Fælles browserafvigelse mht. standardværdi~
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-01-07 13:02

Under en snak om mediatyper til css, skulle jeg lige tjekke hvad
standardværdien for media egentlig er. Svaret var ret forbløffende
- for ifølge html-standarden[1] er det nemlig screen - i hvert fald for
en style-blok.
Det er mere uklart når det gælder link-elementet, idet beskrivelsen
af mediaattributten på link henviser direkte til style-elementets
mediaattribut (med førnævnte screen som default), mens det eksempel
der er givet til link+media viser at fravær af mediaattributten
skal opfattes som media=all.

Ifølge <http://css-discuss.incutio.com/?page=MediaDefaults> er
standardværdien screen en fejl i html4.01 - der bare ikke er rettet
eller omtalt nogen steder. Men i det forslag der ligger til xhtml2,
er det i hvert fald sat til all for style:

<http://www.w3.org/TR/xhtml2/mod-
styleSheet.html#edef_styleSheet_style>

(link-elementet skal, som det ser ud nu, ikke anvendes til css-ark
i xhtml2)

Når jeg tager det op her, er det fordi jeg selv var temmelig
overrasket over at finde et punkt hvor alle gængse browsere afviger
fra HTML-standarden - så vidt jeg ved, benytter alle gængse
browsere "all" som standardværdi. Det ville også være tåbeligt at
gøre andet, eftersom langt de fleste css-angivelser sagtens kan
fungere på print.

Hvis man vil arbejde med media-typer i css, skal man derfor huske
at selv om standarden - og måske også editoren - siger at
media="screen" har samme effekt som ingen media-angivelse, så er
det ikke tilfældet i praksis.

Noter:
======
[1] <http://www.w3.org/TR/html401/present/styles.html#adef-media>
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-01-07 23:28

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> [...]
> standardværdien for media egentlig er. Svaret var ret forbløffende
> - for ifølge html-standarden[1] er det nemlig screen - i hvert fald

Det siger standarden måske. Men jeg mener at have iagttaget, at hvis intet
media er defineret, opfatter browserne det som gældende i det mindste også
for print. Jeg har ikke nogen erfaring vedrørrende andre media-typer -
hand-held, tty, tv, braille, projection og aural.

> <http://www.w3.org/TR/xhtml2/mod-
> styleSheet.html#edef_styleSheet_style>
>
> (link-elementet skal, som det ser ud nu, ikke anvendes til css-ark
> i xhtml2)

Så er spørgsmålet, om browserne forstår <style src=foo.css" .../> eller
<?xml-stylesheet href="foo.css"../>, men det er da til at undersøge.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-01-07 23:33

Erik Ginnerskov skrev:

> Det siger standarden måske. Men jeg mener at have iagttaget,
> at hvis intet media er defineret, opfatter browserne det som
> gældende i det mindste også for print.

Netop. Det var præcis derfor jeg skrev indlægget.
--
Jens Gyldenkærne Clausen