Vedligehold af påhængsmotorer
Fra : Brian Møllerskov

Dato : 28-06-01 09:06

Hej NG

Jeg er den lykkelige ejer af en 15 hp Yamaha motor. Nu er der midlertidigt
sådan at jeg ikke har voldsomt meget erfaring indenfor dette område og jeg
kunne godt tænke mig at vide, hvordan jeg sikrer mig at jeg vedligeholder
motoren bedst muligt???!!!
Er der nogen her i gruppen der har nogle gode "tommerfinger" regler til
dette?

BM

Fra : Christian Laange

Dato : 28-06-01 16:04

1)Bruger du den i saltvand bør du skylle kølesystem igennem med ferskvand
efter brug
2)Anvand en god olie beregnet til påhængsotorer - og brug det rette
blandingsforhold.
3)Før vinteroplægning skift gearolie og giv motoren noget olie i cylindrene.

Fra : mahela

Dato : 16-05-02 21:37

"Hej jeg har arbejdet med Bådmotorer i 4 år og kommer gerne med tips her

Vinter klargøring: Motoren skylles igennem med ferskvand, start motoren
i en tønde og lad den gå ca 20 min.
der efter lader du motoren gå med halv gas, afmonter dækslet på
kaburatoren, ta en oliekande med 2 taks olie og pump den ind i
kaburatoren, intil motoren går istå, motoren er nu smurt i lejer både
top leje og bund, Efter denne tur afmonteres benet 4 skruer under
nederste finde. axlen til gearskift løsnes på siden eller under motoren
afhængig af alderen. Benet afmonteres, i bunden hvor trækaxlen ender i
gearkassen sidder der et plastik dæksel med 4 skruer de afmonteres,
under dækslet sidder pumpehjulet som man kontrolerer for slid og revner
, man kan evt udskifte hjulet
Husk ved samling at give det hele vandfast fedt, hvis man har samlet det
hele, skal olie i benet skiftes, der sidder 2 propper en på den nederste
finne og en på den øverste finne ca 10mm. afmonter begge propper og lad
olien rende ud køb en ny tube olie ca 1/2 l og pump den i nedefra til
olien kommer u i øverste hul ,sæt propperne i og hæng motoren hen til
forår, når du nu henter motoren frem piller du tændrørene ud gør dem
rene eller udskifter den , og du vil kunne komme ud og sejle.

http://www.kandu.dk/