Spekulationer om MacBook køb
Fra : bo

Dato : 28-01-07 12:34

Hejsa
Jeg har en Mac mini, som jeg har været meget glad for selvom den bare står
og leger webserver.
Jeg har også en PC som jeg bruger meget. Nu har jeg tænkt på at købe mig en
MacBook med ekstra stor harddisk og RAM (2Gb) - jeg vil være sikker på at
den kan køre Vista (via Parallels el. Bootcam).

Prisen på sådan en sag ligger på godt 10.000 excl moms - en god slat penge
(kræver forhandlinger i familien).

I dag så jeg i Politiken en reklame for en Merion bærbar (Aldi) for kun
8.000 incl. moms - og så er det jeg tænker - "er det ikke lidt vildt at købe
en bærbar der koster det dobbelte"? Hvad er det jeg får for de ekstra penge?
Design og et lækkert styresystem..................... er det alt?
Lidt svært at finde gode argumenter - men jeg køber den nu nok alligevel, -
altså Mac`en

Hilsen Bo

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-07 13:06

"bo" <bo@pc.dk> writes:

> [...]
> en bærbar der koster det dobbelte"? Hvad er det jeg får for de ekstra penge?
> Design og et lækkert styresystem..................... er det alt?

Bedre komponenter. Lavere vægt (med meget stor sandsynlighed).
Indbygget webcam af god kvalitet.

> Lidt svært at finde gode argumenter - men jeg køber den nu nok alligevel, -
> altså Mac`en

Tjah, nogen køber også biler til 300.000 istedet for til 150.000.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 28-01-07 13:20

bo <bo@pc.dk> wrote:

> [...]
> Design og et lækkert styresystem..................... er det alt?
> Lidt svært at finde gode argumenter - men jeg køber den nu nok alligevel, -

Med en medion bærbar får du:
Core Duo (T2050) 1.6Ghz/ 2mb L2 cache/ 533Mhz FSB
1gb ram
Stor 17" skærm 1440x900 (mat/ knap så skarpe farver, ingen reflektion)
160gb harddisk
Wireless
DVB-T
Kortlæser
Støj?
Batteritid?
Ondt i ryggen når den skal bæres rundt
8000

MacBook (sort el. hvid)
Core 2 Duo (T5600/ T7200) 1.8-2.0Ghz/ 2-4mb L2 cache/ 64bit/ 667 FSB
512-2gb ram
Lille 13" skærm 1280x800 (glossy/ skarpe farver og med reflektioner)
60-200gb harddisk
Wireless 802.11n
Sudden Motion Senser (SMS)
Webcam
Støjer kun når man belaster den.
God batteritid fra 2.5-4.5/5 timer.
En bærbar der er let at have i tasken
8700-14500kr

Den konfiguration der svarer bedst til medion-pc'en m. 1gb ram og T5600
og 160gb harddisk koster 11700. Det du får ekstra er rent
hardwaremæssigt:
+ hurtigere cpu
+ skarpe farver på skærm
+ mindre og lettere hardware
+ bedre batteritid
+ måske mindre støj
+ mikrofon
+ webcam
+ SMS
+ 802.11n trådløst netværk
+ osx

Du få ikke:
- stor skærm og høj opløsning
- en skærm der ikke reflekterer
- DVB-T
- indbygget flashlæser
- vista

Jeg kender ikke leveringsmåden/ tiden på medion-pc'erne, men hvis du
skal konfigurere din MacBook selv, så tager det ca. 14 dage inden du
modtager den.

~ Jørgen

Fra : ave@koderco.dk

Dato : 28-01-07 14:00

On 28 Jan., 12:34, "bo" <b...@pc.dk> wrote:
> [...]
> MacBook med ekstra stor harddisk og RAM (2Gb) - jeg vil være sikker på at
> den kan køre Vista (via Parallels el. Bootcam).

Du skriver ikke hvad målet med at købe en Macbook er. Skal den
erstatte din Mac Mini, eller skal den erstatte din PC?

Parallels kan sagtens køre Vista: http://www.macnn.com/articles/
06/09/19/parallels.desktop.for.mac/

Og jeg kan ikke se hvorfor Boot Camp ikke skulle kunne det.

(At jeg så ikke forstår, at du vil køre Vista er en anden sag. Jeg har
kørt med Vista siden 29. november, og min oplevelse med det OS, var
det sidste skub der skulle til, for at jeg købte en MacBook Pro. Jeg
kommer også til at køre et Windows OS i Parallels - men det bliver XP)

> Prisen på sådan en sag ligger på godt 10.000 excl moms - en god slat penge
> (kræver forhandlinger i familien).

Det er 12500 incl. moms.

> I dag så jeg i Politiken en reklame for en Merion bærbar (Aldi) for kun
> 8.000 incl. moms - og så er det jeg tænker - "er det ikke lidt vildt at købe
> en bærbar der koster det dobbelte"?

Det er ikke det dobbelt, kun godt 50% mere.

Du får ved Medion så en maskine, der er Core Duo og ikke Core 2 Duo,
der har en lavere klokfrekvens, der har halvt så megen RAM (som bliver
dyrt at opgradere) i sammenligning med en MacBook. Derudover vejer den
så meget, at jeg på ingen sider (Aldi og på tre minutter på google)
har været i stand til at finde et sted, hvor dens vægt var angivet.

Jeg har selv lige skiftet til Apple, og tro mig, det er en gammel
floskel at Apple HW (i hvert fald på laptop-siden) er dyrere end
tilsvarende HW fra andre producenter.

> Hvad er det jeg får for de ekstra penge?

En integreret løsning. Og måske vigtigst af alt, en maskine du er glad
for. Jeg har tidligere oplevet folk der har været oppe at køre over et
fantastisk Medion-tilbud. 3 måneder senere, går de foroverbøjede, og
er generelt nedtrykte - hver gang de skal bruge deres computer, er det
"trælst".

> Design og et lækkert styresystem..................... er det alt?

Bedre og dyrere hardware, som illustreret ovenfor.

> Lidt svært at finde gode argumenter - men jeg køber den nu nok alligevel, -
> altså Mac`en

Det afhænger af dit behov. Hvis den Medion kan løse de ting, du skal
bruge den til, kan du ligeså godt spare de 4500.

Der står Vista følger med, i øvrigt, men bemærk det er en særdeles
hæmmet udgave, hvilket er ganske naturligt, når man ser hardware-
specifikationerne for maskinen. Forvent ikke OSX-effekter, i den
version.

Mvh,

Anders

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 28-01-07 15:57

<ave@koderco.dk> wrote:
> [...]
> hæmmet udgave, hvilket er ganske naturligt, når man ser hardware-
> specifikationerne for maskinen. Forvent ikke OSX-effekter, i den

Apropos hæmmede udgaver af Vista, så syntes jeg denne her var ret sjov:
<http://www.crazyapplerumors.com/?p=777>

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-07 17:34

On 2007-01-28 15:56:36 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Apropos hæmmede udgaver af Vista, så syntes jeg denne her var ret sjov:
> <http://www.crazyapplerumors.com/?p=777>

Eller den her:

<http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/915.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-07 18:41

On 2007-01-28 13:59:55 +0100, ave@koderco.dk said:

> Det er 12500 incl. moms.

> Det er ikke det dobbelt, kun godt 50% mere.

Hvis man ikke har brug for en DVD-brænder, så kan man jo få en MacBook
helt ned til kr. 8.699,-. SÃ¥ er den godt nok kun med 512 MB RAM, og det
er nok i underkanten. Harddisken er kun på 60 GB, men det er jo nok for
nogle.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 29-01-07 14:19

Tak for Jeres svar - mange gode argumenter for at købe MacBook

MacBook`ens skærm er jo "kun" 13` - så jeg har tænkt mig at tilslutte en
fladskærm og ekstern tastatur når jeg arbejder/leger hjemme.

Måske et (meget) dumt spørgsmål - kan man klappe Mac`en sammen og så stadig
arbejde videre med mus og tastatur og den eksterne skærm?? Tænkte bare - med
Mac kan man jo så meget.............................

/Bo

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-07 15:35

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> writes:

> arbejde videre med mus og tastatur og den eksterne skærm?? Tænkte bare - med
> Mac kan man jo så meget.............................

I gamle dage var det Powerbooken der kunne det. Er det stadig en pro-facilitet?

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 29-01-07 19:25

> I gamle dage var det Powerbooken der kunne det. Er det stadig en
> pro-facilitet?

Ja hvis der er nogen af dem der kan klare det må det være pro-versionen,
for på den almidelige ville det direkte spærre for cpu-ventilationen.

~ Jørgen

Fra : bo

Dato : 30-01-07 09:02

> Ja hvis der er nogen af dem der kan klare det må det være pro-versionen,
> for på den almidelige ville det direkte spærre for cpu-ventilationen.
>
> ~ Jørgen

Ok - jeg må prøve mig frem når jeg får den - har nemlig besluttet mig

Lige en enkelt ting mere:
Er det en fordel at købe en standard MacBook og så selv monterer ekstra
RAM - og større disk (160Gb)?

/Bo

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 30-01-07 10:05

bo <bo@pc.dk> wrote:

> Lige en enkelt ting mere:
> Er det en fordel at købe en standard MacBook og så selv monterer ekstra
> RAM - og større disk (160Gb)?

Det kommer an på hvad du sev synes er smartest. Hvis du kan sælge eller
bruge den gamle ram og harddisk andetsteds, så er det måske en fin ide.

Apple tager nogle ret voldsomme priser for opgradering af harddisk
f.eks. fra 80 til 120gb koster 1190kr - og en S-ATA Seagate Momentus på
160gb står til 1070kr på edbpriser inklusiv forsendelse.

~ Jørgen

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 30-01-07 10:11

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Apple tager nogle ret voldsomme priser for opgradering af harddisk
> f.eks. fra 80 til 120gb koster 1190kr - og en S-ATA Seagate Momentus på
> 160gb står til 1070kr på edbpriser inklusiv forsendelse.

Nb. manual til udskiftning af harddisk i en MacBook finder du her:
<http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_13inch_HardDrive_DIY.pdf>

Jeg ved ikke hvor besværligt det er at skifte harddisk i en MacBook Pro
- det ser ud til at man skal have afmonteret overdelen.

~ Jørgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-07 13:15

On 2007-01-30 10:10:47 +0100, tietze@mail.dk (Jørgen Tietze) said:

> Jeg ved ikke hvor besværligt det er at skifte harddisk i en MacBook Pro
> - det ser ud til at man skal have afmonteret overdelen.

Det er desværre ikke helt nemt. Der er en vejledning hos iFixit, så det
kan lade sig gøre. Der er bare mange små skruer, kabler og
BlueTooth-kort at tage hensyn til. Og garantien ryger nok.

<http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pro/>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-07 12:56

On 2007-01-30 10:04:33 +0100, tietze@mail.dk (Jørgen Tietze) said:

> Det kommer an på hvad du sev synes er smartest. Hvis du kan sælge eller
> bruge den gamle ram og harddisk andetsteds, så er det måske en fin ide.

Køber man en Mac, der har 1 Gb RAM som standard, koster det kun kr.
1.390,- at bestille den med 2 GB fra fabrikken. Det kan man ikke selv
købe to kvalitets-RAM-moduler. Sidst jeg så efter, lå de vel på kr.
2.000,-. Hvis regnestykket skal gå lige op, så skal man altså sælge de
to originale 512 MB moduler for kr. 600,-. Det kan nok være svært at
finde en køber, da man nok ikke er den eneste, der opgraderer RAM. Det
hele står og falder således med, om man kan sælge eller bruge de
originale RAM-klodser. Køber man derimod den mindste MacBook med 512 MB
RAM, skal Apple have kr. 1.990,- for at levere den med 2 GB. Her kan
man nok købe RAM-klodserne til samme pris i løs vægt.

> Apple tager nogle ret voldsomme priser for opgradering af harddisk
> f.eks. fra 80 til 120gb koster 1190kr - og en S-ATA Seagate Momentus på
> 160gb står til 1070kr på edbpriser inklusiv forsendelse.

Køber man den sorte MacBook, koster det kun kr. 800,- at få den med en
160 GB harddisk og kr. 1.600,- at få den med 200 GB. Økonomisk er det
måske ikke så galt. De modeller, der leveres med mindre harddiske,
bliver dog langt dyrere at få større harddisk i. Derimod kan man langt
bedre få gavn af den originale harddisk end af de originale
RAM-klodser. For få hundrede kroner kan man købe et eksternt kabinet at
anbringe den i, og så har man alle tiders eksterne harddisk til backup
og datatransport. Jeg synes således ikke, det kan betale sig at købe
RAM selv, derimod kan det være en god idé at opgradere harddisken selv,
da man så kan få en backup-harddisk nærmest gratis.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Enslev

Dato : 30-01-07 13:08

> [...]
> RAM selv, derimod kan det være en god idé at opgradere harddisken selv,
> da man så kan få en backup-harddisk nærmest gratis.

Du skal dog lige være opmærksom på, om du spolerer garantien, hvis du
selv skifter harddisk.

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-07 13:13

On 2007-01-30 13:08:18 +0100, no@spam.nix (Henrik Enslev) said:

> Derimod kan man langt
>
> Du skal dog lige være opmærksom på, om du spolerer garantien, hvis du
> selv skifter harddisk.

Det mener jeg ikke, man gør på netop en MacBook. Apple giver selv
instruktioner i, hvordan man skifter harddisk og RAM.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-01-07 21:18

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> [...]
> arbejde videre med mus og tastatur og den eksterne skærm?? Tænkte bare - med

Det hedder "clamshell mode". Det kan du (osse) med en MB:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86286

Men der er flere advarsler når man søger på Google, om at en PB så kunne
blive for varm.

[dine overflødige punktum: ............................]

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 30-01-07 09:42

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

>Eller den her:

> [...]

Den var lige i øjet
Helt seriøst, er der så mange variationer?
Hilsen Hanne

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-07 00:14

On 2007-01-30 09:41:35 +0100, "Hanne Hertzog" <Hanne@enterpol.dk> said:

> Den var lige i øjet
> Helt seriøst, er der så mange variationer?
> Hilsen Hanne
>
> www.macbruger.dk

Jeg ved det ikke. Jeg læste et sted, at der er otte versioner. På
Microsofts hjemmeside nævner de fem versioner. Der er endda kun billede
af fire æsker, da Enterprise kun vises ved et Windows-symbol. Mon ikke
de sidste tre udgøres af opdateringsversionerne? I Joy of Tech nævner
han elleve versioner. Det er med opdateringsudgaver af dem alle sammen
incl. Enterprise update og Ultimate i både 32 og 64 bit udgaver. Jeg
ved ikke, om de er opdigtede. I hvert fald er den sidste Signature
Edition opdigtet, men den gør nu historien sjovere.

<http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editions/default.mspx>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 30-01-07 09:48

> [...]
>helt ned til kr. 8.699,-. Så er den godt nok kun med 512 MB RAM, og det
>er nok i underkanten. Harddisken er kun på 60 GB, men det er jo nok for

Min erfaring er at, hvis man handler i en god forretning, så kan man
forhandle sig til ekstra RAM for en meget lav pris.
Skriv til mig, hvis du er interesseret i adresse.
Venlig hilsen Hanne

www.macbruger.dk
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark