Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af digitalt kamera til ca. 8000 kr.
Fra : Jan Andreasen

Dato : 28-06-01 09:00

Hej med jer

Jeg håber der er nogle her der har lidt erfaring og evt. et godt råd.

Jeg har igennem en del år været glad for at fotografere og for fotos i det
hele taget, men har forsømt det noget på det seneste. Jeg har et Contax 139
Quartz spejlreflekskamera.

I de seneste år har jeg arbejdet en del med edb, og er blevet fascineret af
mulighederne i digitale kameraer med hensyn til at kunne tage mange billeder
uden nødvendigvis altid at skulle fremkalde og forstørre dem på papir.
Samtidigt tror jeg der er spændende muligheder i den efterfølgende
billedbehandling på computeren.
Endelig vil jeg godt arbejde med fotos i forhold til hjemmesider, og
derigennem få muligheder for blive bedre til at lave hjemmesider og at give
mine hjemmesider et mere meningsfuldt indhold (for mig ihvertfald)

Jeg vil godt spørge om råd med hensyn til hvilket digitalt kamera jeg skal
anskaffe mig i 8000 kr.'s klassen (og det er nok meget tæt på den øverste
økonomiske grænse er jeg bange for).

Lige nu har jeg kig på to kandidater:

Jeg har fået kig på specielt Canon PowerShot G1 og Nikon CoolPix 880.

Nikon 880 fordi den har fået en test som bedste kamera i Datatid fra juni,
med bl.a. de skarpeste og mest farveægte billeder (hvor G1 også er positivt
omtalt, bl.a. fra tidligere test), og fordi Nikon 880 så vidt jeg kan
bedømme er det nyeste kamera og vistnok har de mest avancerede
optagelsesprogrammer.

PowerShot G1 fordi jeg har fået det anbefalet af en kollega, der underviser
i Multimedie og hjemmesider, og fordi den har 3X optisk Zoom mod 880'erens
2,5X, og går ned til blænde 2 mod 880'erens blænde 2,8. Desuden synes jeg G1
er et noget flottere kamera. Desuden er det G1 der anvendes som eksempel af
den fotograf der har skrevet bogen om "Digital foto", som lige er kommet fra
Globe forlag.

Er der nogen som har kommentarer eller gode råd ville jeg blive glad.

P.S. En anden kollega spurgte mig, om det ikke var mere kreativt at købe en
billet til Singapore og købe kameraet der, og derved også få en rejseud af
det for de samme penge - er der reelt nogen muligheder for at købe disse
kameraer så meget billigere i Østen og hvad med køb via Internettet fra
udlandet ?

Venlig hilsen: Jan Andreasen, Aalborg

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 28-06-01 09:07

"Jan Andreasen" <jan.andreasen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3b3ae4ad$0$4663$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
> økonomiske grænse er jeg bange for).
>
> Lige nu har jeg kig på to kandidater:
>
> Jeg har fået kig på specielt Canon PowerShot G1 og Nikon

Hvis du bestiller i tyskland kan du også få et Nikon Coolpix 990
eller måske endda det nye 995 i det prisleje.

Jeg gav 6500 for mit 990

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Sten Fosse

Dato : 28-06-01 14:05

Hei.

Er det noen bra linker til tyske forhandlere av digitalkamera?

Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i
meldingsnyheter:GzB_6.23$QG7.646152213@news.euroconnect.net...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-06-01 16:11

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Hvis du bestiller i tyskland kan du også få et Nikon Coolpix 990
> eller måske endda det nye 995 i det prisleje.
>
> Jeg gav 6500 for mit 990

995, koster dog 2.399,00 DM
http://www.technikdirekt.de/english/katalog/article.asp?articleID=333086

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 29-06-01 07:39

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:9hfhek$icr$1@news.inet.tele.dk...

> "Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in
> [...]

990 koster 1995,- DM på tilbud, og minus tysk moms, så blev det
billigt :)

Fra : Jan Andreasen

Dato : 28-06-01 12:22

Hej igen

Jeg svarer lige selv, for at sige at jeg beklager at jeg ikke så, der var en
der havde spurgt om noget lignende tidligere i gruppen (Kim Rasmussen). Jeg
er nok lidt for ivrig efter at komme i gang med digital fotografering. Men
jeg vil stadigt godt have svar, hvis der er nogen, der har forslag, råd,
erfaringer.

Så synes jeg også, at der er megen god læsning mht. egenproducerede og
offentlige billedgallerier (Stig Stasigs siger mig et eller andet -
www.stasig.dk) og papir-kopiering. Ideen med månedens billede og indbyrdes
kritik virker inspirerende, så alt i alt håber jeg at kunne hente og yde
ideer/billeder til nyhedsgruppen.

En anden ting jeg er blevet klar over, jeg skal have fundet ud af mht.
digital fotografering er, hvordan man bedst laver sort/hvide billeder (via
kamera eller billedbehandlingsprogram). men det kan evt. komme senere.

Venlig hilsen: Jan, Aalborg

Fra : U. Pedersen

Dato : 28-06-01 14:20

On Thu, 28 Jun 2001 10:00:04 +0200, "Jan Andreasen"
<jan.andreasen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Lige nu har jeg kig på to kandidater:
>
>Jeg har fået kig på specielt Canon PowerShot G1 og Nikon CoolPix 880.

Ja det er jo en relegion om man er til den ene eller den anden.

Her er så en 3 mulighed, Sony DSC-S50, 2,1 mega pixel, USB direkte i
cameraet, opladning af Lithium bat. også direkte i cameraet 2,5 time
på en opladning.
Kanon flotte og skarpe billeder 1600x1200
--
   m.v.h.
   U.P.