OS X på "almindelig pc"
Fra : Niels - Aalborg

Dato : 23-01-07 14:43

Nu OS X er porteret til universal binary og kører på hardware med intel
chips. Jeg er ikke super inde i det tekniske, så derfor spørger jeg:

Hvad er der til hinder for at få Tiger til at virke på en almindelig pc?
Er det juridisk tilladt at lave hardware, der støtter specifikationerne
for, at OS X kan køre - altså kunne jeg fx udvikle en enhed der kører en
modificeret version af Tiger?

Enlighten me please

Venligst

Niels

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-01-07 14:55

Niels - Aalborg wrote:
> [...]
> Er det juridisk tilladt at lave hardware, der støtter specifikationerne
> for, at OS X kan køre - altså kunne jeg fx udvikle en enhed der kører en

Mig bekendt siger licensen til OSX at det er juridisk ulovligt at køre
OSX på andet end mac hardware.

JonB

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-07 19:24

Niels - Aalborg <niels@priestyard.dk> wrote:
> [...]

> Er det juridisk tilladt at lave hardware, der støtter specifikationerne
> for, at OS X kan køre - altså kunne jeg fx udvikle en enhed der kører en

Nej, Mac OS X forlanger TPM

<https://www.trustedcomputinggroup.org/groups/tpm/>

Derudover staar det udtrykkeligt i licensbetingelserne at du kun maa
afvikle Mac OS X i en Apple Macintosh computer, retail boxe med Mac OS
X er envidere at betragte som opgraderinger til den Mac OS version der
fulgte med computeren.

Fra : ave@koderco.dk

Dato : 23-01-07 20:12

Niels - Aalborg skrev:
> Nu OS X er porteret til universal binary og kører på hardware med intel
> chips. Jeg er ikke super inde i det tekniske, så derfor spørger jeg:
>
> Hvad er der til hinder for at få Tiger til at virke på en almindelig pc?

Steve Jobs og Apple's dårlige erfaringer med licensering af Mac OS i
midt-halvfemserne. Se mere på
http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=16518

> Er det juridisk tilladt at lave hardware, der støtter specifikationerne
> for, at OS X kan køre - altså kunne jeg fx udvikle en enhed der kører en
> modificeret version af Tiger?

Hvad du gør derhjemme, kan ingen se. Men du skal næppe begynde at
sælge maskiner med OSX pre-installed

Jeg har set kammerater, køre med Mac OS X på deres "almindelige"
computere. Her er der nogen andre som det lykkedes for:
http://newz.dk/articles/view/22/

Mvh,

Anders

Fra : Lyrik

Dato : 23-01-07 21:13

Den 23.01.2007 kl. 20:11 skrev <ave@koderco.dk>:

> [...]
>
> Jeg har set kammerater, køre med Mac OS X på deres "almindelige"
> computere. Her er der nogen andre som det lykkedes for:

+++++++++++++++++++
Citat:
"Stabiliteten var dog ikke helt så god, bl.a. så lukkede Safari ned på
specifikke hjemmesider, ligesom Quicktime playeren fik hele systemet til
at crashe ved afspilning af mpg-filer."
Du får ikke et OS X Tiger. For et OS Tiger er software + hardware.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Lyrik

Dato : 23-01-07 21:19

Den 23.01.2007 kl. 20:11 skrev <ave@koderco.dk>:

> Steve Jobs og Apple's dårlige erfaringer med licensering af Mac OS i
> midt-halvfemserne. Se mere på
> http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=16518

+++++++++++++++
Dell står og savler i kulissen som en hund der venter på et OS X-kødben.
de vil sætte det i deres maskiner.
Her er hvad Steven Jobs svarer;

Jobs fortsætter:

"And it's like somebody who's not cool trying to be cool. It's painful to
watch. It's like watching Michael Dell try to dance..."

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-01-07 22:43

<ave@koderco.dk> wrote:

<snip>

> Jeg har set kammerater, køre med Mac OS X på deres "almindelige"
> computere. Her er der nogen andre som det lykkedes for:
> http://newz.dk/articles/view/22/

Spørgsmål nr 19 i Diskuter tråden på Newz.dk ville da være yderst
interessant at få svar på.

Hvad si'r folk her til den?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-01-07 23:07

Axel Hammerschmidt skrev:
> <ave@koderco.dk> wrote:
>
> <snip>

> Spørgsmål nr 19 i Diskuter tråden på Newz.dk ville da være yderst
> interessant at få svar på.
>
> Hvad si'r folk her til den?

Apple forhindrer ikke nogen i at køre Darwin på deres PC'ere. OS X og
Darwin er ikke det samme.

Og da jeg nu har prøvet begge dele, så vil jeg lige nævne at det altså
er betydeligt sjovere at køre Windows på en Mac (MacPro, 2,66GHz, 3Gb
RAM) end det er at køre Mac OS X på en PC (3,8GHz P4, 2 GB RAM).
Faktisk er det i det hele taget sjovt at køre hvad som helst på en MacPro.

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-07 23:14

Hej Axel,

> Spørgsmål nr 19 i Diskuter tråden på Newz.dk ville da være yderst
> interessant at få svar på.

> Hvad si'r folk her til den?

Det er jo ikke ligefrem raketvidenskab. Darwin er ikke under GPL, så
derfor kan man ikke kritisere Apple for at bryde GPL.

De fleste Apple open-source ting er under APSL (Apple Public Source
License).

Derudover skal man huske at når man taler om produkter som Apple selv
har skrevet (dvs. ikke fx open-source projekter der er lånt fra andre),
så behøver de netop ikke selv overholde licensteksten.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-01-07 23:28

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Spørgsmål nr 19 i Diskuter tråden på Newz.dk ville da være yderst
> interessant at få svar på.
>
> Hvad si'r folk her til den?

Det Apple har brugt af OpenSource giver de tilbage igen - herunder
operativsystemet (nok det nemmeste).

Hele GUI-delen er lavet internt og derfor behøves de ikke give noget
tilbage. Du kan sagtens køre Darwin alene, men det er i denne
sammenhæng som at køre Windows uden GUI.

Fra : Lyrik

Dato : 23-01-07 21:03

Den 23.01.2007 kl. 14:42 skrev Niels - Aalborg <niels@priestyard.dk>:

> [...]
> Er det juridisk tilladt at lave hardware, der støtter specifikationerne
> for, at OS X kan køre - altså kunne jeg fx udvikle en enhed der kører en

++++++++++++++++++++++++
Det er først og fremmest det faktum at Apple har fjernet den forældede
konstruktion der hedder en BIOS. Du ved den der tæller ram op og viser
sort skærm inden Windows overtager. En MAC starter med en flot hvid skærm.
Under installationsopstarten, da jeg startede den for første gang tabte
jeg næse og mund bogstavelig talt(Windows-bruger i 12 år). Først lysende
hvid skærm. Så kom et tredimensionalt objekt i form af en kubus hvor jeg
skrev mit brugernavn ind mens den roterede og viste nye flader jeg kunne
skrive på. Der var jeg allerede solgt! Men så blitzede den på mig ved
at lukke fuldt lys ud af skærmen, hvorefter den tog et billede af mig og
tilføjede til min brugerprofil!
SÃ¥ manglede jeg ligesom ord...u..u..nder in..stal..lationen..my
God!..Tænkte jeg der har installeret i dusinvis af windows.

Det vil nok sige at når systemet opdager din Bios, så forhindrer den dig i
en install.
Men det er gjort og der findes videoinstruktion på nettet af det. Hvordan
det fungerer i praksis, ved jeg ærlig talt ikke. Men en kollega er ved at
foretage de indledende øvelser og fortalte mig at der lå udførlige videoer
med lister over kompatibel hardware.

Mit råd er: Gør det ikke. Du snyder dig selv for det koncept som systemet
er bygget over, nemlig:"Hvis du kan lide god software, så lav din egen
hardware". I MAC bruger man dette koncept. Man tilpasser softwaren med
hardwaren og står selv for begge deles forening.
I PC er det sådan at man er nødt til at lave softwaren så kompatibel at
den kan tilpasses utallige hardwarekonstruktioner som man
(Softwarefabrikanten) ikke er herre over.
Man håber det hele fungerer, men man kan ikke få kontrol over det 100%.
det er svære ods for en PC-software-leverandør.

Ud over Bios er der bundkortet som kan blive sorteper. Apple bundkortene
er ikke standardbundkort som kan købes noget sted. Ikke engang af mig hvis
min IMACs bundkort går i stykker. Det er ingen reservedel der kan købes.

Da bundkortene er skræddersyede kunne jeg forestille mig andre problemer.

Grafikkortene skal være nogen af dem Apple har i deres palet o.s.v.

Tag springet, men gør det på den rigtige måde med "software skræddersyet
til hardware". Køb en MAC på klods med et lille beløb hver måned.))
Eller en brugt billig maskine. Eller den lille "madkassemaskine" de har
hvor du kan genbruge din skærm. Den kan nemt bruges til multimediecenter
ved et fjernsyn, hvis man skulle fortryde systemet(hvad jeg ikke i min
vildeste fantasi kan forestille mig.)))

Du kan ligeså godt være en af de første til at skifte mens du kan glæde en
anden med din PC. Du sparer så megen tid ved at køre MAC, så din
skaberglæde kommer frem fra Windowssystemets dyb og op i solen til den
lysende hvide skærm der tager dit billede og tilføjer det til
konceptet:"Hvis du elsker software, så lav din egen hardware og indføj din
egen bruger som tredie element."
Forestil dig opstarten..3 sekunder så er den igang. 3 sekunder, så er den
slukket. Tænk så på dine Windows opstarter og genstarter.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-07 17:24

Niels - Aalborg wrote:
> [...]
> Er det juridisk tilladt at lave hardware, der støtter specifikationerne
> for, at OS X kan køre - altså kunne jeg fx udvikle en enhed der kører en

Teknisk: ja sagtens, også uden at det kører ad helvede til, se på
http://www.osx86project.org/ der er masser af eksempler på folk der har
bygget maskiner der kører lige så godt som en rigtig mac.

lovformigt: nej, apple's licens forbyder det.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-01-07 18:35

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Nej, Mac OS X forlanger TPM

Er der ogsaa det i core2 iMac'erne?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-07 18:47

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Er der ogsaa det i core2 iMac'erne?

Det vil jeg tro. Apple har ikke skiftet bundkortet i dem - når de
skifter til 965 kan Intel også lever dem med TPM.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-07 19:04

On 2007-01-28 18:47:10 +0100, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Det vil jeg tro. Apple har ikke skiftet bundkortet i dem - når de
> skifter til 965 kan Intel også lever dem med TPM.

Jeg kiggede lige efter ovenstående på Intels hjemmeside. Sjovt at de
bruger tre leoparder til at reklamere for deres store processor. Er det
mon en hentydning til Mac OS X?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels - Aalborg

Dato : 29-01-07 14:07

Niels - Aalborg skrev:

> Enlighten me please

Fedt med alle svarene. Jeg søgte nok egentlig delvist en teknisk
løsning, men mest et svar på licenseringen. Kører selv Tiger og er
jätteglad for det, men det havde puslet lidt, at skulle man lave en
mediadims af en art, så køre et styresystem som Tiger på enheden, for
øget stabilitet og indbygget core animation mv.

Nu fik jeg så afklaret - at det ikke er så nemt. Ikke at modificere i
hvert fald. Det kræver at man køber udviklerrettigheder og dermed giver
Apple indsigt og mulighed for påtvungne ændringer, som jeg forstår det.
Det er også længe nok til, at det bliver for omfattende.

Tak for opklaringen.

Venligst

Niels

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-02-07 18:00

> Det vil jeg tro. Apple har ikke skiftet bundkortet i dem - når de
> skifter til 965 kan Intel også lever dem med TPM.

Ok, jeg undrede mig bare over at Amit Singh skriver, at de
formodenligt ikke har:
http://www.osxbook.com/book/bonus/chapter10/tpm/

--
Thomas Bjorn Andersen