Hvordan gør jeg
Fra : Lars Ellekær Jacobse~

Dato : 22-01-07 20:34

Hejsa

Jeg sidder med en skole opgave hvor vi skal lave en hjemmeside, jeg har
lavet siderne i HTML og resten af styringen i CSS
Nu er det så at jeg vil havde menuen til at åbne siderne i den
indholdskassen jeg har på siden, men jeg kan ikke finde løsningen på hvordan
jeg gør er der nogen at jer der evt. kan hjælpe mig vidre???

siden kan ses her

http://87.56.193.219/Test/

Lars

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-01-07 21:03

Lars Ellekær Jacobsen skrev:
> [...]
> indholdskassen jeg har på siden, men jeg kan ikke finde løsningen på hvordan
> jeg gør er der nogen at jer der evt. kan hjælpe mig vidre???

Du kan ikke i HTML lave et link, der
fylder forskelligt indhold i indholds-
kassen alt efter hvilket en fane du kigger
på.

Den normale fremgangsmåde er at lave 5 sider
(i dit tilfælde) og lade et klik på links
i fanerne indlæse en ny side med nyt indhold,
men med den samme menu.

En anden fremgangsmåde er at lade en og
samme webside have 5 indholdskasser, hvoraf de
fire er skjult, og så vise og skjule
kasserne ved hjælp af en stump JavaScript.

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-07 22:04

"Lars Ellekær Jacobsen" <lars27@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

Hej

> [...]
> indholdskassen jeg har på siden, men jeg kan ikke finde løsningen på
> hvordan jeg gør er der nogen at jer der evt. kan hjælpe mig vidre???

Nu ved jeg ikke hvad der er krav til siden? Altså om den eksempelvis skal
kunne køre fra en cd, eller om man kan forvente der er serverside adgang?

Man kan ikke gøre det i ren html, men benytter derfor et serversidesprog som
ASP eller PHP til at sammensætte filerne på serveren inden den sendes til
browseren. Man splitter så en enkelt side i typisk tre dele.

1. del:

Al den kode som fremgår inden indholdsboksen som du kalder den. Altså al den
kode som er identisk på alle sider før indholdet

2. del:

Sidens indhold

3. del

Det kode som fremgår efter indholdet, som også er identisk på alle sider

Man bruger så serverside til at inkludere første og sidste del på siderne
med indhold. Inkluderingen sker på serveren, og kan ikke ses hos klienten,
men gør vedligeholdelsen meget nemmere.

Se mere her:
http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=incuden

Drejer det sig om ganske få sider, eller har du ikke adgang til serverside,
ja så lav den første side, som du vil have dem, og kopier den, og ret
indholdet.

God fornøjelse

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen