IP-print i Classic
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-01-07 13:57

Jeg står i den meget uheldige situation at være afhængig af et
program, som ikke kan køre i andet end Classic under OS 10.4.8.

Grundet periodiske netværksproblemer, som tyder på at have noget
med Appletalk at gøre, har jeg valgt IP frem for Appletalk til
printerne på netværket, men Classic nægter så at printe ud til
en HP 4050 laserprinter, fordi Appletalk ikke er aktiv i OS X.

Spørgsmålet er så, hvordan hulen jeg får Classic til at printe
via IP. Har kigget på:
<http://www.colorspan.com/support/documentation/pdfs/tn2536B.pdf>
- men System menu -> Add kan jeg slet ikke finde. Hvad gør man så?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Lind

Dato : 23-01-07 20:22

> [...]
> <http://www.colorspan.com/support/documentation/pdfs/tn2536B.pdf>
> - men System menu -> Add kan jeg slet ikke finde. Hvad gør man så?

Har du driveren? LW8?.....kan s´gu´ dårligt huske det, men når du er i
Classic, er det så ikke muligt at finde printeren via AppleTalk eller
LocalTalk?

Det burde jo ikke influere på hovedinstallationen?

Nej Thomas - jeg kan ikke huske det, og jeg har ikke tid lige nu til at
efterprøve

M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-01-07 20:56

Morten Lind skrev:

> Har du driveren? LW8?.....kan s´gu´ dårligt huske det, men når
> du er i Classic, er det så ikke muligt at finde printeren via
> AppleTalk eller LocalTalk?

Jeg har i æble-menuen disse muligheder:
<http://tgm.dyndns.dk/mac/osx/classic/apple.png>.

I 'Vælger' ser jeg:
<http://tgm.dyndns.dk/mac/osx/classic/vaelger.png> og 'Laserwriter'
er driveren. Den kan jeg printe til, når jeg har AppleTalk tændt i
OS X, men lige så snart det er deaktiveret kommer:
<http://tgm.dyndns.dk/mac/osx/classic/appletalk.png> når jeg går i
'Vælger', så jeg har ingen mulighed for at vælge printeren når det
er deaktiveret. Derfor må man skulle oprette printeren på en anden
måde, når den skal snakke IP frem for AppleTalk, men jeg kan ikke få
øje på hvordan eller rettere hvor. Har været alle menuerne igennem
i æble-menuen, men ingen af dem bringer mig ind til noget, som bare
ligner om noget brugbart.

> Nej Thomas - jeg kan ikke huske det, og jeg har ikke tid lige nu
> til at efterprøve

Det forlanger jeg heller ikke, Morten :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : thohei

Dato : 23-01-07 21:52

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> <http://www.colorspan.com/support/documentation/pdfs/tn2536B.pdf>
> - men System menu -> Add kan jeg slet ikke finde. Hvad gør man så?

Jeg har haft tilsvarende problem uden at kunne løse det. Jeg laver
pdf'er fra classic og printer i osx. Primitivt og dog effektivt.
Mhv,
Thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-01-07 22:03

thohei skrev:

> Jeg har haft tilsvarende problem uden at kunne løse det. Jeg laver
> pdf'er fra classic og printer i osx. Primitivt og dog effektivt.

Mit problem er, at jeg skal kunne printe ordresedler ud fra Classic
igennem det program, som kun kan køre i Classic. PDF'er laver jeg i
OS X.

--
Hilsen
Madsen

Fra : thohei

Dato : 23-01-07 22:41

Thomas G. Madsen wrote:

> Mit problem er, at jeg skal kunne printe ordresedler ud fra Classic
> igennem det program, som kun kan køre i Classic. PDF'er laver jeg i
> OS X.

Hmm, jeg ved ikke hvad der afgør om man kan lave pdf'er, men mit
classic-program kunne ved at man valgte print derefter print to file.
Så lavede den en .ps-fil der bliver til en pdf når man åbner den.
Jeg har ikke forstand på tekniken, men sådan duede det for mig.
Mvh,
Thomas

Fra : Sebastian Løck

Dato : 24-01-07 13:23

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> <http://www.colorspan.com/support/documentation/pdfs/tn2536B.pdf>
> - men System menu -> Add kan jeg slet ikke finde. Hvad gør man så?

Du skal installere Printeren vha. Programmet
Apple Desktop Printer Utility.

Du nyder desværre ikke den samme komfort under konfigurationen som du
kender det fra Bonjour eller AppleTalk. Du skal selv indtaste IP
adressen og printerkønavn.

hilsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-01-07 19:46

Sebastian Løck skrev:

> Du skal installere Printeren vha. Programmet Apple Desktop
> Printer Utility.

Det program kan jeg desværre ikke finde, for det må vel befinde
sig i æblemenuen under Classic, ikke?

> Du nyder desværre ikke den samme komfort under konfigurationen
> som du kender det fra Bonjour eller AppleTalk. Du skal selv
> indtaste IP adressen og printerkønavn.

Skidt med det. Det skal jeg også under OS X.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Lind

Dato : 24-01-07 20:09

> Det program kan jeg desværre ikke finde, for det må vel befinde
> sig i æblemenuen under Classic, ikke?

Dét kan jeg godt forstå, du ikke kan finde - det befinder sig nemlig
på et _meget_ hemmeligt sted, nemlig på en Mac OS 9 installationsdisk -
det er ikke engang med på en god, gedigen, gammeldags PPC med OS
9+.......så deeeeeet))

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-07 20:11

> Det program kan jeg desværre ikke finde, for det må vel befinde
> sig i æblemenuen under Classic, ikke?

Nej, et eller andet sted sted i /Applications (Mac OS 9) mappen.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 24-01-07 23:08

> Nej, et eller andet sted sted i /Applications (Mac OS 9) mappen.

På min hedder programmet "Skrivebordsprinterværkstøj" og ligger i
/Applications (Mac OS 9)/Hjælpefunktioner.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-07 04:56

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> På min hedder programmet "Skrivebordsprinterværkstøj" og ligger i
> /Applications (Mac OS 9)/Hjælpefunktioner.

Ja, men det er ikke det program, Sebastian taler om. Apple Desktop
Printer Utility er på OS 9 installationsCD´en, og det kan konfigurere
printere - det går ind i printere og man kan ændre opsætninger m.v.

M.

Fra : Sebastian

Dato : 25-01-07 22:21

> Det program kan jeg desværre ikke finde, for det må vel befinde
> sig i æblemenuen under Classic, ikke?

nej
Du finder det fx. i LaserWriter Pakken:

http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates
/English-North_American/Macintosh/Printing/LaserWriter/LW_8.6.1.smi.bin

eller
kig dig omkring på
http://www.info.apple.com/support/oldersoftwarelist.html

du kan også læse
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=50572

hilsen

> Skidt med det. Det skal jeg også under OS X.

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-01-07 20:20

Morten Lind skrev:

> [...]
> installationsdisk - det er ikke engang med på en god, gedigen,
> gammeldags PPC med OS 9+.......så deeeeeet))

Så den er altså uopnåelig igennem OS X via Classic? Trist i så fald.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-02-07 15:35

Sebastian Løck skrev:

> Du skal installere Printeren vha. Programmet Apple Desktop
> Printer Utility.

Jeg har nu prøvet at smide det program ind i Classics systemmappe,
men har svært ved at se, hvordan jeg få Classic til at installere
printerne som IP-printere i stedet for AppleTalk-printere.

Alt jeg ser er et Printer Selector-vindue, hvor der i øverste
halvdel står 'Appletalk Zones: There are no zones on this network'.

Nederst kan jeg se printerne på netværket listet, men hvis jeg
markerer min HP LaserJet 4050 og klikker på knappen 'Open Printer',
får jeg følgende at vide: 'The selected printer has a Spooler
attached to it. The application has only limited functionality
in this case'. Klikker man på 'Continue' til det, kommer der blot
et tomt vindue frem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Sebastian

Dato : 13-02-07 19:43

> Jeg har nu prøvet at smide det program ind i Classics systemmappe,
> men har svært ved at se, hvordan jeg få Classic til at installere
> printerne som IP-printere i stedet for AppleTalk-printere.
Du behøver ikke at putte Apple Desktop Printer Utility i Systemmappen,
normalt installerer det sig i mappen Applications.
Det er kun LaserWriter driveren der skal være i Systemmappen.

> Alt jeg ser er et Printer Selector-vindue, hvor der i øverste
> halvdel står 'Appletalk Zones: There are no zones on this network'.
Du har vist ikke delt dit netværk op i zoner, men det vil man også kun
gøre i store netværk.

> [...]
> attached to it. The application has only limited functionality
> in this case'. Klikker man på 'Continue' til det, kommer der blot

Du skal ikke bruge Chooser (dansk "udvalg").
Start Apple Desktop Printer Utility
Du skal installere en LaserWriter 8 Printer (LPR), vælg den rigtige PPD
til din HP eller en generic Postscript, hvis din HP forstår det.
Bagefter skal du angive din printers IP adresse og printerkønavnet. Din
router kender printerens IP adresse. Printerkønavn står sikkert i
printerens håndbog.

Med Apple Desktop Printer Utility kan du "verify" om det er rigtig.

Ja, det er lidt nemmere at konfigurere en printer med Bonjour nu om
dage.

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-02-07 20:29

Sebastian skrev:

> Du behøver ikke at putte Apple Desktop Printer Utility i
> Systemmappen, normalt installerer det sig i mappen Applications.
> Det er kun LaserWriter driveren der skal være i Systemmappen.

Nå ok.

> Du har vist ikke delt dit netværk op i zoner, men det vil man
> også kun gøre i store netværk.

Nej, for det er ikke et særlig stort netværk.

> [...]
> printerkønavnet. Din router kender printerens IP adresse.
> Printerkønavn står sikkert i printerens håndbog.

Jeg kender både IP og printerkønavn, for printerne kører allerede
IP i OS X. Jeg ved bare ikke hvor det skal tastes ind i Apple Desktop
Printer Utility så Classic også snakker IP frem for AppleTalk med
printerne.

> Ja, det er lidt nemmere at konfigurere en printer med Bonjour nu
> om dage.

Nemmere ja, men hvad er det værd hvis Bonjour også står og plabrer
løs på netværket som AppleTalk gør. Alt det kagleri har jeg under
mistanke for at trække netværket i knæ i perioder.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-07 16:51

> Nemmere ja, men hvad er det værd hvis Bonjour også står og plabrer
> løs på netværket som AppleTalk gør. Alt det kagleri har jeg under
> mistanke for at trække netværket i knæ i perioder.

multicast DNS er ikke specielt fælt.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-07 21:38

Og nu vi snakker printere under Classic, hvordan hulen får man så
Classic til at fatte, hvad standardprinteren er? Det er jeg pt.
pisket til at fortælle den efter hver eneste genstart, og det er
ret belastende.

--
Hilsen
Madsen