Søheste??
Fra : Morten Trab

Dato : 28-06-01 00:14

Hej...

Jeg vil høre om det er muligt at holde søheste i et akvarie??

Jeg synes der er noget facinerende over dem, og går med en tanke om at købe
et par stykker...Evt. nogle der ved hvad sådanne nogle vil koste, og måske
har erfaringer med at holde sådanne et par stykker???

Mvh. Morten

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 28-06-01 08:35

"Morten Trab" <morten@trab.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
koste, og måske
> har erfaringer med at holde sådanne et par stykker???

Jeg har ikke selv haft nogle, men ud fra hvad jeg har læst og set
på discovery er de temmeligt svære at holde og endnu svære at
opdrætte.

Så mange er vildtfangede, og deres bestand er truede (desværre)

For de er utroligt fasinerende.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE

http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-06-01 09:53

Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en

> [...]
> opdrætte.
> Så mange er vildtfangede, og deres bestand er truede (desværre)

Jeg forstår godt at du er fasineret af dem, alle der har kigget på dem,
kan ikke undgå
at holde af dem.
Indkøbs mæssigt er de ikke så vanvittigt dyre, da man ikke skal have mere
end et par stykker.
Men så begynder det svære, for at kunne holde dem, skal du have fyldt
saltvandsudstyr, dog er der nok et
par ting der ikke behøver være helt så store som de ellers skulle have
været. Og det koster mange penge
at købe ind til saltvand.
Hvis man får nogle søheste der ikke er udhungret, burde der ikke være de
helt store problemmer med at fodre dem,
men de tager for de meste kun levende foder, så som mysis og artemia.
Mange af hannerne er drægtige når de bliver importeret, men ungerne skulle
være til at opfodre med ny klækket
artemia, i et specielt indrettet akvarie.
Jeg vil sige at ikke kun mange men alle er vildtfangede.
Den udsendelse på Discovery som Søren henviser til så jeg også, og selv
om populationerne er truede, så er det ikke
på grund af indsamling til akvarierne, men til kineserne som bruger dem i
deres natur medicin.
der er dog grordt tiltag til at opdrætte dem i naturen, på den ganske
simple måde at de hanner med æg der fanges
sættes i nogle store trådkar på revene, når ungerne så slippes løs kan de
blive inde i karret, i en beskyttet tilværelse,
indtil den værste fare er ovre. Det har faktisk betydet at bestandene er
steget en hel del i naturen.

Carsten

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 28-06-01 10:03

> [...]
også, og selv
> om populationerne er truede, så er det ikke
> på grund af indsamling til akvarierne, men til kineserne som

Det er rigtigt, men man behøves jo ikke at hjælpe med at gøre
problemmet større.

Det er rart at høre.

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-06-01 11:33

> Det er rigtigt, men man behøves jo ikke at hjælpe med at gøre
> problemmet større.

Jeg var til et fordrag i mandags om klovnfisk og anemoner, det blev holdt
af en forsker fra Københavns universitet. Han fortalte at det ikke er
akvariehobbyen der er
skyld i at visse arter er truede. Her tænkte han ikke på klovnfisk, men
på mange andre arter,
f.eks kæmpemuslinger, Tridaca. De er kommet på Wasingthon konvencionen
liste 1, som betyder
total fredning af arterne, de må ikke fjernes fra stederne ikke sælges
uden speciel tilladelse.
Men det er ikke fordi de er indsamlet til akvariebrug, det er de færreste
der har plads til en Tridaca
på en meters penge, for de største arter. De bliver simpelthen spist af
de lokale, og de er helt ligeglade
med Wasingthon konvectionen, de skal bare have mad på bordet.
Efter hånden blev de meget sjældene på revene, så nu kunne det betale sig
at opdrætte den kommercielt.
Idag er den ikke mere på liste 1, men formentlig på liste 2, og de bliver
igen exporteret fra Indonesien,
denne gang ikke fra naturen, men fra farme, som også leverer en masse
snegle.

simple måde at de hanner med æg der fanges
blive inde i karret, i en beskyttet tilværelse,

> Det er rart at høre.

Den dag der bliver penge nok i en vare, og det bliver svært at skaffe den
bare ved at tage ud og fiske den op,
begynder de at lave dem på farme. Iøvrigt bliver der opdrættet enorme
mængder af blandt andet klovnfisk,
i amerika i store farme. Det er forsøgt herhjemme, men med de strømpriser
vi har duer det ikke, samt at vores
saltvand er alt for "tyndt" til det formål.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-07-01 11:16

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en

min kommentar fra en tidligere tråd:

>Jeg synes også at et saltvandsakvarie er enormt flot, men når jeg
>tænker på hvad den vilde natur har måttet gennemgå for at jeg kan
>sidde i en varm stue og drømme mig til tropiske steder, ja så kan jeg
>slet ikke forstå hvad der får mennesker til at ville eje et sådant
>akvarie.

Hvis nedenstående var den fulde og hele sandhed, har du nok ret. Nu er jeg
ikke selv i den heldige situation, at jeg har haft mulighed for ved selvsyn
at konstatere tilstanden på verdens koralrev, men jeg har da læst og set en
hel del om marin akvaristik og vover derfor en lille protest mod din
udlægning - selvom den er yderst politisk korrekt.

>Koralrevene er idag truet verden over og 99,99999999% af de fisk der
>holdes i saltvandsakvarier er "Hentet" direkte fra naturen og
>interiøret (Koraller, koralgrus osv.) er ligeledes taget fra de vilde
>rev.

Ja, det er korrekt, at koralrevene er truede, men af hvad? IMHO næppe p.g.a.
de ret få - relativt set - dyr, der indfanges/indsamles til denne brug.
Jeg så på et tidspunkt en artikel (vistnok fra Sri Lanka), der fortalte om
cementproduktion. Dette foregik ved at man sprængte koralrev og brugte disse
som råmateriale. Målt i den sammenhæng er forbruget af koraller til
akvariebrug vist næppe særligt væsentligt. I øvrigt mener jeg at der nu er
masser af restriktioner på indsamling af koraller.
Koralgrus tages vel ikke fra revene, men ligger som sandstrande og -banker.

>Koralerne brækkes af og selve revet forsvinder langsomt men sikkert.
>Fiskene fanges med de mest grusomme metoder! En af dem foregår med
>dynamit. Et område sprænges simpelthen til ukendelighed. De fleste
>fisk der lever på de omliggende kvadratmeter dør omgående og stort set
>resten har taget varigt skade på svømmeblæren osv, men er dog i live.

Mon dette gælder generelt? Allerede for mange år siden, da jeg var ihærdig
saltvandsakvarist var man opmærksom på at især fisk fra fjernøsten - vel
især Singapore - var af elendig kvalitet, netop p.g.a. fangstmetoderne
gift/bedøvelse. Derimod var de fisk vi fik fra USA (Caribien) af
fremragende kvalitet. Årsagen skulle netop her være, at fangstmetoderne var
mere rimelige (jeg nægter at bruge ordet "human" om fisk og invertebrater).

[CUT]
>Det kan lyde som noget af en påstand alt det her, men jeg ved at der
>opdrættes så at sige intet i fangenskab af disse prægtige fisk, så
>fiskene kan kun komme fra et eneste sted, nemlig den vilde natur.

Det er korrekt, men man arbejder faktisk på sagen, uden at jeg dog vil påstå
at det p.t. har nogen større betydning - igen relativt set.

>Selvom massemedierne ofte misbruges på det groveste, ja så betvivler
>jeg ikke de udsendelse jeg har set på Discovery, National Geographic
>og Animal Planet det mindste.

Det gør jeg - i hvert fald for så vidt angår den første, der er den eneste
jeg kan se.

>Det endelige bevis har jeg fra flere af mine kamerater som ved selvsyn
>har set hvordan alverdens koralrev er ved at forsvinde, efter årlige
>dykkerturer til div. rev.

Din logik er tvivlsom. At dine venner har set et konstant tilbageskridt
lyder meget troværdigt, men at dette skulle være et bevis for at
saltvandsakvaristikken skulle være årsagen må du dokumentere. Ellers er din
bevisførelse vildførelse (fup).

>At dykning også er en årsag til at mange rev bliver "Nedslidte" komme
>vi nok ikke udenom, men der er heldigvis ved at ske en forandring.
>I stedet for at smide anker hver gang en dykkerbåd ankommer, har man
>mange steder sat fortøjningsbøjer fast på bunden , så ankeret ikke
>splitter mange kvadratmeter rev hver gang.
>Det er også langt de fleste steder, hvis ikke ALLE steder, FORBUDT
>overhovedet at røre ved korallerne med sine finner osv.

Aha! Synspunktet er altså: Jeres hobby truer koralrevene, men min er OK!
Jeg har på din kilde til visdom -Discovery- for ikke så længe siden set en
udsendelse netop om de enorme skader dykning påfører disse skrøbelige
miljøer. Ikke kun ved ankring på revene, men også p.g.a. det svineri turisme
efterlader.
Hvis det er korrekt, at klimaeffekter skulle være årsag til koralrevenes
problemer, er dykkere, der jo uden tvivl har et stort forbrug af flyrejser
til eksotiske rejsemål, i høj grad medvirkende p.g.a. et stort unødvendigt
energiforbrug.

Jeg synes at det er utroligt sørgeligt at koralrevene er truede, men at give
akvaristerne skylden er IMHO en megafejltagelse.
Måske er saltvandsakvaristerne i lige så høj grad med til at rette fokus mod
bevarelsen af koralrevene og dermed skabe politisk medvind for indgreb, der
rent faktisk virker.