Problem med visning af hr i Opera
Fra : Malene Arno

Dato : 08-01-07 10:16

Som man kan se på linket nedenfor, ligger der en hr i en div med
farven #CCCCCC. Visningen i Firefox er fin nok, men af en eller
anden årsag, rykker linjen op og forstyrrer logo og menu i Opera.
Nogen forsøg på en forklaring?

link: http://www.atra.dk/pages/test2.html

CSS: #linje {position: absolute; left: 0px; top: 30px; width:
718px; height: 1px}

/Malene

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-07 10:31

Malene Arno skrev:

> farven #CCCCCC. Visningen i Firefox er fin nok, men af en eller
> anden årsag, rykker linjen op og forstyrrer logo og menu i Opera.
> Nogen forsøg på en forklaring?

Prøv at åbne siden i Opera og så trykke AltGr-V (eller
Ctrl-Alt-V). Så får du valideret siden automatisk.

Så kan du tage fejlene én ad gangen. Når du så har rettet dem
alle, er der en større chance for at siden står rigtigt i alle
browsere.

Start med at bruge denne her linje som den allerførste:

<!DOCTYPE html PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN' ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>

Hvis der så er fejl du ikke forstår, eller problemer du ikke kan
få løst, så kan du spørge igen.

--
Bertel

Fra : Malene Arno

Dato : 08-01-07 11:14

>Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Prøv at åbne siden i Opera og så trykke AltGr-V (eller
> Ctrl-Alt-V). Så får du valideret siden automatisk.

Tak skal du have .. puha ... jeg havde helt glemt at validere ....... det var da godt at
komme igang med det nu!

> Hvis der så er fejl du ikke forstår, eller problemer du ikke kan
> få løst, så kan du spørge igen.

Det gør jeg så ... Der er utrolig mange fejl med: "there is no attribut ... "
Meget af det, er JS, som jeg ikke har den store forstand på .. så hvad gør man lige ved sådan
en fejl?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-07 11:31

Malene Arno skrev:

> Det gør jeg så ... Der er utrolig mange fejl med: "there is no attribut ... "
> Meget af det, er JS, som jeg ikke har den store forstand på .. så hvad gør man lige ved sådan
> en fejl?

Det ved jeg ikke. Hvad skal det JavaScript bruges til?

--
Bertel

Fra : Malene Arno

Dato : 08-01-07 13:00

>Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det ved jeg ikke. Hvad skal det JavaScript bruges til?

Det var noget til at få en onmouseover ting til at fungere. Er igang med at løse det på en anden
måde. Men tak for interessen ...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-01-07 10:32

Malene Arno skrev:

> Nogen forsøg på en forklaring?

Opera tolker en hr anderledes end IE og FF - hvad man bl.a. opdager
hvis man prøver at sætte farve eller størrelse på en hr. I Opera
lægges kanter uden om et tomt indhold, mens FF og IE anvender en
samlet højde inkl. kanter.

Se evt forskellige udgaver her:
<http://gyros.dk/usenet/html/hrstyle.shtml>

> CSS: #linje {position: absolute; left: 0px; top: 30px; width:
> 718px; height: 1px}

Jeg tror du kan løse problemet ved at sætte kanter, størrelse og
farve som følger (svarende til klassen x på eksempelsiden):

#linje{
    border: none;
       border-top: 1px solid #ccc;
      height: 1px;
      color: white;
       background-color: white;
   position: absolute;
   top: 30px;
   width: 718px;
}
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-01-07 16:02

Malene Arno skrev:

> Visningen i Firefox er fin nok, men af en eller anden
> årsag, rykker linjen op og forstyrrer logo og menu i
> Opera.

Prøv med

hr{
margin:10px 0px 0px 0px;
}

så burde det vises mere ensartet i forskellige browsere.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk