Backup/sync/rep igen...igen...m.m......
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-07 14:30

Det har jo ofte været oppe at vende, hvilket program der er bedst til
hvad...

Jeg har anskaffet mig Intechs SpeedTools Utilities 2.x, som indeholder
både OS X og OS 9.x versionerne af de gode værktøjer fra Intech.

I SpeedTools er der et program, der hedder 'QuickBack'. Det er faktisk
særdeles godt. Der er mange muligheder for indstillinger til både manuel
og auto backup, - OG - så har det en gevaldig fordel. - Det kan lave
bootable backups af et system og/eller en hel disk. Desuden kan det lave
backup til en imagefil, hvilket der ikke er mange programmer, der kan.

Desuden er programmet rimelig hurtig. Jeg har fx. i går aftes lavet en
backup ad min OS X bootdisk til en ekstern FW disk. 22,6gb data skulle
flyttes og placeres korrekt. Denne proces tog 28min, og det virker perfekt.

Et andet af de programmer SpeedTools indeholder er DiskDefrag. Dette
defragmenteringsprogram er det endnu eneste til OS X, der er i stand til
at defragmentere 'anchored files', hvor alle andre programmer lader
disse være urørte, så samler DiskDefrag dem og flytter dem til det sted,
hvor selve 'file headeren' er placeret på en disk/partition. Dette har
også en ekstra fordel for brugere af DiskWarrior fra Alsoft. Nogle gange
har DW ikke været istand til at lave en ny directory fil, hvis anchored
files har været fragmenterede.

http://www.speedtools.com/STUS.shtml
Pris $89USd

Så, jeg kan faktisk kun anbefale, at man køber SpeedTools Utilities. -
Og hvor jeg førhen med de blandede systemer altid sagde, at et sæt
værktøjer altid bør bestå af FileBuddy, Norton systemworks og
DiskWarrior, vil jeg nu udvide det til, at et perfekt værktøjssæt bør
bestå af følgende 'pakke', der så kan lægges på en DVD, så man får det
perfekte reparationssæt.

-Minimal OS X 10.4.4 (for at den kan boote IntelMacs)
-Carolis iDefrag
-Intech SpeedTools Utilities
-Alsoft DiskWarrior
-FileBuddy
-Cocktail / Onyx / MainMenu

Fremgangsmåde.
- Installer et absolut minimal Mac OS X 10.4.4 system på en ren disk
eller diskpartition
- Installer de ovennævnte programmer til samme disk/partition
- Åbn så Diskværktøj -> opret billede fra mappe/disk og gem som en
brændbar .dmg.
- Brug helst Toast til at brænde image filen ud med på en DVD for at
være 100% sikker på, den bliver bootable

- Og du har nu et godt værktøjssæt til div. reparationer af en Mac, der
kan boote en 10.4.x. Man kan selvfølgelig lave en tilsv. DVD/CD til de
maskiner, der kan boote i 10.3.x ved at bruge en OS X 10.3.5 og vælge de
korrekte ver. af programmerne til 10.3.x. - Fx. Onyx og Cocktail kræver
ver. med tilføjelsen PE for Panther..........

mvh. Erik Richard
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing