css dokument
Fra : Ljunggren

Dato : 29-01-07 17:19

Hej
Hvordan opretter jeg et externt dokment (*.css) og et link på
alle mine sider så jeg opnår dette:

<!--
A:link {text-decoration: none}
A:link {color: #732442}
A:visited {text-decoration: none}
A:visited {color: #732442}
A:active {text-decoration: none}
A:hover {text-decoration: none}
A:hover {color: #0000a0}
-->

...på alle mine sider?

Jeg har forsøgt, men det jeg laver har ikke noget effekt så der
må være en syntaksfejl.

Jeg har en folder i mit web der hedder style og idet et dokument
der hedder style.css.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-07 18:04

Ljunggren skrev:

> Hvordan opretter jeg et externt dokment (*.css) og et link på
> alle mine sider så jeg opnår dette:

Du har en fil der ligger/hedder style/style.css. Det er fint nok.
Indholdet af den skal være:

   a:link {text-decoration: none}
   a:link {color: #732442}
   a:visited {text-decoration: none}
   a:visited {color: #732442}
   a:hover {text-decoration: none}
   a:hover {color: #0000a0}
   a:active {text-decoration: none}

Væn dig til at bruge små bogstaver i HTML-tags og CSS (selv om
det virker med store). Det er stilen i dag, og det fylder mindre
på skærmen.

I din HTML skal du have en linje i head-sektionen der ser sådan
ud:

   <link rel='stylesheet' type='text/css' href='style/style.css'>

Man kan godt bruge " i stedet for '. Det er ligegyldigt.

> ..på alle mine sider?

Så skal du have den linje i alle filerne hvis du ikke har
dynamiske sider.

Her er en forenklet CSS-opskrift der gør det samme som din:

   a{text-decoration: none}
   a:link, a:visited {color: #732442}
   a:hover {color: #0000a0}

Første linje fjerner understregning fra alle links uanset
tilstand.

:active er en kedelig ting at justere på. Der er ingen der
opdager hvad der sker alligevel. Det er den tilstand der opstår
fra man trykker museknappen ned til man slipper den.

Rækkefølgen for link, visited, hover, active er vigtig og kan
huskes med LoVeHAte. Men den har du stort set rigtig.

--
Bertel

Fra : Ljunggren

Dato : 29-01-07 18:47

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Rækkefølgen for link, visited, hover, active er vigtig og kan
> huskes med LoVeHAte. Men den har du stort set rigtig.

Mange tak for hjælpen det virker fint.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-01-07 18:59

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> [...]

>    a:hover {color: #0000a0}
>    a:active {text-decoration: none}
> Her er en forenklet CSS-opskrift der gør det samme som din:

Helt pedantisk, så gør den ikke det samme, da "a" også matcher
<a name="foo">lala</a>
og fjerner text-decoration fra denne. I praksis er der næppe nogen
forskel, da der default på det element ikke er nogen tekst-dekoration.

> Første linje fjerner understregning fra alle links uanset
> tilstand.

.... alle "a"-elementer :)

Ellers intet at indvende.
/L

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-07 18:03

"Ljunggren" <rene@blacksee.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Hvordan opretter jeg et externt dokment (*.css) og et link på
> alle mine sider så jeg opnår dette:

Du skal have en henvisning til dine css ark mellem <head> og </head>

En henvisning kan se sådan her ud:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="din-style.css">

Du placerer så ovenstående i css-filen

se også
http://html-faq.dk/2010.asp

--