om CSS, links-farver og hover
Fra : Erik Nielsen

Dato : 21-01-07 09:56

Hej

Kan nogen mon hjælpe med et lille problem. Jeg er lige begyndt med CSS og har lavet
følgende css-fil:

body {font-family: Arial, sans-serif;}
a:link {text-decoration:none;} /* unvisited link */
a:hover { letter-spacing: 2px; font-style: italic;} /* */
a:visited {text-decoration:none} /* visited link */

På min html-fil har jeg bl.a. følgende link

Som det ses, har jeg valgt farven sort til linket; men - jeg ville så gerne have, at
det ændrede farve ved hover.
Kan det lade sig gøre?

--
Erik RN

Fra : Jacob Ask

Dato : 21-01-07 10:13

Erik Nielsen wrote:
> [...]
>
> På min html-fil har jeg bl.a. følgende link

> Som det ses, har jeg valgt farven sort til linket; men - jeg ville så gerne have, at

Definer farverne i henholdvis a:link og a:hover (evt. også a:visited),
a:link er et "uberørt" link a:hover er hover-egenskaberne og a:visited
er et link der har været trykket på.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Erik Nielsen

Dato : 21-01-07 10:20

Hej og tak for et hurtigt svar
det med farver i a:hover duer ikke, kan ikke få det til at virke
tror det har noget at gøre med den strte farve
Erik

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 11:36

"Erik Nielsen" <fox44FJERN-DETTE@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> a:hover { letter-spacing: 2px; font-style: italic;} /* */
> a:visited {text-decoration:none} /* visited link */

Du bør bytte om på a:hover og a:visited, med mindre du ikke ønsker hover
effekt på besøgte link

> Som det ses, har jeg valgt farven sort til linket; men - jeg ville så
> gerne have, at det ændrede farve ved hover.
> Kan det lade sig gøre?

Ja sagtens. Du skal blot have ændret lidt. Først i html'en, hvor vi fjerner
formateringen fra, og bruger CSS i stedet for. Html'en skal se sådan her ud

p align="left">

Nu har vi fjernet farveangivelsen og skrifttypen. Skrifttypen har du
allerede sat på body, og den vil virke på hele siden. Så mangler vi bare at
sætte farven på linkene med CSS

a:link {text-decoration:none; color: #000;} /* unvisited link */
a:visited {text-decoration:none; color: red;} /* visited link */
a:hover { letter-spacing: 2px; font-style: italic; color: blue;} /* */

Dette link vil være en god ide at læse, for det forklarrer det alt sammen.
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion6.asp

Ja gennemgå evt. hele tutorialen

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-01-07 18:59

Carsten Sørensen wrote:

> a:link {text-decoration:none; color: #000;} a:visited
> {text-decoration:none; color: red;} a:hover { letter-spacing: 2px;
> font-style: italic; color: blue;}

Når der i a:link er defineret text-decoration:none;, er det overflødigt at
gentage definitionen i a:visited:

a:link {text-decoration:none; color: #000;}
a:visited {color: red;}
a:hover { letter-spacing: 2px; font-style: italic; color: blue;}

Og så ville jeg være forsigtig med at sætte letterspacing (eller strong, for
den sags skyld) på hover. Der skal være rigelig plads til, at linjen bliver
længere uden at knække eller skubbe til noget andet. Det ser så
uprofessionelt ud, hvis hele siden rykker sig, fordi musemarkøren kommer ind
over et link.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-01-07 22:03

Erik Ginnerskov skrev:

> Når der i a:link er defineret text-decoration:none;, er det
> overflødigt at gentage definitionen i a:visited:

Det er ikke korrekt. :link og :visited er ikke-overlappende
pseudoklasser - et link vil *enten* være dækket af :link eller
:visited - aldrig begge.

Se evt.
<http://www.w3.org/TR/CSS21/selector.html#link-pseudo-classes>

- eller prøv at lave en testside.

Hvis man vil nøjes med at sætte text-decoration på én selektor,
skal det gøres på a (uden pseudoklasse).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-01-07 22:43

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> - eller prøv at lave en testside.

Så gerne, hr.

http://hjemmesideskolen.dk/usenet/linktest.html

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-01-07 22:53

Erik Ginnerskov wrote:

> http://hjemmesideskolen.dk/usenet/linktest.html

Jeg æder mine ord i mig igen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-01-07 22:18

Carsten Sørensen skrev:

> Du bør bytte om på a:hover og a:visited, med mindre du ikke
> ønsker hover effekt på besøgte link

Den hover-effekt der er angivet i citatet bliver ikke påvirket af
den efterfølgende a:visited-linje.

a:hover opstår samtidig med enten a:link eller a:visited, hvilket
vil sige at enten er reglerne a:link + a:hover aktive eller også er
reglerne a:visited + a:hover aktive. Ved et besøgt link vil
udsnittet øverst i citatet svare til følgende tildeling:

a:visited:hover{
   letter-spacing: 2px;
   font-style: italic;
   text-decoration: none;
}

Ofte sætter folk dog text-decoration: underline på :hover - og så
går det galt hvis man har en :visited med text-decoration: none
efter :hover.

Summa summarum - man bør holde rækkefølgen, :link, :visited,
:hover, :active, for at undgå utilsigtede annuleringer af effekter
- men selv om man har brugt en problematisk rækkefølge, kan man
være heldig at det alligevel virker som ønsket.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-01-07 23:51

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg æder mine ord i mig igen.

God appetit

Hvis det kan trøste, led jeg selv af præcis samme fejlopfattelse
indtil for godt et år siden (hvor Lasse Reichstein Nielsen fik
korrigeret mig her i gruppen).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-01-07 23:25

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvis det kan trøste, led jeg selv af præcis samme fejlopfattelse
> indtil for godt et år siden (hvor Lasse Reichstein Nielsen fik
> korrigeret mig her i gruppen).

Så trøster jeg mig med det.

Det er altid godt at få tingene sat på plads, så man ikke begår samme fejl
igen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk