bruge en hel <div> som link
Fra : Leonard

Dato : 18-01-07 18:51

Jeg vil gerne have en funktion, der virker som denne:

<h1>overskrift</h1>
</a>

altså så alt inde i <div></div> bliver til det samme link.
Det virker jo fint i de fleste browsere, men det validerer ikke og det
skal det.

Jeg vil ikke nøjes med at putte a-tags ind i h og p, da de så optræder
som 2 forskellige link. Jeg vil helst heller ikke bruge span i stedet
for h og p, da det ikke virker semantisk korrekt.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-07 21:29

Leonard skrev:

> Jeg vil ikke nøjes med at putte a-tags ind i h og p, da de så
> optræder som 2 forskellige link.

Hvad er problemet med det?

> Jeg vil helst heller ikke bruge span i stedet for h og p,
> da det ikke virker semantisk korrekt.

Det vil også give en ringere indeksering af siden.

Brug den første.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Leonard

Dato : 18-01-07 21:31

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

>Hvad er problemet med det?

Egentlig ingenting, men jeg vil gerne have at hover-effekten virker på
hele indholdet af <Div> på samme tid og uaset hvor musen føres henover
noget tekst deri.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-07 21:55

Leonard skrev:

> Egentlig ingenting, men jeg vil gerne have at hover-effekten
> virker på hele indholdet af <Div> på samme tid og uaset hvor
> musen føres henover noget tekst deri.

Det kan vel fikses med noget javascript.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-01-07 23:33

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Det kan vel fikses med noget javascript.

Sætter man display:block; på a, kan der også sættes
højde og bredde på - og meget andet, og der illudere
at en hel <div> er et link.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-01-07 00:01

Allan Vebel skrev:

> Sætter man display:block; på a, kan der også sættes
> højde og bredde på - og meget andet, og der illudere
> at en hel <div> er et link.

Jep - men det kræver at a-elementet kan fylde hele div'en, hvad der
ikke var tilfældet her (fordi der indgår h1 + p).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-01-07 00:35

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Jep - men det kræver at a-elementet kan fylde
> hele div'en, hvad der ikke var tilfældet her
> (fordi der indgår h1 + p).

Der findes sikkert en metode?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-01-07 01:54

Allan Vebel skrev:

> Der findes sikkert en metode?

Ja, javascript (som var det vi kom fra).

Man kan selvfølgelig også skippe h1-elementet og lege med span i
stedet, men det er et ringere alternativ.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-01-07 02:03

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Man kan selvfølgelig også skippe h1-elementet og
> lege med span i stedet

Det var slet ikke det jeg ville, og det ved du allerede.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-01-07 07:13

"Allan Vebel" <spam@do.not> writes:

> Der findes sikkert en metode?

Til at få et h1-element ind i et a-element? Nej. Blok-elementer kan
ikke være børn af a-elementer.

Det er bare ikke tilladt i HTML, så browseren vil fortolke
<a ...>...<h1>lala</h1>...</a>
som
<a ...>...</a><h1>lala</h1>...

/L

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-01-07 13:15

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Til at få et h1-element ind i et a-element?

Hov, det er det omvendte jeg taler om.

<h1><a href="#">Velkommen til testsiden</a></h1>

a{
color:navy;
background-color:yellow;
text-decoration:none;
display:block;
width:300px;
height:300px;
}

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-01-07 11:12

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Det er bare ikke tilladt i HTML, så browseren vil fortolke
> <a ...>...<h1>lala</h1>...</a>
> som
> <a ...>...</a><h1>lala</h1>...

Nej. Du har helt ret i at konstruktionen ikke er tilladt, men

Se evt. eksemplerne her:
<http://gyros.dk/usenet/temp/invalid.html>
<http://gyros.dk/usenet/temp/invalid2.html>

I IE7, FF2 og Opera 9 fungerer både overskrift og tekst som ét
samlet link, og DOM-træet i FF viser at den ugyldige indlejring
godt kan eksistere i browseren:

A _
|__ H1

|__ p

Browseren *burde* måske tolke det som du har vist, men det eneste
jeg kan finde mht. fejlhåndtering er note B1 i html-standarden,
hvor der bl.a. står:

,---- [ Notes on invalid documents ]
| This specification does not define how conforming user agents
| handle general error conditions, including how user agents behave
| when they encounter elements, attributes, attribute values, or
| entities not specified in this document.
`----
<http://www.w3.org/TR/html401/appendix/notes.html#h-B.1>

Standarden angiver klart at et a-element skal afsluttes, så det er
ikke muligt at reducere fejlen til en overskydende lukning af a-
som det fx ville ske med et p-element:

- fordi det er valgfrit at lukke p-elementet.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-01-07 21:37

Leonard skrev:
> [...]
> som 2 forskellige link. Jeg vil helst heller ikke bruge span i stedet
> for h og p, da det ikke virker semantisk korrekt.

onclick="location.href='[sti]nyside.html'">
<h1>overskrift</h1>

eller bedre
<h1 class="klikbart" onclick="location.href='[sti]nyside.html'">
</h1>

og i dit stylesheet:

..klikbart {
text-decoration:underline;
cursor:pointer;
}

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Leonard

Dato : 18-01-07 21:48

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>onclick="location.href='[sti]nyside.html'">
><h1>overskrift</h1>

Det duer jo ikke, det er jo ikke html som denne gruppe handler om

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-07 21:59

Jørgen Farum Jensen skrev:

> eller bedre
> <h1 class="klikbart"
> onclick="location.href='[sti]nyside.html'"> </h1>

Nul søgemaskineindeksering.
Intet link til personer uden javascript.
Ikke muligt at kopiere eller bogmærke link med højreklik og
formentlig heller ikke muligt at vælge "åbn i nyt faneblad/vindue"

Det er en ommer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-01-07 01:50

> [...]

> Ikke muligt at kopiere eller bogmærke link med højreklik og
> formentlig heller ikke muligt at vælge "åbn i nyt faneblad/vindue"

Helt enig. Jeg ved ikke lige hvad Jørgen har spist i dag,
svampesæsonen er jo forbi.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-01-07 11:16

Allan Vebel skrev:

> Helt enig. Jeg ved ikke lige hvad Jørgen har spist i dag,
> svampesæsonen er jo forbi.

Hør nu lige, i to: Leonard spø'r
om, hvordan man gør en div til
et link, og det svarer jeg på.

Jeg kan da ikke lastes for Leonards
planer. Eller, kan jeg nu se,
at han vil ha' svar på noget andet
end det han spø'r om.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-01-07 11:28

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Hør nu lige, i to: Leonard spø'r
> om, hvordan man gør en div til
> et link, og det svarer jeg på.

Tjo - men du burde som minimum fortælle hvilke problemer løsningen
kan give.

Hvad svarer du hvis NN spørger hvordan man forhindrer højreklik på
en side?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-01-07 13:09

> [...]
> kan give.
>
> Hvad svarer du hvis NN spørger hvordan man forhindrer højreklik på

Som regel svarer jeg slet ikke på den
slags spørgsmål, blandt andet fordi
en anden som regel før mig har forklaret,
at det er en dum idé.

Det er lidt ligesom et et nyligt spørgsmål
om man kan forhindre den prikkede linie
rundt om et link i fokus. Mit standard-
svar vil være, det kan man da godt, men
det er en dårlig idé. Men jeg plejer vist
ikke at fortælle, hvordan man kan føre
dårlige ideer ud i livet.

I den konkrete sag var det da ikke sådan
lige til at vurdere, om ideen var helt
i skoven. Der kan sagtens tænkes tilfælde,
hvor det er helt fornuftigt at gøre
en div eller en overskrift til et aktivt
link uden at skulle bruge a-markøren.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-01-07 15:14

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> i skoven. Der kan sagtens tænkes tilfælde,
> hvor det er helt fornuftigt at gøre
> en div eller en overskrift til et aktivt

Måske. Jeg kan ikke lige komme på nogen. Min helt simple rettesnor
er at links der åbner en webside laves med <a href...> - uanset om
linket skal vises som pop op, i et nyt vindue, i en ramme eller
noget helt fjerde.

Linket kan styles med css og påvirkes med javascript, men der skal
særdeles vægtige grunde til at gå bort fra grundskabelonen.