classic på spritny imac 20" 2.16 dual core
Fra : René

Dato : 30-01-07 18:34

Hejsa!

er det muligt at få classic op at køre på sådan en?, jeg har classic
systemmappen som har kørt på en lidt ældre mac (G5) som stadig køre under
nyeste opdatering.

Jeg har prøvet at kopiere systemmappen over men computeren siger at den
understøtter ikke systemet.. er der en fiks genvej eller er classic død på
de nyeste maskiner??

har nogle programmer som jeg stadig godt kunne tænke mig at få op at køre,
men de kræver classic

hilsen
René

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 30-01-07 20:55

René <rhsin(fjern)@post4.(osseher)tele.dk> wrote:

> Hejsa!
>
> er det muligt at få classic op at køre på sådan en?, jeg har classic
> systemmappen som har kørt på en lidt ældre mac (G5) som stadig køre under
> nyeste opdatering.

ja, med SheepShaver.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"If guns kill, do pencils cause spelling errors?"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-07 23:36

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> ja, med SheepShaver.

men hvor godt virker det. Og mon ikke det er ved at være på tide at
begrave OS 9 en gang for alle ?

Eller bruge en gammel G4/G5 til Classic programmer ?

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Peter B. P.

Dato : 31-01-07 03:54

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> men hvor godt virker det. Og mon ikke det er ved at være på tide at
> begrave OS 9 en gang for alle ?

NEJ!!!!! WE WILL NEVER SURRENDER!!!!

> Eller bruge en gammel G4/G5 til Classic programmer ?

Ja, en G4 med Classic.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-01-07 08:42

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter B. P.) writes:

> NEJ!!!!! WE WILL NEVER SURRENDER!!!!

Spiller du også gamle pixelinespil?

Bortset fra det, kan OS 9 køre i maven på QEMU efterhånden?

Fra : Peter B. P.

Dato : 31-01-07 11:52

> Spiller du også gamle pixelinespil?

Nix. Pixeline er for pattebørn, jeg spiller Hugo på nye eventyr!

> Bortset fra det, kan OS 9 køre i maven på QEMU efterhånden?

Den kendte jeg ikke, tak for den!

For andre interesserede:

http://fabrice.bellard.free.fr/qemu/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-01-07 13:47

> Nix. Pixeline er for pattebørn, jeg spiller Hugo på nye eventyr!

Hvis de kan blive ved med at være nye selv om de kører under OS 9, må
man da sige du har fået noget for pengene.

Kan ellers love dig at Pixeline er populært hos børnehavebørnene.

> Den kendte jeg ikke, tak for den!

Checkede. Det kan det vist ikke :(

Fra : René

Dato : 31-01-07 09:10

hmmm ifølge http://sheepshaver.cebix.net/ er mac os x ikke supportet, har du
måske nogle links til nogle steder hvor der er en nærmere beskrivelse om
hvordan man får den op at køre under os x på den nye mac?.

Hilsen
René

--
-

Fra : Peter B. P.

Dato : 31-01-07 11:52

René <rhsin(fjernher)@post4.(ogher)tele.dk> wrote:

> [...]
> måske nogle links til nogle steder hvor der er en nærmere beskrivelse om
> hvordan man får den op at køre under os x på den nye mac?.

Var det ikke Mac OS 9 du ville køre på en Intel Mac?

Fra : René

Dato : 31-01-07 12:04

--

> Var det ikke Mac OS 9 du ville køre på en Intel Mac?

Jeg ville gerne kunne køre classic mac os 9, under mac os x som man kunne i
de første mac os x maskiner kunne, der var der en system 9 ikon i toppen af
skærmen som startede op uden at genstarte eller lukke selve mac os x ned.

/René

Fra : Peter B. P.

Dato : 31-01-07 12:41

> [...]

> skærmen som startede op uden at genstarte eller lukke selve mac os x ned.

Det kan du ikke på en Intel Mac. Du skal køre OS 9 i et emuleret miljø,
da Apple ikke leverer en Classic-kompatibel PPC_emulator.

Fra : Jon

Dato : 31-01-07 12:56

Peter B. P. <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Det kan du ikke på en Intel Mac. Du skal køre OS 9 i et emuleret miljø,
> da Apple ikke leverer en Classic-kompatibel PPC_emulator.

Eller for å si det enklere:
Apple hverken lager eller støtter Classic på Intel. Med andre ord må man
evt. få det til selv via tredjepartsløsninger.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-07 17:59

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Eller for å si det enklere:
> Apple hverken lager eller støtter Classic på Intel. Med andre ord må man
> evt. få det til selv via tredjepartsløsninger.

Hvis man skal være krakilsk er det envidere en overtrædelse af
licensbetingelserne at afvikle Mac OS 9 på en Intel mac.

Fra : Peter B. P.

Dato : 31-01-07 19:28

> Hvis man skal være krakilsk er det envidere en overtrædelse af
> licensbetingelserne at afvikle Mac OS 9 på en Intel mac.

Apple can fucking sue me.

Fra : Jon

Dato : 31-01-07 20:34

Peter B. P. <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Apple can fucking sue me.

Han sa "hvis man skal være krakilsk"

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 31-01-07 21:59

René skrev:
> [...]
> måske nogle links til nogle steder hvor der er en nærmere beskrivelse om
> hvordan man får den op at køre under os x på den nye mac?.

<http://gwenole.beauchesne.info/projects/sheepshaver/>

Har testet det før jul på en iMac Core Duo, men det blev aldrig et
fartmonster... der ryger en del på emuleringen.

--
mvh.
Thomas Tvegaard

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 30-01-07 23:45

> [...]

> de nyeste maskiner??
>
> har nogle programmer som jeg stadig godt kunne tænke mig at få op at køre,

Hvis det er en Intel-mac, så nej.
--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : Terje Rydland

Dato : 31-01-07 09:38

> [...]

> understøtter ikke systemet.. er der en fiks genvej eller er classic død på

Jobs sa det slik: "Windows is the new Classic".

Nei, Classic kan ikke kjøre på Intel-Macer.

Terje