SafeSleep, advarsel
Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-07 13:25

Apple har indført SafeSleep på de nye bærbare, så hukommelsen bliver
læst ned på harddisken, når man sætter computeren på vågeblus. Vi har
diskuteret det for ikke så længe siden, og jeg var ikke klar over, at
det var blevet indført. Jeg faldt lige over en advarsel om, at man ikke
skal flytte på computeren, før lampen indikerer, at nu er den på
vågeblus. Ellers risikerer man at ødelægge harddisken.

<http://www.silvermac.com/2006/how-to-save-your-macbook-pro-hard-drive/>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 28-01-07 13:47

> [...]
> skal flytte på computeren, før lampen indikerer, at nu er den på
> vågeblus. Ellers risikerer man at ødelægge harddisken.

Den er vel ikke mere følsom end når den er i almindelig brug, vel?

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"If guns kill, do pencils cause spelling errors?"

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 28-01-07 14:19

> [...]
> skal flytte på computeren, før lampen indikerer, at nu er den på
> vågeblus. Ellers risikerer man at ødelægge harddisken.

God pointe!

Man skal ikke kaste rundt med en computer, hvis harddisken er i gang med
at læse/ skrive (som f.eks. ved vågeblus). SMS kan hjælpe til at
forhindre at der sker noget, men det er ikke nogen forsikring for at
harddisken ikke går i stykker. Jeg kan godt forstå hvis man har opfattet
SMS som en garanti for at harddisken ikke skal kunne blive beskadiget
ved rystelser og bump at man så i denne situation bliver noget
overrasket over at SMS ikke virker. Apple markedsfører SMS som en
»hjælp« til data/ harddisk sikring:

"Sudden Motion Sensor
MacBook Pro hjælper dig med at beskytte dine data ved at parkere
skrivehovederne på harddisken, hvis den registrerer et fald eller en
voldsom bevægelse."
<http://www.apple.com/dk/macbookpro/design.html>

Jeg tror problemet er at SMS er softwarestyret, hvorfor det ikke kan
fungere når computeren har stoppet alle programmer og gemmer indholdet
af rammen til harddisken. Her er det "gamle" ordsprog i en modificeret
udgave på sin plads: "Lad aldrig software udføre en maskines arbejde".
Hvis noget skal virke sikkert og pålideligt, så skal det implementeres
uafhængigt.

Efter min opfattelse er SMS mere bevendt til gak og gøgl end pålidelig
harddisk-sikring. Det er en sjov lille finesse man kan rode med, hvis
man er til den slags. TyveriAlarmen er da meget sjov og måske endda
brugbar for nogen. MacSaber, SeisMac, netPong og Skip Checker mener jeg
siger noget grundlæggende om SMS andre brugsområder, men jeg mener af
den grund bestemt ikke at det er ubrugeligt!

Nb. Det samme som ham gutten fra Silvermac har citeret fra MacBook Pro's
manual står i manualen for de almindelige MacBooks (late 2006) s.15.

~ Jørgen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-01-07 15:00

Jørgen Tietze wrote:

> God pointe!
>
> Man skal ikke kaste rundt med en computer, hvis harddisken er i gang med
> at læse/ skrive (som f.eks. ved vågeblus). SMS kan hjælpe til at

Jeg synes lidt at det er noget pjat at være bekymret. Hvad med
harddisken i din iPod? Den bevæger du jo hele tiden, endda når du
er ude og løbe.

Nu ved jeg ikke lige hvilken disk som sidder i Apples produkter, men
tager man fx. seagates 100GB 7200 rpm 2,5" disk, så klarer den altså
250G i operation, og 900 hvis den står stille. Det er helt utroligt
meget. Jeg tvivler på at du manuelt kan ryste den så den opnår så meget.

http://www.seagate.com/docs/pdf/marketing/po_momentus_7200_2.pdf

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 28-01-07 16:09

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> [...]
> 250G i operation, og 900 hvis den står stille. Det er helt utroligt
> meget. Jeg tvivler på at du manuelt kan ryste den så den opnår så meget.

Ja, jeg må indrømme at jeg ikke ved hvor meget 250g er. Hvor højt kan
man tabe et objekt på ca. 2kg fra, for at det resulterer i 250g?

Hvor mange gange kan en harddisk klare en sådan belastning før den
fejler? Grænseværdier ændrer sig over tid. Materialer og mekaniske dele
bliver mere og mere skrøbelige (større sandsynlighed for fejl) når de
bliver slidt.

En harddisk i en bærbar computer bliver udsat for slid på mange måder.
F.eks. ved bump og vibrationer under transport, samt blot ved at den
kører og bliver brugt. I takt med at harddisken slides ændrer
materialeegenskaberne sig og som resultat heraf ændres de mekaniske
egenskaber.

I sidste ende betyder det at grænseværdierne for hvad harddisken kan
klare ændres over tid, ved brug. Derfor holder en harddisk bedre og man
kan altså forlænge dens levetid, hvis man ikke udsætter den for
unødvendige belastninger.

Dette kan man gøre på mange måder - f.eks. igennem SMS, men også ved
ikke at flytte unødigt rundt på computeren når harddisken arbejder. Man
behøver defor ikke være nervøs, men man skal være omhyggelig med hvordan
man behandler en bærbar, hvis man forventer at skulle bruge den i
længere tid.

~ Jørgen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 28-01-07 19:04

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Ja, jeg må indrømme at jeg ikke ved hvor meget 250g er. Hvor højt kan
> man tabe et objekt på ca. 2kg fra, for at det resulterer i 250g?

Det kommer an på hvor meget objektet og underlaget lader sig deformere
og dermed hvor lang tid hastighedsændringen strækkes ud over.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-01-07 20:45

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Ja, jeg må indrømme at jeg ikke ved hvor meget 250g er. Hvor højt kan
> man tabe et objekt på ca. 2kg fra, for at det resulterer i 250g?

Jeg læser det sådan, at det er diskens læse/skrive hoved, der under brug
ikke deformeres mere end tilladt, når hovedet påvirkes af en kraft (F)
der højst er 250*m, hvor m = læse/skrive hovedets masse.

Og størrelsen "m" i en Seagate disk er meget lille, langt fra 2 kg.

Svaret på dit spørgsmål er, at tabet skal svare til en kraft på

F = 250*2 = 500 kg - eller en halv ton.

Som Niels Jørgen Kruse skriver, så kommer højden an på om det er et
elastisk eller uelastisk stød.

http://www1999215.thinkquest.dk/opslag/formler.html

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 29-01-07 22:24

> [...]
> der højst er 250*m, hvor m = læse/skrive hovedets masse.
>
> Og størrelsen "m" i en Seagate disk er meget lille, langt fra 2 kg.

Ja det er ganske rigtigt. Men det drejer sig netop om grænseværdien for
en harddisk der er i brug. Her spiller harddiskens egen masse ingen
nævneværdig rolle. Ovenstående værdi på 2kg er derfor valgt, da det
svarer til den omtrentlige vægt på en bærbar computer - de findes dog
både tungere og lettere.

> Svaret på dit spørgsmål er, at tabet skal svare til en kraft på
>
> F = 250*2 = 500 kg - eller en halv ton.

Pointen var blot - hvis man ikke kan svare på hvad 250g betyder i
praksis, så er tallene ikke så interessante.

~ Jørgen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-01-07 22:49

> [...]

> nævneværdig rolle. Ovenstående værdi på 2kg er derfor valgt, da det
> svarer til den omtrentlige vægt på en bærbar computer - de findes dog

Der står altså "m = læse/skrive hovedets masse" - der står ikke at det
et er diskens masse. Diskens masse er ligegyldig.

> Pointen var blot - hvis man ikke kan svare på hvad 250g betyder i
> praksis, så er tallene ikke så interessante.

Det eneste tal der er interessant er hvor mange "g" læse/skrive hovedet
kan klare mens disken arbejder.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 29-01-07 23:14

> Der står altså "m = læse/skrive hovedets masse" - der står ikke at det
> et er diskens masse. Diskens masse er ligegyldig.

Ok, det havde jeg misforstået!

~ Jørgen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-07 15:31

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Jeg synes lidt at det er noget pjat at være bekymret. Hvad med
> harddisken i din iPod? Den bevæger du jo hele tiden, endda når du
> er ude og løbe.

Jeg har set rigtigt mange bærbare mac'er med defekte diske efter de
har været tabt. Der er ingen forskel på om de har sudednmotion
detection eller hvilket fabrikat disk der sidder i dem.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-07 17:20

On 2007-01-28 15:30:46 +0100, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Jeg har set rigtigt mange bærbare mac'er med defekte diske efter de
> har været tabt. Der er ingen forskel på om de har sudednmotion
> detection eller hvilket fabrikat disk der sidder i dem.

Sudden motion sensor burde vel virke, når maskinen bliver tabt. Det er
vel det, der er formålet med den. Maskinen i den artikel, jeg henviste
til, var derimod ikke blevet tabt. Han havde blot lagt den ned i
tasken. Han mente, harddisken var gået i stykker, fordi han havde
bevæget maskinen, mens der blev skrevet til harddisken. Der har Jon
Bendtsen vel en meget god pointe. Man løber jo gladeligt rundt med sin
iPod, mens harddisken arbejder på fuld kraft. Det sker der normalt ikke
noget ved. Ellers er det nok ingen skade til at være forsigtig. Når jeg
engang får en ny bærbar, vil jeg da nok vente med at lægge den ned i
tasken, til vågebluslyset går i gang.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lyrik

Dato : 29-01-07 10:41

Den 28.01.2007 kl. 14:19 skrev "Jørgen Tietze" <tietze@mail.dk>:

> [...]
> MacBook Pro hjælper dig med at beskytte dine data ved at parkere
> skrivehovederne på harddisken, hvis den registrerer et fald eller en
+++++++++++++++++

Den er meget hurtig til at gøre det. Jeg skubbede bare min IMAC 5
centimeter. Så snart jeg begyndte at skubbe den så slukkede den!
En bemærkelsesværdig oplevelse.
Jeg har lige taget tid på en koldstart: 25 sekunder til fuldt
skrivebord.Flot!

--
Sendt med Operas banebrydende postklient:
http://www.opera.com/mail/

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 29-01-07 19:22

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> +++++++++++++++++
>
> Den er meget hurtig til at gøre det. Jeg skubbede bare min IMAC 5
> centimeter. Så snart jeg begyndte at skubbe den så slukkede den!
> En bemærkelsesværdig oplevelse.

Ja, det er da bemærkelsesværdigt - en iMac har da ikke en Sudden Motion
Sensor, eller tager jeg fejl?

~ Jørgen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-01-07 20:45

<snip>

http://www.kernelthread.com/software/ams/ams.html

Fra : Jon

Dato : 28-01-07 15:40

> [...]
> læst ned på harddisken, når man sætter computeren på vågeblus. Vi har
> diskuteret det for ikke så længe siden, og jeg var ikke klar over, at

Da kan jeg jo også minne om at det enkelt kan gjøres på noe eldre
maskiner ogs, om man skulle ønske det:
<http://andrewescobar.com/archive/2005/11/11/how-to-safe-sleep-your-mac>
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc