Erfaring med Nike + iPod Sport kit
Fra : Henrik Münster

Dato : 05-01-07 14:28

Min kone løber en hel del. Jeg kan snart ikke følge med mere, så jeg
tænkte på at købe et Nike + iPod Sport kit til hende i fødselsdagsgave
om et par uger. Så behøver jeg ikke løbe med for at heppe på hende.
Hendes iPod mini er alligevel begyndt at drille. Knapperne fungerer
ikke så godt, og batteriet holder ikke ret længe. Forleden fortalte min
kone, at hun havde set, at man kunne få iPod nano i sådan en smart rød
udgave. Det var jo oplagt at købe sådan et sæt til hende i
fødselsdagsgave.
   Er der nogen, der har erfaring med Nike + iPod Sport kit? Er det godt?
Hvordan måler det løbedistancen? Alle anmeldere siger, det er ret
nøjagtigt, men hvordan går det til? Skal man indtaste sin skridtlængde?
   Hvilket armbånd skal man bruge? Skal man bruge det originale
Nike-armbånd, eller kan den lille sender sidde på et almindeligt
nano-armbånd?
   Jeg har lige fået en e-mail fra Apple Store med hovedtelefoner. Der er
bl.a. et sæt Sennheiser PMX70 Sport earphones, der er specielt
velegnede til sport. Er det bedre at have sådan nogle i stedet for de
originale ørepropper, når man løber? Det må da være en fordel, at man
kun har én ledning i stedet for to.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-01-07 17:26

> Er der nogen, der har erfaring med Nike + iPod Sport kit?

Hvis du kan holde stilen ud så har GearTV en anmeldelse (Indholdet
(altså anmeldelsen) fejler ikke noget med anmelderen er tem'li' træls.):

http://www.gearonline.dk/index.php/news/video/id=11327

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-01-07 20:26

On 2007-01-05 17:25:30 +0100, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> Hvis du kan holde stilen ud så har GearTV en anmeldelse (Indholdet
> (altså anmeldelsen) fejler ikke noget med anmelderen er tem'li' træls.):
>
> http://www.gearonline.dk/index.php/news/video/id=11327

Jeg har set den. Jeg har jo fået en video-iPod nu Egentlig synes
jeg da, anmelderen gør det meget godt. Han prøver da at være lidt
levende og lægge lidt følelser i det. Alt i alt er GearTV da ganske
underholdende. Han siger ligesom Businesweek, at Nike + iPod Sport kit
måler distancen meget nøjagtigt. Så vidt jeg kan se, er det jo sådan
set bare en avanceret skridttæller. Der er jo ikke indbygget GPS eller
noget andet avanceret. Er man ikke nødt til at fortælle den, hvor lange
skridt man tager? Og det varierer vel også med terrænet og hvor træt
man er. Men i praksis løber man måske med en meget konstant
skridtlængde som et gennemsnit over en længere distance.

<http://yahoo.businessweek.com/technology/content/jan2007/tc20070102_855465.htm>
--

Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 05-01-07 21:10

> [...]
> man er. Men i praksis løber man måske med en meget konstant
> skridtlængde som et gennemsnit over en længere distance.

Som jeg har forstået det, så et der et accelerometer indbygget i skoen,
som så integrerer bevægelsen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-01-07 22:07

On 2007-01-05 21:10:02 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Som jeg har forstået det, så et der et accelerometer indbygget i skoen,
> som så integrerer bevægelsen.

Så kan jeg bedre forstå det. Jeg troede kun, den målte antallet af
skridt. Det er selvfølgelig fordi, accelerometrene er blevet små og
billige. Der sidder jo også nogle i controlleren til den nye Nintendo
Wii. Jeg læste engang, at den teknologi for blot få år siden var
forbeholdt tophemmeligt militært udstyr som målsøgende missiler og den
slags. Dengang fyldte et accelerometer 10 cm på hver led og kostede en
formue. Nu fylder de vel en millimeter og koster en dollar pr. retning,
de skal være følsomme i.
   Min kone kan for øvrigt kun løbe i Asics sko. Hun skal derfor have en
dims til at spænde den lille føler fast ovenpå skoen. Hvor er det nu,
man køber sådan en?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Søren

Dato : 05-01-07 21:58

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvilket armbånd skal man bruge? Skal man bruge det originale Nike-armbånd,
> eller kan den lille sender sidde på et almindeligt nano-armbånd?
hilsen
> Henrik Münster
> Esbjerg

Hej Henrik

Jeg gav min kone en 2.gen iPod Nano i fødselsdaggave i september. I oktober
kom Nike+ kittet til salg i DK og jeg købte så dette til hende.

Hun har så brugt det nu i 3 mdr og det fungere rigtig godt. Nemt at bruge,
god brugerflade på Nike+ hjemmesiden og rimeligt præcist.

Inden man starter træningen skal man kalibrerer sensoren. Det gør man ved at
løbe en tur som man kender distancen på. Man intaster distancen på ipod,
starter den, løber turen og stopper iPod. Man skal ikke indtaste
skritlængde, men derimod lave kalibreringen.

Det er ikke nødvendigt at bruge nogle specielle former for armbånd. Min kone
har bare sin iPod i lomen på løbebukserne.Hun benytter heller originale Nike
sko, da hun forstrækker Asics. Vi har så købt en lille skopung som sættes på
snørrebåndene. Funger perfekt. Hendes søster løber desuden også en del, og
hun har et meget dyrt Polar ur med tilhørende GPS som også sættes i skoene.
I juledagene var de på en tur sammen og da var forskellen under 100 m på en
7.5 km tur.

Jeg har købt skopung hos http://www.shoepouch.com/ og Nike+ kit hos
http://www.marathonsport.dk. Jeg mener skopungen kostede 10 $ og Nike+ 280,-
incl fragt.

Min kone synes det fungerer fint, har gjort løbeturen lidt sjovere og så
koster det hele under 350,-

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-01-07 22:44

On 2007-01-05 21:57:52 +0100, "Søren" <Fjern_Dette _srl@get2net.dk> said:

> [...]
> 280,- incl fragt.
>
> Min kone synes det fungerer fint, har gjort løbeturen lidt sjovere og

Det er nemlig ikke ret dyrt, hvis man har iPod og sko i forvejen. Tak
for henvisningen til skopungen. Jeg har vist set et andet mærke, men
det er nok rigtigt, som Shoepouch skriver, at det er meget vigtigt, at
sensoren sidder rigtig godt fast. Det er jo åbenbart et accelerometer,
der sidder i, og det fungerer nok ikke så godt, hvis sensoren kan
flappe rundt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-01-07 01:12

On 2007-01-05 22:44:02 +0100, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> said:

> [...]
> sensoren sidder rigtig godt fast. Det er jo åbenbart et accelerometer,
> der sidder i, og det fungerer nok ikke så godt, hvis sensoren kan

Jeg fandt en side med råd om at sætte føleren på andre sko end Nike.
Han laver selv en løsning, men der er links videre til anmeldelser af
holdere etc.

<http://podophile.com/2006/07/14/shoe-hacker-nikeipod-sport-kit-shoe-mod/>
--
Venlig hilsen