Indsæt dato i skabelon-baseret hjemmeside?
Fra : Kaj Erik Nielsen

Dato : 08-01-07 14:02

Hej nyhedsgruppe !
Jeg har en skabelon-baseret hjemmeside hos TDC Sitecenter
http://www.zaurits-bureau.dk

Nu ville jeg gerne kunne indsætte et script jeg har kopieret fra
html.dk så den aktuelle dato vises på siden. Men det virker ikke ?
Jeg har tidligere kopieret et lignende script fra historie-online.dk
uden problemer. Er der nogen der kan hjælpe?
På forhånd tak !

Fra : Kristian Frost

Dato : 09-01-07 11:57

> [...]
> Jeg har tidligere kopieret et lignende script fra historie-online.dk
> uden problemer. Er der nogen der kan hjælpe?

Jeg kan gøre mit bedste.
Hvis du bare vil have den aktuelle dato vist, kan det gøres ved at sætte det
her ind i dit <head>:
<script type="text/javascript">
function displayDate() {
var now = new Date();
var today = now.getDate();
var month = now.getMonth();
var monthName = new Array(12)
monthName[0]="Januar ";
monthName[1]="Februar ";
monthName[2]="Marts ";
monthName[3]="April ";
monthName[4]="Maj ";
monthName[5]="Juni ";
monthName[6]="Juli ";
monthName[7]="August ";
monthName[8]="September ";
monthName[9]="Oktober ";
monthName[10]="November ";
monthName[11]="December ";
var year = now.getFullYear();

document.write(today+". "+monthName[month]+" "+year);
}

</script>

Og det her i din <body> (der hvor du vil have datoen placeret):
<script type="text/javascript">
displayDate();
</script>

Håber det kan hjælpe.
-Kristian Frost

Fra : Kaj Erik Nielsen

Dato : 09-01-07 17:12

Tak for dit gode råd. Desværre ved jeg ikke hvor <head> befinder
sig på min skabelon-baserede hjemmeside fra TDC Sitecenter.
Den er ikke i html.

Tidligere har jeg kopieret et script fra historie-online.dk, som
linker til deres hjemmeside. Det virkede uden problemer.
Man kan altså godt indsætte html-scripts i skabelonerne.

Jeg arbejder videre med problemet, men er modtagelig for gode
råd.

Mvh
Kaj Erik Nielsen
http://www.zaurits-bureau.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-01-07 21:36

Kristian Frost skrev:

> Hvis du bare vil have den aktuelle dato vist, kan det
> gøres ved at sætte det her ind i dit <head>:

Så skal man også huske at rette i teksten, da alle
månedsnavne skal skrives med lille begyndelsesbogstav.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 10-01-07 11:28

Med mindre at det er det første der står i en paragraf eller sproget
er engelsk.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-01-07 01:42

On Wed, 10 Jan 2007 11:27:56 +0100, "Jens Peter Karlsen [FP-MVP]"
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Med mindre at det er det første der står i en paragraf

Paragraf? Mener du afsnit/sætning?
Det vil jo aldrig være tilfældet med en dato, at måneden står først:
3. januar 2007

>eller sproget er engelsk.

Og hvis sproget skal være engelsk, er det heller ikke rigtigt, at der
ikke skal rettes, da eksemplets måneder stod på dansk.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 11-01-07 10:28

Måneden kan sagtens stå alene, som i:
"Januar er generelt en kold måned".

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-01-07 19:10

On Thu, 11 Jan 2007 10:27:49 +0100, "Jens Peter Karlsen [FP-MVP]"
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Måneden kan sagtens stå alene, som i:
>"Januar er generelt en kold måned".

Det er bare ikke det, der bliver spurgt om.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 12-01-07 11:42

Det er rigtigt, der blev spurgt efter et dato script (som han fik)
hvorefter Allan og jeg kommenterede på kapitalisering af månedsnavne.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-01-07 14:04

Kaj Erik Nielsen (slet 298JS) skrev:

> [...]
> Jeg har tidligere kopieret et lignende script fra historie-online.dk
> uden problemer. Er der nogen der kan hjælpe?

Her er så et andet script:

http://www.webdesign101.dk/javascript/eksempel_7.php

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-01-07 15:07

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]

Hvilket af dem (<http://www.html.dk/scripts/javascript/00010/> = dato,
samme, men 00011 = dato+tid eller 00012 = ugedag+dato+tid)? og kan vi se
siden hvor det ikke virker? Alle tre artiklers eksempler virker fint, så
du må næsten have en implementeringsfejl.

> http://www.webdesign101.dk/javascript/eksempel_7.php

IE Only! (i hvert fald hvis det skal være den rigtige dato - min FF og
Opera siger "Tirsdag d.9. januar 107", og det er simpelt hen for længe
siden til at jeg tror på det!

Er der i øvrigt en listig årsag til at du ikke gør noget ved de mange
små valideringsfejl på denne side, så vidt jeg lige kan se er der ikke
nogen som strengt taget behøver at være der? Ahh - den tager jeg i mig
igen, det er kun Tidy der mener at der er mange - W3C mener kun at der
er 1, nemlig afslutning af en ubegyndt <p> - spørgsmålet står dog ved
magt :)

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : Kaj Erik Nielsen

Dato : 09-01-07 16:36

Tak for de venlige råd om mit dato-problem

scriptet fra html.dk er dette:

http://www.html.dk/scripts/javascript/00010/

min hjemmeside er:
http://www.zaurits-bureau.dk

Jeg ved ikke hvor mit head er på min hjemmeside. Den er skabelon-
baseret.
Skal jeg indsætte hele ovenstående script ..eller opdele det på
nogen måde?

Jeg har netop valgt en enkel og simpel skabelon-baseret
hjemmeside hos TDC Sitecenter, fordi jeg ikke kan HTML eller
nogen andre programmerings-sprog. Det virker utroligt godt skal
jeg huske at sige...... passende til mit formål.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-01-07 17:40

Kaj Erik Nielsen skrev:
> [...]
> nogen andre programmerings-sprog. Det virker utroligt godt skal
> jeg huske at sige...... passende til mit formål.

Det er jo rart, men så må jeg indrømme at jeg ikke kan hjælpe, min
styrke er at kunne sætte de rigtige koder ind de rigtige steder (og evt.
hjælpe andre med det samme)

Du burde kunne sætte scriptet fra HTML.dk ind, og du behøver ikke have
adgang til <head> for at det virker, men du skal kunne indsætte/tilføje
et javascript som kildekode, ellers vil det ikke virke. Jeg har slet
ingen idé om hvordan TDC Sitecenter systemet virker, men måske er der en
support der der kan hjælpe?

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-01-07 17:44

Kaj Erik Nielsen skrev:
> min hjemmeside er:
> http://www.zaurits-bureau.dk

Jeg må indrømme at jeg ikke havde set den før mit foregående svar - du
har et (grimt, synes jeg, men det er en anden sag ) javascript
kørende til den "lysavis" øverst på dine sider - dette javascript burde
kunne indsættes på samme måde.

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : Kaj Erik Nielsen

Dato : 09-01-07 19:15

Du har helt ret! Den lysavis (annoncebanner) var grim. Jeg har
nu deaktiveret den. Men banneret følger også med som skabelon
fra TDC Sitecenter. Man kan kun ændre farven (og så skal man
kende de "sjove" koder for farver ----- he he) og teksten i
banneret.
Eller evt. indsætte en HTML-kode til bannerudveksling. Det har
jeg opgivet at finde ud af. Så væsentlig er den lysavis heller
ikke.

Men tak for din hjælp og bemærkninger.

Mvh
Kaj Erik Nielsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-01-07 20:25

Jesper Brunholm skrev:

> IE Only! (i hvert fald hvis det skal være den rigtige dato - min FF og
> Opera siger "Tirsdag d.9. januar 107", og det er simpelt hen for længe
> siden til at jeg tror på det!

Som Jens også skriver, det skal være getFullYear().

> Er der i øvrigt en listig årsag til at du ikke gør noget ved de mange
> små valideringsfejl på denne side, så vidt jeg lige kan se er der ikke

Listig? - almindeligt sjusk er vel en lige så god
betegnelse.

Under alle omstændigheder: tak for heads up om dette.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-01-07 15:31

Jesper Brunholm skrev:

> IE Only! (i hvert fald hvis det skal være den rigtige dato -
> min FF og Opera siger "Tirsdag d.9. januar 107", og det er
> simpelt hen for længe siden til at jeg tror på det!

Ifølge <http://www.w3schools.com/jsref/jsref_getYear.asp> skal man
bruge getFullYear i stedet. Det er vist en ommer.

NB (til Jørgen): Klokkeslæt er med æ.

(<http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=klokkesl%E6t>)
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-01-07 20:29

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Ifølge <http://www.w3schools.com/jsref/jsref_getYear.asp> skal man
> bruge getFullYear i stedet. Det er vist en ommer.

Right.

> NB (til Jørgen): Klokkeslæt er med æ.

Ja, du har sørme ret. Tak for bemærkningen.
Hvis man ikke på anden måde lærer noget nyt hver
dag er Usenet nyhedsgrupperne en sikker metode.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-01-07 19:01

Kaj Erik Nielsen (slet 298JS) wrote:
> Nu ville jeg gerne kunne indsætte et script jeg har kopieret fra
> html.dk så den aktuelle dato vises på siden.

Hvis jeg vil vide, hvilken dato det er i dag, holder jeg musemarkøren over
uret nede i højre side på min skærm.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kaj Erik Nielsen

Dato : 09-01-07 19:29

Det var ikke lige det mit spørgsmål handlede om :(

Men tak for hjælpen?

Mvh
Kaj Erik Nielsen
http://www.zaurits-bureau.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-01-07 22:19

Erik Ginnerskov skrev:
> Hvis jeg vil vide, hvilken dato det er i dag, holder jeg musemarkøren over
> uret nede i højre side på min skærm.

Det svar er bare _så_ smart - især for de synshæmmede som ikke kan holde
musen over (men muligvis har et smart alternativ - anyone?), mac-folkene
som normalt ikke har et ur i interfacet, adskillige af linux-folkene osv.

For mig er spørgsmålet ikke om man har adgang til klokken, datoen eller
ugedagen ad anden vej, men om det er relevant information at belemre
brugeren med i kontekst af den side der produceres.

Hvis man ikke har så meget andet indhold, kan alt (fyld) være relevant -
og så er der sikkert dem, som har sværere ved at huske hvilken ugedag
og/eller dato det er idag, og derfor gerne vil mindes om det - så de
sætter informationen på deres hjemmeside - om ikke andet så til egen og
ligesindedes fornøjelse.

Vi er ikke ens, og det er vist et par år siden at disciplinen
brugervenlighed holdt op med at gå ud på at få alle til at tænke som
udvikleren

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : Kaj Erik Nielsen

Dato : 12-01-07 16:26

Tak til alle der har bidraget til løsning af mit dato-problem!
Måske har jeg fundet årsagen? Jeg får en meddelelse der lyder ca.
sådan:
"blokeret for JavaScript"

Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke er rutineret i hverken html-koder
eller opsætning af min computer.

Under Funktioner/Internetindstillinger/Sikkerhed er der nogle
valgmuligheder. Men hvilken skal jeg aktivere så JavaScript ikke
blokeres?

Indrømmet at dette ikke lige vedrører webdesign.htlm, men nu er vi jo
begyndt her. Håber derfor for et godt råd. På forhånd tak !

Mvh
Kaj Erik Nielsen
http://www.zaurits-bureau.dk