Switch Menu fra DynamicDrive
Fra : Ulrik Christensen

Dato : 09-01-07 22:34

Hej

Jeg vil lige høre om der er nogle problemer med at bruge denne
menu:
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex1/switchmenu.htm

Rent seo mæsigt, betyder det så noget at have så meget kode i
HEAD sektionen?

MvH
Ulrik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 09-01-07 23:48

Ulrik Christensen <boxerfynnospam@gmail.com> skrev :

>Rent seo mæsigt, betyder det så noget at have så meget kode i
>HEAD sektionen?

Jeg ville smide det ind på cssfilen, som man vel i forvejen
bruger og scriptet i en særskilt js-fil.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-01-07 23:54

Ulrik Christensen skrev:
> [...]
> http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex1/switchmenu.htm
>
> Rent seo mæsigt, betyder det så noget at have så meget kode i

Søgerobotter forstår ikke JavaScript, så at have links i
form af et JavaScript Array er en rigtigt dårlig idé.

Men det er der ikke tale om her - tværtimod er linksene
synlige på siden i en JavaScript-lam browser. Display
værdien for undermenuerne sættes kun til none i browsere,
der forstår moderne JavaScript.

En anden sag er, at harmonika-menuer som denne let
kan virke forvirrende, det er efter min mening bedre at
undermenuerne foldes ud ved siden af hovedmenuen.

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-01-07 02:01

Jørgen Farum Jensen skrev:

> En anden sag er, at harmonika-menuer som denne let
> kan virke forvirrende

Det kommer jo an på opgaven. Har kunden en enorm
menustruktur (det er jeg ofte ude for), kan det være en
god ide med folde-ud-menuer, som jeg kalder dem.

Der er mange der ikke bryder sig om de onmouseover-
menuer der er alternativet.

En tredie mulighed er den måde jeg har valgt på
html-faq.dk, hvor jeg åbner en ny side med underpunkter.
Det hænger sammen med at jeg gerne vil kunne udvide
denne undermenu, uden at menustruktueren bliver større.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-01-07 09:04

Jørgen Farum Jensen skrev:
> En anden sag er, at harmonika-menuer som denne let
> kan virke forvirrende, det er efter min mening bedre at
> undermenuerne foldes ud ved siden af hovedmenuen.

Jeg er lodret uenig - det tilknyttede materiale vises i umiddelbar
nærhed af det hoved-menupunkt som det hænger sammen med. I kraft af at
det vises et sted hvor det ikke optager væsentlig ekstra plads, kan det
oven i købet blive stående til orientering om hvor man befinder sig i
menu- og dermed site-strukturen, efter videre-klikning til en underside.

Dermed er orienterings- og menu-funktionalitet knyttet sammen, og
forvirringen er minimal.

Især dynamiske udfoldninger af menu, hvor man kun kan se de gennemløbne
menupunkter imens man holder musen over, er efter min mening tvært imod
forvirrende, fordi man skal huske strukturen i stedet for let at kunne
genkalde den i en synlig variant.

Mvh

Jesper Bruholm

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 10-01-07 09:55

Nu går jeg godt nok uden for denne gruppes emner, men hvordan vil menuen
påføre sig hvis den smides i en Server Side Include?
Vil menuen så ikke klappe sig selv sammen igen hver gang der klikkes på et
link?

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-01-07 10:55

Ulrik Christensen skrev:
> Nu går jeg godt nok uden for denne gruppes emner, men hvordan vil menuen
> påføre sig hvis den smides i en Server Side Include?

Serverside include brug medfører ikke i sig selv nogen ændringer på
hvordan html-strukturen ser ud, så det påvirker ikke hvordan menuen vil
opføre sig.

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 10-01-07 11:34

> Serverside include brug medfører ikke i sig selv nogen ændringer på
> hvordan html-strukturen ser ud, så det påvirker ikke hvordan menuen vil
> opføre sig.

Jeg fik muligvis ikke forklaret mig korrekt.
Det jeg mener er at når du står på forsiden, klikker på menuen så den åbnes,
klikker på en undermenu så man f.eks. ledes til side 2.
Vil den så stadig være åben som den var da men klikkede på undermenuen?

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-01-07 16:10

Ulrik Christensen skrev:

> [...]
> klikker på en undermenu så man f.eks. ledes til side 2.
> Vil den så stadig være åben som den var da men klikkede på undermenuen?

- hvis man laver det med den menu som du indledte med at spørge om her?

Jeg ved det ikke, jeg er vant til at lave sådan nogle menuer med php,
sådan som jeg fx. har gjort på www.andersen.sdu.dk, og det var mere
funktions-opsætningen jeg svarede Jørgen på, end den tekniske metode.

Så vidt jeg kan se så er DynamicDrive Swich Menu-en ikke tænkt til at
blive stående og indikere hvor man aktuelt befinder sig, men man kunne
da sagtens lave en html-opsætning hvor det bliver resultatet, ved at
html-kode[1] den del af menuen der ikke er lokal, og lade SwichMenu stå
for den lokale del.

1) med eller uden server-side scripting

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-01-07 02:17

On 10 Jan 2007 10:34:23 GMT, Ulrik Christensen
<boxerfynnospam@gmail.com> wrote:

> [...]
>klikker på en undermenu så man f.eks. ledes til side 2.
>Vil den så stadig være åben som den var da men klikkede på undermenuen?

Svaret er stadig det samme. SSI foregår alene på serveren - det du får
returneret fra serveren vil se se ens ud, uanset om det er i én
..htm-fil eller opdelt i 35 includes :)

Og eftersom din menu er rent clientside, er den ligeglad med, hvordan
din server genererer HTML-siden.

Den kunne fx også være genereret med ASP, PHP, ASP.Net eller andet -
det afgørende for dit clientside-script er kun hvilken
(HTML-)kildekode, der bliver kastet ud til browseren.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj