Hjemmesider på mobil
Fra : Rune Jensen

Dato : 06-01-07 17:23

Det vigtigste først. Skal man i sin html henvise til et stylesheet for
mobiler med "handheld"? Ligesom man kan lave et print.css for printere?

Jeg kan ikke finde en 100% specifikation. Vil gerne kunne vise sider til
mobil med samme html, og ikke lave nye sider specielt til det (eller
købe et helt domæne til det). Er det muligt, og hvordan gør i, hvis i
skal kunne vise indhold på mobil, som samtidig skal kunne vises på andre
enheder?

Dernæst. Hvordan virker accesskeys på mobiler, er der en samlet standard
for de forskellige browsere - som der jo ikke er på alm. browsere, hvor
man f.eks. kan bruge ALT/shift/mv. i kombination med accesskeyen?

Håber, spørgsmålene er forståelige

MVH
Rune Jensen

--
Websnedker søger mere arbejde: rune.jensenATvillabynetDOTdk
referencer:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-07 18:46

Rune Jensen skrev:

> Det vigtigste først. Skal man i sin html henvise til et stylesheet for
> mobiler med "handheld"? Ligesom man kan lave et print.css for printere?

Man *skal* ikke, men man kan. Mange sider der er designet
(korrekt) til en skærm, kan vises uden videre på en mobil. Ved
mit eget design på min hjemmeside klemmer menuen dog resten af
siden sammen til en smal stribe, men grundfunktionen er der ikke
noget i vejen med.

> Jeg kan ikke finde en 100% specifikation. Vil gerne kunne vise sider til
> mobil med samme html, og ikke lave nye sider specielt til det (eller
> købe et helt domæne til det). Er det muligt,

Ja.

> og hvordan gør i, hvis i skal kunne vise indhold på mobil, som
> samtidig skal kunne vises på andre enheder?

Jeg har ikke brugt det i praksis fordi mine sider som sagt er
brugbare uden speciel tilretning.

> Dernæst. Hvordan virker accesskeys på mobiler, er der en samlet standard
> for de forskellige browsere - som der jo ikke er på alm. browsere, hvor
> man f.eks. kan bruge ALT/shift/mv. i kombination med accesskeyen?

Samlet standard? Der er kun én mobilbrowser, og det er Opera
mini. Hvad der er af browsere til andre typer handheld ved jeg
dog ikke.

Indbyggede WAP-browsere i mobiler er værre end den værste
pc-browser nogensinde har været, og dem vil jeg ikke tage hensyn
til.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-01-07 00:36

"Bertel Lund Hansen" skrev i en meddelelse...

> Jeg har ikke brugt det i praksis fordi mine sider som sagt er
> brugbare uden speciel tilretning.

Jeg lagde mærke til en helt anden ting, som er ret smart. Du sætter ikke
sammenhængende rækker af links på lister, hvilket i Opera Mini giver en ret
fin effekt, med et plus, man skal trykke på, for at udvide menupunkterne.
Jeg synes, det er smart, men hvordan laves det med links sat på lister? For
det anbefales da stadig at sætte links på lister, eller hvad?

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-07 00:42

Rune Jensen skrev:

> [...]
> fin effekt, med et plus, man skal trykke på, for at udvide menupunkterne.

Det kan jeg ikke genkende på min mobil (SE K700i).

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-01-07 16:35

> Det kan jeg ikke genkende på min mobil (SE K700i).

Øv. For det er som sagt skidesmart, at browseren selv sætter links på sådan
en foldeud-liste. Test fiduso.dk i
http://www.operamini.com/features/simulator/
Som skulle være en eksakt kopi af Opera Mini i udseende og virkemåde.

Men det vises ikke sådan på din mobil, siger du... Men du bruger Opera Mini?
Det er måske ikke den samme version?

Som sagt, så vises mine links, som er sat på uordnede lister, ikke på denne
måde. Men hvis det heller ikke har hold i virkeligheden i forvejen fra
simulator til rigtig mobil, så kan det selvfølgelig være lige meget

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-01-07 16:41

"Rune Jensen" skrev i en meddelelse...

> Øv. For det er som sagt skidesmart, at browseren selv sætter links på
> sådan en foldeud-liste.

HE! Fandt det som en funktion i selve browserens tool-menu. Der er sat kryds
default ved content-folding. Men virker så ikke med links på lister

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-07 17:38

Rune Jensen skrev:

> Men det vises ikke sådan på din mobil, siger du... Men du bruger Opera Mini?
> Det er måske ikke den samme version?

Der er versioner til forskellige modeller. Jeg har den nyeste til
min.

Jeg har ikke en indstilling til "Content folding" (eller
tilsvarende på dansk).

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 10-01-07 01:18

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> posting:

---klip: sammenfoldet indhold----
>Der er versioner til forskellige modeller. Jeg har den nyeste til
>min.

Den nyeste er OM 3.0. Mig bekendt er der grundlæggende kun to
versioner. En fuld og en basal. Din SE K700i kan if.
http://www.operamini.com/download/?dl=pc&man=sonyericsson&phone=sonyericsson_k700
fint køre med den fulde OM-version.

Jeg har lige testet den, og den indeholder omtalte mulighed med
sammenfoldet indhold.

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-07 01:34

Christian Bohr-Halling skrev:

> versioner. En fuld og en basal. Din SE K700i kan if.
> http://www.operamini.com/download/?dl=pc&man=sonyericsson&phone=sonyericsson_k700
> fint køre med den fulde OM-version.

Jeg var blevet bildt ind at den ville opdatere sig selv, men det
har den åbenbart ikke gjort. Nu fjernede jeg den og hentede igen,
så nu kan jeg se det.

Og så røg alle mine bogmærker.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 10-01-07 01:52

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> posting:

>Jeg var blevet bildt ind at den ville opdatere sig selv, men det

Om jeg husker korrekt, er det først blevet aktiveret i 3.0 og har
ikke virket tidligere -- også selvom der forskellige steder faktisk
står skrevet, det allerede virker. Bliver interessant at se, om
næste version selv melder sin ankomst.

>har den åbenbart ikke gjort. Nu fjernede jeg den og hentede igen,
>så nu kan jeg se det.
>Og så røg alle mine bogmærker.

I min SE-telefon behøver du ikke slette din gamle OM før
installering af en ny. Installerer du en ny OM på den gamle,
bibeholdes bogmærkerne.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-07 09:29

Christian Bohr-Halling skrev:

> Om jeg husker korrekt, er det først blevet aktiveret i 3.0 og har
> ikke virket tidligere --

Min første OM meldte selv på et tidspunkt at der var en
opgradering. Den installerede jeg så oven i den gamle uden
problemer.

> I min SE-telefon behøver du ikke slette din gamle OM før
> installering af en ny. Installerer du en ny OM på den gamle,
> bibeholdes bogmærkerne.

Jeg tjekkede ikke nu igen, men jeg har inden for de sidste par
uger kikket manuelt efter en opdatering og fået at vide at jeg
havde den nyeste version.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-01-07 19:13

"Rune Jensen" <rune.jensen@villabynet.dk> posting:

>Det vigtigste først. Skal man i sin html henvise til et stylesheet for
>mobiler med "handheld"? Ligesom man kan lave et print.css for printere?

Kommer vel an på, om ens målgruppe-browsere anvender det til noget
eller ej.

Operas mobilbrowsere ser ud til at anvende det:
"If the page has a style sheet for media handheld, Opera assumes the
page is optimized for devices and will not apply SSR to it"
-- http://my.opera.com/community/dev/device/ssr/

Test evt. selv på http://www.operamini.com/features/simulator/

Der findes andre mobil-browsere end Opera, så dem kan du evt. selv
prøve at opsnuse data for mht. medietypen:
http://www.howtocreate.co.uk/operaStuff/devices/