Forskellig fortolkning af scrollbars på bo~
Fra : Torben Pedersen

Dato : 25-01-07 21:05

Jeg forsøger at lave en bestemt opførsel af scrollbars på bokse, men det er
kun på IE 6 (har ikke prøvet IE 7) jeg kan opnå den effekt jeg ønsker. Jeg
har en DEMO-side på www.noiers.dk/scrolltest.htm. For at forstå
problematikken, skal den ses i 1024x768.

Som sagt har jeg opnået den ønskede effekt i IE, dvs. jeg ønsker at to
bokse, den røde og den blå på DEMO-siden, skal scrolle sammen (synkront) i
den vandrette retning, mens den blå boks skal have en selvstændig scrollbar
i den lodrette retning, som ikke må have nogen indvirkning på den røde boks,
som skal blive hvor den er. Men jeg skal hilse og sige af FF 2.0 har en
noget anden mening om, hvordan den samme kode skal fortolkes. Ud over
scrollbarernes opførsel i FF, forstår jeg heller ikke hvorfor boksene ikke
får den højde, jeg beder om. Er der nogen, der har et forslag til hvordan
jeg får lavet noget cross-browser kode, der kan give mig den ønskede
effekt?

Mvh.
Torben N. Pedersen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-01-07 23:58

Torben Pedersen wrote:
> [...]
> ønsker. Jeg har en DEMO-side på www.noiers.dk/scrolltest.htm. For at
> forstå problematikken, skal den ses i 1024x768.

Det var dog skrækkeligt. To lodrette og to vandrette scrollbarer. Og så vil
du tilmed forsøge at skjule scrollbarerne med noget kode, som du alligevel
aldrig får til at validere.

Glem det med farvede scrollbarer:

http://html-faq.dk/2023.asp

Og lav så siden, så den kan tilpasse sig den størrelse browservindue, dine
potentielle brugere måtte have valgt - ikke den størst mulige på din egen
skærm:

http://html-faq.dk/2015.asp

> Som sagt har jeg opnået den ønskede effekt i IE,

Det er da kun, hvis brugerne ikke har blokeret for det stads:

http://hjemmesideskolen.dk/net/nocolor.asp

> [...]
> (synkront) i den vandrette retning, mens den blå boks skal have en
> selvstændig scrollbar i den lodrette retning, som ikke må have nogen

Tror du selv, at folk vil komme tilbage til sådan en side, efter at have set
den en gang? Det er en om'er.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Torben Pedersen

Dato : 26-01-07 01:13

Erik Ginnerskov skrev:
> Det var dog skrækkeligt. To lodrette og to vandrette scrollbarer. Og så
> vil du tilmed forsøge at skjule scrollbarerne med noget kode, som du
> alligevel aldrig får til at validere.

Jeg har ikke nogetsomhelst ønske om at skjule scrollbarerne, og den kode der
er på DEMO-siden validerer fint.

> Glem det med farvede scrollbarer:
>
> http://html-faq.dk/2023.asp

Farvede scrollbarer??? Jeg har intet gjort for at farve scrollbarerne på
DEMO-siden. Hvor får du det fra?

> [...]
> potentielle brugere måtte have valgt - ikke den størst mulige på din egen

Jeg har jo netop brugt %-angivelse til højde og bredde på siden. Jeg har så
sat "whitespace:nowrap" og "overflow:scroll" på boksene, så jeg tvinger
scrollbar på, hvis teksten bliver længere end vinduets bredde - vel at mærke
uanset opløsning. Men for at illustrere hvad det var jeg gerne ville,
anbefalede jeg at se DEMO-siden i 1024x768.

> Det er da kun, hvis brugerne ikke har blokeret for det stads:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/net/nocolor.asp

Som sagt har jeg ikke farvet scrollbarerne.

> Tror du selv, at folk vil komme tilbage til sådan en side, efter at have
> set den en gang? Det er en om'er.

Den side jeg skal have lavet bliver ikke til offentlig brug, men med login
til nogle få brugere. Og nu bad jeg ikke om en belæring i udseende og
design, selv om det da er pænt af dig at komme med gode råd desangående,
især hvis du også havde forsøgt at svare på det, tekniske, spørgsmål jeg
egentlig stiller, men det gør du jo ikke, så jeg vil mene, at dit svar er en
om'er.

Mvh.
Torben N. Pedersen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-01-07 01:23

Torben Pedersen wrote:

> især hvis du også havde forsøgt at svare på det,
> tekniske, spørgsmål jeg egentlig stiller,

Og det tekniske er, at du fremprovokerer en ekstra lodret scrollbar plus
hele to vandrette. Det er da muligt, at koden er valid, men den er ikke
smart konstrueret. Siden er en om'er.

Tænk på dine brugere, ikke på hvad du selv synes er smart.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Torben Pedersen

Dato : 26-01-07 01:50

Erik Ginnerskov skrev
> Tænk på dine brugere, ikke på hvad du selv synes er smart.

Jeg har skam tænkt på mine brugere. De ønsker den nævnte funktionalitet, det
er derfor jeg forsøger at lave den. Så derfor: Kan du så give en
konstruktivt svar på, hvordan man konstruerer en side med følgende krav på
en smart måde:

Siden skal have to dele, en top og en bund. Indholdet i de to dele er
dataindholdsmæssigt indbyrdes afhængige på den måde, at de altid vil have
samme bredde, men bredden kan ikke bestemmes på forhånd, da det er bestemt
af dynamisk dataindhold og den enkelte linje af data må ikke ombrydes.
Derfor vil jeg gerne have, at de to dele har fælles vandret scroll, hvis
data når ud over kanten på brugerens skærm. Højden på top-delen er fast.

Bund-delen er altså også bestemt af dynamisk dataindhold, men dennes højde
er ikke fast. Derfor vil jeg gerne have, at der kommer lodret scroll på den,
hvis indholdet når ud over bunden på brugerens skærm. Denne lodrette scroll
må bare ikke have indflydelse på top-delen, da den altid skal være synlig.

Håber det forklarer, hvad det er for en funktionalitet, jeg efterspørger,
ellers skal jeg gerne uddybe, hvis der er tvivl.

Mvh.
Torben N. Pedersen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-01-07 02:19

Torben Pedersen wrote:

> side med følgende krav på en smart måde:
>
> [klip kravspecifikation]

Det tror jeg, at denne side kan klare for dig, uden at indsætte mere end en
enkelt vandret scrollbar - fungerer i alle afprøvede grafiske browsere:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Torben Pedersen

Dato : 27-01-07 03:30

Erik Ginnerskov skrev:
> Det tror jeg, at denne side kan klare for dig, uden at indsætte mere end
> en enkelt vandret scrollbar - fungerer i alle afprøvede grafiske browsere:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Det kan den desværre ikke. Top-baren er jo fikseret, så den kan man ikke få
til at scrolle. Sideopbygningen ligner ellers meget godt, den jeg vil have.
Jeg kunne bare godt tænke mig, at jeg kunne få top-baren til at scrolle
vandret sammen med indholdsdelen. (#indhold på dit eksempel
hjemmesideskole-eksempel.

Mvh.
Torben N. Pedersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-01-07 02:06

Torben Pedersen skrev:

> [...]
> den højde, jeg beder om. Er der nogen, der har
> et forslag til hvordan jeg får lavet noget cross-
>browser kode, der kan give mig den ønskede

Jeg forstår heller ikke hvad du er ude i - jeg kan kun
se din side i 1600x1200 uden scrollbar, og det er
ikke noget man kan byde andre.

Med hensyn til højde, så lad boksen med tekst bestemme
højden, så kan alle læse teksten uden begrænsninger.

Det er den generelle bestemmelse omkring højde på
bokse, alle skulle jo gerne kunne læse hele teksten,
ikke?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Torben Pedersen

Dato : 26-01-07 02:40

Allan Vebel skrev:
> Jeg forstår heller ikke hvad du er ude i - jeg kan kun
> se din side i 1600x1200 uden scrollbar, og det er
> ikke noget man kan byde andre.

Nej, måske er det meget dårligt forklaret af mig, hvad det er jeg vil. Den
effekt/funktionalitet jeg ønsker, svarer til det man kan gøre i et
Excel-regneark. Der kan man f.eks. låse en række, f.eks. den øverste række
med kolonneoverskrifter. Overskrifterne bliver så stående, når man skroller
nedad i regnearket, og samtidig kan man skrolle hele regnarket inkl. låst(e)
række(r) i vandret retning. Gjorde det det mere forståeligt?

Mvh.
Torben N. Pedersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-01-07 04:31

Torben Pedersen skrev:

> [...]
> så stående, når man skroller nedad i regnearket, og
> samtidig kan man skrolle hele regnarket inkl. låst(e)

Er det løsninger der er skitseret på

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

du ønsker?

> Nej, måske er det meget dårligt forklaret af mig

Ja, det var ikke forstået med det samme

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Torben Pedersen

Dato : 26-01-07 18:03

Allan Vebel skrev:
> Er det løsninger der er skitseret på
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp
>
> du ønsker?

Ja, det er da et stykke på vejen, tak. Jeg har også eksperimenteret med
"position:fixed", men hagen ved det i.f.t. mit behov, er at en boks med
"position:fixed" er fuldstændig fixed, dvs. den rokker sig ikke ud af
stedet, uanset om man scroller op/ned eller højre/venstre. Dette er også
tilfældet med top-baren i eksemplet på hjemmesideskolen. Jeg har brug for,
at top-baren kun er fixed i den ene dimension, nemlig når man scroller
op/ned, men den skal kunne scrolle højre/venstre sammen med indholds-boksen.
Men jeg tvivler efterhånden på, at der er en løsning på det problem.

Mvh.
Torben N. Pedersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-01-07 22:33

Torben Pedersen skrev:

> [...]
> sig ikke ud af stedet, uanset om man scroller op/ned
> eller højre/venstre. Dette er også tilfældet med top-baren

Hos mig står de fikserede områder fuldstændig stille i
IE 6.0, Firefox 2.0.0.1, Opera 9.10 og K-Meleon 1.0, så
jeg er ikke med på at de skulle flytte sig. Jeg har prøvet
at scrolle med musens scrollhjul og Home, End, Page Up,
Page Down og pil-tasterne.

Er der andre der har set de fikserede områder flytte sig
på ovenstående link?

> jeg tvivler efterhånden på, at der er en løsning på det
> problem.

Så skal du da opfinde dit helt eget scroll-system, jeg har
da set javacsript-baserede scrollbarer, det er muligt at
du kan finde en løsning der.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Torben Pedersen

Dato : 26-01-07 23:39

Allan Vebel:
> [...]
> jeg er ikke med på at de skulle flytte sig. Jeg har prøvet
> at scrolle med musens scrollhjul og Home, End, Page Up,

Øhhh... jeg tror ikke helt du har læst mit indlæg rigtigt. Jeg skriver jo
netop at de fikserede områder/bokse IKKE flytter sig ud af stedet uanset
hvordan man scroller. Og det, at de IKKE flytter sig ud af stedet er netop
et problem for det behov jeg har. I hjemmesideskole-eksemplet kunne jeg godt
tænke mig, at den fikserede top-bar kunne scrolle højre/venstre sammen med
det område/boks der bruges til indhold, men at den forbliver fikseret i den
modsatte retning - altså ved scroll op/ned.

Mvh.
Torben

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-01-07 23:48

Torben Pedersen skrev:

> Øhhh... jeg tror ikke helt du har læst mit indlæg
> rigtigt.

Eller ikke forstået hvad du skal bruge det til

> den fikserede top-bar kunne scrolle højre/venstre
> sammen med det område/boks der bruges til
> indhold, men at den forbliver fikseret i den modsatte
> retning - altså ved scroll op/ned.

Det kan være at det er noget <iframe> du skal kigge
på, en metode jeg selv løber langt udenom, men jeg
kan forstå at det ikke skal på nettet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk