"død" G4?
Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-07 18:59

Hej teknikeksperter

Jeg havde indtil i forgårs en yderst velfungerende PowerMac G4,
DigitalAudio fra år 2000(tror jeg nok). Det var den første model med
superdrive - 733Mhz. Den er undervejs udbygget med en ekstra harddisk,
mere RAM, og et rigtigt grafikkort.

Så langt, så godt.

Forleden skulle jeg bruge et stik til en gammel Powerbook, og da jeg
ikke har flere ledige strømhuller, slukkede(lukkede ned) jeg G4´eren,
hev stikket ud og ordnede Powerbook´en.

Da jeg derefter sluttede G4´eren til stikkontakten, var der bare ingen
reaktion - overhovedet

Nu mistænker jeg strømforsyningen for at være stået af, men hvordan
finder jeg ud af det?

Og hvis det er den, hvorfor pokker er det så sket?

Kan det være noget andet?

Altså, der er ingen reaktion overhovedet fra min trofaste slave, og når
den ikke vil tage strøm, kan jeg jo heller ikke starte den fra
netværket.

Jeg håber virkelig på inputs, der kan bringe mig videre - på forhånd tak
fra

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-07 19:17

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
> netværket.
>
> Jeg håber virkelig på inputs, der kan bringe mig videre - på forhånd tak

P.S. Jeg har naturligvis tjekket, at der er strøm i hullerne, og
netledningen har jeg skiftet. Så umiddelbart må jeg konkludere, at
fejlen er inde i maskinen, øv

M.

Fra : Steen Larsen

Dato : 05-02-07 19:22

On 2007-02-05, Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> P.S. Jeg har naturligvis tjekket, at der er strøm i hullerne, og
> netledningen har jeg skiftet. Så umiddelbart må jeg konkludere, at
> fejlen er inde i maskinen, øv
>
> M.

Du kan eventuelt prøve at trykke på reset-knappen på system-boardet. Et
eller andet sted sidder der en lille rund knap på en kvadratisk metal-
boks (ca. 4x4 mm). Den skal lige trykkes ned en gang og så kan du være
kørende igen.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-07 19:46

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> [...]
> eller andet sted sidder der en lille rund knap på en kvadratisk metal-
> boks (ca. 4x4 mm). Den skal lige trykkes ned en gang og så kan du være

Nå ja, det er da rigtigt, he, he.......den havde jeg glemt. Jeg har
prøvet det engang for længe siden.

Hmm.....måske er en Mac med OS X, 10.... _alt_ for stabil - man
risikerer at glemme procedurene for fejlfinding

Tak, Steen - jeg prøver imorgen.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 06-02-07 11:24

> [...]

> eller andet sted sidder der en lille rund knap på en kvadratisk metal-
> boks (ca. 4x4 mm). Den skal lige trykkes ned en gang og så kan du være

Øv, det virkede så ikke - har nogle af Jer gode ideer? På forhånd tak,

M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 06-02-07 11:56

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Øv, det virkede så ikke - har nogle af Jer gode ideer? På forhånd tak,

Det kunne være batteriet på bundkortet som er dødt? Maskinen er gammel
nok.

Fra : Morten Lind

Dato : 06-02-07 12:07

> Det kunne være batteriet på bundkortet som er dødt? Maskinen er gammel
> nok.

Jo, men det skulle den da nok kunne starte af? Altså, hvis vi taler
PRAMbatteriet.....men jeg køber nok et nyt alligevel.

Kan man selv skifte sin strømforsyning?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-02-07 13:41

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> Jo, men det skulle den da nok kunne starte af? Altså, hvis vi taler
> PRAMbatteriet.....men jeg køber nok et nyt alligevel.

G4 PCIGraphics, Sawtooth, DigitalAudio og GigabitEthernet kan være
ualmindelig drilske, hvis spændingen på PRAM batteriet er under 1,15v.
Nogle vil slet ikke starte, andre starter fint selv ved spænding helt
ned på 0,6-0,7v.

> Kan man selv skifte sin strømforsyning?

Ja, men det er bøvlet. Og du kan kun bruge strømforsyningen fra en anden
DigitalAudio. PSU'erne fra de andre i PCIGraphics/Sawtooth er mindre
både i kapacitet og fysisk str., og GigabitEthernet PSU'en har en anden
monteringssokkel end DA. - Så hvis du selv vil skifte, så skal du
afmontere / montere i nøjagtig samme rækkefølge...

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Morten Lind

Dato : 06-02-07 19:27

> Hej Morten

Hej Erik....

> [...]
> ualmindelig drilske, hvis spændingen på PRAM batteriet er under 1,15v.
> Nogle vil slet ikke starte, andre starter fint selv ved spænding helt

OK - som jeg svarede andetsteds, køber jeg et nyt batteri i morgen, men
min fornemmelse siger, at det er noget andet

> [...]
> monteringssokkel end DA. - Så hvis du selv vil skifte, så skal du
> afmontere / montere i nøjagtig samme rækkefølge...

OK - tak....hvor pokker får man så fat i sådan en karl? Elektronikbiks
eller....?

> mvh. Erik Richard

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-02-07 20:35

Hej Morten

Mit gæt og svar er i den anden mail...
mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 06-02-07 22:19

> Hej Morten
>
> Mit gæt og svar er i den anden mail...
> mvh. Erik Richard

Hej Erik, Steen & Niels Jørgen

Jeg vidste jo, at det er en Mac, og en Mac går ikke i stykker, he,
he.....

Nå, men det er edermanemig forunderligt - nu tænder den s´gu´ .

Jeg gjorde jo alle de gode råd, I kom med, og senest bad Erik mig se
efter, om jeg kunne se rødt lys på bundkortet og eventuelt høre en
summen fra strømforsyningen.

Det læste jeg kl.: 21:35, åbnede maskinen, tjekkede strømkablet og
trykkede på powerknappen - diiing......min trofaste Mac startede, glad
mand i stolen

På med skærmen, logge ind og hvad fortæller min Mac mig?

At Niels Jørgen og Erik, med stor sandsynlighed har ret - min Mac mener,
at uret er indstillet til engang inden 2001, og det plejer at være en
batteriskiftindikator - så til fotomanden med mig i morgen.......og
hermed vil jeg gerne venligst takke for sund, naturlig og kompetent
interesse for min Mac.

Der er dog lige et par bemærkninger til Erik, afslutningsvis:

1: Jeg tog fejl med DVI-skærmtilslutningen. Den er forbundet med ADC,
men kortet _har_ en DVI-indgang. Læg mærke til, at jeg tidligere har
udskiftet det originale MX2 nVidiakort med et Radeon 9000Pro.

2: Jeg har _ikke_ en QS, men en _DA_.
Jeg tror, det må være fordi, du ikke har haft en DA/733 mellem hænderne,
min model var den største i januar 2001.

Intet zip-drev, intet gennemgangsstik, den er grå og blå og FWportene
sidder lige ovenover USBportene. Det var den allerførste model med
DVDbrænder/Superdrive, og så har den iøvrigt en 1MB level3 cache, og dét
er godt

Du skriver jo også selv, snip.....at på alle B&W G3 og alle G4 til og
med GigabitEthernet sidder der to strømstik.......snip. Og min maskine
er senere end GigabitEthernet-modellen.

Min DA/733/GigabitEthernet/Superdrive/1MB Level 3 cache _er_ en DA, og
du kan finde den på <http://www.apple-history.com/> som første maskine
under år 2001/Power Macintosh(Digital Audio) - læs dét om 733MHz
modellen - den er nemlig væsentlig anderledes end 466 og 533.

Men endnu engang tusinde tak for hjælpen og interessen fra Jer alle tre.

Mange gode hilsener fra Morten

P.S. jeg tror, jeg lader den være tændt, til jeg har købt nyt batteri -
kan man skifte batteriet, uden at slukke for maskinen?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-02-07 23:44

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> Jeg vidste jo, at det er en Mac, og en Mac går ikke i stykker, he,
> he.....

Nååå... Det ka' de nu (desværre) godt alligevel. - Jeg har da en
stående lige nu, der ikke har det for godt. - Det er PMU-printet, der er
'syg'...

> [...]
> men kortet _har_ en DVI-indgang. Læg mærke til, at jeg tidligere har
> udskiftet det originale MX2 nVidiakort med et Radeon 9000Pro.

Alene det, at du trykker på PMU-knappen, vil sætte uret tilbage til den
tid, der er lagt ind i logicboardet, så det er ikke usædvanligt...

> [...]
> sidder lige ovenover USBportene. Det var den allerførste model med
> DVDbrænder/Superdrive, og så har den iøvrigt en 1MB level3 cache, og dét

Man kan faktisk sige, at vi begge to har ret. - 'DA' 733mhz _er_ den
samme som den første QuickSilver 733mhz bortset fra 2 ting. Logicboardet
er fra Apples side sat til at køre 133mhz og ikke 100mhz, som det gør i
de første DA modeller. Bagpanelet er den samme på på de øvrige QS.
Resten af kabinettet er det samme som de øvrige G4 modeller...

Den sidste 'DA' kom - som du skriver - i jan. 2001, men det gjorde den
første QuickSilver også, - faktisk svjh. med 5 dages mellemrum...

Apple valgte at udstyre den sidste DA som den første QS, da de ikke
kunne følge med mht. levering af de nye QS i det helt nye design - det
helt sølvfarvede kabinet. Derfor valgte de også at sætte 2MX kortet i,
som også sidder i den første QS.

Fx. er DA Single G4/533mhz og Dual G4/500 forsynet med samme bundkort,
men på de to er hastigheden sat til at køre 100mhz/5v. Switch
kontakterne sidder nedenunder CPU'en, så hvis man har en 533mhz kan man
uden videre montere fx. en QuickSilver 733mhz processor ved at ændre på
kontakterne til hhv. 133mhz og 12v istedet for 5v, som er std. på
100mhz. Strømforsyningen i din DA og i QS 733mhz/rev.1 er ligeledes
identiske.

Jeg har faktisk solgt 2 af den type her i nov./dec. måned. + en QS
733mhz CPU til én, der havde en DA 533mhz.

> Du skriver jo også selv, snip.....at på alle B&W G3 og alle G4 til og
> med GigabitEthernet sidder der to strømstik.......snip. Og min maskine
> er senere end GigabitEthernet-modellen.

Det opdagede jeg... Der skulle selvfølgelig have stået DigitalAudio og
ikke GigabitEthernet. _Alle_ de DA, jeg har solgt sidste efterår har
været med gennemgangsstik. - Det ændrer heller ikke ved, at din DA _er_
en QS - men en DigitalAudio Rev.4...

> [...]
> under år 2001/Power Macintosh(Digital Audio) - læs dét om 733MHz
> modellen - den er nemlig væsentlig anderledes end 466 og 533.

466mhz ja, - men 533mhz nej, - se ovenfor... 466mhz har et rent
100mhz/5v bundkort, der ikke bare kan omstilles til 133mhz/12v...

> P.S. jeg tror, jeg lader den være tændt, til jeg har købt nyt batteri -
> kan man skifte batteriet, uden at slukke for maskinen?

God idé... Men om du kan skifte batteriet? - hm... jeg turde ikke gøre
det...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-02-07 13:35

Hej Morten

Prøv at tage PRAM batteriet ud, rense polerne og lad den bleve varm ved
at holde den i hånden. - Det kan meget vel være batteriet, der er så
fladt, at det ikke kan give strøm til PU'en.

Prøv også at holde PMU knappen nede i ca. 10-15 sek. og tryk derefter på
startknappen. - Tag evt. alle eksterne dele fra - også skærm, men ikke
tastatur, - så får du så lidt belastning på systemet, som det er muligt.

Er der lys på maskinen, når du trykker på startknappen? - Hvis der
_ikke_ er det, så kan det være den sikring, der sidder inde i
strømforsyningen. - Den kan godt futte af, hvis du fx. ikke har slukket
skærmen, inden du har taget strømkablet fra selve computeren - især, -
hvis du også har skærmen sat til gennemgangsstikket på computeren...

Mellem de to strømstik på computeren sidder der en volt-omskifter fra
100/115-220/240. Tag alle strømkabler fra, og kør så knappen frem og
tilbage nogle gange for at fjerne evt. irdannelser på
omskifterkontakten. - Det har været et problem på nogle maskiner, at der
med tiden har dannet sig ir på omskifterkontaktens polflader. Men HUSK
at sætte den rigtig igen, inden du sætter strømkablet på, - ellers lyder
der bare et smæld - og så er der garanteret ikke nogen strømforsyning
tilbage...

Hm, det er vist, hvad jeg kan komme på lige her og nu...
mvh. ERik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 06-02-07 19:21

> Hej Morten

Hej igen

> Prøv at tage PRAM batteriet ud, rense polerne og lad den bleve varm ved
> at holde den i hånden. - Det kan meget vel være batteriet, der er så
> fladt, at det ikke kan give strøm til PU'en.

OK, er nu afprøvet - det var ikke det. Polerne havde ikke brug for rens
og et PRAMbatteri kan vel også holde mere end seks år. Jeg køber dog et
nyt i morgen, og prøver igen.

> Prøv også at holde PMU knappen nede i ca. 10-15 sek. og tryk derefter på
> startknappen. - Tag evt. alle eksterne dele fra - også skærm, men ikke
> tastatur, - så får du så lidt belastning på systemet, som det er muligt.

Hmm....det har jeg gjort flere gange nu, og det virker ikke.

> [...]
> skærmen, inden du har taget strømkablet fra selve computeren - især, -
> hvis du også har skærmen sat til gennemgangsstikket på computeren...

Nej, Erik - når maskinen ikke vil tage strøm, er der da ikke lys i
startknappen, vel?

Til gengæld kan du ha´ ret i det sidste i ovenstående afsnit. Jeg
slukkede _ikke_ skærmen, inden jeg lukkede ned(det gør jeg aldrig), og
jeg tog nok kablet ud af strømskinnen, _inden_ maskinen var færdig med
at lukke ned.

Til gengæld aner jeg ikke, hvad du mener med gennemgangsstikket?

Medmindre du tænker på det "omvendte" strømstik, der sidder i de gamle
Mac´er, som man satte skærmen til? Dét, der sad ved siden af det
"rigtige" strømstik.

Hvis det er dét, du tænker på, er der jo ikke et sådant stik på en DA.
Skærmen går direkte ind i DVI-indgangen på grafikkortet(som jeg jo forl
længe siden skiftede ud med et ATI - ét eller andet Pro-kort).

Hvis det skulle være sikringen i strømforsyningen, kan jeg så selv fikse
det?

Eller er det bedre at købe en ny strømforsyniing(hvis de fåes)?

> [...]
> at sætte den rigtig igen, inden du sætter strømkablet på, - ellers lyder
> der bare et smæld - og så er der garanteret ikke nogen strømforsyning

Hmm...ja, dén omskifter sidder så ved siden af strømstikket, jvf. mit
ovenstående svar.

Den glider som i smør, men jeg gjorde alligevel, som du siger.

Det virker ikke.

> Hm, det er vist, hvad jeg kan komme på lige her og nu...

Nåeh Erik.....tænk lidt mere

> mvh. ERik Richard

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-02-07 20:33

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> Hmm....det har jeg gjort flere gange nu, og det virker ikke.

Inde i selve PMU-enheden sidder der et par kondensatorer, - diss kan
nogle gange 'miste pusten', så de ikke bliver ladet op af PRAM
batteriet. - Det er, som om de to kondensatorer aflader hinanden. Nogle
gange virker det ved at holde knappen nede i de her 10-15 sek., andre
gange kan det hjælpe ved at lade den stå i et par dage, - og så virker
det pludselig igen. - Andre gange skal man trykke på PMU før hver eneste
koldstart. - Jeg har pt det problem på en gammel Sawtooth, og har haft
det på yderligere en Sawtooth og en enkelt DA 500mhz. Problemet kan
afhjælpes med et spritnyt mobo. PMU-delen kan ikke uden videre
udskiftes, da den er integreret i hele bundkortets grundstruktur.

> Nej, Erik - når maskinen ikke vil tage strøm, er der da ikke lys i
> startknappen, vel?

Njaoe... Der kan godt være strøm til både bundkort og i knappen på
fronten, men ikke nok til, at den kan starte. Prøv at åbne maskinen med
alt taget fra undtagen tastaturet og tænd for maskinen. - Kan du se, om
det røde lys på bundkortet tænder, og om strømforsyningen summer meget
svagt? - Hvis der er lys på bundkort og summen fra PSU, så er det ikke
dér, problemet er...

> [...]
> slukkede _ikke_ skærmen, inden jeg lukkede ned(det gør jeg aldrig), og
> jeg tog nok kablet ud af strømskinnen, _inden_ maskinen var færdig med

Ups! - Så kan der være 2 ting... - At PCI soklen til grafikkortet er
smuttet, - eller at det er selve grafikkortet, der er stået af. I begge
tilfælde kan en DA ikke starte, men der vil stadig være det røde lys på
bundkort og/eller lys i frontknappen.

> Til gengæld aner jeg ikke, hvad du mener med gennemgangsstikket?

På alle B&W G3 og alle G4 til og med GigabitEthernet sidder der to
strømstik - et hanstik til netkablet og et hunstik til anden enhed - fx.
skærm. Hunstikket er et passivt gennemgangsstik, hvor der er 230v på
hele tiden. På de gamle PCI PowerMacs - fx. 72/76/85/86/95/9600 er der
de samme stik, men her er stikket aktivt og slukker, når du lukker
maskinen ned. - Dermed slukkes der også for 230v tilgang til selve
skærmens strømdel.

> [...]
> Skærmen går direkte ind i DVI-indgangen på grafikkortet(som jeg jo for
> længe siden skiftede ud med et ATI - ét eller andet Pro-kort).

Præcist! - Hvis der _ikke_ er både et han- og et hunstik til 230v på din
maskine, så er det ikke en DA! - Jeg har haft så mange DA'er mellem
fingrene de sidste måneder, så det tør jeg nok sige, at jeg véd.. -
Hvis der kun er det ene 230v strømudtag, så er din maskine højst
sandsynlig en QuickSilver rev.1, hvis den har de to forskellige grå
farver og ikke bare er hel sølvfarvet.

Sidder dine Firewire porte helt oppe i toppen til venstre, - eller
sidder de nede lige ovenover USB portene?

Hvis din skærm bruger DVI kabel til kontakt mellem skærmen og AGP
kortet, skal der bruges seperat 230v strømtilførsel til selve skærmen. -
Kun hvis det er ADC, forsynes skærmen med både brugsstrøm og signal fra
ADC stikket på grafikkortet....

> Hvis det skulle være sikringen i strømforsyningen, kan jeg så selv fikse
> det?
>
> Eller er det bedre at købe en ny strømforsyniing(hvis de fåes)?

Du skal have afmonteret strømforsyningen helt og åbnet kappen. Lige inde
ved siden af indtaget til 230v sidder der en lille glassikring. Den kan
være både loddet på eller sidde i en lille holder. Hvis den er
misfarvet, eller du ikke kan se den tynde tråd i den, så er den stået
af. En ny sikring koster vel 15-20kr., mens en ny strømforsyning koster
ca. 800-900kr. + moms hos Apple certificeret værksted.

Hvis du selv vil finde en ny, så tag den gamle med til fx. Brinck, så de
kan se samtlige numre og koder på PSU'en, så kan de hurtigt sige dig, om
de kan levere en ny tilsvarende. Udover div. koder skal du lige sikre
dig, at der er det samme antal tilslutninger til div. dele af computeren.

> Hmm...ja, dén omskifter sidder så ved siden af strømstikket, jvf. mit
> ovenstående svar.
>
> Den glider som i smør, men jeg gjorde alligevel, som du siger.
>
> Det virker ikke.

Så er kontakterne ihvertfald rene...

> Nåeh Erik.....tænk lidt mere

Det være hermed prøvet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-07 01:35

On 2007-02-06 20:33:10 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> af. En ny sikring koster vel 15-20kr., mens en ny strømforsyning koster
> ca. 800-900kr. + moms hos Apple certificeret værksted.

Ja undskyld, jeg kommer med et indspark. Nu har jeg fulgt lidt med i
denne tråd. Al respekt for at passe på sine ting og vedligeholde dem,
men nogle gange skal man prøve at sætte tingene i perspektiv. Hvad er
det f.eks. en Mac mini koster? Det er vel omkring kr. 5.000,-. Den
fylder 1/10 af sådan en gammel PowerMac, den er nærmest lydløs, den
bruger meget mindre strøm og er dermed mere miljøvenlig. Den har langt
hurtigere netkort (især trådløst) og har både AirPort og BlueTooth. Jeg
er sikker på, at den også er hurtigere, og harddisken er også større
som standard. Grafikkortet halter måske lidt, men helt ringe er det
altså ikke til almindeligt brug.
   For mig at se, er en stor PowerMac (eller Mac Pro) kun nødvendig, hvis
man har specielle behov for udvidelsespladser, ekstremt meget diskplads
eller brug for rigtig meget computerkraft eller et meget hurtigt
grafikkort. Alle vi andre kan fint klare os med en Mac mini, en iMac
eller en MacBook. Inden man bruger for mange penge og for meget tid på
en gammel computer, skal man overveje, om det er det værd. Den
billigste computer i dag er jo lige så stærk som luksusudgaven for fire
år siden. En før-Intel Mac lever jo også på lånt tid. Mere og mere
software vil komme i udgaver, som kræver en Intel-processor. Og husk
så, at jo ældre en computer er, des større er risikoen for, at noget
andet snart bryder sammen.
   Jeg siger ikke, at det ikke kan betale sig, men overvej det lige. Jeg
læste lige i TidBITS "Take Control"-bog om at købe ny Mac. Forfatteren
siger, at i nogle tilfælde, kan nogle billige opgraderinger forlænge en
Macs brugbarhed i nogle år, og så er det dumt at købe ny. Men i andre
tilfælde får man så meget mere i en helt ny model, at det simpelthen
ikke kan betale sig at blive ved med at ofre noget på den gamle.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-07 03:08

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> er sikker på, at den også er hurtigere, og harddisken er også større som
> standard. Grafikkortet halter måske lidt, men helt ringe er det altså

Øh... hurtigere ethernet? - mon ikke en gigebit forbindelse er hurtigere
end en sølle airport.? - OK, det er bare én ting. Men der er mange
andre. - Jeg vil næsten vove den påstand, at fx. en 733mhz stationær
tower med dens væsentlig bedre og kraftigere arkitektur altid vil være
bedre end næsten alle MiniMacs. - Det er ikke altid, at ren CPU
hastighed er hurtigere end en langsommere med dens større evne til at
tygge sig igennem et job.

