server begyndt at tabe pakker
Fra : Morten Birkelund

Dato : 18-12-00 20:49

Jeg har en server som siden søndag aften er begyndt at tabe pakker på
netkortet. meget voldsomt. Så voldsomt at det er blevet er problem.

Der sidder et D-link 530 netkort i den

Jeg har prøvet følgende

1) Ny port i switchen
2) Nyt kabel til switchen

Er der nogen der har en ide om hvad det kan være ??
Der er mange brugere på serveren så jeg vil meget nødigt skulle til at
stoppe den.

Jeg er et hvert svar taknemligt,

Morten Birkelund
mortendb@remember.dk

Fra : N/A

Dato : 18-12-00 21:39

Fra : Morten Birkelund

Dato : 18-12-00 21:39

"Cusl2man" <cusl2man@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Som du kan se postede jeg et spørgsmål ang. UDP og TCP
> Kører du med TCP eller UDP på din server, da jeg lige har lært at UDP
taber
> pakkerne og er ligeglad med om de kommer frem, hvorimod TCP er mere stabil
> og mere omhyggelig

Det er en webserver, så det er primært TCP, HTTP og FTP.
Det er TCP pakker der er problemer med. og det er kommet siden søndag aften.
og så har det været der siden.

--
Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-12-00 23:39

On Mon, 18 Dec 2000 20:48:36 +0100, "Morten Birkelund"
<nospam@remember.dk> wrote:

> Jeg har en server som siden søndag aften er begyndt at tabe pakker på
> netkortet. meget voldsomt. Så voldsomt at det er blevet er problem.
>
> Der sidder et D-link 530 netkort i den

Prøv at skifte det.

> Der er mange brugere på serveren så jeg vil meget nødigt skulle til at
> stoppe den.

Hvis der er mange brugere, er der vel også mange, der er generet
af pakketabet, så alt i alt vil det nok være smart at prøve et
andet kort.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Birkelund

Dato : 19-12-00 23:42

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Prøv at skifte det.
Der sidder nu et Intel Pro 100B+ i den

> Hvis der er mange brugere, er der vel også mange, der er generet
> af pakketabet, så alt i alt vil det nok være smart at prøve et
> andet kort.
Det er hermed skiftet.

samme problem, den taber stadig frames. omkring 1 %

> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-12-00 00:45

On Tue, 19 Dec 2000 23:42:07 +0100, "Morten Birkelund"
<nospam@remember.dk> wrote:

> [Netkortet] er hermed skiftet.
>
> samme problem, den taber stadig frames. omkring 1 %

Hvor ser du egentlig det pakketab?
Er der tale om pakker fra switchen til serveren?
Eller er det pakker fra serveren til switchen?
Har du låst både netkort og switch til 100 Mbps fuld duplex?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Birkelund

Dato : 20-12-00 13:07

> Hvor ser du egentlig det pakketab?
> Er der tale om pakker fra switchen til serveren?
> Eller er det pakker fra serveren til switchen?
> Har du låst både netkort og switch til 100 Mbps fuld duplex?
Jeg ser pakketabet i Microsoft Network Monitor der overvåger maskinen.
Og så ser jeg pakketabet når jeg prøver at gå ind på de hjemmesider der
ligger på serveren.
Samt når jeg bruger FrontPage på den.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-12-00 22:58

On Wed, 20 Dec 2000 13:07:20 +0100, "Morten Birkelund"
<nospam@remember.dk> wrote:

> Jeg ser pakketabet i Microsoft Network Monitor der overvåger maskinen.

Det er pakketab på sendte pakker, den viser. (Den kan ikke vide,
hvilke pakker, der simpelthen ikke nåede frem til serveren).

Det svarede du ikke på. Hvis du ikke har gjort det, så gør det
før du gør noget andet. Autonegotiation af duplex virker ofte
ikke.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Birkelund

Dato : 20-12-00 23:17

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> Det svarede du ikke på. Hvis du ikke har gjort det, så gør det
> før du gør noget andet. Autonegotiation af duplex virker ofte
> ikke.
Den har kørt fint i over 1600 timer uden noget som helst og så fra den ene
dag til den anden kom problemet.
Og der er desværre udstyr på nettet som kun køre 10 Mbit og noget der er
tvunget til half duplex.

