Billederne fylder forskelligt
Fra : C. Nielsen

Dato : 11-01-07 09:09

På disse to sider er der et billede. IE6 viser det fint nok , men i FF og
Opera , er det som om det fylder mere, eller fylder på en anden måde, så det
skubber til adresse linien , der bliver forkert.
http://www.fn-maskinudlejning.dk/
http://www.fn-maskinudlejning.dk/sitemap4.htm
Er der nogen der kan se hvad der skal tilføjes eller rettes, for at det
bliver ens i de forskellige browsere ?
--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : jopa

Dato : 11-01-07 10:01

C. Nielsen skriblede bla:
> [...]
> Er der nogen der kan se hvad der skal tilføjes eller rettes, for at
> det bliver ens i de forskellige browsere ?

Har du prøvet med at sætte en højde på din indhold1.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-01-07 11:16

C. Nielsen skrev:
> [...]
> http://www.fn-maskinudlejning.dk/sitemap4.htm
> Er der nogen der kan se hvad der skal tilføjes eller rettes, for at det

Du har floatet billederne, og mangler en kommando om at "nu skal
indholdet ikke længere ombryde".

Den kommando er bedst lavet med en <div style="clear: both; margin: 0;
font-size: 1px;">&nbsp;</div> Man kunne også lave det med en <br /> i
stedet, men der er en MSIE bug som somme tider kommer i spil, så div er
sikrere. Font-størrelsen er ikke nødvendig, jeg har tilføjet den for at
div'en ikke skal optage en ekstra linjes plads.

Måske kan du klare det helt uden, ved blot at sætte clear: both; på som
egenskab på dit adressefelts CSS.

Det lyder som om du laver siden, og checker undervejs i MSIE, og så ser
på FF og Opera bagefter, det er en upraktisk rækkefølge fordi det er FF
og Opera som viser noget der er tættest på at følge standarden (og også
tættere på IE7), så du har lettere ved at forstå browserens opførsel og
reaktioner på det kode du laver hvis du som udgangspunkt ser på fx FF,
og så efterfølgende kontrollerer og tilretter i MSIE.

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : C. Nielsen

Dato : 11-01-07 11:54

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev

> [...]
> reaktioner på det kode du laver hvis du som udgangspunkt ser på fx FF, og
> så efterfølgende kontrollerer og tilretter i MSIE.

Tak for hjælpen.
Jeg har prøvet med height , som først foreslået, og det virker. Men jeg kan
godt se , at det vil være mere fleksibelt, hvis jeg kunne lave det som
foreslået med en <div> eller clear:both; på adressefeltet, for så vil det
virke uanset indhold. det vil jeg også prøve.
Tak for rådet om at starte i FF el. Opera, du har helt ret, jeg er nok vant
til at bruge IE, og er fortsat med det.
FF virker til at have mange muligheder.
--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : jopa

Dato : 11-01-07 11:58

C. Nielsen skriblede bla:
> Jeg har prøvet med height , som først foreslået, og det virker.

Selvfølgelig og du styrer jo selv hvor meget indhold der skal smides på
og de enkelte sider styles efter behov.
Således gør jeg da normalt.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-01-07 15:20

C. Nielsen skrev:
> [...]
> foreslået med en <div> eller clear:both; på adressefeltet, for så vil det
> virke uanset indhold. det vil jeg også prøve.

Det vil ydermere have den fordel, at opsætningen kan tåle mere
tekst-skalering end den kan med en fast defineret højde!

> Tak for rådet om at starte i FF el. Opera, du har helt ret, jeg er nok vant
> til at bruge IE, og er fortsat med det.
> FF virker til at have mange muligheder.

Det er meget let at blive ved med det man en gang er begyndt med .
Den væsentligste pointe med at designe i en browser som er god til at
overholde standarderne, er dog efter min mening, at det giver den bedste
føling med hvordan kode og resultat hænger sammen, man opnår
(efterhånden... ) fornemmelsen af sammenhæng imellem standarden og
browsernes opførsel.
Da selv IE tilstræber at overholde standarden (og i stigende grad også
gør dette!), må det for enhver være en fordel at få fornemmelse for,
hvad kode resulterer i, jf. standarden, snarere end jævnfør markedets
(desværre) mest buggy browser

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-01-07 02:18

Jesper Brunholm wrote:

> [...]
> gør dette!), må det for enhver være en fordel at få fornemmelse for,
> hvad kode resulterer i, jf. standarden, snarere end jævnfør markedets

Det ville ikke være så slemt, at IE er markedets mest buggy browser, hvis
det ikke var fordi den samtidig er den (desværre) mest udbredte.

Men princippet med at udvikle til FF og lave en afsluttende tilretning til
IE er også den fremgangsmåde, jeg benytter. Det giver langt færre grimme
overraskelser end hvis man arbejder den anden vej.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 12-01-07 11:33

Man bør vel sige forældede i stedet for. Hvis man angiver en valid
doctype er den jo ikke mere buggy end andre browsere. Den forstår bare
ikke de nyere ting og det retter IE7 jo heldigvis op på nu.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-01-07 22:26

Jens Peter Karlsen [FP-MVP] wrote:
> Man bør vel sige forældede i stedet for. Hvis man angiver en valid
> doctype er den jo ikke mere buggy end andre browsere. Den forstår bare
> ikke de nyere ting og det retter IE7 jo heldigvis op på nu.

Forældet, ja. Ikke-buggy ved korrekt DTD? tjah, der er flere ting, IE6 ikk
fatter den lyd af.

Jo, IE7 har fået en hel del af manglerne rettet op. Jeg har ikke haft tid
til at gennemteste den endnu.

Problemet med IE7 er bare, at den kun kommer til WinXP - andre versioner af
Windows må holde sig til IE6.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk