Style med border under baggrundsbillede
Fra : Martin

Dato : 05-01-07 13:54

Hej!

Jeg forsøger at lave titel billeder om til tekst, så de bliver bedre
indekseret hos google - og nemmere at læse for "non-image-browsere".

Det hele skal selvfølgelig være XHTML og CSS og virke i IE og firefox
som minimum - men det er vel standard krav :)

Billedet jeg forsøger at efterligne er dette:
<http://www.natten-i.dk/overskrift/index.gif>

Det jeg er noget frem til er:
<http://www.natten-i.dk/overskrift/>

Men hvordan dæleme får jeg den nederste linje med?
Bemærk at den grå linje skal være lige så bred som teksten, og det er
præcist det jeg ikke kan greje, ellers kunne jeg jo bare sætte en bredde
på midter billedet, men det går jo ikke.

Nogen der kan komme med en idé for at komme videre.
Bemærk at den grå linje er et billede, som jeg regner med skal repeates
på X aksen (eller er det Y aksen?)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-01-07 17:48

Martin skrev:

> Nogen der kan komme med en idé for at komme videre.
> Bemærk at den grå linje er et billede, som jeg regner med skal repeates
> på X aksen (eller er det Y aksen?)

Hvorfor ikke både blæse og have mel i munden?
Se
http://www.webdesign101.dk/showcase/ir/

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Martin

Dato : 07-01-07 22:28

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Hvorfor ikke både blæse og have mel i munden?
> Se
> http://www.webdesign101.dk/showcase/ir/

Den metode kender jeg.

Grunden til dette "projekt" er også for det første lære at lave pænere
overskrifter til hjemmesider, med brug af CSS.

Den anden grund er at når man ændrer teksten, så skal man også ind og
ændre bredden i CSS - det var en af de ting jeg ville undgå.

Den 3. grund er simpelthen for at lege med font-face (selvfølgelig kun
IE ting) men meget sjovt at lege med.

Den 4. grund er fordi jeg sidder og leger med noget javascript som gør
tekst "smooth" i kanterne.

Så derfor er det ren og skær nysgerrighed indenfor CSS verdenen :)

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-01-07 01:34

Martin skrev:

> når man ændrer teksten, så skal man også ind og
> ændre bredden i CSS - det var en af de ting jeg ville
> undgå.

Hvorfor vil du undgå det? Tekstens udseende skal rettes
i css, og ikke andre steder. Jeg forstår derfor ikke hvad
du vil med dit budskab.

> at lege med font-face (selvfølgelig kun IE ting) men meget
> sjovt at lege med.

I dag bruger man ikke font-face i html, det bliver også styret
af css-filen - her kan du sætte skrifttypen for hele dit
dokument en gang for alle.

> leger med noget javascript som gør tekst "smooth" i kanterne.

Er det besværet værd? Kom med et link hvor man kan se
forskellen!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin

Dato : 08-01-07 12:39

Allan Vebel wrote:

> Hvorfor vil du undgå det? Tekstens udseende skal rettes
> i css, og ikke andre steder. Jeg forstår derfor ikke hvad
> du vil med dit budskab.

Det var nok lidt forkert formuleret - der skulle have stået, når man vil
ændre teksten - så skal man ind og lave et helt nyt billede i fx.
photoshop - og det er ikke det jeg er allerbedst til (læs: kan ikk finde
ud af det)

> I dag bruger man ikke font-face i html, det bliver også styret
> af css-filen - her kan du sætte skrifttypen for hele dit
> dokument en gang for alle.

Ja, det har jeg vist heller ikke sagt at det ikke skulle?
Det jeg mener med IE specifik font-face er fx.

@font-face {
font-family: Swiss;
font-style:normal;
font-weight:normal;
src: URL(../font/SWISCNB0.eot);
}

> Er det besværet værd? Kom med et link hvor man kan se
> forskellen!

<http://www.mikeindustries.com/blog/files/sifr/2.0/>

Det er skam ikke besværligt at lave teksten smooth :)
om det er besværet værd, jeg elsker at eksperimentere, ellers lærer man
aldrig noget nyt. Det er ikke fordi at dette skal bruges til noget
officielt, eller ikke i første omgang ihvertfald, men det kunne jo være
man kunne bruge det til noget på et tidspunkt.