Hvordan gør man dette?
Fra : Jakob

Dato : 07-01-07 10:51

Hej gruppe,

Jeg har bøvlet med at lave følgende vha. CSS:

Et panel i toppen med fast højde og 100% bredde. Samme i bunden (det
skal altid være nederst i browservinduet). I midten et panel, der
også har 100% bredde, men har dynamisk højde, afhængigt af
vinduesstørrelsen.

Det er ikke lykkedes for mig at få det til at virke tilfredsstillende.
Kan det laves? Hvordan? Kender du evt. en hjemmeside med en beskrivelse
løsningen?

På forhånd tak,

Jakob

Fra : Martin Ploug

Dato : 07-01-07 13:53

Jakob skrev:
> [...]
>
> Det er ikke lykkedes for mig at få det til at virke tilfredsstillende.
> Kan det laves? Hvordan? Kender du evt. en hjemmeside med en beskrivelse

Hej Jakob

Måske kan du finde noget her:
http://www.webdesign101.dk/csslayout/

Mvh. Martin

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-01-07 17:07

Jakob skrev:
> [...]
>
> Det er ikke lykkedes for mig at få det til at virke tilfredsstillende.
> Kan det laves? Hvordan? Kender du evt. en hjemmeside med en beskrivelse

Jeg skriver en hel del om det i min nedennævnte
bog om webdesign med stylesheets. Jeg kan henvise
til kildekoden til bogens eksempler, in casu
http://www.webdesign101.dk/cssbog/kildekode.php#sidefod
hvor jeg beskriver de to forskellige mulige løsninger
på dit problem.

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Anders

Dato : 07-01-07 17:27

Jakob skrev:

> [...]

> Det er ikke lykkedes for mig at få det til at virke tilfredsstillende.
> Kan det laves? Hvordan? Kender du evt. en hjemmeside med en beskrivelse

Hej, jeg har banket lidt sammen til dig, men du kunne evt. selv kigge
lidt på:

http://www.andersmj.dk/sandbox/centreret_layout.html

Ellers så prøv følgende CSS:

body {
color: #000000;
background-color: #6495ed;
font-family: Arial, Verdana, sans-serif;
margin-top: 20px;
text-align: center;
}
#header {
color: #000000;
background-color: #e6e6fa;
width: 600px;
text-align: left;
margin: 0px auto;
padding: 20px;
border: 1px solid #000000;
height: 90px;
}
#indhold {
color: #000000;
background-color: #e6e6fa;
width: 600px;
text-align: left;
margin: 0px auto;
margin-top: 10px;
padding: 20px;
border: 1px solid #000000;
}
#footer {
color: #000000;
background-color: #e6e6fa;
width: 600px;
text-align: left;
margin: 0px auto;
margin-top: 10px;
padding: 20px;
border: 1px solid #000000;
height: 50px;
}

sammen med følgende HTML:

<h1>Lorem ipsum</h1>

Suspendisse massa ligula,
tempus vel, faucibus eu, aliquet a, erat. Pellentesque suscipit
ultricies odio.
Vivamus faucibus metus sed sapien. Nam volutpat. Nulla ornare venenatis
sem.
Nulla facilisi. Suspendisse pellentesque, diam at egestas feugiat,
dolor ipsum tempus
urna, in bibendum quam neque non nulla. Phasellus nibh diam,
ullamcorper eu, rhoncus
non, convallis facilisis, justo. Morbi metus mi, commodo nec, lacinia
id, fringilla at,
tortor. Quisque mattis. Curabitur eleifend viverra neque. Fusce
vehicula tellus et
tellus. Proin libero. Donec felis. Fusce arcu velit, eleifend vel,
tincidunt rutrum,
malesuada ut, mi. Etiam consectetuer. Vivamus sit amet velit vel ligula
commodo
egestas. Pellentesque placerat tortor ut dolor.</p>

<h2>Lorem ipsum</h2>

Placer det mellem dine <body> tags.

Håber det virker for dig.

mvh. Anders M.J.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-07 00:27

Anders wrote:

> Hej, jeg har banket lidt sammen til dig, men du kunne evt. selv kigge
> lidt på:
>
> http://www.andersmj.dk/sandbox/centreret_layout.html

For det første, så er dit forslag ikke svaret på Jakobs problem.

For det andet er der slet ikke nogen grund til at poste kildekoden her til
den fil, du lige har givet link til. Vi kan fint se kildekoden, når siden er
hentet.

Det andet problem bliver ikke mindre af at du sender adskillige linjer
pseudo-latin.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders

Dato : 08-01-07 15:04

Jakob, jeg håber det har hjulpet dig, alt det kode jeg postede var det
jeg kunne læse at du manglede ud fra dit første indlæg.

At der så er nogen der ikke kan lade være med at brokke sig det må
jo så være deres problem, det synes jeg livet er alt for kort til at
tage sig af.

Det er ikke pseudo-latin. Det er CSS og HTML og kan læres på
http://www.html.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-01-07 01:04

Anders wrote:

> At der så er nogen der ikke kan lade være med at brokke sig det må
> jo så være deres problem, det synes jeg livet er alt for kort til at
> tage sig af.

Jo, det er dit problem, hvis du ikke vil følge den relativt simple
spilleregel for at skrive i grupperne: Post ikke en hulens masse kode i dit
indlæg, vi kan nemt finde sidens kildekode ud fra den adresse, du allerede
havde postet.

> Det er ikke pseudo-latin.

Hvad kalder du så dette:

<citat>
Suspendisse massa ligula,
</citat>

Der var i alt 38 linjer af den slags, som overhovedet ingen
informationsværdi har. Det er rent fyld, beregnet på at fylde en side i
testøjemed. Her i gruppen er det overflødigt.

> Det er CSS og HTML og kan læres på
> http://www.html.dk

Tak, jeg tror nok, jeg kan se, hvad der er html og hvad der er css.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-01-07 21:41

"Jakob" skrev i en meddelelse...

> Jeg har bøvlet med at lave følgende vha. CSS:

Prøv at tage et kig på Stu Nicolas´ www.cssplay.co.uk

direkte link: http://www.cssplay.co.uk/layouts/body5.html

MVH
Rune jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-01-07 01:13

Jakob wrote:
> [...]
> skal altid være nederst i browservinduet). I midten et panel, der
> også har 100% bredde, men har dynamisk højde, afhængigt af

Rune kom med et forslag, som faktisk opfylder dit ønske, som du udtalte det.
Men prøv en gang at udskrive siden og overvej så igen, om det er det, du
ønsker - du får nemlig ikke det hele med på udskriften.

Den bedste løsning - set fra dine brugeres synspunkt - vil være, at du lader
mængden af indhold på siden bestemme længden på siden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk