Problemmer med en spørring
Fra : Kjetil Lund

Dato : 28-06-01 08:06

Har laget meg en autonummer funksjon som skal ta den høyeste tallet og legge
til en.
Spørringen resulterer feil tall.
Den sier at det høyeste ordrenr er 9, men egentlig er det 27
Fikset det med å legge inn et bestemt antall nuller utifra hvor mange tall
som er kommet inn, men jeg synes dette var en dårlig måte å gjøre det på.

Dim str As String
str = "select ordrenr from dph.endringsordre order by ordrenr desc"

Noen som vet hva jeg må ha med?
F.eks teste på ascii verdi eller noe slikt?

Hilsen Kjetil

Fra : Ole Lønborg

Dato : 28-06-01 08:33

Kjetil Lund wrote:

> str = "select ordrenr from dph.endringsordre order by ordrenr desc"

Har du forsøgt med
"select max(ordrenr) from dhp......." ?

/Ole Lønborg

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 28-06-01 08:40

Kjetil Lund skrev:
> Spørringen resulterer feil tall.
> Den sier at det høyeste ordrenr er 9, men egentlig er det 27

> str = "select ordrenr from dph.endringsordre order by ordrenr desc"

Du skulle vel ikke have oprettet "ordrenr" som et tekstfelt i stedet for et
numerisk felt?

-------
Tomas

Fra : Kjetil Lund

Dato : 28-06-01 08:48

Har forsøkt MAX det fungerte ikke.
Det er et varchar felt på 7 tegn.

Fra : Ole Lønborg

Dato : 28-06-01 09:09

Kjetil Lund wrote:

> Har forsøkt MAX det fungerte ikke.
> Det er et varchar felt på 7 tegn.

Det er jo netop som Tomas skriver.
Med "order by ordrenr desc" (hvor ordrenr er et char-felt) vil "9" naturligvis
komme før "27" !

Hvis du har mulighed for det skal du lave feltet om til et numerisk felt.

Ellers kan du forsøge med :
"select max(val(ordrenr)) from dph.endringsordre"

/Ole Lønborg

Fra : Kjetil Lund

Dato : 28-06-01 09:27

Takk for hjelpen.
Gjorde feltet om til numeric virker, så nå virker det