"sammensætning" af to hunde...ung/gammel
Fra : Bjørn P.Callesen

Dato : 28-06-01 09:24

Hejsa!!

Vi har lige anskaffet os en lille 9 ugers Dalmatiner tæve
fra tyskland.....
Vi har i forvejen en ung Dalmatiner han på 15 mdr....
og de to skulle gerne gå sammen resten af deres liv uden problemer....
Hvordan gør man bedst det???
Igår da vi kom hjem med hvalpen....kørte vi et andet sted hen for at de
kunne mødes første gang.
Det gik også fint....meeeeeen
vores han-hund er totalt forelsket......den løber efter hvalpen hele tiden
og vil slikke hende.....og hvis vi ikke passer på så forsøger han og "parre"
hende hele tiden...
men det er jo lidt tidligt ha ha ha ha
nej......det er faktisk pisseirreterende at kigge på.
Vores han-hund har nu ikke spist og drukket i 24 timer...
fordi den er så optaget af hende...
Har i noget erfaring med det???
Går det over af sig selv???
Hvad gør man????

På forhånd tak!!

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 28-06-01 11:41

Hej

Jeg tror ikke denne situation er "normal" idet en lidt ældre hund ville have
forstået at den lille er en hvalp. Din han er selv i en vanskelig periode,
måske på nippet til at gå ind i "problemperiode" nr. 2 i forpindelse med
psykisk modenhed. Han er dog gammel nok til instinktivt at vide, hvordan han
bør behandle en hvalp, da ulve i naturen ofte får et nyt kuld hvert år.

Jeg ville ikke satse på at problemet løste sig selv, især ikke på grund af
den nye lille tæve. Hun er selvfølgelig stresset i forvejen - adskillelse
fra søskende, lang rejse, nyt hjem, nye mennesker osv. At hendes første
kontakt med sin nye hundeven så også skal være så anstrengende for hende
synes jeg er synd. Hvordan reagerer hvalpen? Viser hun dæmpende signaler
(underkastelse, slikken, smasken osv.)? og i så fald accepterer den "gamle"
dette? Ellers risikerer I at hvalpen senere vil blive aggressiv over for
andre hunde eller eventuelt helt vil undgå kontakt med andre hunde. I bør
derfor allerede nu vise jer som ledere af flokken og bestemme, hvem der må
parre/dominere hvem. Lær den store hund at acceptere jeres nej og brug
derefter dette til at forhindre ham i at ride på den lille. Dette burde være
fuldt ud acceptabelt for ham, da floklederen normalt vil være den, der
bestemmer hvem der må parre sig.

-Trine
--
-Trine

Se Robin på http://knarf.adsl.dk

Fra : Jo-Ann

Dato : 28-06-01 13:49

Hejsa !

Ja, måske er det ikke "normalt" at han gør som han gør...men alligevel sker
det nu af og til.....har mailet med et par stykker som også har fået en
lille tæve, hvor hanhunden er på samme alder !

Vores hanhund var 19 mdr. da vi fik en 9 ugers tæve. Han var meget meget sød
ved hende ! Men også lidt "forsigtig"...har læst at det er naturligt at
hannerne er lidt tilbage holdende over for hvalpe, til hvalpene er 12-16
uger (en han ulv ville aldrig komme i nærheden af en hvalp før hvalpene er
12-16 uger og kommer ud af hulen...er hva' jeg har hørt !)

Nå, men altså samtidig med han var sådan lidt "forsigtig" med hende, og i
det store hele meget sød...ja, så kom det også op i ham det der med at han
da liiiiige skulle prøve ! Ja, prøve at parre hende ! Nu er mine hunde ca.
samme størrelse som dalmatinere (lidt større måske) og jeg kan godt huske da
min "små 50 kilos" hanhund ville på min 8-9 kilo' tæve ! Kan ikke huske om
han også slikkede hende..men han forsøgte at parre hende. Han spiste
normalt...ja og ellers var vi også kørt direkte til dyrlæge, for han er
MEGET madglad.

Jeg ville hvis jeg var Jer få tjekket jeres lille tæve for blærebetændelse.
Har en del tæve hvalpe faktisk og dette kan forvirre en ellers "normal"
hanhund i denne alder (skriver "normal" da jeg ikke mener at nogle hanner i
den alder er helt normale *S*). Lugten fra en tæve med blærebetændelse kan
hanner godt sommetider tage fejl af....har hun nogen symptomer for at kunne
blærebetændelse ??

Hvis ikke det var det, så ville jeg benytte en nej kommando når han
forsøger...men pas på ikke at gøre det således at han bliver bange for hende
(ja, hanner i den alder kan være mystiske !!).

Min hanhund forsøgte vel i en månedstid at springe på tæven...vi var meget
konsekvente og sagde nej (af en eller anden grund sagde hun ikke selv fra..)
og så fandt han da også ud af det.

Idag kan de slet ikke undværer hinanden ! De sover altid sammen (selvom de
har op til flere sover pladser, så ligger de altid samme sted) ja, og hun er
ikke blevet "trykket" eller noget af det, og er bestemt ikke aggressiv over
for andre hunde ! Vores tæve sidste ingen signaler til ham om at han ikke
måtte...næ, hun blev bare lidt stille (ja, hvem ville ikke blive det af
sådan et "overfald)...men så snart hun så gjorde noget, f.eks. pev, eller
lign. så stoppede han også !! Når de legede var han meget forsigtig, og hvis
han så allligevel blev for vild (han var jo også selv kun en stor hvalp) så
gav hun det voldsomt hyl fra sig (selvom han ikke rørte hende !!) og så
stoppede han også omgående (for så at blive overfaldt af det lille uhyrer
med det skarpe tænder).

Jeg tror IKKE umiddelbart at der er noget "vildt galt" med Jeres
hanhund...men selvfølgelgi skal I da holde øje med det, og så si' nej til
ham alle de gange i "fanger ham" i det ! En dalmatiner og en ridgeback han
er nok rimelig "ens"...ja og han er altså LANGT FRA voksen i den alder han
har nu ! Min hanhund bliver 4 år på mandag (forhåbentlig) og han er først nu
sådan lige ved at være der hvor jeg vil kalde ham voksen...selvom han da
fysisk stadig vokset !! Han er dog ved at være sådan nogenlunde voksen "i
hovedet" men er dog stadig meget meget legesyg !! Dejligt !!

Held og lykke med de to ! De skal nok gå, og jeg håber I får mange herlige
timer med dem ! Det har vi ihvertfald med vores, og vi skal ALDRIG mere kun
have en hund !!

KH

Jo-Ann