SSI med variabelt indhold?
Fra : Ukendt

Dato : 10-01-07 10:35

Jeg er igang med at renovere en side (http://www.atelier13b.dk) og har nu
standardiseret menuen i venstre side, så inholdet er ens for alle sider -
bortset fra at der i øverste, venstre hjørne kommer et nyt billede for
hvert emne.

Menuen var - og er stadig indtil videre - anbragt i en frame, men det skal
jo væk. Kan jeg inkludere menuen med SSI, når billedet skifter for hvert
punkt?

Hvis jeg implementerer menuen med CSS (position fixed et-eller-andet) skal
hele koden jo med på alle undersider (og dem er der ca. 70 af) og koden
skal være med forskelligt billede, afhængigt af hvilket menupunkt den
pågældende underside hører til.

KISS, siger man jo. Hvad er den mest rationelle løsning?

Tillægsspørgsmål: Når jeg har den nye struktur på plads, skal hele
hjemmesiden også lægges ud på engelsk. Placerer jeg bare et flag/et link
nederst i menuen der henviser til index-gb.html og laver en engelsk kopi af
hele træ-strukturen?

Falder I over andre ting der bør rettes, er jeg interesseret i konstruktuv
kritik.
--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-01-07 11:05

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> jo væk. Kan jeg inkludere menuen med SSI, når billedet skifter for hvert

Grænsen for hvor du lægger din serverside include behøver ikke ligge
samme sted som du pt har din frame-grænse. Server side kan du include
alt fra en blok af div'er, ned til et enkelt tegn, så en mulighed er at
lade være med at tage billedet med i det serverside includede indhold
som er ens for alle sider.

Alternativt kan du lære lidt mere om serverside, og lade det includede
indhold ændre sig en smule, afhængigt af hvor det includes.

> [...]
> hele koden jo med på alle undersider (og dem er der ca. 70 af) og koden
> skal være med forskelligt billede, afhængigt af hvilket menupunkt den

Det med CSS'en forstod jeg ikke, men hvis du lægger din CSS i et
stylesheet, så får du jo cache-fordel på det (det hentes kun en gang for
hver bruger), så gør det ikke så meget om der er en smule for meget CSS
med i forhold til en given side.

> [...]
> nederst i menuen der henviser til index-gb.html og laver en engelsk kopi af

Det er en mulighed - en anden mulighed er at lave et link til den
tilsvarende engelske side - eventuelt ved at den har et filnavn som er
en variant af den danske sides filnavn. Det er mere kompliceret, men
noget pænere for den bruger som havner på en underside (fx. igennem
google) og som slipper for at skulle _finde_ samme side via forsiden.

Et eksempel på dette kan ses på www.phonixfolk.dk/forside.html.
Sådan et link kan selvfølgelig også automatiseres med serverside
scripting, men hvad kan ikke det?

> Falder I over andre ting der bør rettes, er jeg interesseret i konstruktuv
> kritik.

Jeg har kun forholdt mig til ovenstående :)

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : tidemann

Dato : 11-01-07 00:43

Kurt Hansen" <"kurt-snabel-towle-de-kå wrote:
> Falder I over andre ting der bør rettes, er jeg interesseret i konstruktuv
> kritik.

Jeg vil foreslå, at når du engang får smidt frames´en ud, at sørge for at
baggrunden på body også er sort. Som siden er nu, er der meget forstyrrende
blink ved sideskift :)
Og jeg ville nok vælge en anden farve til menuen, da det er svært at se
teksten!

--
Mvh Marianne
design af: www.dhejne.dk - www.ragdollys-cat-link.dk