Bedste ekstern harddisk til Mac Mini
Fra : Amok

Dato : 06-02-07 09:22

Jeg er ved at løbe tør for plads på min 120 Gb Mac Mini, så jeg går
lidt i tankerne om at købe en ekstern harddisk med noget ekstra
kapacitet. Jeg kan se at Apple DK sælger en Iomega MiniMax harddrive,
så jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der har gode
erfaringer med den eller med andre eksterne diske. Jeg har selv et
Maxtor netværksdrev, men det larmer efter min mening for meget til
sammenligning med Mac'en så jeg er på udkig efter noget støjsvagt.

Kunne man i øvrigt samtidigt mounte den nye disk på den interne disk,
så det overfor brugeren bare fremstår som om man har fået mere
kapacitet, uden man behøver at bekymre sig over om tingene ligger på
den ene eller den anden harddisk.

Venligst,
Anders

Fra : Karl Antz

Dato : 06-02-07 09:32

Amok <anders.moerk@gmail.com> wrote:

> [...]
> Maxtor netværksdrev, men det larmer efter min mening for meget til
> sammenligning med Mac'en så jeg er på udkig efter noget støjsvagt.

Har hørt at Iomega'en skulle larme voldsomt - så den vil jeg fraråde.

Jeg kører selv med en LaCie 500GB Mini & hub ( indeholder to ekstra
firewirestik og 4 ekstra usb2-stik) som jeg er vældig tilfreds med. Den
er musestille medmindre den bliver hårdt belastet (fx når jeg ser en
film), og selv da er støjen ikke synderlig generende. Så den kan jeg kun
anbefale; åsså findes den osse i mindre størrelser

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René

Dato : 06-02-07 12:21

-
"Amok" <anders.moerk@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

----------------

Netto har en Maxtor 320 GB med usb 2 for 899,- kr jeg syntes ikke den støjer
ret meget, og med en fat32 formattering kører den både på mac og pc.

er på deres katalog på www.netto.dk

Hilsen
René

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-07 22:14

René <rhsin(fjernher)@post4.(ogher)tele.dk> wrote:

> Netto har en Maxtor 320 GB med usb 2 for 899,- kr jeg syntes ikke den støjer
> ret meget, og med en fat32 formattering kører den både på mac og pc.

Det kan den også med ext3, der er en løsning lige så god som NTFS til
Windows, og som Mac- og Linux-brugere også kan skrive på.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-07 02:18

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Det kan den også med ext3, der er en løsning lige så god som NTFS til

Det var det ikke sidst jeg kiggede på det (man skulle huske umount og
den slags ting).

Kan du ikke køre med det et stykke tid og rapportere tilbage?

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-07 06:52

> Det var det ikke sidst jeg kiggede på det (man skulle huske umount og
> den slags ting).
>
> Kan du ikke køre med det et stykke tid og rapportere tilbage?

Ikke lige nu; jeg er ved at ændre en god del på mine maskiner. Jeg har
bestilt to 'brackets' så der bliver muligt at installere fire ekstra
harddiske på min G4/867, og på Windows-desktoppen bliver der installeret
en Linux på en af harddiskene.

Så foreløbig er mine erfaringer begrænset til hvad jeg har læst.

PS. Jeg har først lige fået mine to ekstra printere til at fungere som
de skal:

HP LaserJet 1010. Nu sat på Synology'en, der også kan fungere som
printserver. Det er umiddelbart let at få den til at fungere på Windows,
men nu har jeg fundet en site så jeg har kunnet få den til at fungere
også på Mac'en:

<http://www.linuxprinting.org/macosx/hpijs/>

HP PSC 2210 all-in-one. Nyeste software understøtter tilsyneladende kun
til og med MacOS X 10.3, men den virker på XP Pro. Så nu er den sat på
min Thinkpad laptop som delt printer, og ved hjælp af de printerdrivere
der er installeret ovenfor, og hjælpen fra:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301397>

fungerer den nu som delt printer fra Thinkpad'en, på Mac'en. Skal jeg
scanne er jeg naturligvis nødt til at gå over på Windåsen.

Så i dag må jeg nøjes med at:

Downloade Fedora 6 på en dvd image-fil.

Reinstallere XP Pro på Medion desktop, på master-harddisk.

Installere Fedora 6 på Medion desktop, på slave-harddisk.

Og så kan jeg se hvordan jeg får accesset ext3 fra XP Pro, når det er
klaret.

