Spalter med CSS
Fra : Jesper Tverskov

Dato : 28-06-01 09:25

Hvordan forhindrer jeg, at den højre spalte drøner ned under
spalterne til venstre, når jeg reducerer browservinduet?

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Mads United

Dato : 28-06-01 09:47

> Hvordan forhindrer jeg, at den højre spalte drøner ned under
> spalterne til venstre, når jeg reducerer browservinduet?

øhm... hvad ??

tror du bliver nødt til at uddybe eller vise os et online eksempel!

Fra : Jesper Tverskov

Dato : 28-06-01 10:02

Jeg vil gerne lave spalter med "float" i CSS i stedet for at bruge
tabeller. Jeg kan godt lave tre spalter, men jeg kan ikke leve med, at
de ikke er robuste.

Hvis brugeren, der ser websiden, reducerer browservinduets bredde, vil
den højre spalte på et tidspunkt drøne ned under spalterne til
venstre, og således fuldstændig smadre layoutet.

Findes der metoder til at undgå dette, så det i prakis er muligt at
bruge CSS til layout i stedet for tabeller?
- - - - - -

Fra : Claus Pryds

Dato : 28-06-01 18:15

"Jesper Tverskov" <jesper.tverskov@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Findes der metoder til at undgå dette, så det i prakis er muligt at
> bruge CSS til layout i stedet for tabeller?
[snip]

Den css egenskab du er ude efter hedder float
du kan se et ret godt eks på dette link

http://www.html.dk/tutorials/css/lektion13.asp

--
MVH
Claus Pryds

Fra : Jesper Tverskov

Dato : 28-06-01 18:21

Jeg bruger "float", men spalterne er ikke tilstrækkeligt robuste til, at
jeg synes at metoden kan erstatte tabeller til layout.

Findes der en metode til, sammen med "float" i CSS, at gøre spalterne
robuste, så de ikke drøner ned under hinanden, hvis brugeren gør
browservinduet meget lille?

- - - - -

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 28-06-01 18:35

On Thu, 28 Jun 2001 17:20:33 +0000 (UTC), Jesper Tverskov
<jesper.tverskov@mail.tele.dk> wrote:

>Findes der en metode til, sammen med "float" i CSS, at gøre spalterne
>robuste, så de ikke drøner ned under hinanden, hvis brugeren gør
>browservinduet meget lille?

Ja!
Kig for **** på den URL du får givet:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion13.asp

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Jesper Tverskov

Dato : 28-06-01 21:27

Jeg har set den pågældende lektion, og dér ser du jo netop i eksemplet
med de tre spalter, at når du gør browservinduet tilstrækkeligt lille, så
drøner den højre spalte ned under spalterne til venstre og smadrer
layoutet.

I et mere realistisk eksempel, hvor der også er margener mellem
spalterne, er ovenstående adfærd endnu mere tydelig.

Det betyder at CSS og "float" stadig er uanvendelig som erstatning for
tabeller, bortset fra ved det meste simple layout, hvis dette problem
ikke kan løses?

- - -

Fra : Michael Jensen

Dato : 28-06-01 22:06

> [...]
>
> Det betyder at CSS og "float" stadig er uanvendelig som erstatning for
> tabeller, bortset fra ved det meste simple layout, hvis dette problem

Er det ikke "clear" du leder efter? Den er beskrevet på siden som der blev
henvist til før.

--
Hilsen Michael

Fra : Sabrina og Thomas

Dato : 28-06-01 22:50

[snip med hård hånd]

Dur det med float og så videre også i NN 4? Jeg eksperimenterede engang med
placering af ting og sager vha. CSS-positionering, men førnævnte browser var
en klovn til at vise siden uanset hvad jeg gjorde...

/Thomas

Fra : Jørn Andersen

Dato : 28-06-01 23:10

On Thu, 28 Jun 2001 20:26:52 +0000 (UTC), Jesper Tverskov
> [...]

>I et mere realistisk eksempel, hvor der også er margener mellem
>spalterne, er ovenstående adfærd endnu mere tydelig.

Spørgsmålet er så: Hvordan vil have de skal opføre sig?

Hvis vi tager eksemplet:
og formindsker til der hvor længden af det længste ord er bredere end
spaltebreddem, så
- opfører MSIE 5.5 sig som du beskriver
- Opera 5 holder fast i de 3 spalter, som i stedet begynder at
overlappe.

Hvis du brugte en tabel, ville du også få fastholdt 3 spalter, men
sandsynligvis vil højre side være uden for skærmen.

Jeg ved ikke, hvad du foretrækker. Personligt foretrækker jeg nok
MSIE5's opførsel, da du så til stadig har hele *budskabet* læsbart -
uden overlap (som Opera5) og uden sidescroll (som ved en tabel).

- Og *budskabet* er vel trods alt vigtigere end layoutet, ikke?

>Det betyder at CSS og "float" stadig er uanvendelig som erstatning for
>tabeller, bortset fra ved det meste simple layout, hvis dette problem
>ikke kan løses?

Tjah, det kan man så diskutere. Jeg bruger stadig tabeller til en del
formatteringsting, men det er mindre og mindre og mest af gammel vane

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Jesper Tverskov

Dato : 29-06-01 23:08

Der kan være situationer, hvor du kan udnytte kreativt, at f.eks. et
tospaltet layout automatisk forandres til et énspaltet layout, når
browservinduet kommer under en vis bredde!

Men generelt mener jeg, at sætter du margener og et par grafikbilleder ind på
spalteeksemplet med de tre spalter på html.dk, så tror jeg hurtigt, at vi kan
blive enige om, at det er uacceptabelt, at højre spalte drøner op og ned som
en yoyo i IE.

Operas overlapning er selvfølgelig også uacceptabel, og jeg vil da langt
foretrække tabeller, hvor de variable spalter presses sammen til de ikke kan
mere, og så kommer der scrollepanel på tværs for at signalere at
browservinduet er blivet for lille.

Det er i øvrigt interessant, at Netscape 6.0 i dette tilfælde opfører sig
forbilledligt. Netscape presser de tre spalter sammen, som var de lavet med
tabel, og når der ikke længere er plads, kommer der vandret scrollepanel.
Sådan skal det være!

Det er jo lidt uheldigt for CSS og spalter med "FLOAT", at de tre browsere
opfører sig helt forskelligt, og at langt den vigtigste browser understøtter
CSS på den mest uheldige måde i dette tilfælde!

Jeg har dog ikke helt opgivet, at få det til med CSS, se mit svar til Astrup.

mvh. Jesper

- - - - -

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 29-06-01 06:03

> [...]

>med de tre spalter, at når du gør browservinduet tilstrækkeligt lille, så
>drøner den højre spalte ned under spalterne til venstre og smadrer

Ja, du har sandelig ret...
Men på min skærm kommer du altså ned på en browserbredde på 200px før
den hopper. Det er ca 2 ord per linie per tabel. Så bliver det altså
ikke meget mindre.

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 29-06-01 09:16

Jesper Tverskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det betyder at CSS og "float" stadig er uanvendelig som erstatning for
> tabeller, bortset fra ved det meste simple layout, hvis dette problem
> ikke kan løses?

Den ønskede effekt kan opnås ved at benytte positionering istedet - mon ikke
det løser dit problem?

Mvh
Jonas

#spalte1 {
   position:absolute;
   top:0px;
   left:0%;
   width: 33%;
}
#spalte2 {
   position:absolute;
   top:0px;
   left:33%;
   width: 33%;
}
#spalte3 {
   position:absolute;
   top:0px;
   left:66%;
   width: 33%;
}

et in quo causa consistat non videt...</p>

idciro etiam nostrarum voluntatum...</p>

potestate si res ita se haberet...</p>

Fra : Jesper Tverskov

Dato : 29-06-01 23:23

Jeg har lavet en første test efter dit eksempel og er ikke overbevist. Så vidt
jeg kan se, begynder spalterne så småt at overlappe i IE, når de presses
sammen. Har endnu ikke testet med Opera og Netscape.

Jeg vil prøve at teste videre.

Det undrer mig, at Html.dk's egne sider (i modsætning til det lille eksempel
med spalter) tilsyneladende opfører sig fornuftigt.

HTML.dk's stylesheet er jo ikke ligefrem det mest overskuelige, så det er svært
at se, hvad det er, der gør tricket, og det kan måske bero på nogle
ekstraordinære sammentræf, der ikke rigtigt kan bruges til noget.

Højre og venstre spalte har fast bredde, spalten i midten har variablel bredde,
men det er næppe det alene, der gør, at spalter med CSS her tilsyneladende
fungerer.

Måske du kan bidrage med et mere fyldestgørende svar?

mvh. Jesper

- - - - -

Fra : ScandyCom

Dato : 30-06-01 23:58

Har selv arbejdet en del med spalter i CSS ud fra den betragtning, at det
måtte kunne løses.
Min konklusion efter at have arbejdet en del med sagen og også anvendt alle
forslag her fra gruppen er, at da de fleste sites med CSS gør flittig brug
af tables, bruger jeg også fortsat tables som er det eneste duelige værktøj,
der fungerer i alle browsere, når der skal lav es spalter. Kedeligt at
browserne ikke lever op til CSS standarderne og meget utilfredsstillende.
Mit forsøg uden tables kan ses på:
www.scandy.com/diktafoner

venligst

bjarne

Fra : Jesper Tverskov

Dato : 01-07-01 09:51

Det er også min konklusion:

Tiden er endnu ikke til spalter og layout med CSS alene uden brug af tabeller.

Tabeller er langt mere robuste og forudsigelige og understøttes mere ansartet
af diverse browsere.

Det er at gøre specielt begyndere en bjørnetjeneste at forsøge at lokke dem til
at droppe tabeller til layout. CSS alene er endnu ikke et realistisk alternativ
til tabeller.

Jeg vil gøre et nyt forsøg med CSS om et par måneder.

mvh. Jesper

- - - - -

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-07-01 11:41

On Sun, 1 Jul 2001 08:50:44 +0000 (UTC), Jesper Tverskov
<jesper.tverskov@mail.tele.dk> wrote:

>ScandyCom wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
<SNIP>
> [...]
>at droppe tabeller til layout. CSS alene er endnu ikke et realistisk alternativ

Hej Bjarne og Jesper,

Jg er både enig og uenig.
Hvis man *skal* have ting placeret på en bestemt måde for at siden
skal kunne bruges fornuftigt, er tabeller stadig nødvendige.

Men jeg syne sogså der er en pointe i at der altså er forskel på at
lave DTP på papir og så at lave websider.
På papir har man en veldefineret brugerflade, hvor man kan finjustere
afstande lodret, vandret osv.

Når man laver websider, kan man gøre sig mange anstrengelser for at
lave tingene, så de ser nogenlunde ens ud i forskellige browsere, men
der vil alligevel *altid* være forskelle - fordi browsere er
forskellige, brugernes indstillinger (vinduesstørrelse og andre
defaults er forskellige) osv.

Så det vigtigste er i de fleste tilfælde at sikre, at siderne kan ses
fornuftigt i alle typer af browsere, selv om de så ikke bliver ens.

Og her er de "robuste" tabeller ikke altid smartest: Hvis en bruger
har en lille skærmbredde, vil tabeller oftere give side-scroll, som
nok er noget af det mest irriterende.

Her synes jeg det er meget smartere, at browseren lader den yderste
spalte flyde nedenunder, da brugeren så stadig vil kunne læse det
fulde budskab uden at gøre sig de store anstrengelser.

Dette er fra min side ikke nogen religionskrig, da jeg selv ofte
bruger tabeller til den slags formål. Jeg vil bare gerne være med til
at slå et slag for, at *indhold* er vigtigere end layout

PS: Kan jeg ikke lige lokke jer til at kigge lidt på jeres
citat-teknik - se evt.:
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : mola

Dato : 01-07-01 14:15

> Hvordan forhindrer jeg, at den højre spalte drøner ned under
> spalterne til venstre, når jeg reducerer browservinduet?

Hej Jesper

Smid dine spalter ind i en div med bredde angivet som et antal px der kan
indeholde spalternes bredde plus evt. marginer. Det giver den ønskede effekt
i IE5.5, Opera 5.11 og Netscape 6.0.

mvh
mola

eks:

<DIV ID="boksbredde620">

<DIV ID="spalte1bredde190"><P>Dette er tekst i spalte 1</P></DIV>

<DIV ID="spalte2bredde190"><P>Dette er tekst i spalte 2</P></DIV>

<DIV ID="spalte3bredde190"><P>Dette er tekst i spalte 3</P></DIV>

</DIV>