password beskyttet dokument
Fra : steen

Dato : 22-01-07 09:45

Hej

Kan nogle fortælle mig hvor jeg finder eller hvordan jeg bedst laver et
password beskyttet dokument på en hjemmeside, som kun et begrænset antal
brugere har adgang til ?

MVH
Steen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-07 09:59

steen skrev:

> Kan nogle fortælle mig hvor jeg finder eller hvordan jeg bedst
> laver et password beskyttet dokument på en hjemmeside, som
> kun et begrænset antal brugere har adgang til ?

Erik Ginnerskov har vist en række forskellige muligheder her:
<http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/pass.asp>

Bemærk at de mest anvendelige adgangsbeskyttelser kræver
serversidekode - altså asp, php, asp.net eller lignende.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-07 10:12

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Erik Ginnerskov har vist en række forskellige muligheder her:
> <http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/pass.asp>

Men han har ikke den med som jeg plejer at anbefale til ting der
ikke er mange penge værd: Giv filen et kryptisk navn og undlad at
linke til den. Så kan man kun se den hvis man skriver det rigtige
filnavn i browserens adressefelt.

Metoden er i princippet ret god, men den er sårbar hvis én eller
anden laver et link til den, og dette link smutter ud i det fri.

--
Bertel

Fra : steen

Dato : 22-01-07 11:03

> Metoden er i princippet ret god, men den er sårbar hvis én eller
> anden laver et link til den, og dette link smutter ud i det fri.

> [...]

Tak for svaret. Nu har jeg noget at gå ud fra.

MVH
Steen

Fra : Knud

Dato : 22-01-07 19:29

Hej Steen.
"steen" <s@mile.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svaret. Nu har jeg noget at gå ud fra.
>
> MVH
> Steen

Du kunne også bare købe domænet www.bertels-univers.dk der er ingen som
gætter du har det, og så har du jo egentlig en hemmelig hjemmeside. Du
må bare ikke lave et link til siden, så det smutter ud i det fri
Mvh Knud

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-01-07 20:38

Den 22-01-07 10.11 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Men han har ikke den med som jeg plejer at anbefale til ting der
> ikke er mange penge værd: Giv filen et kryptisk navn og undlad at
> linke til den.

Erik, måske du skulle tage den med på din side? Når jeg henviser til din
side i andre fora, så plejer jeg også altid at nævne ovenstående metode.
Det vil være lettere, hvis jeg bare kan nøjes med at henvise til din
side (dovenskaben længe leve!).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå stegt lever: Sunbird hjælper dig med at huske bryllupsdagen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-01-07 23:42

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> din side i andre fora, så plejer jeg også altid at nævne ovenstående
> metode. Det vil være lettere, hvis jeg bare kan nøjes med at henvise

Se mit svar til Bertel. Siden har ligget der i mere end 5 år.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-01-07 23:40

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> ikke er mange penge værd: Giv filen et kryptisk navn og undlad at
> linke til den. Så kan man kun se den hvis man skriver det rigtige

Jo, det har jeg faktisk:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/pscript.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-07 23:49

Erik Ginnerskov skrev:

> Jo, det har jeg faktisk:

Nej. Min metode bruger slet ikke JavaScript, .htaccess eller
andet ekstraudstyr. Man kalder f.eks. sin fil for
kjahsgbv67123.htm, og når gutterne så skal kikke på den, skriver
de bare

   http://bertel.lundhansen.dk/kjahsgbv67123.htm

og så åbner den omgående. Der er ingen kontrol af brugerne
overhovedet. De kan bare kun finde filen hvis de ved hvad den
hedder.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-01-07 00:22

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> og så åbner den omgående. Der er ingen kontrol af brugerne
> overhovedet. De kan bare kun finde filen hvis de ved hvad den

Om man ulejliger sig med at lave en login-side, der omsætter brugernavn til
mappenavn og password til filnavn eller om man mailer sidens adresse til
dem, der må se siden, er da i den sammenhæng et fedt:

En side med et kryptisk navn lagt i en mappe med et
kryptisk navn.

Ingen ind- eller udgående links, som kan afsløre sidens
tilstedeværelse.

Voila, siden ses kun af dem, der må se siden.

Men hvis man her i gruppen synes det, kan jeg da godt tilføje siden en
bemærkning om, at login-funktionen kan springes over, hvis de godkendte
brugere på anden måde informeres om adressen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : steen

Dato : 22-01-07 11:03

Fra : cosmo

Dato : 22-01-07 23:23

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
>
> Metoden er i princippet ret god, men den er sårbar hvis én eller
> anden laver et link til den, og dette link smutter ud i det fri.

Der er vel et problem i at en søgemaskine kan finde den og linke til
den?

På et tidspunkt fandt jeg et tip om at lave en fil der kaldes
"robots.txt" - med flg. indhold

Disallow: /eksempel/
Disallow: /eksempel/folder1/

som skal ligge i roden af ens domæne.

Har dog ikke konstateret om det virker efter hensigten. Måske er andre
klar over det?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 22-01-07 23:46

"cosmo" <blaahund1970@yahoo.com> skrev :

>Der er vel et problem i at en søgemaskine kan finde den og linke til
>den?

Nej, ikke hvis der ikke er et link nogen steder.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-07 23:55

cosmo skrev:

> Der er vel et problem i at en søgemaskine kan finde den og linke til
> den?

Nej, det er der ikke, for det kan de ikke. Hvordan skulle de
kunne det? Hvis en server skulle afprøve alle tænkelige filnavne
på blot en enkelt hjemmeside, ville den slet ikke blive færdig
før universet er gået under.

Robotter finder kun noget som der er linket til.

Jeg omtaler det problem at en eller anden måske lægger et link
til filen ud på sin hjemmeside. *Så* er fanden løs for så bliver
den fundet af robotterne.

Men jeg har en fil liggende på min hjemmeside, og den har ligget
der i små 10 år (dog på lidt forskellige domæner). Den er ikke
blevet fundet.

--
Bertel