Hvad angår harddiskstørrelse, så er de største 2.5" pt. 160gb, mens det
er 750gb i 3,5". De små 'mobile' grafikkort, der sidder i fx. både
Mini'erne og de bærbare kan ikke følge med fx. et Radeon 9000Pro, - selv
det dårligste af de nye X-Series fra Radeon er bedre. - Ja, selv det
gamle Radeon 128Pro/16mb kort er fuldt så god som de fleste grafikkort i
både Mini og bærbare.

For mig at se, så svarer det at købe en Mini til 'arbejdsbrug' til, at
man køber sig en lille forstærker til at skulle trække en del enheder og
spille i døgndrift. - Du kan selvfølgelig sagtens høre musikken spille,
men hvis du skal bruge det til noget fornuftigt i fx.
redigeringssammenhæng, så er en sådan lille forstærker intet værd. - Den
slides ganske enkelt for hurtigt op. - Eller for at give en analogi, du
måske bedre kan godtere. - Der er himmelvid til forskel på, om du køber
dig en billig SCO cykel til 2000kr. eller en Asmussen til 15.000kr. -
vist ingen tvivl om, hvilken, der holder bedst...

Et andet 'svagt' punkt ved Mini'erne er klart de meget svagere diske.
Konstruktionen er spinklere, hvilket nødvendigvis vil give noget større
slid. - Nåja, - dette kunne jo selvfølgelig kompenseres med fx. et
eksternt 3,5" drev i Mini-design, som man så bruger til 'arbejdsdisk',
mens man kun bruger den interne 2.5" til systemet. Men skal man udnytte
det bedst muligt, så skal man op og bruge mindst FW800, - helst endnu
hurtigere...

> [...]
> software vil komme i udgaver, som kræver en Intel-processor. Og husk så,
> at jo ældre en computer er, des større er risikoen for, at noget andet

Jeg forstår godt Morten, at han gerne vil holde fast ved sin DA/QS. Det
er en slider, der bare kan tygge og tygge sig igennem en masse arbejde.
Bundsolid og næsten umulig at slide i stykker, hvis man passer den
ordentlig. Men OK, hvis du blot skal bruge en maskine som skrivemaskine,
til lidt surf og mail, og brænde lidt film og musik en gang imellem, -
så kan en Mini eller MacBook måske være godt nok. Men hvis du skal have
en maskine, der også fx. skal bruges til musik optagelse-/redigering -
eller endnu værre - til grafik med fx. 'kun' en Photoshop, så kan en
Mini/MacBook ikke være med. Her vil selv en 733mhz DA/QS kunne yde lige
så meget som fx. en Mini på 1,4-1,5ghz i effektiv ydelse....

> [...]
> Men i andre tilfælde får man så meget mere i en helt ny model, at det
> simpelthen ikke kan betale sig at blive ved med at ofre noget på den gamle.

Nu har jeg gennem de sidste ca. 4-5 år lavet eller været med til at lave
en masse hardware opgraderinger på en masse forskellige maskiner - og
det lige fra PM 8600 til G4. Det er rigtig, at det kommer an på
forskellige faktorer....

Når jeg skal give råd om, om det kan betale sig eller ikke, vil jeg have
en fuldstændig liste over, hvad maskinen her og nu indeholder. - Hvis
det så fx. er en lille G4/400mhz med kun 256mb RAM, en enkelt HD på
måske 40gb, så vil jeg til enhver tid sige, at opgradere en sådan vil
være spild af både tid og penge. Men hvis den samme 'lille' G4 står med
2gb RAM, 4x HD, ekstra godt grafikkort, SCSI, måske endda et RAID kort,
- ja så vil jeg til enhver tid mene, at det både kan forsvares og betale
sig at opgradre en sådan maskine til omk. 1,4-1,6ghz

Jeg købte sidste sommer 2 store GigaDesigns 7447A Dual G4/1,8ghz CPU'er
hjem fra USA. Det er en processor, der egentlig skulle have været brugt
i den fjerde generations G4, der jo istedet blev til G5. - Opr. var det
meningen, de skulle sættes i en G4/450mhz Sawtooth og en Dual G4/500mhz
DigitalAudio, men da jeg i forvejen har en Sawtooth, der kører med en
Dual G4/1,4ghz og var begyndt at få visse problemer med PMU'en i den,
fandt jeg ud af - sammen med en tekniker fra et Apple certificeret
værksted, - at de GigaDesigns CPU'er trækker så hårdt i ydelse, at de
slider maskinen ihjel.

- Ganske rigtig... Min Sawtooth nr. to har nu også opgivet ævret mht.
PMU'en. Så da jeg fandt ud af det, valgte jeg at købe et par næsten
standardkonfigurerede QuickSilver og så flytte de forskellige ekstra
ting som diske, RAM, SCSI, RAID m.m.m. over i dem, hvilket nu har gjort,
at jeg står med to Dual G4/1,8ghz, der stort set ikke kan udbygges mere.
GigaDesigns CPU'erne er udmålt til kun at give ca. 10% mindre end en
tilsv. G5! - Hvis ikke jeg havde fået de 2 GigaDesigns CPU'er til en
pris, der svarer ca. til, hvad jeg skal give for 1 stk. herhjemme, ville
jeg nok heller ikke have opgraderet. - Det betyder, at jeg nu står med 2
maskiner, der har kostet mig ca. 2000kr. mere, end det, jeg skulle give
for én brugt Dual G5/1,8ghz, - og så har jeg vel at mærke max. RAM i dem
begge, 1x120gb + 2x200gb diske i den ene og endnu kun 2x120gb i den her,
jeg sidder ved lige nu, - men da det er den, der har den store ATA-RAID
controller, kan jeg uden videre smide yderligere 2x500gb i den.

Den sidste Sawtooth, jeg har, har stadig 2 diske, som skal flyttes over
i en nyligt indkøbt QuickSilver, som jeg har købt uden RAM og HD til en
fornuftig pris. Udover de ekstra ATA controllre, har jeg også SCSI på
alle maskiner, så jeg rent faktisk på de to af dem kan montere 10.000rpm
SCSI diske, hvis jeg vil det, men det har jeg nu ingen intentioner om...

Nu véd jeg ikke præcist, hvad fx. Morten har siddende i sin, men jeg kan
da huske, at han har en del ekstra ting, så hvis han skal ud og finde
noget andet brugt, der kan køre med det, ja, så slipper han ikke med
hverken 3000kr. eller 4000kr., hvis han skal have noget, der er
væsentlig bedre end den, han har nu...

Nåja, så er der jo endelig én ting til... Både Mortens DA/QS og mine
egne QS kan jo stadig boote i OS 9.2.x, og vi er jo også stadig en hel
del, der har brug for at kunne det, - Og så skal jeg hilse fra mine
QuickSilver og sige, at det altså går stærkt i OS 9.2.2 med en Dual
G4/1,8ghz - og da især, når så OS 9.2.2 desuden er tilrettet i en hel
del reslurcer, så man undgår de almindeligt kendte fejl som fx.
frysninger i Finder og System på OS 9.x...

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-07 22:38

On 2007-02-07 03:07:41 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> bedre end næsten alle MiniMacs. - Det er ikke altid, at ren CPU
> hastighed er hurtigere end en langsommere med dens større evne til at

He-he, jeg tænkte nok, jeg ville få dig lokket op af hullet. Jeg kunne
ikke lige huske, om der var gigabit ethernet i den 733'er. Mit indlæg
var også ment lidt generelt. Har man en ældre computer, kan det have
langsommere ethernet end i dag. Den har måske kun AirPort i stedet for
AirPort Extreme. Den har kun USB 1.1 og ikke 2.0. Selv om FireWire
måske har mange fordele, så findes meget tilbehør incl. iPod altså kun
i USB 2.0.

> [...]
> om du kø ber dig en billig SCO cykel til 2000kr. eller en Asmussen til
> 15.000kr. - vist ingen tvivl om, hvilken, der holder bedst...

Der var endelig noget, jeg kunne forstå Du har selvfølgelig ret,
men det var ikke mit indtryk, at Morten Lind brugte den fantastisk
intensivt.

> [...]
> mens man kun bruger den interne 2.5" til systemet. Men skal man udnytte
> det bedst muligt, så skal man op og bruge mindst FW800, - helst endnu

Selvfølgelig er en 3,5" harddisk mere stabil end en 2,5", men en 2,5"
kan altså være god nok i mange tilfælde. Vi bruger ikke andet
herhjemme, og vi har aldrig haft en harddisk, der gik i stykker. Min
TiBook har jeg brugt i over fire år, og jeg har brugt den rigtig meget.
Spørg selv min kone. Jeg sidder altid ved computeren.

> [...]
> Mini/MacBook ikke være med. Her vil selv en 733mhz DA/QS kunne yde lige
> så meget som fx. en Mini på 1,4-1,5ghz i effektiv ydelse....

En professionel maskine kan selvfølgelig holde til mere, men så dårlige
er de billige modeller altså heller ikke. Jeg synes da selv, jeg er
hævet noget over "lidt surf og lidt mail"-niveauet, og mine 2,5"
harddiske har altså holdt fint hidtil. Men det er selvfølgelig ikke
statistisk signifikant.

> [...]
> kort, - ja så vil jeg til enhver tid mene, at det både kan forsvares
> og bet ale sig at opgradre en sådan maskine til omk. 1,4-1,6ghz

Det er vi bestemt enige om. Jeg var heller ikke helt klar over, hvor
meget Morten Lind har i sin Mac. Jeg kan forstå, at den er peppet en
del op. Hvis problemet kan klares med et PRAM-batteri, så kan det
bestemt betale sig. Det var mere tanken om, at man skulle til at skaffe
en ny strømforsyning eller måske selv bygge den af løsdele, som fik mig
til at reagere.

> Nåja, så er der jo endelig én ting til... Både Mortens DA/QS og m ine
> egne QS kan jo stadig boote i OS 9.2.x, og vi er jo også stadig en hel
> del, der har brug for at kunne det..

Det er da rigtigt. Så sent som i dag bad min yngste søn på syv om at få
installeret Pixeline. Det er ikke sagt for at gøre grin med din påstand
Der er da nogen, der har brug for OS 9. Jeg må tilstå, at jeg
overhovedet ikke har brugt det i flere år. I starten, jeg havde min
TiBook, havde jeg en viewer til PowerPoint-, Word- og Excel-filer, som
kun kørte under OS 9. Der var vist flere andre mindre programmer.
Stille og roligt er behovet for disse forsvundet, i takt med at der er
dukket afløsere op under OS X. Og for nylig kom jeg så til at tænke på,
at det må være et par år siden, jeg sidst brugte OS 9 eller Classic.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-07 23:30

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> har mange fordele, så findes meget tilbehør incl. iPod altså kun i USB 2.0.

Det må nu være lokket ned fra taget - i og med, jeg sidder og kan kigge
ned på hele Århus. - svjh. har Apple ikke lavet computere med mindre
en 10/100/1000mbits netarkitektur siden 2000. - Der er ihvertfald ingen
af de G4 maskiner, jeg har haft gennem hænderne, der ikke har haft
gigabit netkort. - Og så kan jeg faktisk ikke se, hvad _iPods_
muligheder har med lige netop det her at gøre...

> Der var endelig noget, jeg kunne forstå Du har selvfølgelig ret,
> men det var ikke mit indtryk, at Morten Lind brugte den fantastisk
> intensivt.

En del tror jeg da, han bruger den, men måske ikke så meget som visse af
os andre...

> [...]
> og vi har aldrig haft en harddisk, der gik i stykker. Min TiBook har jeg
> brugt i over fire år, og jeg har brugt den rigtig meget. Spørg selv min

Når jeg snakker om 'arbejdsbrug', så tænker jeg på min. 8 timers
kontinuerligt brug. - Jeg har heller ikke oplevet, at diskene i de
bærbare, jeg har haft, er stået af. - Heller ikke i min nu 14 år gamle
PowerBook 165, som pt. er den eneste bærbare, jeg nu har. Desuden har
jeg i min Beige G3 diske siddende, der er fra 2001, og de har virkelig
arbejdet hårdt indimellem, dog ikke så meget nu, hvor jeg har flere
masiner i brug...

> [...]
> hævet noget over "lidt surf og lidt mail"-niveauet, og mine 2,5"
> harddiske har altså holdt fint hidtil. Men det er selvfølgelig ikke

Alt er selvfølgelig relativt, men hvis du skal sidde og redigere / mixe
en audio eller videooptagelse på en time, hvor disken arbejder hele
tiden i fx. en renderingsfase, så vil jeg garantere, at en 2,5" disk
ikke vil holde ret længe. - At gøre det en enkelt gang vil ikke være
det, der tager livet af den lille disk, men hvis du gør det 5, 6, 7
eller 8 timer i træk flere dage om ugen, så holder sådan en disk ikke
mere end et par år.

> [...]
> bestemt betale sig. Det var mere tanken om, at man skulle til at
> skaffe en ny strømforsyning eller måske selv bygge den af løsdele,

Selv i det tilfælde vil jeg mene, at det godt kan betale sig at købe en
strømforsyning hos Apple og sætte den i, men hvis fx. også motherboardet
eller PMU-kredsen er ved at stå af, - så vil det være billigere at købe
en tilsvarende maskine og flytte de brugbare dele over i en anden
tilsvarende brugt.

> [...]
> afløsere op under OS X. Og for nylig kom jeg så til at tænke på, at det
> må være et par år siden, jeg sidst brugte OS 9 eller Classic.

Jamen, dér kan du jo se. - Mange af de rigtig gode børnespil /
lærespil findes slet ikke til OS X på dansk... Lige nu har jeg faktisk
OS 9.2 kørende i baggrund, fordi jeg har siddet og lagt kabale med nogen
af de helt gamle klassikere, - og de findes heller ikke til OS X...
Desuden har jeg valgt ikke at opgradere alle mine programmer, da det vil
koste mere end en halv bondegård med besætning. Jeg klarer mig faktisk
stadig udmærket med en gl. Photoshop 5.5, Freehand 9 o.l. pakker, og da
det er så lidt grafik, jeg laver, hvorfor skulle jeg så ofre en
10.15.000kr. på at opgradere velfungerende programmer,

- så vil jeg da langt hellere ofre de penge på en ny forstærker, - som
jeg i parantes bemærket nok bliver tvunget til, da min har fået lidt
kvababbelse, så jeg ikke længere kan vælge ind-/udgange. - Vælgermotoren
er stået af, og umiddelbart kan der ikke fås reservedele. - Men selv her
har jeg nu sat himmel og jord i bevægelse for at skaffe reservedele via
Servicecentrets internationale websystem, - og jeg er villig til at ofre
en hel del, da en ny i samme kvalitet vil koste 18.995kr....

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-07 00:37

On 2007-02-07 23:30:24 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> ikke har haft gigabit netkort. - Og så kan jeg faktisk ikke se, hvad
> _iPods_ muligheder har med lige netop det her at gøre...

Beklager, jeg er ikke orienteret nok. Jeg har ikke behov for lynhurtigt
ethernet, så jeg har ikke fulgt så meget med i, hvilke modeller, der
havde hvad. Hvad iPod angår, så nævnte jeg USB 2 kontra USB 1 som
eksempel på, at nye computere har hurtigere forbindelser end ældre.
Selv om man kan argumentere for, at FireWire er bedre til meget, så kan
meget tilbehør kun fås til USB 2. Det gælder endda de nye udgaver af
Apples egen iPod. Derfor kan USB 2 være en af fordelene ved at købe en
ny computer frem for at opgradere en gammel. Men alle fordele og
ulemper skal selvfølgelig opvejes mod hinanden.

> [...]
> det, der tager livet af den lille disk, men hvis du gør det 5, 6, 7
> eller 8 timer i træk flere dage om ugen, så holder sådan en disk ik ke

Men det er vel også ganske godt klaret. Jeg er ikke i tvivl om, at 3,5"
harddiske er det rigtige valg til professionelt og krævende bruge, men
er 2,5" harddisken trods alt ikke så gode, at langt de fleste mennesker
kan være ganske trygge ved dem?

Ja, det er dyrt at have god smag :'-(
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-07 00:56

Henrik Münster wrote:

> [...]
> egen iPod. Derfor kan USB 2 være en af fordelene ved at købe en ny
> computer frem for at opgradere en gammel. Men alle fordele og ulemper

Selvfølgelig er USB 2 da hurtigere end USB 1.1, men det kan jo på fx. QS
og DA afhjælpes med et USB 2 PCI kort. - Jeg har fx. USB 2 PCI kort på
alle maskiner - både fordi der kun er 2 USB porte på dem, og også fordi
jeg har et par enheder, der kører bedst med USB 2 - fx. mit Olympus
digicam. Og der er heller ikke længere den store diskussion om, at FW
_er_ bedre end selv USB 2. Det ses jo også nu, hvor flere og flere
PC'errre ffår FW som std....

> [...]
> harddiske er det rigtige valg til professionelt og krævende bruge, men
> er 2,5" harddisken trods alt ikke så gode, at langt de fleste mennesker

Hm, trygge og trygge... Jeg mener, det klart kommer an på, hvad man vil
bruge diskene til. Personligt er jeg ikke helt tryg ved at bruge fx. en
2.5 disk til andet end lagring og transport af data. Her er de da også
geniale, da de jo intet fylder og er nemme at have i lommen. - Da jeg
solgte min Pismo, beholdt jeg den 100gb 2,5" Firewire disk, jeg har. -
Jeg har smidt en OS 9.2.2 på den, så jeg lige kan tage den med og evt.
hjælpe en af mine venner, der er lige så svagtseende som mig selv. - Han
kører også helst OS 9.2, selvom han også har en iBook 800 med 10.3.9 på,
så bad han mig sætte den op, så den starter OS 9 automatisk ved login.
Men han bruger den stort set kun, når han er ude at rejse pga. sit
arbejde. - Han er ansat som Grundtvig forsker på universitetet, så han
rejser jo lidt til Kjøwenhavn engang i mellem...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-02-07 08:40

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> det, der tager livet af den lille disk, men hvis du gør det 5, 6, 7
> eller 8 timer i træk flere dage om ugen, så holder sådan en disk ikke

Man bruger altså 2,5" diske i servere nu til dags. Det holder de fint til.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-02-07 23:51

> [...]
> AirPort Extreme. Den har kun USB 1.1 og ikke 2.0. Selv om FireWire
> måske har mange fordele, så findes meget tilbehør incl. iPod altså kun

Du er faktisk slet ikke forkert på den, Gigabit netkortet sidder på en
langsom PCI bus og bruger mange CPU resucer som G4'eren ikke har.
Tilsvarende sidder mini'ens Gigabit netkort på en lnagt hurtigere PCIe
bus, ethernet chippen kræver mindre CPU og mini'en har iøvrigt langt
flere cyu resurcer at rutte med.

Mini'en er på alle punkter langt hurtigere end en bedaget G4 (Intel
GMA945 grafikortet er også hurtigere), selv mht disk in/out er 2.5"
disken i minien mere effektiv end den 3,5" disk der oprindeligt sad i
G5'eren. De fleste PPC applikationer vil også afvikles hurtigere i
rosetta end på en G4.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-07 23:08

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Øh... hurtigere ethernet? - mon ikke en gigebit forbindelse er
> hurtigere end en sølle airport.? - OK, det er bare én ting. Men der

Det er jo ikke hurtigere end maskinen kan fodre den. En bil bliver
ikke hurtigere af at køre på en tom motorvej.

> [...]
> altid vil være bedre end næsten alle MiniMacs. - Det er ikke altid, at
> ren CPU hastighed er hurtigere end en langsommere med dens større evne

Det holder nok ikke, med mindre du decideret begynder at bygge RAID
diske i dit tower. Husk alle andre komponenter kører hurtigere i vore
dage end for 5-10 år siden.

> Apple certificeret værksted, - at de GigaDesigns CPU'er trækker så
> hårdt i ydelse, at de slider maskinen ihjel.

De trækker for meget strøm og derved blev strømforsyningen
overbelastet? Ja, det lyder ikke som en god ide.

> betyder, at jeg nu står med 2 maskiner, der har kostet mig
> ca. 2000kr. mere, end det, jeg skulle give for én brugt Dual

Det er dejligt. Spørgsmålet er så bare hvorfor man skal have to
istedet for en maskine? Jeg har en stationær som jeg meget sjældent
bruger efter at have fået bærbar.

> Nåja, så er der jo endelig én ting til... Både Mortens DA/QS og mine
> egne QS kan jo stadig boote i OS 9.2.x, og vi er jo også stadig en hel
> del, der har brug for at kunne det, - Og så skal jeg hilse fra mine

Det har du ret i :) Pixeline er GÅT :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-07 00:23

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er jo ikke hurtigere end maskinen kan fodre den.

Øh, hvad er ikke hurtigere - Airport eller gigabit netværk?

> En bil bliver ikke hurtigere af at køre på en tom motorvej.

Analogien holder ikke helt. - Hvis du havde sagt, at man ligger i
inderbanen (Airport), så kan man komme i yderbanen (gigabit) og komme
hurtigere frem, så passer det bedre.

> Det holder nok ikke, med mindre du decideret begynder at bygge RAID
> diske i dit tower. Husk alle andre komponenter kører hurtigere i vore
> dage end for 5-10 år siden.

Nja... noget af det kører hurtigere... Jeg vil medgi', at fx. grafikkort
er blevet væsentlig hurtigere end tidligere, men jeg har ikke det store
behov hér, da jeg jo næsten ikke bruger grafiske programmer. - I øvrigt
_har_ jeg RAID i 2 maskiner. - Den ene er ren hardware RAID, mens den
anden bruger SoftRAID, så det bruger jeg ikke...

> De trækker for meget strøm og derved blev strømforsyningen
> overbelastet? Ja, det lyder ikke som en god ide.

Ikke selve strømforsyningen, men strømstyringen i PMU-delen. - Jeg skal
trykke på PMU og holde den nede i ca. 5-10 sek., så starter maskinen som
en mis og kører bare deruda' for fuldt drøn. Og lader jeg være med at
slukke den, er der heller ingen problemer. - Men da det opr. er en
G4/400mhz Sawtooth rev.3, så er det desværre også en af dem, der har
problemer med at då i dvale - eller rettere vågne fra dvale igen. - Det
havde den forrige Sawttoth ikke problemer med, da det var en rev.2...

- Jeg har snakket med et par stykker, der har lidt forstand på
elektriske kredsløbs opbygninger og strømstyring. De er begge enige om,
at det er kondensatorerne, der aflader hurtigere end de kan oplades af
PRAM batteriet ved tryk på startknappen, - så et nyt PRAM batteri vil
blive malket tom i løbet af meget kort tid. PMU-delen er et integreret
mooodul på bundkortet og kan ikke udskiftes seperat, - og da maskinen er
fra aug.99, vil jeg ikke ofre et nyt bundkort, der alligevel vil blive
kørt ihjel i løbet af et par år. - Det er jo kun et 100mhz/5v bundkort,
mens i QS'erne sidder der et 133mhz/12v bundkort + en kraftigere PMU og
strømforsyning. - Så her kan det fx. ikke betale sig at udskifte/reparere...

> Det er dejligt. Spørgsmålet er så bare hvorfor man skal have to
> istedet for en maskine? Jeg har en stationær som jeg meget sjældent
> bruger efter at have fået bærbar.

Tja... - reelt har jeg 4 maskiner, der er i brug. - Den ene QS bruger
jeg fx. til alment brug, net, skrivemaskine, test af software - kort
sagt alt forefaldende, mens den anden skal til at køre som ren
musikmaskine. - Min Beige G3 (1133mhz) - ren OS 9.2.2 - skal også bruges
til nogle bestemte musikprogrammer som fx. Cubase 5.x VST, der ikke er
glad for dual maskiner, og jeg vil ikke ofre det en opg. til Cubase SX
koster, - det er for dyrt, og så har jeg jo stadig min PM 9600/350, der
nu også er blevet (lidt) opgraderet med 10k diske, ATA, CD-RW, FW+USB
osv,, så den bliver til alt, hvad der kun har med OS 9.x at gøre - og
som 'trækhest' til min laserprinter... - Jeg har da forresten også en
PowerMac Performa 6500/200. - Den er pt. udlånt, men er solgt, når den
kommer hjem igen til nyinstallering af software...

Hvad jeg så skal gøre med 'den nye' QS Dual G4/1,4ghz, véd jeg ikke helt
endnu... Måske bliver den solgt... Jeg vil jo klart få mest ud af at
sælge en velfungerende fremfor at sælge den 'halvdøde' savtand...

> Det har du ret i :) Pixeline er GÅT :)

Nu er jeg kommet ovr Pixeline aldren, men jeg har da nogle gamle spil,
som jeg af og til bruger i classic under X - bl.a. nogle af de klassiske
kabaler, som ikke fås til OS X, samt MacChess 5 - et af verdens bedste
skakprogrammer. MacChess (7 heltræk + 37 halvtræk, ELO 2500) har den
fordel, at selve brædtet kan forstørres til fuld skærmstr. samt selv
vælge felt-farver, hvilket jo er godt for os, der har visse problemer
med gluggerne...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-07 01:09

> Øh, hvad er ikke hurtigere - Airport eller gigabit netværk?

Faktisk begge dele :) Men det er sværere at mætte et gigabitnetværk.

> programmer. - I øvrigt _har_ jeg RAID i 2 maskiner. - Den ene er ren
> hardware RAID, mens den anden bruger SoftRAID, så det bruger jeg
> ikke...

Så prøv at måle efter. Hvis du kører RAID-5 skulle du gerne få
n-doblet ydelsen med n diske.

> [...]
> og da maskinen er fra aug.99, vil jeg ikke ofre et nyt bundkort, der
> alligevel vil blive kørt ihjel i løbet af et par år. - Det er jo kun

Så det du siger er at denne model er fejldimensioneret? Det er godt
at vide at der kan være den slags problemer i ældre modeller.

> Nu er jeg kommet ovr Pixeline aldren, men jeg har da nogle gamle spil,

Pjat med dig. Du må låne nogen børn et sted, så alibiet er i orden.

Ellers så jeg lige på mac-afdelingen af Underdogs at man kunne hente
Hitchhikers Guide to the Galaxy. Det er et tekstbaseret adventure
med en herligt gakket logik, så det må da passe fint til dig.

> [...]
> 2500) har den fordel, at selve brædtet kan forstørres til fuld
> skærmstr. samt selv vælge felt-farver, hvilket jo er godt for os, der

Jeg er enig med at skak er sjovt, men jeg gider ikke spille mod
maskiner, da de skal være temmeligt ringe for ikke at se mine smuttere
ind imellem, og så spiller de uopfindsomt.

Meget, meget skæggere at gå på et sted hvor der er massere af spillere
altid, og så bare spille med rigtige mennesker.

www.freechess.org

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-07 01:53

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Faktisk begge dele :) Men det er sværere at mætte et gigabitnetværk.

OK, på den måde.

> Så prøv at måle efter. Hvis du kører RAID-5 skulle du gerne få
> n-doblet ydelsen med n diske.

Det véd jeg godt. Men jeg har fx. de rå optagelser på én disk, og gemmer
de færdige resultater på en anden disk, sorteret i mapper efter hvem,
jeg nu laver arbejdet for, - så det er lidt nemmere at holde et overblik
over, hvad der befinder sig hvor...

> Så det du siger er at denne model er fejldimensioneret? Det er godt
> at vide at der kan være den slags problemer i ældre modeller.

Ja, men fejlen kommer kun med GigaDesigns Series M-13 Dual G4/1,4ghz
processor - ikke fx. med deres Series M-12 Single G4/1,4ghz. Og heller
ikke med den helt nye GigaDesigns 7447A Single G4/1,5ghz, som er den
sidste model, de laver, der kan boote i OS 9.x. De tilsv. PowerLogix
kører også fint, - de kræver heller ikke så meget strøm som GigaDesigns
CPU'er. Til gengæld er de de facto ydelse også en hel del lavere end
GigaDesigns. Begge er i grundopbygning FreeScale/Motorola.

> [...]
> Hitchhikers Guide to the Galaxy. Det er et tekstbaseret adventure
> med en herligt gakket logik, så det må da passe fint til dig.

Den har jeg set... Men mine 'skøre' indfald holder sig først og
fremmest på det musikalske område - ala Tom Lehrer, Spike Jones, Gerald
Hoffnung o.l....

> Jeg er enig med at skak er sjovt, men jeg gider ikke spille mod
> maskiner, da de skal være temmeligt ringe for ikke at se mine smuttere
> ind imellem, og så spiller de uopfindsomt.

- Der findes et par stykker, der kan sættes til at spille i en form
for 'Intelligent mode', - men så er du også ovre i købevarer ala
SigmaChess HIARC 9.x (ELO 2800) på std. turneringsniveau. - Den er
liiige lovlig barsk at have med at gøre - selv for mig...

> Meget, meget skæggere at gå på et sted hvor der er massere af spillere
> altid, og så bare spille med rigtige mennesker.
>
> www.freechess.org

Det er en mulighed, men jeg har også overvejet at melde mig ind i en
rigtig skakklub igen, - i så fald bliver det nok min gamle klub SK68...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-07 06:41

> [...]
> hvem, jeg nu laver arbejdet for, - så det er lidt nemmere at holde et
> overblik over, hvad der befinder sig hvor...

Øh. RAID er en mekanisme til at lave flere fysiske diske om til en
logisk disk.

> kører også fint, - de kræver heller ikke så meget strøm som
> GigaDesigns CPU'er. Til gengæld er de de facto ydelse også en hel del
> lavere end GigaDesigns. Begge er i grundopbygning FreeScale/Motorola.

CPU'er bliver varme fordi det er den måde man bortkaster information
på. Jo højere ydelse jo varmere bliver dimserne.

> [...]
> SigmaChess HIARC 9.x (ELO 2800) på std. turneringsniveau. - Den er
> liiige lovlig barsk at have med at gøre - selv for mig...

Jeg kan sagtens få tæv af den GNU Chess der er med WinBoard/Xboard, og
den koster ikke noget :)

> Det er en mulighed, men jeg har også overvejet at melde mig ind i en
> rigtig skakklub igen, - i så fald bliver det nok min gamle klub SK68...

Måske også fordi jeg synes lynskak er sjovt - er man mere til lange
partier er det sjovere i klub.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-07 14:15

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Øh. RAID er en mekanisme til at lave flere fysiske diske om til en
> logisk disk.

Jep, - og så aner du ikke en pind om, hvor tingene rent fysisk ligger...
Ligger A's materiale nu på disk 1 eller ligger B's materiale på disk 4.
Derfor har jeg sat det op uden RAID.

Med mit Sonnet Trio kort, kan jeg frit vælge, om jeg vil køre som alm.
ATA eller i RAID 0+5 eller 1+5, - kan ikke se det lige nu, da det er på
eden anden maskine. Det andet kort. jeg har i denne her, kan kun bruges
med 'software RAID 0/1'...

> CPU'er bliver varme fordi det er den måde man bortkaster information
> på. Jo højere ydelse jo varmere bliver dimserne.

Og jo højere strømstyrke kræves der med højere risiko for, at man
'overopheder' med det resultat, at enten futter PSU eller PMU...

> Jeg kan sagtens få tæv af den GNU Chess der er med WinBoard/Xboard, og
> den koster ikke noget :)

- Selv det lille 'Chess' program, der følger med OS X kan være
rimelig barsk, selvom den kun har en rating på ca. 1800 ELO...

> Måske også fordi jeg synes lynskak er sjovt - er man mere til lange
> partier er det sjovere i klub.

Tja, jeg holder mig helst fra lyn, da det jo kniber at overskue brædtet
på én gang for mig....

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-07 21:20

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Tja, jeg holder mig helst fra lyn, da det jo kniber at overskue
> brædtet på én gang for mig....

Det lyder ellers som du skulle være topmotiveret for at blive god til
blindskak

Nå, jeg kan vist få tæv af treårige der sover middagslur for tiden, så
jeg skal vist ikke råwe for højt.

Fra : Morten Lind

Dato : 07-02-07 05:50

> [...]
> er sikker på, at den også er hurtigere, og harddisken er også større
> som standard. Grafikkortet halter måske lidt, men helt ringe er det

Du er altid velkommen Og du har da ret, men jeg har en nyere maskine,
så det er ikke dét. Jeg har bare ikke fået ryddet op på G4´eren endnu,
og så bruger jeg den som suppleringsmaskine. Som Erik iøvrigt nævner
andetsteds, er den desuden bestykket temmelig meget anderledes end fra
fødslen.

> En før-Intel Mac lever jo også på lånt tid. Mere og mere
> software vil komme i udgaver, som kræver en Intel-processor.

.......medmindre det vil komme i universaludgaver, hvad jeg tror? (I
hvert fald det software, jeg bruger).

> Og husk
> så, at jo ældre en computer er, des større er risikoen for, at noget
> andet snart bryder sammen.

Ja

> [...]
> tilfælde får man så meget mere i en helt ny model, at det simpelthen
> ikke kan betale sig at blive ved med at ofre noget på den gamle.

Som sagt, jeg købte en ny i november sidste år. Jeg fortæller dig ikke,
hvad det er for én, for så bryder du hulkende sammen og banker dit
hovede ned i din stakkels, uforskyldte TiBook)

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-07 22:17

On 2007-02-07 05:50:12 +0100, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:

> [...]
> og så bruger jeg den som suppleringsmaskine. Som Erik iøvrigt nævner
> andetsteds, er den desuden bestykket temmelig meget anderledes end fra

Jamen det er da også fint. I mange tilfælde kan det skam også betale
sig at holde liv i den gamle computer. Man skal bare ikke gøre det for
enhver pris. I kampens hede kan man godt glemme, at en ny computer
trods alt ikke er så dyr, og den gamle skal ikke være forfærdelig
gammel, før den ikke når den nye til sokkeholderne.

> ......medmindre det vil komme i universaludgaver, hvad jeg tror? (I
> hvert fald det software, jeg bruger).

Der vil da sikkert komme universaludgaver af det meste et par år, og
derefter kan man jo blive ved den gamle version nogen tid. Det er bare
min erfaring, at tiden går forfærdeligt hurtigt, og pludselig er vi så
langt, at alt nyt bare er til Intel. Der er allerede dukket programmer
op, der kun er til Intel-Mac'er. Men igen er en fornuftig balance
bedst. Man skal selvfølgelig ikke kassere alt, der ikke er Intel.

> Som sagt, jeg købte en ny i november sidste år. Jeg fortæller dig ikke,
> hvad det er for én, for så bryder du hulkende sammen og banker dit
> hovede ned i din stakkels, uforskyldte TiBook)

TiBook? Hvor gammeldags tror du egentlig, jeg er? Jeg har da det nyeste nye
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-07 00:36

On 2007-02-06 19:21:04 +0100, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:

> OK, er nu afprøvet - det var ikke det. Polerne havde ikke brug for rens
> og et PRAMbatteri kan vel også holde mere end seks år. Jeg køber dog et
> nyt i morgen, og prøver igen.

Jeg synes nu ikke, seks år er så galt. Hvor længe plejer en computer at
holde? Det er nok snart to år siden, jeg skiftede PRAM-batteri i min
gamle iMac fra december 1998. Der har endda være computere, hvor
PRAM-batteriet holdt langt kortere. Jeg mener da, Apple havde problemer
med dårlige batterier i en række computer midt i halvfemserne. Jeg
skiftede da på et tidspunkt batteri i min Performa 475 fra sommeren
1995, og den blev udfaset i december 1998.
   Jeg er i øvrigt i stor stil gået over til at købe batterier på nettet.
Der er sider som batterier.dk og billigebatterier.dk. De forskellige
fabrikanter af batterier bruger ofte forskellige betegnelser for de
samme størrelser batterier. Det sikreste er defor, hvis du finder
batteriets dimensioner i længde og bredde samt selvfølgelig spændingen.
Så kan man finde stort set alle batterier på de sider. PRAM-batteriet
til en gammel iMac 233 koster kr. 49,75,-. Jeg tvivler på, at det kan
gøres lige så billigt hos en fotohandler.

<http://billigebatterier.dk/product.asp?product=282&sub=127>

Det er også smart at købe knapbatterier på nettet. De kan også være
meget dyre hos fotohandlere og urmagere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 07-02-07 05:34

> Jeg synes nu ikke, seks år er så galt. Hvor længe plejer en computer at
> holde? Det er nok snart to år siden, jeg skiftede PRAM-batteri i min
> gamle iMac fra december 1998.

Sådan én bondigrøn én har jeg jo også(som du måske husker, når jeg siger
"bondigrøn"), og den har stadig sit originale batteri.

> [...]
> skiftede da på et tidspunkt batteri i min Performa 475 fra sommeren
> 1995, og den blev udfaset i december 1998.

Det er vist rigtigt, og Performa 56-/5660 havde også bøvl - de havde det
firkantede batteri med velcrotape.

> [...]
> til en gammel iMac 233 koster kr. 49,75,-. Jeg tvivler på, at det kan
> gøres lige så billigt hos en fotohandler.

Tak skal du have - ja, det bliver nok det dobbelte hos fotomanden, men
jeg kan jo ikke vente, vel?

M.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-02-07 08:59

> [...]

> netværket.
>
> Jeg håber virkelig på inputs, der kan bringe mig videre - på forhånd tak

Per Jensen, som er helt ny Mac bruger er også lidt af en wizard med et
måleapparat. Du kan finde en tråd af ham og dermed hans e-mail. Han er
også på Messenger/Adium.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 08-02-07 10:27

> Per Jensen, som er helt ny Mac bruger er også lidt af en wizard med et
> måleapparat. Du kan finde en tråd af ham og dermed hans e-mail. Han er
> også på Messenger/Adium.

Tak, Jesper - ham vil jeg huske, men nu har jeg fået liv i dyret

M.