<http://gentoo-wiki.com/Ext3_in_windows>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 07-02-07 07:31

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det kan den også med ext3, der er en løsning lige så god som NTFS til
> Windows, og som Mac- og Linux-brugere også kan skrive på.

Er ext3 understøttet i windows, uden drivere?

~ Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-07 07:58

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Er ext3 understøttet i windows, uden drivere?

Ext3 er ikke understøttet 'native' i Windows, men man kan opgradere
Windows så man får de nødvendige drivere til at læse fra og skrive til
ext-partitions:

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 07-02-07 08:49

> [...]

> Ext3 er ikke understøttet 'native' i Windows, men man kan opgradere
> Windows så man får de nødvendige drivere til at læse fra og skrive til

Ja ok, ext2 og ext3 uden journaling.

Til OSX virker det ikke til at det er en klippestabil løsning med
ext2fsx:
<http://sourceforge.net/projects/ext2fsx>

Men du havde måske noget andet i tankerne?

~ Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-07 10:48

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Ja ok, ext2 og ext3 uden journaling.
>
> Til OSX virker det ikke til at det er en klippestabil løsning med
> ext2fsx:
> <http://sourceforge.net/projects/ext2fsx>

Ext2 < ext3.

> Men du havde måske noget andet i tankerne?

At ext3 efter hvad jeg har kunnet læse mig frem til fungerer i Win [jeg
har endnu ikke haft lejlighed til at konstatere, om det virker; det får
jeg nok først i morgen]. Og så har jeg formodet at det
'UNIX-arkivsystem' man kan se som en option i Diskværktøj i MacOS X er
ext3. Men det er det måske slet ikke?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-02-07 19:10

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Og så har jeg formodet at det
> 'UNIX-arkivsystem' man kan se som en option i Diskværktøj i MacOS X er
> ext3. Men det er det måske slet ikke?

Nej det er UFS som blev anvedt på NeXTstop/Openstep (BSD variant, kan
ikke huske hvilken) - Mac OS X kan eks ikke læse Sun UFS til x86 eller
sparc. Tilsvarende kan Sun box ej heller læse Mac OS X's UFS variant.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-07 22:16

> Nej det er UFS som blev anvedt på NeXTstop/Openstep (BSD variant, kan
> ikke huske hvilken) - Mac OS X kan eks ikke læse Sun UFS til x86 eller
> sparc. Tilsvarende kan Sun box ej heller læse Mac OS X's UFS variant.

Så kan jeg bedre forstå at min Thinkpad ikke kunne læse en harddisk
efter at den var formatteret som 'Unix' på mac'en.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-02-07 23:40

> Så kan jeg bedre forstå at min Thinkpad ikke kunne læse en harddisk
> efter at den var formatteret som 'Unix' på mac'en.

Unix File System = UFS. Det siger næsten sig selv hvis man ikke bruger
danske undersættelser.

ext(n) har aldrig været ety unix filsystem, det er et linux filsystem.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-07 09:30

> Unix File System = UFS. Det siger næsten sig selv hvis man ikke bruger
> danske undersættelser.
>
> ext(n) har aldrig været ety unix filsystem, det er et linux filsystem.

OK, men med nedenstående link burde det være muligt at dele et ext3
filsystem i MacOS X.

<http://www.bmannconsulting.com/macosx/how-to/ext2-for-mac>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-02-07 20:24

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> OK, men med nedenstående link burde det være muligt at dele et ext3
> filsystem i MacOS X.

> <http://www.bmannconsulting.com/macosx/how-to/ext2-for-mac>

mja, jeg har ikke kigget på ext(n) driveren på det seneste, men sidst jeg
dimseede med den var ext3 understøttelsen mindre optimal og driveren
var på ingen måde stabil. Hvorfor stile krav om at disken skal kunne
læses begge steder? slut den dog til én af dine mange maskienr eller
duplexprintere og del den ud med smb, afp eller nfs derfra.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-07 21:46

> [...]
> læses begge steder? slut den dog til én af dine mange maskienr eller
> duplexprintere og del den ud med smb, afp eller nfs derfra.

Duplexprintere?

Og problemer med sådanne usb-diske der flyttes vil typisk ikke finde
sted hjemme, men når man af forskellige grunde tager dem med ud af
huset.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik

Dato : 06-02-07 16:49

On 2007-02-06 09:22:29 +0100, "Amok" <anders.moerk@gmail.com> said:

> [...]
> så det overfor brugeren bare fremstår som om man har fået mere
> kapacitet, uden man behøver at bekymre sig over om tingene ligger på

Hej Anders.

Jeg har sådan en 250 GB fætter, og jeg siger den støjer, hvis det havde
været sammen med en alm PC så havde det været fint, men når den står
sammen med en MM så er det møg irriterende.. resultatet er at min kun
bliver tændt når jeg skal bruge den, og så er den vel i bund og grund
ikke så smart...

Hilsen Henrik

Fra : Mike [8000]

Dato : 07-02-07 12:56

On 7 Feb., 06:51, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
> bestilt to 'brackets' så der bliver muligt at installere fire ekstra
> harddiske på min G4/867, og på Windows-desktoppen bliver der installeret

Jeg er spændt på hvilke temperaturer du så kan opnå - med 5 harddiske.
Har du gjort dig nogen overvejelser vedr. køling?

mvh Mikael Kern

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-07 14:13

Mike [8000] <nospam@kern.dk> wrote:

> Jeg er spændt på hvilke temperaturer du så kan opnå - med 5 harddiske.
> Har du gjort dig nogen overvejelser vedr. køling?

Næh, men nu er det jo altså en QuickSilver.

I øvrigt har der nu i længere tid været installeret tre harddiske. Med
de nye rammer bliver der mulighed for at installere op til fire ekstra.
I bunden af QuickSilveren.

Ikke at det sker lige med det samme. Men en 80G harddisk som hidtil sad
i en ekstern enhed [som understøtter harddiske større end 128 GiB, fik
jeg konstateret] ryger ind over en 40G harddisk [oprindelig fra min
Medion], og så ryger den 160GB harddisk jeg i et par år har haft
formatteret til 128GiB ind i en af de nye rammer.

Jeg har fået boret huller i den ramme, der er beregnet til et zip-drev,
så jeg har anbragt den oprindelige 60G harddisk dér. Disken er dog
defekt [noget med SMART], men muligvis kan de bruges på Medion'en, hvor
der er en ledig plads?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-02-07 19:15

> [...]

> så jeg har anbragt den oprindelige 60G harddisk dér. Disken er dog
> defekt [noget med SMART], men muligvis kan de bruges på Medion'en, hvor

Disken er formegenlig ved at dø pga for meget varme. Jeg ville ikke
bruge den hvis Mac OS X's SMART læser siger at den har det skidt. Mac
OS X's SMART læser er /meget/ eftergivende, når først den melder om
fejl bør man ikke ignorere det.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-07 22:16

> Disken er formegenlig ved at dø pga for meget varme.

Anbragt lige under et CD-ROM drev? På en stor QuickSilver? Næppe.

> Jeg ville ikke bruge den hvis Mac OS X's SMART læser siger at den har det
> skidt. Mac OS X's SMART læser er /meget/ eftergivende, når først den
> melder om fejl bør man ikke ignorere det.

Jeg bruger den kun til backup hver lørdag, og har i øvrigt også backup
hver onsdag til en netværksharddisk [synology]. Så der ville såmænd ikke
være nogen katastrofe hvis den går endelig i stykker.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-02-07 23:41

> Anbragt lige under et CD-ROM drev? På en stor QuickSilver? Næppe.

Der er ingen ventilation der.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-07 09:01

> Der er ingen ventilation der.

Næh, men der er godt med luft. I øvrigt har den tidligere været anbragt
'andetsteds', hvor der også var SMART-fejl.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-07 12:09

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Næh, men der er godt med luft. I øvrigt har den tidligere været anbragt
> 'andetsteds', hvor der også var SMART-fejl.

Jeg er enig med Morten. Begynder disken at melde fejl, er det tiden
at sende den på aftægt.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-07 14:24

> Jeg er enig med Morten. Begynder disken at melde fejl, er det tiden
> at sende den på aftægt.

Ja, men jeg bruger den jo heller ikke til særligt vigtige ting. En
ekstra backup-disk er alt hvad den bruges til, og i samme øjeblik jeg
får fat i en mere passende harddisk at sætte ind i G4eren, så ryger den
ud.

Men i dag har jeg tre pladser til harddiske med under 128GiB kapacitet.
Og [efter at jeg har sat en ATA133 i maskinen] fire pladser til stor
kapacitet. Og to til tilsvarende kapacitet på min Win-desktop.

Så foreløbig bliver den bare siddende.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-07 21:53

> [...]

> Og [efter at jeg har sat en ATA133 i maskinen] fire pladser til stor
> kapacitet. Og to til tilsvarende kapacitet på min Win-desktop.

Engang tænkte jeg også som dig. Så opdagede jeg at harddiskene blev
SÅ meget større SÅ hurtigt at jeg totalt har opgivet den tankegang :)

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-07 08:01

> Engang tænkte jeg også som dig. Så opdagede jeg at harddiskene blev
> SÅ meget større SÅ hurtigt at jeg totalt har opgivet den tankegang :)

Jeg plejer ikke at smide ikke-defekte harddiske ud. Og så er det hyppigt
praktisk at have en ekstra harddisk at boote fra.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-02-07 20:20

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Næh, men der er godt med luft. I øvrigt har den tidligere været anbragt
> 'andetsteds', hvor der også var SMART-fejl.

Ventilationen er stadig dårlig i dit kabinet. Hvad jeg i det skjulte
hentyder til er, at det nok ikke er optimalt at stoppe endnu flere diske i
dit kabinet uden alternativ ventilation - Især ikke hvis du allerede
har erfaring med halvdøde diske.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-07 21:46

> [...]
> hentyder til er, at det nok ikke er optimalt at stoppe endnu flere diske i
> dit kabinet uden alternativ ventilation - Især ikke hvis du allerede

Flere harddiske dér er noget der vil komme over lang tid, og når jeg har
bestilt to rammer i stedet for en, så er det fordi portoen jo også skal
tages i betragtning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-02-07 10:05

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> hentyder til er, at det nok ikke er optimalt at stoppe endnu flere diske i
> dit kabinet uden alternativ ventilation - Især ikke hvis du allerede

Hvad med at sætte den ud i fryseren og så trådløs forbindelse?

Fra : N/A

Dato : 09-02-07 08:01

Fra : N/A

Dato : 09-02-07 08:01

Fra : N/A

Dato : 09-02-07 08:01

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-07 08:01

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Nej.

Hvorfor er der ellers pladser med de nødvendige huller til dem i bunden
af kassen?

> Ikke hvis du bruger harddiskene. Hvis du sætter dem alle til at spinne down,
> når de ikke bruges, så måske. Men hvis de kører hele tiden, bliver de MEGET
> varme, når man stabler dem.

'Når man stabler dem'. I rammerne kan højst sidde to ad gangen, og
rammerne kan kun placeres /ved siden af hinanden/. Så længe der ikke er
fuldt udfyldt bliver de naturligvis placeret med maksimum én i hver
ramme, og netop /ved siden af hinanden/.

Og så er harddiskene som standard sat til at gå på vågeblus, når det er
muligt. For det meste bruges kun én ad gangen; den harddisk på 160G som
kører MacO X.

Den anden kun når der skal laves noget i Classic [sjældent], og den
tredje kun når jeg en gang om ugen laver backup på den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 09-02-07 10:17

> Hvorfor er der ellers pladser med de nødvendige huller til dem i bunden
> af kassen?

Den maskine er fejldesignet på mange måder. At lave plads til 4 HDD og ikke
sørge for ordentlig ventilation er en af fejlene.

> [...]
>
> Den anden kun når der skal laves noget i Classic [sjældent], og den
> tredje kun når jeg en gang om ugen laver backup på den.

På den måde skal det nok gå - et stykke tid. Men prøv at holde øje med
temperaturen - især til sommer!

mvh. Mikael Kern

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-07 15:10

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Den maskine er fejldesignet på mange måder. At lave plads til 4 HDD og ikke
> sørge for ordentlig ventilation er en af fejlene.

Der er plads til 6 harddiske, i bunden, men kun en af de tre rammer der
så skal sidde i, følger med ved købet. De kan dog købes særskilt.

Og så er der i toppen anbragt en DVD-brænder og neden under den en plads
til et zip-drev, som jeg dog har fået boret ekstra huller i, så man kan
anbringe en standard 3,5" harddisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 09-02-07 10:36

> [...]
> fuldt udfyldt bliver de naturligvis placeret med maksimum én i hver
> ramme, og netop /ved siden af hinanden/.

Ja, jeg kalder det en stak, som er stablet, selvom der kun er 2

Jeg har haft min QS og min tidligere Sawtooth skilt ad i småstumper og
desuden målt temperaturer overalt. Derved har jeg opdaget, at det som
umiddelbart ser smart og veldesignet ud - f.eks. at man kan have 4 diske i -
er en fejlvurdering.