--
Morten

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-12-00 23:24

On Wed, 20 Dec 2000 23:17:19 +0100, Morten Birkelund wrote:

>Den har kørt fint i over 1600 timer uden noget som helst og så fra den ene
>dag til den anden kom problemet.

Ja, auto neg virker ikke stabilt

>Og der er desværre udstyr på nettet som kun køre 10 Mbit og noget der er
>tvunget til half duplex.

På en switch er hver port uafhængig mht. hastighed og duples, så du låser
din server og tilhørende switch port til 100 Mbps full-duplex, så tror
jeg dit problem er væk.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : N/A

Dato : 21-12-00 00:07

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 21-12-00 00:07

Hej "Morten Birkelund" <nospam@remember.dk>

>Har lige prøvet det. ingen ændring. Den taber stadig frames.
>i løbet af det sidste døgn har den tabt 46296 pakker ud af 1756000000

Alt for meget. Pakketab på fuld duplex ethernet skal være nul eller
meget meget lidt.

Hvis du ikke har duplex konflikter kan du kigge på om du bruger nyeste
drivere og om dine kabler er okay. Prøv at skifte dem, det er ikke
usædvanligt at beskadigede kabler eller kabler af ringe kvalitet giver
malformede frames (og datatab).

>Det skal lige siges at der er 350 webhoteller der alle køre fromtpage ext,
>på den. Kan det ha noget med de at gøre ??

Nej. Intel Pro/100 kan med den rigtige maskine fylde et FE segment
uden at droppe pakker. Applikationslaget er irrelevant.

>Bufferen er også fyldt 100% og den har tabt 4,300,000 frames pga det.

Mystisk. Hvor stor er det aktuelle load (rate)?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Birkelund

Dato : 21-12-00 09:47

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote in message

> [...]
> drivere og om dine kabler er okay. Prøv at skifte dem, det er ikke
> usædvanligt at beskadigede kabler eller kabler af ringe kvalitet giver
Kabler er prøvet skiftet, ingen bedring. Og det er de bedste kabler som man
kan få der bruges.

> Nej. Intel Pro/100 kan med den rigtige maskine fylde et FE segment
> uden at droppe pakker. Applikationslaget er irrelevant.
Hvad er den rigtige maskine, den er står nu er en dual CPU med 1024 MB ram

> Mystisk. Hvor stor er det aktuelle load (rate)?
Load på cpu'er totalt 55% dog går de 50% lige nu til at tage backup.
Networkload ligger på det netkort på 0-1% pt.

--
Morten

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-12-00 00:59

On Wed, 20 Dec 2000 23:56:36 +0100, Morten Birkelund wrote:
> [...]

>på den. Kan det ha noget med de at gøre ??
>
>Bufferen er også fyldt 100% og den har tabt 4,300,000 frames pga det.

Ja - maskinen/applikationer er for langsom til at tage fra for de
pakker som maskinen modtager.

Er du sikker på at maskinen ikke er under et angreb eller lign, hvor
mange pakker modtager den i sekundet ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Morten Birkelund

Dato : 21-12-00 09:57

> Ja - maskinen/applikationer er for langsom til at tage fra for de
> pakker som maskinen modtager.
Den ser på ingen måde belastet ud.

> Er du sikker på at maskinen ikke er under et angreb eller lign, hvor
> mange pakker modtager den i sekundet ?
ikke noget alarmerende. og graferne for linjen ser også flotte ud.
Og hvis da den taber pakker på begge netkort kan det ikke være et angreb. Da
der er ingen der kender den IP

--
Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-12-00 07:28

<nospam@remember.dk> wrote:

> Den har kørt fint i over 1600 timer uden noget som helst og så fra
> den ene dag til den anden kom problemet.

EDB er noget lort.

> Og der er desværre udstyr på nettet som kun køre 10 Mbit og noget
> der er tvunget til half duplex.

Hvad de andre maskiner kører er ligegyldigt, når serveren er
forbundet til en switch. Sæt switchen fast til 100 Mbps og fuld
duplex på den port, serveren sidder på. Gør det samme på serve-
ren.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/