Tænde Mac via netkortet
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-01-07 14:55

Selvom jeg slukker min PC på powerknappen, er der stadig lys i
netkortet og slår man 'Wake On LAN' til i BIOS, går jeg ud fra, at
man kan starte den op via netkortet. Er dog ikke klar over hvordan,
men kan man det samme på en Mac? Det drejer sig om G4 og G5-maskiner.
Kræves der ekstra hardware, eller har funktionen været indbygget i
Mac'erne længe?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-07 15:15

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Selvom jeg slukker min PC på powerknappen, er der stadig lys i

> Kræves der ekstra hardware, eller har funktionen været indbygget i
> Mac'erne længe?

Er den på vågeblus kan den godt vågne udefra. Det skal være slået
til, men hedder noget i stil med administrator via netværk.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-01-07 15:25

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Er den på vågeblus kan den godt vågne udefra.

I dette tilfælde er computeren lukket ned, men får stadig 220V fra
stikkontakten, hvilket måske kunne holde netkortet i live på samme
måde som min PC gør det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-07 16:46

> I dette tilfælde er computeren lukket ned, men får stadig 220V fra
> stikkontakten, hvilket måske kunne holde netkortet i live på samme
> måde som min PC gør det.

Det må vist komme an på en prøve :)

Kan din PC boote på wake-on-lan?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-07 17:11

> I dette tilfælde er computeren lukket ned, men får stadig 220V fra
> stikkontakten, hvilket måske kunne holde netkortet i live på samme
> måde som min PC gør det.

Der er ikke liv i netkortet på en G5 når den er slukket.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-07 13:24

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Kan din PC boote på wake-on-lan?

Ifølge manualen til bundkortet så kan den, men jeg ved ikke hvordan
man skal gøre det. Hvordan sender man en WOL-pakke fra OS 10.4.8 ?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-07 15:34

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Ifølge manualen til bundkortet så kan den, men jeg ved ikke hvordan
> man skal gøre det. Hvordan sender man en WOL-pakke fra OS 10.4.8 ?

Har du spurgt Google om "os x wake on lan" ?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-07 13:24

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Der er ikke liv i netkortet på en G5 når den er slukket.

Æv.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-07 15:47

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Har du spurgt Google om "os x wake on lan" ?

Nå nej. Jeg har det med at glemme Google, hvor åndssvagt det end
lyder :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 29-01-07 19:43

> Nå nej. Jeg har det med at glemme Google, hvor åndssvagt det end
> lyder :)

Det er absolut ingen videnskab, man skal blot sende en pakke til
broadcast-adressen med den specifikke mac-adresse i, så vidt jeg husker

~ Jørgen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-07 16:36

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Kan din PC boote på wake-on-lan?

Virker fint med:
<http://www.apple.com/downloads/macosx/networking_security/wakeonlan.html>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-07 15:27

> [...]
> men kan man det samme på en Mac? Det drejer sig om G4 og G5-maskiner.
> Kræves der ekstra hardware, eller har funktionen været indbygget i

1. Der skal være strøm til netkortet før det kan lade sig gøre, dvs at
den skal skal være i sleep mode. Power off duer ikke.

2. Du skal tillade den at blive vækket over ethernet i kontrolpanelet
Energibesparelse.

3. Den skal stå på samme subnet som maskinen du vækker den fra.

4. Du vækker den ved at sende en almindelig WOL pakke.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-07 13:24

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Power off duer ikke.

Træls, for det var netop fra Power off, jeg ønskede at gøre det.

--
Hilsen
Madsen