Hvis man ser på de ændringer der er foretaget i G3/G4 serien, fra den
blå-hvide 1999 model (Yosemite) og frem til MDD i 2003, er det tydeligt at
man har kæmpet med en løsning på bl.a. varmeproblemer og støj. Og løsningen
blev så at starte forfra og blev til G5 modellerne - et fremskridt, men ikke
perfekt.

Moralen er: pas på temperaturen og tro ikke at det der ser smart ud osse er
klogt.

mvh. Mikael Kern

Fra : Mike [8000]

Dato : 09-02-07 16:48

On 9 Feb., 15:09, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
>
> Og så er der i toppen anbragt en DVD-brænder og neden under den en plads
> til et zip-drev, som jeg dog har fået boret ekstra huller i, så man kan

Nå ja, 6 diske - det har du ret i, men det gør det kun værre. Med nye
blæsere i strømforsyningen, fjernelse af gitter, ekstra intern blæser
o.m.a. er det lykkedes mig at få den til at køre med 2 diske uden at
blive for varm. 3 er ikke muligt i længere tid. Jeg har så osse haft
for vane at have den tændt i både 10 og 20 timer i træk.

mvh. Mikael Kern

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-02-07 17:05

"Mike [8000]" <nospam@kern.dk> writes:

> Nå ja, 6 diske - det har du ret i, men det gør det kun værre. Med nye
> blæsere i strømforsyningen, fjernelse af gitter, ekstra intern blæser

Måske et drypvandingsanlæg med flydende kvælstof?

Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-07 13:36

> [...]

> blive for varm. 3 er ikke muligt i længere tid. Jeg har så osse haft
> for vane at have den tændt i både 10 og 20 timer i træk.

6 harddiske i bunden, en under dvd-brænderen. Det giver 7 i alt.

Jeg har i årevis kørt den med 3 harddiske + en brænder uden antydning af
temperaturproblemer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-07 20:06

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Jeg har i årevis kørt den med 3 harddiske + en brænder uden antydning af
> temperaturproblemer.

Har den nu defekte disk ikke siddet i den?

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-07 10:35

> Har den nu defekte disk ikke siddet i den?

Jov, men den har været defekt i meget lang tid, og har siddet i maskinen
endnu længere, faktisk i snart seks år.

I øvrigt betyder de rammer, som jeg kan se er afsendt forrige lørdag fra
USA, i begyndelsen blot at harddiskene kommer til at sidde i et lag i
bunden, i stedet for som nu stakket i to lag, yderst til højre. Den
defekte bruges ikke mere, og sidder i øvrigt lige under dvd-brænderen.

De to der sidder i maskinen og er uden problemer bliver placeret så 60G
disken forbliver hvor den er, mens 160G disken placeres yderst til
venstre. Midterpartiet forbliver foreløbig tomt; der er da også 50G
ledig plads på den første tilbage.

Det burde under alle omstændigheder forbedre tingene i maskinen.

40G-harddisken bruges til Classic, 160G til X, og backup foregår nu med
Retrospect på min Synology netværksharddisk {300G} med ekstra backup til
en 300G eSATA disk. Der slet ikke er forsynet med ventilation!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-07 11:54

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Har den nu defekte disk ikke siddet i den?

Google har lige offentliggjort en videnskabelig artikel om deres
erfaringer med harddiske der står af.

http://216.239.37.132/papers/disk_failures.pdf

Har ikke læst den endnu, men det skulle være baseret på 100000
harddiske

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-07 20:44

> [...]

> http://216.239.37.132/papers/disk_failures.pdf

> Har ikke læst den endnu, men det skulle være baseret på 100000

Har set den på slashdot og hentet den, men har ej heller læst den.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-07 21:22

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Har set den på slashdot og hentet den, men har ej heller læst den.

Det har jeg nu.

Deres konklusioner er at hvis først SMART melder at der er problemer,
så er chancerne STÆRKT forøget for at disken snart står af (som i,
skal skiftes)

Men også at der er fejl der opstår spontant uden at smart siger noget
først.

Det var ganske interessant at se.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-07 07:07

> [...]
> skal skiftes)
>
> Men også at der er fejl der opstår spontant uden at smart siger noget

Og jeg har lagt mærke til at efter at SMART har meldt problemer, så sker
det en sjælden gang at disken ikke mountes [og slet ikke kan mountes før
efter en genstart]. Samt at der hyppigt er problemer med at bruge den
til backup.

Men jeg bruger den ej længere.
--
Per Erik Rønne