Virker fint i IE, ser forkert ud i FIREFOX~
Fra : Birthe Thomassen

Dato : 22-01-07 23:41

Hej
Det skal siges at jeg er nybegynder og har lige lært at lave
hjemmesider i DreamWeaver.

Jeg har arbejdet på min første side, som ser fint ud i Internet
Explorer, men når jeg tjekker den i FIREFOX ser nogle elementer
forkert ud.

Link:

http://www.bavt.dk/news.html

Det drejer sig om bl.a. de 3 billeder i højre side med tilhørende
tekster.

(Disse billeder er placeret i hver deres Layer i min externe
stylesheet som baggrundsbilleder) (teksterne ved siden af dem er
gemt som billeder og fungerer på samme måde)

Fidusen var at jeg kunne placere et gennemsigtigt billede ovenpå
med et tilhørende link. Ved at gøre dette, kunne jeg skifte
billederne ud hvert måned uden at skulle gøre det i hver
html-fil.

Det andet der ser forkert ud er malinglisten nederst, som har
rykket sig i FIREFOX, men ser fint ud i IE.

ER DER NOGEN DER KAN HJÆLPE MIG?
På forhånd tak!!! :)

MVH Birthe

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kurt Lund

Dato : 23-01-07 00:11

Birthe Thomassen skrev:

> ER DER NOGEN DER KAN HJÆLPE MIG?
> På forhånd tak!!! :)

Start med at fjerne kodefejl fra dit dokument. Du kan se dem her:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.bavt.dk%2Fnews.html

--
Kurt Lund

Fra : Birthe Thomassen

Dato : 23-01-07 16:51

> Start med at fjerne kodefejl fra dit dokument. Du kan se dem her:
>
> http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.bavt.dk%2Fnews.html
>
> --
> Kurt Lund

Tak for det. Det vil jeg lige begive mig ud i og så vender jeg tilbage.

Fra : Birthe Thomassen

Dato : 24-01-07 02:46

> Start med at fjerne kodefejl fra dit dokument. Du kan se dem her:
>
> http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.bavt.dk%2Fnews.html
>
> --
> Kurt Lund

Hej Kurt.
Jeg har forsøgt at rette fejl forgæves, da jeg ikke selv kan forstå,
hvordan de skal rettes op på.
Men en god nyhed er at jeg har fundet ud af min fejl.

Mit background-image har størrelsen: 132px gange 134px

FEJL: (Læg mærke til Width og height)

#miniflyer1 {

background-image:url(BILLEDER/flyers/mini/futurebound-mini.jpg);

   background-repeat: no-repeat;
   position:absolute;
   left:682px;
   top:106px;
   width:90px;
   height:120px;
   z-index:18;
}

RETTELSE:

[...]

   width:132px;
   height:134px;
   z-index:18;
}

Med den rettelse, så matcher Layer-størrelsen med billedstørrelsen. Det
har åbenbart forvirret Firefox, at de ikke matchede, hvorimod IE har
tolereret det.

Jeg har dog ikke fundet løsningen til mailinglisten i bunden. Men jeg har
fundet en acceptabel løsning, hvor jeg har givet den mere plads til at
den er placeret forskelligt afhængig af om det er Firefox eller IE.

Jeg takker mange gange for dit svar. Det er skønt med sådan et forum,
hvor folk er så søde at hjælpe, når man er i nød :)

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-01-07 14:29

Hej Birthe!
"Birthe Thomassen" <t_birthe@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Kurt.
> Jeg har forsøgt at rette fejl forgæves, da jeg ikke selv kan forstå,
> hvordan de skal rettes op på.
> Men en god nyhed er at jeg har fundet ud af min fejl.

Pkt. 1:
Forkert afslutning i denne linje:
<link rel="shortcut icon" href="BILLEDER/ikon_rod.ico">

Den skal se således ud:
<link rel="shortcut icon" href="BILLEDER/ikon_rod.ico" /> <-- Bemærk at der
er et mellemrum og en / før > - det skal der være i xhtml!

Pkt. 3:
Du har placeret kode til et link (til din newbie-tæller) imellem <head> og
</head> - det må man ikke!

Pkt. 4-8:
Bliver fjernet, når ovenstående fejl er rettet.

Pkt. 9:
tracingsrc rettes til src!

Pkt. 10:
tracingopacity rettes til opacity - men jeg mener, at det skal skrives sådan
style="opacity:54;", men er ikke sikker - andre kan sikkert svare på
det...?!

Pkt. 11:
input-tag skal afsluttes med mellemrum og / lige før > i xhtml.

Det gælder for resten af fejlene - enten er de lig med pkt. 11, eller også
bliver de fjernet, når du får afsluttet dine input-tags korrekt.

Dennis Munding
http://tolkecentret.dk/ - Tolkning, oversættelse, rådgivning og kurser!
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Birthe Thomassen

Dato : 25-01-07 17:45

Tusind tak Dennis.
Det var meget venligt af dig at kigge på mine fejl. Jeg vil straks gå ind og
rette dem.
:)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-01-07 08:30

Birthe Thomassen skrev:

> Jeg har forsøgt at rette fejl forgæves, da jeg ikke selv kan
> forstå, hvordan de skal rettes op på.

Hvis du spørger her, kan du temmelig sikkert få hjælp til at rette
fejlene.

> Men en god nyhed er at jeg har fundet ud af min fejl.

Herligt - tillykke med det.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Birthe Thomassen

Dato : 25-01-07 17:42

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvis du spørger her, kan du temmelig sikkert få hjælp til at rette
> fejlene.

> Herligt - tillykke med det.

Tak :)
Det vil jeg gøre