BTO fra forhandlere
Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-07 21:39

Hvis man helt hypotetisk vil købe en iMac, kan man gøre det gennem
Apple Store på nettet. Vi kan for eksperimentets skyld sige, at det er
en 20" iMac. Den kan leveres med 2 GB RAM for en trods alt rimelig
merpris og et grafikkort med 256 MB RAM for en beskeden merpris. Kan
man få den leveret med de samme specifikationer hos en fysisk
forhandler? Grafikkortet skal vel installeres fra fabrikken, men hvad
med RAM? Jeg synes nemlig ikke, der nævnes alternative specifikationer,
når man læser de andre forhandleres hjemmesider.
   Jeg må indrømme, at når jeg køber noget nyt, elsker jeg at åbne en ny
kasse forseglet og plomberet fra fabrikken med et jomfruelig indhold.
Hvis jeg køber en ny computer, og en eller anden tilfældig mekaniker
skal åbne kassen, pille alt indhold ud, fjerne beskyttelsesovertrækket
og skille computeren ad, så synes jeg ikke, den er så jomfruelig mere.
Der er jo altid en risiko for, at den bliver ridset, eller andet går
galt. Og han kan måske også glemme at lægge en manual, en cd eller en
adapter tilbage i kassen. Når man så mangler den bagefter, så vil
forhandleren garanteret påstå, at den ikke skal følge med, og at sådan
en adapter skal købes ekstra bagefter.
   Nå, men det er måske bare mig, der er tosset. På en måde er det jo
også dejligt, at man kan købe Mac i butikkerne. Sådan set vil jeg
derfor gerne støtte de fysiske forhandlere. Hvad gør I andre?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Astrup Christ~

Dato : 08-01-07 21:59

Hos Humac kan du sagtens bestille din mac med den konfiguration du vil fra
fabrikken, så den stadig er pakket ind og det hele, så det kan du sikkert
også i de andre butikker.

Dette er på _ingen_ måde en anbefaling af Humac, blot en orientering om at
man kan bestille sin mac konfigureret som man vil.

Mvh Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-01-07 00:21

On 2007-01-08 21:59:10 +0100, "Morten Astrup Christensen"
<FJERNastrup@FJERNgmail.com> said:

> [...]
>
> Dette er på _ingen_ måde en anbefaling af Humac, blot en orientering om
> at man kan bestille sin mac konfigureret som man vil.

Tak. Det lyder næsten som om, du ikke er så begejstret for Humac. Men
der er vel ikke mange andre. Jeg går ikke ud fra, at Fona og Merlin kan
den slags. Så er der alle netbutikkerne, men så kan man jo lige så godt
handle på Apple Store.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-01-07 09:24

> [...]
> der er vel ikke mange andre. Jeg går ikke ud fra, at Fona og Merlin kan
> den slags. Så er der alle netbutikkerne, men så kan man jo lige så godt

Bortset fra at forhandleren bliver nødt til at åbne kassen, kan det ofte
betale sig f.eks. mht. ram ... apple trækker igennem på deres ram priser
.... som regel ..

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-01-07 16:07

On 2007-01-09 09:24:07 +0100, thomas_lists@elements.dk (Thomas von
Hassel) said:

> Bortset fra at forhandleren bliver nødt til at åbne kassen, kan det ofte
> betale sig f.eks. mht. ram ... apple trækker igennem på deres ram priser
> ... som regel ..

Det er jeg klar over, at han sagtens kan. Jeg ved bare ikke, om
forhandleren kan eller vil bestille computeren fra Apple med ekstra
RAM. Hvis man vil have det store grafikkort i en iMac, så skal det
formentlig monteres på fabrikken. Hvis forhandleren kan bestille sådan
en hjem, så kan han jo lige så godt bestille den med ekstra RAM.
   Hvad priser angår, så synes jeg ikke, det er så galt mere. I hvert
fald ikke for iMac, MacBook, MacBook pro med 1 GB RAM. De har to 512 MB
blokke som standard. Det koster kr. 1.380,- at få dem leveret med to 1
GB blokke i stedet. Jeg har svært ved at finde 1 GB blokke af en
anerkendt kvalitet til mindre end kr. 1.000,-. For at få det til at
løbe rundt økonomisk, skal jeg altså have kr. 600,- for de to originale
RAM-blokke. Jeg ved ikke, om forhandleren kan gøre det til den pris.
Kan sælge mig to 1 GB blokke, montere dem og tage de gamle retur for
kr. 1.400,-.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 09-01-07 17:35

> [...]
> også dejligt, at man kan købe Mac i butikkerne. Sådan set vil jeg
> derfor gerne støtte de fysiske forhandlere. Hvad gør I andre?

Alle forhandlere kan levere konfigurerede computere på bestilling. Vi
gider bare ikke for vi tjener ikke en klejne på dem.

Du virker som den magelige type og har åbenbart ikke behov for et
særligt tillidsforhold til en bestemt forhandler.

Derfor vil jeg anbefale dig at købe gennem Apples web-shop. Dér er de
tvunget til at give dig pengene tilbage hvis du fortryder og i det hele
taget underlagt bestemmelser som selv samme firma aldrig ville
reflektere overfor deres forhandlere ude i kanalen.

Desuden vil en special konfigureret computer sandsynligvis komme
hurtigere end gennem en almindelig forhandler - specielt når du kræver
at forhandleren ikke selv må isætte RAM'en.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-01-07 01:45

On 2007-01-09 17:34:51 +0100, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> [...]
>
> Du virker som den magelige type og har åbenbart ikke behov for et
> særligt tillidsforhold til en bestemt forhandler.

Hvad søren skal jeg dog gøre? Jeg bor i Esbjerg, og vi har jo ikke haft
en forhandler i årevis. Jeg købte faktisk min iMac hos Fredgård i 1998.
Havde jeg boet i en by med en forhandler, havde jeg sikkert købt min
kones iBook og børnenes Mac mini der. Men det kræver naturligvis, at
det er en forhandler, jeg har tillid til, som du skriver.
   Nu er Merlin begyndt at have bærbare Mac'er. Sådan set vil jeg gerne
støtte fysiske butikker. Skal Mac udbredes, er det vigtigt, at
almindelige mennesker ser dem. Det er da også nemt f.eks. selv at
skifte RAM og harddisk i en MacBook, så jeg kunne jo bare købe en
standardmodel. Jeg har ikke rigtig indtryk af, at Merlin har et
værksted ude bagved, men det er måske forkert.

> [...]
> taget underlagt bestemmelser som selv samme firma aldrig ville
> reflektere overfor deres forhandlere ude i kanalen.

Det har jeg også gjort hidtil, og det har faktisk fungeret glimrende.
Normalt er det hurtigt og effektivt, og man er helt sikker på at få
seneste model. Fredgård her i Esbjerg havde ofte deres Macintosh
modeller stående længe, så der kom både en og to opdateringer. Det blev
der ikke ligefrem skiltet med i butikken, og jeg synes heller ikke,
priserne faldt. Butikken havde jo også selv givet fuld pris, så jeg
forstår da godt deres dilemma.
   Det er også dejligt at få leveret til døren. Jeg husker da min iMac i
1998, hvor jeg skulle køre bilen om til Fredgårds bagdør en mørk og
regnfuld decemberaften, hvor det næsten var umuligt at komme til på
parkeringspladsen for mennesker og biler, der skulle handle. Og sådan
en kasse er faktisk både stor og tung.
   Min mor har også fortalt om, hvordan hun hentede sin PowerMac 5500,
der er mindst lige så stor, i Office-Line i 1997. De gad ikke engang
holde døren for hende. Min mor er af den gamle skole. Hun mente, at når
man købte for et femcifret beløb, så kunne de godt være høflige, holde
døren og måske endda tilbyde at bære kassen ud i bilen. Det gør
vinhandleren, bare man køber for få hundrede kroner. Hendes iMac G4
bestilte jeg hos Apple Store. Den blev leveret af TNT, der bar den op
af trappen og satte den ind i gangen. Det syntes hun jo var meget bedre
service. Og så var manden endda høflig i modsætning til de unge fløse i
butikken

> Desuden vil en special konfigureret computer sandsynligvis komme
> hurtigere end gennem en almindelig forhandler - specielt når du kræver
> at forhandleren ikke selv må isætte RAM'en.

