEM-versioner, og hvad andre ellers plejer at brokke sig over. Men lige
netop her er der et punkt, som jeg tror Microsoft vil få underkendt i en
eventuel retssag. Jeg vil mene, licensbetingelsen om en licens pr.
virtuelle maskine er klart urimelig ved almindelig brug.

Jeg erkender åbent, at jeg overtræder dette punkt, og jeg tvivler stærkt
på, at Microsoft nogensinde vil lægge sag an for en overtrædelse af det,
undtagen i ekstreme tilfælde - fx en supercomputer med mange XP'er, der
bruges af mange brugere samtidig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hotdog: Pølse opfundet af en kinesisk jernbanekok...

Fra : Hans

Dato : 10-12-06 11:04

> [...]
> på, at Microsoft nogensinde vil lægge sag an for en overtrædelse af det,
> undtagen i ekstreme tilfælde - fx en supercomputer med mange XP'er, der

Enig. Det svarer vel til at installere den samme WXP på flere flytbare
harddiske til samme maskine.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 10-12-06 11:57

"Hans" <Hans@æøå.då> wrote in message

> Enig. Det svarer vel til at installere den samme WXP på flere flytbare
> harddiske til samme maskine.

Uden at skulle forsvare MS, men med samme XP på flere diske til samme
maskine, bliver XP jo kun brugt en gang på samme tid, som virtuel maskine
kan den samme XP vel ende med at blive brugt flere gange på samme tid, hvis
jeg forstår virtuel begrebet korrekt.

Nogle der iøvrigt har en link til en guide til dette ?

Kender kun til Wmware

Mvh

Kim

Fra : Villy Jensen

Dato : 10-12-06 06:25

> Og, hvis der er nogen der har prøvet, skal man så også aktivere
> disse?

Jeg har ikke prøvet MS virtual PC, men jeg vil da forvente at du kan
aktivere ved blot at kopiere wpa.dbl til de uaktiverede installationer på
samme PC. Det skulle kunne lade sig gøre, da hardware og IP-adresser er
identiske

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-12-06 09:19

Den 10-12-06 06.24 skrev Villy Jensen følgende:

> [...]
> aktivere ved blot at kopiere wpa.dbl til de uaktiverede installationer på
> samme PC. Det skulle kunne lade sig gøre, da hardware og IP-adresser er

De er identiske i hver virtual installation, men ikke identiske med ens
rigtige Windows. Når man har aktiveret den virtuelle XP, så er det
nemmeste at tage en backup-kopi af imagefilen og så bruge den til at
kopiere nye XP'er fra. Det har også den fordel, at man kan lave en
grundopsætning, så man ikke starter helt på bar bund hver gang. Det
kræver dog, at man har rigelig harddiskplads, da en imagefil fylder pænt
op.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
En fjer bliver til fem høns: Mendels vision om genteknologi...