Vandret scrolling i frame
Fra : michael Nebeling Pet~

Dato : 27-01-07 02:22

Hej

Jeg er helt newbie, men har lavet en hjemmeside bestående af tre
vandrette frames, hvor den nederste og den øverste bare er sorte.
Så vil jeg gerne have den midterste frame skal være vandret -
dvs. jeg vil have mine billeder i denne frame, som så skal
scrolle sidelæns og ikke lodret.

Jeg kan ikke helt overskue css, og vil høre om der er ikke er én,
der kan skrive en kode til mig, og hvor jeg skal placere den.

Jeg har søgt og søgt, men det synes som om, alle hader vandret
scroll og prøver at fjerne det... Altså det helt modsatte...

Jeg har ikke oploadet siden endnu, men det er samme princip som
den her side: http://www.gmtn.dk/
Bare uden linkene foroven i den midterste frame.

På forhånd tak -

venlig hilsen Michael.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-01-07 03:15

michael Nebeling Petersen wrote:

> Jeg er helt newbie, men har lavet en hjemmeside bestående af tre
> vandrette frames, hvor den nederste og den øverste bare er sorte.

Frames er generelt en dårlig ide, som man af mange grunde bør undgå at
bruge:

http://html-faq.dk/2009.asp

> Så vil jeg gerne have den midterste frame skal være vandret -
> dvs. jeg vil have mine billeder i denne frame, som så skal
> scrolle sidelæns og ikke lodret.

Det er heller ikke så smart. De fleste computermus i dag har et hjul hvormed
man let og ubesværet kan scrolle lodret. Det vandrette scrol er derimod ret
besværligt og vil sikkert irritere mange brugere så meget, at de straks
forsvinder for ikke at vende tilbage.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-01-07 14:16

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> besværligt og vil sikkert irritere mange brugere så meget, at de straks

Det er slet ikke nødvendigt at bruge frames
for at lave det, som Michael gerne vil. En løs-
ning uden frames kan ses på
http://gildahayes.com/collection.php

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-01-07 21:47

Erik Ginnerskov skrev:

> Det vandrette scrol er derimod ret besværligt og vil
> sikkert irritere mange brugere så meget, at de straks
> forsvinder for ikke at vende tilbage.

Især når man prøver at udskrive, det er også umuliggjort
med den konstruktion.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Torben Pedersen

Dato : 27-01-07 03:44

michael Nebeling Petersen skrev:
> Jeg kan ikke helt overskue css, og vil høre om der er ikke er én,
> der kan skrive en kode til mig, og hvor jeg skal placere den.

Jeg tror du skal have fat i CSS-egenskaben white-space. Hvis du i det tag,
der omgiver indholdet i dit frame-dokument (body, div eller andet) sætter
style="white-space:nowrap;" skulle der automatisk komme en scrollbar på,
hvis indholdet bliver bredere end dokumentets bredde.

Mvh.
Torben N. Pedersen