Jeg ved godt, jeg er lidt skør. Men kender du ikke det, at man køber et
eller andet dyrt? Det kan være en opvaskemaskine eller en bil. Det
viser sig straks, at der er noget galt med den, og man ville egentlig
helst have den byttet til en ny, men det har man jo ikke ret til iflg.
købeloven. Så kommer der en eller anden olieret karl og skiller ens
finde nyanskaffelse ad, hiver og flår for at få den fra hinanden.
Bagefter synes man, den har en lille ridse, bule eller skævhed. Eller
også går lågen lidt stramt. Og så er spørgsmålet, om det er
reparatørens skyld, eller man selv har gjort det, eller den skal være
sådan. Jeg kan godt lide, at tingene er helt nye og "uberørte af
menneskehånd".
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-01-07 18:18

> [...]
> reparatørens skyld, eller man selv har gjort det, eller den skal være
> sådan. Jeg kan godt lide, at tingene er helt nye og "uberørte af

Hæææ!

Jeg bestiller en elektriker som jeg har tillid til, til at komme med og
installere mine hvidevarer. Det har jeg god erfaring med.

Biler har jeg endnu til gode at købe spritny. Derfor generer en bule
eller ridse mig heller ikke helt så meget. Det er en god ting, når man
har 4 børn, der ustandseligt skal mave sig forbi bilen med cykler og
tasker for slet ikke at tale om dengang min yngste søn syntes at hans
kridttegninger skulle ud at ses i hele byen... Det kunne jo have
udviklet sig til et alvorligt familiedrama, hvis det havde været
farmands spritnye BMW

"Uberørt af menneskehånd" er vist mere et spørgsmål om psykologi lidt i
stil med paranormale fænomener, nisser og den slags

Jeg er ked af det, men nej - jeg kender det slet ikke :-/

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 10-01-07 20:05

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> stil med paranormale fænomener, nisser og den slags
>
> Jeg er ked af det, men nej - jeg kender det slet ikke :-/

Hæ, spøjs, men interessant meningsudveksling........jeg vil give Henrik
ret - eller sagt på en anden måde: jeg har det ligesom Henrik.

Når man har en passion, dyrker en passion, er det vigtigt, man har den i
fred, og at oplevelsen med produktet matcher passionen.....

Jeg har haft en passion med musikinstrumenter i 70´erne, da jeg aktivt
spillede på de danske musikscener, og mine indkøb af instrumenter var da
drevet af samme passion, som Henrik beskriver - mine basser og min
håndbyggede westernguitar skulle også stå "uberørt af menneskehånd"
fordi, Stig, det er personlige ting, og hvis noget skulle ske disse
ting, skal det i hvert fald være én selv, der gør det

Dén holdning har jeg stadig, men nu til mine Mac´er

Det samme er gældende for mine tegneredskaber - ingen bruger mine
tusch´er, for det er mine, og de skal ikke skades, hæ, hæ......kald det
manglende tillid til andre mennesker, men til gengæld har jeg samme
opfattelse som du, når det handler om almindelige brugsting.

En vaskemaskine, en bil, en cykel, en skovl.......alle disse for
hverdagen almindelige redskaber skal vi alle bruge, og klemmer
kontakten, falder lygten af eller ruster skovlen, nå ja.....så laver jeg
det, eller køber en ny

Jeg samlede på køkkenknive, da jeg var i restaurationsbranchen, og det
var samme passion - Stig - jeg har dem alle endnu, og de er alle ligeså
gode som for femogtyve år siden - det samme med mine instrumenter - det
samme med mine 1000 LP´er, der stadig kan afspilles på en 48 polet
ERA-grammofon med Ortofon pick-up

Ingen rørte mine LP´er, for tænk, hvis de satte fedtfingre på vinylen -
næ, tommelen på kanten og resten af fingrene i midten. Ned i
innersleeve´t, drej 90 grader og ned i cover´et - cover´et ned i
plasticlommen og pladen på sin alfabetiske plads, hæ, hæ.......

Men jeg er nok ligeså skør som Henrik

M.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-01-07 10:26

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
> manglende tillid til andre mennesker, men til gengæld har jeg samme
> opfattelse som du, når det handler om almindelige brugsting.

Du slår nok hovedet på sømmet her. Jeg opfatter nok mere min Mac som et
almindeligt værktøj (men hvilket et!) end som den dér personlige ting,
du beskriver.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk