Sådan fik jeg mere kobber!
Fra : Tower

Dato : 28-06-01 09:52

Flere, incl. mig selv i vores andelsboligforening har fået afslag på
WOL/Tiscali adsl-bestillinger på grund af mangel på kobber. Da jeg for kort
tid siden skulle flytte til en anden lejlighed i samme bygning, bestilte jeg
adsl hos WOL til min nye adresse FØR jeg bestilte flytning af telefonen,
bl.a. fordi jeg ønskede at forbindelsen var klar samtidig med at jeg var
færdig med at sætte lejligheden i stand.

Lejlighedens eneste telefonstik blev derved overdraget til WOL, uden at jeg
specifikt havde bedt om det. Da forbindelsen virkede, bestilte jeg flytning
af min telefon, og TDC-damen som jeg gav min flyttebestilling, kunne se at
det var nødvendigt at sende en tekniker ud, hvilket først kunne ske efter
knap en måned.

Da jeg nu havde solgt min gamle lejlighed stod jeg uden telefon i en
periode, men da teknikeren, der i øvrigt bannede og svovlede over at skulle
hente forbindelsen helt nede i kælderen, havde installeret det nye
telefonstik virkede det hele.

To ting kom dog lidt bag på mig. Ud over flytning af telefon på 475,- skal
jeg også betale for oprettelse af stik, 325,- og startgebyr, 375,-. Jeg
havde heller ikke forudset at jeg skulle leve en lille måned uden telefon.

Men alt i alt er jeg en tilfreds mand. Jeg har fået noget ekstra kobber, som
jeg sandsynligvis ikke kunne have fået på andre måder, da TDCs teknikere
næppe bruger flere timer på at lave en WOL-forbindelse, hvorimod de gør hvad
der er nødvendigt for at man kan få en telefonforbindelse.

-Tower

Fra : Morten Birkelund - A~

Dato : 28-06-01 10:12

"Tower" <tower@nospam.dk> wrote in message

> [...]
hvad
> der er nødvendigt for at man kan få en telefonforbindelse.

Teledanmark har forsyningspligt med telefonlinjer, så sætter du et skur op
på en mark ude i ingenting i Jylland og bestiller en telefonlinje, så kommer
dem og det kommer ikke til at koste mere end det som du i overstående
eksempel betalte.

Selvom at de skal til at grave flere kilometer.

--
Morten Birkelund
Ansat hos Azero.dk men udtaler sig her for egen regning.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-06-01 10:47

In article <9hesbn$t48$1@sunsite.dk>, Morten Birkelund - Azero.DK wrote:

> Teledanmark har forsyningspligt med telefonlinjer, så sætter du et skur op

For lige at afklare: TDCs forsyningspligt er specificeret i
Bekendtgørelse nr 1010 af 06/11/2000, som kan findes på retsinfo.dk

--
Andreas Plesner Jacobsen | You will be the last person to buy a Chrysler.

Fra : Gregers Petersen

Dato : 29-06-01 08:11

Som f.eks. http://skur.ter.dk *LOL*

--
MvH

Gregers Petersen
http://main.internord.dk/~petersen/disclaimer.html

Fra : Tower

Dato : 28-06-01 10:40

Jeg skrev::
> [...]
skulle
> hente forbindelsen helt nede i kælderen, havde installeret det nye

Misforstå mig ikke. TDCs teknikere gav mig en god service og var mægtig
flinke.

> Men alt i alt er jeg en tilfreds mand. Jeg har fået noget ekstra kobber,
som
> jeg sandsynligvis ikke kunne have fået på andre måder

Jo forresten, man kunne jo også bestille en ekstra TDC-forbindelse og
derefter overdrage den til adsl-udbyderen. Med det ville vist være lidt
dyrere.

-Tower

Fra : Tim Christensen

Dato : 28-06-01 15:27

> Jo forresten, man kunne jo også bestille en ekstra TDC-forbindelse og
> derefter overdrage den til adsl-udbyderen. Med det ville vist være lidt
> dyrere.

Problemet er barre at TDC sagtens kan lægge flere telefonlinjer på et
kobberpar.

Mvh

Tim

Fra : Thomas H.

Dato : 28-06-01 16:36

> Problemet er barre at TDC sagtens kan lægge flere telefonlinjer på et
> kobberpar.

Jeg ved ikke om det er et problem, om TDC kan lægge flere telefonlinier
på et kobberpar !!!! Hvis det er til slutbrugeren (kunden) du tænker på,
at de kan lægge flere linier på samme par, så er der kun en måde at gøre
det på, og det er ved at installere en PCM 2, som deler en linie i to,
men det begrænser så også brugen af kobberet, for der kan ikke
installeres ISDN, eller for den sags skyld ADSL, det er kun to PSTN
(almindelig telefon) linier man kan få ud af det !!! Hvis det derimod er
mellem centralerne du tænker på, så kan det lade sig gøre at lægge flere
end to telefonliner på samme kobber, for det er et andet udstyr der
bliver brugt !!!

Thomas H.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-06-01 18:50

"Tower" <tower@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvad
> der er nødvendigt for at man kan få en telefonforbindelse.

Ifølge aftalen kunne TDC bare have sagt haps til WOL-kobberet, men det er
svjv ikke sket endnu

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen