Hjælp til CSS; z-index og drop down menu
Fra : Malene Arno

Dato : 16-01-07 11:18

Jeg har været igang med en hjemmeside et stykke tid nu og er
løbet på ENDNU et poblem, som jeg er usikker på, om det kan
løses:

site: http://www.atra.dk/pages/test2.html
css: i bunden af denne besked - sorry, men jeg har rodet så meget
rundt i den, jeg fandt på
http://cssplay.co.uk/menus/basic_dd.html at jeg valgte at gøre
det på denne måde.

Menuen har på nuværende tidspunkt sort baggrund. Den tværgående
linje har z-index 2 og menuen har z-index 2.

*Problem*
Menuen er dropdown med css, men pga. z-index - som jeg har sat på
for at linjen ikke forsvinder bag menuen - går linjen ind og
forstyrrer, så man nogen gang ikke kan "fange" dropdown menuen.

*Spørgsmål*
Er der en mulighed for at ændre CSS'en, så man kan se linjen og
ikke "miste taget" i drop down menuen?

På forhånd tak

/Malene

*CSS*

/*placering af linjen*/
#linje {
position: absolute;
left: 0px;
top: 35px;
width: 718px;
height: 1px;
z-index: 150;
}

/*====================MENU START====================*/

..menu ul{
list-style-type:none;
padding: 0;
margin:0;
}

..menu li{
float:left;
position:relative;
z-index:100;
top: 13px;
}

..menu table{
position:relative;
border-collapse:collapse;
z-index:80;
left: -3px;
top: -13px;
}

..menu a, .menu :visited {
display: block;
font-size:10px;
letter-spacing: 1px;
width:100px;
padding:5px 2px 2px 2px;
margin: 0px 0px 0px 0px;
height: 15px;
color:#aaaaaa;
background: #ffffff;
text-decoration:none;
text-align: left;
}

..menu :hover{
color:#ffcc00;
background-color: #000000;
}

..menu ul ul {
visibility:hidden;
position:absolute;
width:100px;
height:0px;
}

..menu ul li:hover ul,
..menu ul a:hover ul{
visibility:visible;
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-01-07 11:48

Malene Arno skrev:

> site: http://www.atra.dk/pages/test2.html

Fino.

> css: i bunden af denne besked - sorry, men jeg har rodet så meget
> rundt i den,

Det er underordnet hvor meget du har rodet rundt - css-koden ligger
stadig fint tilgængelig via ovenstående link. Det er stadig en
dårlig ide at kopiere større mængder css ind i et usenetindlæg.

> [...]
> for at linjen ikke forsvinder bag menuen - går linjen ind og
> forstyrrer, så man nogen gang ikke kan "fange" dropdown menuen.

Så vidt jeg kan se, er det ikke linjen der forstyrrer - men det
faktum at dropdown-menuen placeres sådan at der er mellemrum mellem
menupunktet og den tilhørende faldned-menu. Når musen bevæger sig
hen mod faldned-menuen, ryger den væk fra det oprindelige punkt, og
derved tabes :hover-tilstanden og menuen klapper i igen.

Jeg prøvede at sætte display: none; på linjen samt at rykke den ned
med en øget top-værdi - igen af delene ændrede på fejlen.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Malene Arno

Dato : 16-01-07 11:56

> [...]
> stadig fint tilgængelig via ovenstående link. Det er stadig en
> dårlig ide at kopiere større mængder css ind i et usenetindlæg.

Ok ... det skal jeg huske

> [...]
>
> Jeg prøvede at sætte display: none; på linjen samt at rykke den ned
> med en øget top-værdi - igen af delene ændrede på fejlen.

Hvis jeg fjerner z-index for linjen er der ingen problemer ...

Jeg skal lige til frokost nu, men viser det lige, når jeg er tilbage

/Malene

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-01-07 12:05

Malene Arno skrev:

> Hvis jeg fjerner z-index for linjen er der ingen problemer ...

Det er der her (Firefox 2.0). Har ikke testet i IE/Opera.

Fra : Malene Arno

Dato : 16-01-07 12:57

>Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>
> Det er der her (Firefox 2.0). Har ikke testet i IE/Opera.

se nu ... har fjernet z-index for linjen:
http://www.atra.dk/pages/test2.html

For mig virker det både i FF Opera og IE.

(skal bare lige have rykket linjen op i forhold til menuen og logoet
med)

/Malene

Fra : Malene Arno

Dato : 16-01-07 12:59

>Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>
> Det er der her (Firefox 2.0). Har ikke testet i IE/Opera.

... men så ligger linjen under menuen ...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-01-07 13:59

Malene Arno skrev:

> se nu ... har fjernet z-index for linjen:
> http://www.atra.dk/pages/test2.html

Strange - er det kun z-index der er ændret i forhold til den
foregående version?

> For mig virker det både i FF Opera og IE.

Også her. Men hvis jeg - med Edit CSS - aktiverer z-index, kommer
fejlen også på en anden måde end før. I den version jeg kiggede på
før frokost, startede undermenupunkterne først neden under stregen
- og man kunne således ikke vælge et eneste af punkterne. I den
nuværende version kan man godt vælge det første punkt (som ligger
over linjen), mens de efterfølgende ikke fungerer hvis z-index
aktiveres.

> (skal bare lige have rykket linjen op i forhold til menuen og
> logoet med)

Det var måske det der manglede før?

Et forslag: Har du overvejet at lade linjen skinne igennem menuen i
stedet for at ligge oven over den? Jeg prøvede lige med følgende
quickfix: .menu *{ background: transparent !important; } - der
løste linjeproblemet i Firefox. Til gengæld mangler der så noget
hover og muligvis noget til at fremhæve menuen når den (som ved
projekter) går ind over billedet. Det første kan nok klares ved en
mere specifik håndtering af den transperante baggrund. Det andet er
jeg mere i tvivl om.

Alternativt kan du prøve at "snyde" ved at lege med border på
menuen. Følgende gav et fint resultat i Firefox (men det kan let se
forkert ud i andre browsere - eller slet ikke virke på grund af
manglende css2-support).

..menu li li:first-child{
   border-bottom: 1px solid #E6E6E6 !important;
   padding-bottom: 1px
}

Fra : Malene Arno

Dato : 16-01-07 14:54

>Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Strange - er det kun z-index der er ændret i forhold til den
> foregående version?

Det var det så ikke, nej .. sorry. Jeg arbejder med det samme
dokument og uploader det fra tid til anden. Derfor var der flere
ændringer, der var trådt i kraft, da du kiggede. My bad..

> Det var måske det der manglede før?

Måske ... det er svært for mig at sige Vi kan jo ikke allesammen
være hajer til CSS.

> Et forslag: Har du overvejet at lade linjen skinne igennem menuen
> stedet for at ligge oven over den?

Ja, men jeg synes nok, det er lidt for poppet på en eller anden måde
(eller også er det fordi jeg ikke ved, om man kan lave det med en
form for opacity på 50 % - det kunne måske alligevel være lidt
smart? .. men jeg gætter på, det er alt for fancy til min lille
side!)

> Alternativt kan du prøve at "snyde" ved at lege med border på
> menuen.

Det er et udemærket alternativ, men ikke noget, jeg umiddelbart
ønsker at lave. Med mindre - selvfølgelig - problemet på INGEN andre
måder kan løses! Jeg vil først have udtømt samtlige andre
muligheder.

Jeg holder for i dag - kigger på det igen i morgen og så må vi se,
om jeg finder på en løsning eller et alternativ en af dagene.

Men mange tak fordi du gad kigge på det. Det er dejligt med andre
øjne på ens arbejde.

/Malene

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-01-07 15:52

Malene Arno skrev:

> Ja, men jeg synes nok, det er lidt for poppet på en eller
> anden måde

Det forstår jeg ikke. Så vidt jeg kan se er der ingen visuel
forskel på det du efterspørger - at linjen skal ligge i et højere
lag end menuerne - og det jeg foreslår: at menuerne har en
gennemsigtig baggrund så linjen kan ses igennem.

> (eller også er det fordi jeg ikke ved, om man kan
> lave det med en form for opacity på 50 %

Mit forslag gik ikke ud på at have halvgennemsigtighed (opacitet),
men det er da også en mulighed. Det bliver så bare noget andet end
din oprindelige ide, så vidt jeg kan se. Til gengæld løser det
måske problemet med at menuen (med helt gennemsigtig baggrund)
bliver svær at læse når den går ind over billedet.

> - det kunne måske alligevel være lidt smart? .. men jeg gætter
> på, det er alt for fancy til min lille side!)

Bob bob - i mine øjne er dit design, og ideen med menuer hen over
en linje allerede temmelig "fancy" ;)

Hvis du vil have en simpel/ikke-fancy løsning, kan du bare lade
menuerne gå hen over linjen. For mig at se er der ikke noget
forkert i at lade linjen blive brudt ved menuen.

Du kan også lave lodrette linjer ned:

..menu li li {
   border-color: #e6e6e6;
   border-style: solid;
   border-width: 0 1px
}

Hov! Opdager først nu at du har lavet din linje med grafik. Hvorfor
nu det? Du kunne bruge en helt almindelig stylet hr eller evt.
sætte border direkte på div. Det er ikke sikkert at det fjerner
problemet, men det gør i hvert fald fejlfindingen lettere.

Fra : Malene Arno

Dato : 19-01-07 10:45

> [...]
> sætte border direkte på div. Det er ikke sikkert at det fjerner
> problemet, men det gør i hvert fald fejlfindingen lettere.

Jeg synes, jeg har læst et eller andet sted, at en stylet hr ikke
fungerer i alle browsere - derfor har jeg valgt et billede. Jeg kan
desværre ikke huske, hvor jeg har læst det.

Men: hvis det ikke passer, så ret endelig min opfattelse!

/Malene

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-01-07 11:35

Malene Arno skrev:

> Jeg synes, jeg har læst et eller andet sted, at en stylet hr
> ikke fungerer i alle browsere

Det er en sandhed med modifikationer. Det kan godt lade sig gøre at
style en hr, men man skal være opmærksom på at der er store
forskelle på hvordan de tre store browsere - IE, FF og Opera -
opfatter "grundskabelonen" til en hr.

Hvis man vil sætte en farve, skal man sætte såvel forgrund,
baggrund og kantfarve for at få alle med. Hvis man vil sætte
størrelsen, skal man både definere kanter og højde.

Her er nogle eksempler med farve uden størrelse:
<http://gyros.dk/usenet/html/hr.shtml>

Her er nogle der både sætter farve, kanttype og størrelse:
<http://gyros.dk/usenet/html/hrstyle.shtml>

Fra : Malene Arno

Dato : 19-01-07 13:12

> [...]
>
> Her er nogle eksempler med farve uden størrelse:
> <http://gyros.dk/usenet/html/hr.shtml>
>
> Her er nogle der både sætter farve, kanttype og størrelse:

Tak for links Ser på det - der må være en mulighed.

/Malene

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-01-07 14:50

Malene Arno skrev:
> [...]
> det på denne måde.
>

> Menuen har på nuværende tidspunkt sort baggrund. Den tværgående
> linje har z-index 2 og menuen har z-index 2.

Bortset fra alle de andre problemer har
du i Firefox det problem, at 2. linie i
de underpunkter, der har flere linier,
forsvinder.

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Malene Arno

Dato : 16-01-07 14:57

>Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Bortset fra alle de andre problemer har
> du i Firefox det problem, at 2. linie i
> de underpunkter, der har flere linier,
> forsvinder.

Det har jeg godt lagt mærke til .. jeg gider bare ikke lige kigge på
det mere i dag, men det er da helt klart noget, der skal ændres.

Nu har du lagt mærke til, at de forsvinder - har du lige umiddelbart
nogen forklaring på, hvorfor?

/Malene

CSS'en er iøvrigt her: www.atra.dk/css/atra6.css

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-01-07 20:10

Malene Arno skrev:

> [...]
> det mere i dag, men det er da helt klart noget, der skal ændres.
>
> Nu har du lagt mærke til, at de forsvinder - har du lige umiddelbart

Ja, du har sat en højde på 15 pixel
på menupunkterne.

Det er ikke måden at gøre det på. I stedet
bør du lade menupunkterne få den højde, de
nu skal have gennem
font-size;
padding;
line-height;

for eksempel

..menu a {
display:block;
font-size:.75em;
padding:5px .2em;
line-height:100%;
}

Der er fortsat heller ikke tilstrækkelig
kontrast mellem tekst og baggrund. Det kan godt
være der er nogle, der synes det er smart, men det
er i hvert fald ikke brugervenligt, og helt
ufatteligt at det kan være et kundekrav fra
et arkitektfirma.

Jeg gi'r også Erik ret i at det ikke er særlig
godt med de mange absolutte mål og faste bredder
og højder. Det kan nok laves mere elegant.

Jeg har lavet et eksempel på:

http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/bokslayout.html

Her kan logo og navbar ikke forsvinde,
højden indretter sig efter browservinduets
højde, og de 3-4 hovedelementer indtager
forholdsvis de rigtige pladser.

Jeg har brugt Dean Edwards JavaScript IE7
patch for at kunne beregne højden på en boks,
hvor vi kun har top og bottom afstand. Desværre er
der ikke nogen fix for max-height til IE6.

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-01-07 23:16

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg har lavet et eksempel på:
>
> http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/bokslayout.html
>
> Her kan logo og navbar ikke forsvinde,

Det ser da fuldstændig tåbeligt ud i IE6

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-01-07 23:51

Allan Vebel skrev:

> Det ser da fuldstændig tåbeligt ud i IE6

Alright, alright - der var en lille fejl
i den først uploadede, kan jeg nu se.
Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det.

Det tåbelige er nu alene at boksen ikke har
en max-height i IE<7, men det skulle vel
også være det - problemet med navbar'en
forsvinder ved små opløsninger er i hvert
fald løst, plus at elementerne nu stedse
befinder sig der hvor jeg tror, Malene vil
ha' dem.

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-01-07 01:11

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det.

Det vil jeg altid gøre når det er dig - og det vil du altid
gøre for mig.

> plus at elementerne nu stedse befinder sig der hvor
> jeg tror, Malene vil ha' dem.

Der kan nå at komme meget sjovt ud at Malenes side,
det bliver vi alle klogere af.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Malene Arno

Dato : 17-01-07 09:06

>Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Ja, du har sat en højde på 15 pixel
> på menupunkterne.

Er stadig ikke helt hjemme i css ... he he .. tak fordi du forsøger at
hjælpe!

> Det er ikke måden at gøre det på. I stedet
> bør du lade menupunkterne få den højde, de
> nu skal have gennem
> font-size;
> padding;
> line-height;
>
> for eksempel
>
> ..menu a {
> display:block;
> font-size:.75em;
> padding:5px .2em;
> line-height:100%;
> }

Hermed gjort! Tak for det

> [...]
> være der er nogle, der synes det er smart, men det
> er i hvert fald ikke brugervenligt, og helt
> ufatteligt at det kan være et kundekrav fra

Mere kontrast - ok ok ... som jeg lige har skrevet til Erik, er kunden
begejstret for www.kjaerrichter.dk, hvorfra meget af designet er
inspireret fra. Det er "forklaringen" på den grå tekst. Jeg er dog enig
med dig i, at der ikke kommer særlig meget kontrast, men personligt kan
jeg faktisk godt lide den grå tekst. Det er måske samtidigt en smagssag

Jeg har bemærket, at valget af font har stor betydning for
brugervenligheden - når farven er grå. Var det en verdana som på
kjaerrichter, var den straks mere tydelig. Men igen ... firmaet ønsker en
century gothic, så det får de. Jeg har dog sat betydeligt mere kontrast
på end da jeg startede Tak for observasionen.

/Malene

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-01-07 13:15

Malene Arno skrev:

> Hermed gjort! Tak for det

Selv tak.

> [...]
> med dig i, at der ikke kommer særlig meget kontrast, men personligt kan
> jeg faktisk godt lide den grå tekst. Det er måske samtidigt en smagssag

Nej, der er det ikke - det er et helt
objektivt spørgsmål om kontrast, som der
ovenikøbet er regler for. Jeg husker dem
ikke, men jeg er sikkert på at der
andre her i gruppen, der er villig til
at belære os om det.

> [...]
> century gothic, så det får de. Jeg har dog sat betydeligt mere kontrast
> på end da jeg startede Tak for observasionen.

Jeg tilråder forsigtighed med valget
af skrifttype. Ved du noget objektivt
om, hvilke systemer, denne skrift findes på?

Din første alternative skrift er verdana -
og det er den skrift, der vil blive brugt på
Windows maskiner, der ikke har Century. Har
du tjekket at din menu holder, hvis den
skal vises med den skrift?

(http://www.webdesign101.dk/design/fontsizeredux.php)

Fra : Malene Arno

Dato : 22-01-07 10:19

> [...]
> på menupunkterne.
>
> Det er ikke måden at gøre det på. I stedet
> bør du lade menupunkterne få den højde, de

Ok - mange tak for din hjælp. Det er ikke meget, jeg ved endnu omkring
css, men jeg lærer meget af at høre på, hvad I skriver herinde. Hvis du
har flere ting, skal du endelig skrive igen.

/Malene

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-01-07 23:28

Allan Vebel skrev:

> Det ser da fuldstændig tåbeligt ud i IE6

Hvordan? Både ved spørgsmål og kommentarer er det en god ide at
være specifik.

Her ser siden ens ud i IE7, FF2 og Opera 9 - mens de hvide områder
i midten fylder noget mere i IE5.5. Jeg har ikke lige en IE6 ved
hånden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-01-07 01:05

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Hvordan? Både ved spørgsmål og kommentarer er
> det en god ide at være specifik.

Min kommentar skulle få Jørgen til at checke det i IE6
igen, og han har allerede rettet fejlen. Derfor har det
ikke været nødvendigt at være specifik, idet jeg regnede
med at hans IE6 viste det samme.

> Jeg har ikke lige en IE6 ved hånden.

Det burde du have, ellers er det vanskeligt at kommentere
hvordan andre ser det, og ingen ved om du har set det
før eller efter det blev rettet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-01-07 14:22

Jørgen Farum Jensen skrev:

> (http://www.webdesign101.dk/design/fontsizeredux.php)

Et par kommentarer til ovenstående.

Du skriver:
,----
| Det, du skal gøre, er at sætte en font-size på de elementer, der
| skal have en mindre størrelse, og du skal gøre det ved hjælp af
| procenter. For eksempel:
|
| p,td,li,dt,dd,h4 {font-size:90%;}
`----

Det forslag/eksempel er ikke godt i mine øjne. Problemet er at man
ved indlejringer - fx p, li eller h4 placeret i tabeller - vil se
reglen anvendt på sig selv - og dermed få forskellige størrelser af
fx p, alt efter hvordan det er placeret i DOM-træet. Se et eksempel
her: <http://gyros.dk/usenet/html/fontsizetest.shtml>.
Jeg har anvendt 80% og sat grundstørrelsen på siden lidt op, for at
gøre det lettere at se hvad der sker - men problemet følger direkte
af det forslag du har givet.

Nedenunder anfører du at W3 har anbefalet en faktor 1.2 mellem h-
elementernes størrelse. Så vidt jeg husker er det alene en faktor
der gælder mellem de forskellige værdier for absolutte størrelser
(xx-small ... xx-large) - og her kun i css2.0. I standard-arket for
html4.0 - vist som appendiks D til css2.1 standarden - er
størrelsen for h1 fx angivet som 2em. Denne værdi er også det som
Firefox, IE og Opera anvender som standard. Forskellene er dog ikke
så store - det er mest h1 og h6 der skiller sig ud. Og for h6's
vedkommende følger browserne øjensynligt 1.2-reglen mere end css-
arket - Firefox har i hvert fald 0.67em i stedet for 0.75em.

En testside til sammenligning af modellerne:
<http://gyros.dk/usenet/html/overskrifter.shtml>

CSS-arket fra CSS2.1: <http://www.w3.org/TR/CSS21/sample.html>

Noten om font-size fra CSS2.1:
<http://www.w3.org/TR/CSS21/fonts.html#font-size-props>

- og samme fra CSS2.0:
<http://www.w3.org/TR/CSS2/fonts.html#font-size-props>

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-01-07 21:27

> [...]

> ved indlejringer - fx p, li eller h4 placeret i tabeller - vil se
> reglen anvendt på sig selv - og dermed få forskellige størrelser af

Jens, allerførst tak for endnu en vel gennemtænkt og
veldokumenteret kritik. (Ku' du ikke tænke dig et
deltidsjob som min forlagsredaktør?

Dernæst problemet med arv, som jeg godt kender og
også beskriver i en af de øvrige artikler om dette emne.
Jeg erkender, at jeg i netop den citerede artikel
er sprunget for let hen over det. Mit standardråd,
som jeg også har med i mine papirskriverier, er at
font-size bør sættes specifikt for indlejrede blok-
elementer og list-item-elementer, således

p, td, li {font-size:90%;}
td p, td td, li li {font-size:100%;}

eller andre nødvendige kombinationer.

Problemet er jo også til at overskue, hvis
blokelementer kun indlejres i andre blok-
elementer hvor begge indeholder tekst. Og
det er da vist en sjælden foreteelse.

Men jeg vil nu overveje hvordan jeg kan supplere
den nævnte artikel med et forbehold for arv.

> [...]
> (xx-small ... xx-large) - og her kun i css2.0. I standard-arket for
> html4.0 - vist som appendiks D til css2.1 standarden - er

Igen må jeg erkende en lidt for let
gang hen over standarderne. Faktor 1.2
har været låst fast i min hukommelse siden
jeg for et par år siden læste om det hos
vistnok Eric Meyer. Jeg har selv lavet en
test som din nr. 1 og 3, ganske vist
med en anden skrift, og åbenbart ikke
bemærket den forskel der trods alt kan
ses i dit eksempel med times.

Jeg vil også overveje hvordan jeg bedst
får suppleret mine artikler med denne
rettelse.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-01-07 15:44

Malene Arno wrote:
> Jeg har været igang med en hjemmeside et stykke tid nu og er
> løbet på ENDNU et poblem, som jeg er usikker på, om det kan
> løses:
>
> site: http://www.atra.dk/pages/test2.html

Dit største problem på den side er, at du har defineret en højde på siden og
derefter centreret placeringen vertikalt. Er browservinduet ikke højt nok i
forhold til dine beregninger, kan man slet ikke scrolle op til den menu, du
har placeret øverst på siden.

Det er en ommer. Glem alt om vertikal centrering og fast defineret
sidehøjde. Lad siden begynde i toppen af browservinduet og have den højde,
indholdet betinger.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Malene Arno

Dato : 17-01-07 08:48

> [...]
> forhold til dine beregninger, kan man slet ikke scrolle op til den menu, du

Det ved jeg godt .. kunden er meget begejstret for www.kjaerrichter.dk, hvor
meget af designet er inspireret fra. Men det er lavet i tabels... Kigger man på
målgruppen, vil det ikke få nogen yderligere betydning - at siden er med minus
margin, så det forsvinder hvis browseren gøres mindre. Men jeg er fuldstændig
enig med dig, som du skriver:

> Det er en ommer. Glem alt om vertikal centrering og fast defineret
> sidehøjde. Lad siden begynde i toppen af browservinduet og have den højde,
> indholdet betinger.

Jeg ville gerne glemme alt om vertikal centrering Det skaber så mange
problemer. Jeg har dog fundet frem til et indlæg herinde (
http://html-faq.dk/2007.asp ), der hjælper på problemet med minus-marginer, som
jeg regner med at implementere snarest. Jeg får ikke kunden til at droppe tanken
om en centereret side.

/Malene

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-01-07 00:12

Malene Arno wrote:

> Jeg ville gerne glemme alt om vertikal centrering Det skaber så
> mange problemer. Jeg har dog fundet frem til et indlæg herinde (
> http://html-faq.dk/2007.asp ),

På den side skriver jeg ikke et ord om vertikal centrering, kun horisontal.

> Jeg får
> ikke kunden til at droppe tanken om en centereret side.

Der er ikke noget i vejen med en horisontalt centreret side. Det er den
vertikale centrering, der skaber problemer. Det er så din opgave at rådgive
din kunde, så den vertikale centrerings problematik siver ind hos din kunde.

Få din kunde til at begribe, at selv om nogle brugere måske har skærme på 19
eller 21 tommer og med en opløsning på 1280×1024 eller 1600×1200 pixels, er
det absolut ikke ensbetydende med, at disse også har deres browservindue
åbnet så stort.

Og der er stadig en pæn del potentielle brugere, som ikke disponerer over
mere end 800×600 pixels på skærmen. Det vil da være dumt at smide den andel
brugere ud, bare fordi man er dumstædig og klamrer sig til et design, der
ser flot ud i stort format, men som slet ikke fungerer i lille format.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-07 12:08

Erik Ginnerskov skrev:

> På den side skriver jeg ikke et ord om vertikal centrering,
> kun horisontal.

<kæphest>
Jeg vil endnu en gang slå til lyd for at bruge betegnelserne
"vandret" og "lodret" i stedet for "horisontal" og "vertikal" - det
sker jævnligt at folk bytter om på betydningen af de to fremmedord.
Det der snyder er måske at "vandret" og "vertikal" begge begynder
med v, men det er altså ikke de ord der hører sammen.

Selv om man selvfølgelig godt kan have helt styr på at bruge
horisontal/vertikal korrekt, hjælper det ikke så meget når en del
af læserne alligevel læser det forkert - eller måske bare skal
bruge tid på at tænke over hvad der nu er hvad af de to. "Lodret"
og "vandret" dækker præcis den samme betydning, og her er der i
praksis ingen risiko for forveksling.
</kæphest>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-01-07 17:37

> [...]
> Jeg vil endnu en gang slå til lyd for at bruge betegnelserne
> "vandret" og "lodret" i stedet for "horisontal" og "vertikal" ..

Horisonten plejer at være vandret, undtagen måske meget tidligt søndag
morgen efter en heftig tur i byen - men så er der som regel heller ikke
rigtig hold på, hvad der er vandret eller lodret.

Når jeg konsekvent bruger betegnelserne horisontal og vertikal, hænger det
sammen med, at de matcher de engelske horizonthal og vertical, hvoraf den
sidste er en parameter, som bruges i css. Så er tingene imho sat på plads.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-07 21:26

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> horizonthal og vertical, hvoraf den sidste er en parameter,
> som bruges i css. Så er tingene imho sat på plads.

Det er de jo kun hvis man forstår horisontal og vertikal korrekt
(enten på dansk eller engelsk).

Samtidig er vertical-align ikke lige den css-egenskab man oftest
har brug for - medmindre man laver en masse tabelbaseret design.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 19-01-07 12:19

Hej Malene!
"Malene Arno" <malene@arno.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> *Spørgsmål*
> Er der en mulighed for at ændre CSS'en, så man kan se linjen og

Hvad kan jeg sige?
Din kunde kan være sikker på, at jeg aldrig vil ansætte dem set ud fra deres
hjemmeside...!
For når jeg ikke kan se hele siden, så må der jo være noget fordækt over
firmaet, eller også er de nogle sjuske-hoveder!
Det er sådan, at jeg opfatter det, når jeg kigger på siden i min standard
skærm-størrelse på 800x600px maksimeret (og det er der ikke nogen, som skal
prøve at lave om på!) - for der mangler i hvert tilfælde noget af toppen på
siden....

Dennis Munding
http://tolkecentret.dk/ - Tolkning, oversættelse, rådgivning og kurser!
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Malene Arno

Dato : 19-01-07 13:03

> [...]
prøve at lave om på!) - for der mangler i hvert tilfælde noget af toppen >på

Hej Dennis

Tak for dit tydelige engagement i sagen om centrering Jeg har hele tiden
været klar over problemerne ved horisontal/vandret OG vertikal/lodret
centrering, så din kommentar er kun en bekræftigelse af, hvad alle andre
(inklusive mig selv) mener og har givet udtryk for i denne streng.

Men nu var mit spørgsmål jo vedr. noget helt andet end den centrering:

..faktisk nævnte jeg ikke centreringen, da det ikke er til diskussion. Men jeg
kan kun give dig ret i, at det ikke er særlig fikst at noget af logoet
forsvinder - hvis man skulle sidde med en opløsning på 800x600 på sin skærm.
Hvad kan jeg sige? ... arbejder på problemet.

Skal jeg sige noget, er det at det er da altid noget at det ikke er menuen, der
forsvinder ... men det er jo kun en ringe trøst for de folk, der vil se hele
logoet i 800x600.

Jeg har bortset fra det stadig ikke fået løst mit problemt helt, så hvis du
skulle have nogen kommentarer til mit problem fra første indlæg i denne streng,
skal du være velkommen til at skrive!

/Malene

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-07 15:47

Malene Arno wrote:

> .faktisk nævnte jeg ikke centreringen, da det ikke er til diskussion.

At du ikke spørger med hensyn til centreringen er ikke det samme som at vi
er afskåret fra at kommentere det uheldige i at ville lave lodret
centrering. Vi gjorde endda en del ud af at forklare, hvorfor det er
uheldigt.

At centreringen ikke er til debat, er et spørgsmål om din holdning. Du kan
vælge at bruge tid på at forklare din kunde, hvorfor den lodrette centrering
bør glemmes. Det står dig også frit for eventuelt at meddele din kunde, at
skal der være lodret centrering, bliver det uden dit medvirken - du vælger
ikke at ville lægge navn til den slags juks.

> Men jeg kan kun give dig ret i, at det ikke er særlig fikst at noget
> af logoet forsvinder

Hvis det så bare var en del af logoet. Men afhængig af, hvor mange
værktøjslinjer jeg har åbnet og hvis jeg også har andre sider i faneblade
åbnet i samme browservindue, er det mere eller mindre hovedmenuen, der er
utilgængelig eller ulæselig, fordi den står for højt i browservinduet.

Problemet er mest udtalt i Firefox og Opera.

> Jeg har bortset fra det stadig ikke fået løst mit problemt helt, så
> hvis du skulle have nogen kommentarer til mit problem fra første
> indlæg i denne streng, skal du være velkommen til at skrive!

Du har det problem i IE 6, at der er en masse luft mellem hovedmenuen og
drop-down menuerne. Det gør det umuligt at fange disse.

I IE 7 fungerer det problemløst, undermenuerne palceres, hvor de skal være
lige under hovedmenuen.

I IE 5.5 vises undermenuerne lige så lavt som i IE 6, men underligt nok er
der her ikke noget problem med at fange undermenuerne.

I IE 5.0 vises undermenuerne slet ikke.

Du kan i en contitional comment rettet specielt mod de ældre IE'er lægge
noget supplerende css, der løfter undermenuerne op på plads (og så håbe på,
at der ikke kommer nogen, som bruger IE 5.0)

Eller du kan vælge en anden konstruktion, f.eks.
http://www.hintzmann.dk/demos/mhalist/example3.html som fungerer uden
problemer i alle her nævnte browsere. Den kan styles, så systemskiftet ikke
kan ses.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-01-07 00:20

Erik Ginnerskov skrev:

> rettet specielt mod de ældre IE'er lægge noget
> supplerende css, der løfter undermenuerne op på
> plads (og så håbe på, at der ikke kommer nogen,
> som bruger IE 5.0)

Det er meget få der bruger så gamle browsere, og dem
der bruger dem ved godt at de ikke kan se det hele
perfekt.

Det er normalt ældre maskiner med et OS der passede
til datidens krav.

Selv skænker jeg ikke ældre browsere en tanke, de er
gratis at hente hjem og installere, og kan maskinen ikke
klare det, er den forældet.

Microsoft er holdt op med at supportere Windows 98
og ME - så det er jeg også

Browsere er gratis.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-01-07 17:07

Allan Vebel wrote:

> Microsoft er holdt op med at supportere Windows 98
> og ME - så det er jeg også

At Microsoft er stoppet med at supportere Win98 og WinME er desværre ikke
det samme som, at der ikke længere er masser af maskiner med de systemer -
og med IE 5.x - kørende.

Jeg sætter grænsen efter IE/NN 4.x - hvis det ikke fungerer i de fossiler,
kan det ikke holde mig vågen om natten. Men IE 5.x bør kunne vise siderne om
ikke perfekt, så i det mindste brugbart.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Malene Arno

Dato : 22-01-07 10:16

> [...]
> At du ikke spørger med hensyn til centreringen er ikke det samme som at vi
> er afskåret fra at kommentere det uheldige i at ville lave lodret

Det siger jeg nu heller ikke. Jeg ville bare forklare, at det ikke var
nødvendigt at kommentere på det yderligere, da jeg stort set er enig og at det
netop var blevet kommenteret så mange gange tidligere.

> Vi gjorde endda en del ud af at forklare, hvorfor det er uheldigt.

Igen: jeg ER jo enig med jer. Er ikke utaknemmelig overfor at I ønsker at
uddybe hvorfor det er uheldigt, hvor meget, I ikke synes, det er noget, man
skal bevæge sig ud i eller hvad jeg bør gøre over for min kunde. Det er kun
prisværdigt at I ønsker at hjælpe mig som webdesigner.

> At centreringen ikke er til debat, er et spørgsmål om din holdning.

Det vil jeg så ikke mene. Det er blot igen et udtryk for, at det ikke er
> [...]

> åbnet i samme browservindue, er det mere eller mindre hovedmenuen, der er
> utilgængelig eller ulæselig, fordi den står for højt i browservinduet.

Det havde jeg glemt at tage højde for, da jeg skrev min besked til Dennis. Tak
fordi du gør mig opmærksom på det.

> Du kan i en contitional comment rettet specielt mod de ældre IE'er lægge
> noget supplerende css, der løfter undermenuerne op på plads (og så håbe på,
> at der ikke kommer nogen, som bruger IE 5.0)

Udfra det kundeklientel, der vil være til den her hjemmeside, tør jeg godt
satse. Jeg håber på, der ikke er nogen, der bruger IE5.

> [...]
> http://www.hintzmann.dk/demos/mhalist/example3.html som fungerer uden
> problemer i alle her nævnte browsere. Den kan styles, så systemskiftet ikke

Jeg vil kigge på det og overveje, om det er det, der skal til. Mange tak for
hjælpen! Hvis du har flere kommentarer, skal du endelig skrive igen. Det kan
jo f.eks. være, der er flere ting, jeg har overset.

/Malene

Fra : Malene Arno

Dato : 19-01-07 15:09

> [...]
> løses:
>
> site: http://www.atra.dk/pages/test2.html
> css: i bunden af denne besked - sorry, men jeg har rodet så meget

Så er der ved at være gang i tingene Ideen med linjen er droppet
- så stort et problem er det heller ikke. Men nu kommer vi så til
noget nyt. Da det er på samme site og med næsten samme ting, har jeg
valgt at smide dette spørgsmål under samme streng:

*PROBLEM*
Jeg har lavet en hover funktion på min menu med nogen orange kasser,
der bliver fyldt ud - dem vil jeg ikke have vist på mine sub levels.
www.atra.dk/pages/test5.html kan du se, hvordan det ser ud. CSS:
www.atra.dk/css/atra9.css

*SPØRGSMÅL*
Hvad skal jeg gøre for at fjerne kasserne fra baggrunden på mine sub
levels?

Jeg er ved at bevæge mig temmelig langt ind i css verdenen i forhold
til, hvor jeg startede ud for en måneds tid siden, så bær over med
mig, hvis jeg har gjort noget dumt med min css - hvis der er noget,
der overlapper, er det af den simple grund at jeg ikke ved bedre

På forhånd tak

/Malene

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-01-07 17:38

Malene Arno skrev:

> *SPØRGSMÅL*
> Hvad skal jeg gøre for at fjerne kasserne fra baggrunden på mine sub
> levels?

Du skal lave to nye formdeklarationer,
der retter sig specifikt mod undermenuerne:

..menu li li a {
background-image:none;
}
..menu li li a:hover {
background-image:none;
}

Fra : Malene Arno

Dato : 22-01-07 09:44

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Du skal lave to nye formdeklarationer,
> der retter sig specifikt mod undermenuerne:

> [...]

Tusind tak. Jeg må være ærlig at sige, at jeg er nået så langt ind i css
verdenen nu, at jeg så smår er ved at miste grebet, så det er fantastisk,
at der er nogen som dig til at fange det for mig! Jeg vidste ikke,
hvordan jeg skulle "fange" mine submenuer med css. Tak for din hjælp..

/Malene

Fra : tidemann

Dato : 21-01-07 03:33

Malene Arno wrote:

> [...]
> Jeg har lavet en hover funktion på min menu med nogen orange kasser,
> der bliver fyldt ud - dem vil jeg ikke have vist på mine sub levels.

Jeg kan slet ikke fange disse sub levels, der er for langt ned, så de når at
forsvinde!!

--
Mvh Marianne
design af: www.dhejne.dk - www.ragdollys-cat-link.dk

Fra : Malene Arno

Dato : 22-01-07 09:48

tidemann wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg kan slet ikke fange disse sub levels, der er for langt ned, så de når at
> forsvinde!!

Hej Marianne.

Det lyder som om, du har IE6 det er jeg blevet gjort opmærksom på, er et
problem. Siden giver åbenbart ikke mulighed for at fange undermenuerne i IE6. Så
jeg er igang med at få installeret en vertial pc, så jeg kan teste min
hjemmeside i andre browsere end IE7 og de nyeste versioner af Opera og Firefox.

/Malene

Fra : Dennis Munding

Dato : 21-01-07 10:27

Hej Malene!
> [...]
> www.atra.dk/css/atra9.css
>
> *SPØRGSMÅL*
> Hvad skal jeg gøre for at fjerne kasserne fra baggrunden på mine sub

Jeg har rodet lidt med dine filer, men kun testet i IE7, Opera9.02 og
FF1.5.0.9:

HTML:
Giv alle dine sub-ul'er en class - jeg har kaldt den sub.

undervisning og institution.

CSS:
Følgende afsnit:
..menu li a{
background:url(../media/images/kasse.gif) no-repeat;
background-color: #fefefe;
background-position: left;
position: relative;
left: 0px;
}
..menu li a:hover{
background:url(../media/images/kasse_orange.gif) no-repeat;
background-position: left;
background-color: #fefefe;
position: relative;
left: 0px;
}

Er rettet til:
..menu li a {
background:#fefefe url('http://www.atra.dk/media/images/kasse.gif') left
no-repeat;
}
..menu li a:hover {
background:#fefefe url('http://www.atra.dk/media/images/kasse_orange.gif')
left no-repeat;
}
..menu ul.sub li a{
background-image:none;
background-color: #fefefe;
position: relative;
left: 0px;
}
..menu ul.sub li a:hover{
background-image:none;
background-color: #fefefe;
position: relative;
left: 0px;
}

> [...]
> mig, hvis jeg har gjort noget dumt med min css - hvis der er noget,
> der overlapper, er det af den simple grund at jeg ikke ved bedre

Al begyndelse er svær, men så længe man er indstillet på at lære noget nyt,
kan det kun gå fremad..

Fra : Malene Arno

Dato : 22-01-07 10:04

Dennis Munding wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg har rodet lidt med dine filer, men kun testet i IE7, Opera9.02 og
> FF1.5.0.9:

Det er ok - det er det samme, jeg har .. er bare blevet gjort opmærksom på, at
der er betydelig forskel i IE6, så jeg arbejder på at få installeret den via
virtual pc.

> HTML:
> Giv alle dine sub-ul'er en class - jeg har kaldt den sub.

> undervisning og institution.

Hov ja ... det var en smutter! Tak for det..

> [...]
> }
> ..menu ul.sub li a{
> background-image:none;
> background-color: #fefefe;
> position: relative;
> left: 0px;
> }
> ..menu ul.sub li a:hover{
> background-image:none;
> background-color: #fefefe;
> position: relative;
> left: 0px;
> }
>
> Al begyndelse er svær, men så længe man er indstillet på at lære noget nyt,

Det er jo nemlig sådan, det er! Jeg forsøger mig da også frem på mange
områder - men jeg kunne ikke klare mig uden jer herinde! Jeg kigger på din kode
lidt senere og ser, om jeg forstår den. Mange tak for hjælpen.

/Malene

Fra : Dennis Munding

Dato : 22-01-07 11:00

Hej Malene!
> [...]

Og her var jeg så for hurtig - eller langsom... (se længere nede...)

> Hov ja ... det var en smutter! Tak for det..

Det var så lidt!

Glem den css-kode, som jeg postede her, hvis Jørgen Farum Jensens virker,
for hans er meget bedre, forstået på den måde, at du undgår at skulle angive
class mange steder, og at den automatisk bliver nedarvet. Så dovenskaben
længe leve (det må man godt være som web-designer ) - Jørgens metode er
klart at foretrække!
Jeg takker også for leksionen!

> [...]
> kode
> lidt senere og ser, om jeg forstår den. Mange tak for hjælpen.

Jeg tror, at de fleste har fået værdifuld hjælp herinde - jeg har i hvert
tilfælde!
Og som nævnt ovenfor - glem min kode, hvis Jørgens er brugbar - hvilket jeg
er meget sikker på, at den er!