Lige marginer med css?
Fra : Malene Arno

Dato : 02-01-07 10:48

Kan det lade sig gøre??

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-01-07 11:25

Den 02-01-07 10.48 skrev Malene Arno følgende:
> Kan det lade sig gøre??

Ja.

Hvis det er tekst, du vil have med lige venstre- og højrekant, så gøres
det med denne kode:
text-align: justify;

Hvis jeg ud fra dine sparsomme oplysninger har gættet forkert, så prøv
at fortælle lidt mere om, hvad det er du vil.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sammenlign dagens pc med en pc i 1986, og gys over datidens priser.

Fra : Malene Arno

Dato : 02-01-07 11:40

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Sammenlign dagens pc med en pc i 1986, og gys over datidens priser.

Du gættede rigtigt Tak ...

/Malene

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-07 11:30

Malene Arno skrev:

> Kan det lade sig gøre?

Hvad?

Det er bedst at skrive hele spørgsmålet i brødteksten uanset hvad
der står i overskriften. Du ved ikke om overskriften er synlig
hos modtageren når han læser indlægget, og det er bøvlet at
citere fra en overskrift.

Til spørgsmålet:

Ja, det indstiller du med "text-align: justify". Men jeg vil
fraråde det. Det giver forskelligt store mellemrum mellem ordene,
og der findes ingen måde at rette op på det på som virker i alle
browsere.

Hvis der gjorde, ville det kræve et monsterarbejde og forøge
størrelsen på filen betragteligt. Man ville nemlig være henvist
til at indsætte bløde bindestreger mellem hver eneste stavelse i
hele teksten.

Lige højre margin ser måske pænt ud på afstand, men det er ikke
læsevenligt.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-01-07 11:45

Den 02-01-07 11.29 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Man ville nemlig være henvist
> til at indsætte bløde bindestreger mellem hver eneste stavelse i
> hele teksten.

Hvilket alligevel ikke virker i alle browsere (læs: Firefox).

> Lige højre margin ser måske pænt ud på afstand, men det er ikke
> læsevenligt.

Jeg er ikke helt enig. Det afhænger af flere ting, ikke mindst spaltens
bredde. Og så kan der være layoutmæssige fordele ved lige-justering. Som
du ved, benytter jeg selv lige-justering på min side i signaturen, også
selvom der er enkelte tekster, hvor det ikke er helt så læsevenligt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Imponér dine venner med ny viden:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-07 12:12

Kim Ludvigsen skrev:

> Hvilket alligevel ikke virker i alle browsere (læs: Firefox).

Det var faktisk derfor jeg skrev at man ikke har den mulighed.

> [...]
> du ved, benytter jeg selv lige-justering på min side i signaturen, også
> selvom der er enkelte tekster, hvor det ikke er helt så læsevenligt.

Vi har før diskuteret det. Jeg er enig i at der er forskel på
hvor læseuvenligt det bliver, men fastholder at ens mellemrum og
forskelligt lange linjer er at foretrække. De forskelligt lange
linjer er en fordel når man skal orientere sig lodret i teksten.

--
Bertel

Fra : Kristian Frost

Dato : 02-01-07 13:48

> [...]
> forskelligt lange linjer er at foretrække. De forskelligt lange
> linjer er en fordel når man skal orientere sig lodret i teksten.

Jeg vil sige at en enkelt højrejusteret linie ikke ville være læseuvenligt,
men en hel roman (overdrivelse fremmer forståelsen) nok ville være lidt
forkert at højrejustere, da læseretningen er fra venste mod højre.
-Kristian Frost

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-07 14:16

Kristian Frost skrev:

> Jeg vil sige at en enkelt højrejusteret linie ikke ville være læseuvenligt,
> men en hel roman (overdrivelse fremmer forståelsen) nok ville være lidt
> forkert at højrejustere, da læseretningen er fra venste mod højre.

Højrejusteret? Vi snakker om at begge marginer laves lige.
Højrejustering kan man da ikke bruge til noget der skal være
læsevenligt.

--
Bertel

Fra : Malene Arno

Dato : 02-01-07 11:50

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> der står i overskriften. Du ved ikke om overskriften er synlig
> hos modtageren når han læser indlægget, og det er bøvlet at

Ok - så ved jeg det til en anden gang. Troede bare, det var bedst at
gøre det så kort som muligt.

> [...]
> fraråde det. Det giver forskelligt store mellemrum mellem ordene,
> og der findes ingen måde at rette op på det på som virker i alle

Jeg vil nu egentlig heller ikke råde folk til at bruge det, men jeg
er blevet bedt om at gøre det Men faktisk var det det samme, jeg
allerede HAR gjort, så der må være en fejl et sted - noget, der
overskriver. Men nu er jeg da opmærksom på det. Tak for dit svar.

/Malene

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-07 12:07

Malene Arno skrev:

> Ok - så ved jeg det til en anden gang. Troede bare, det var bedst at
> gøre det så kort som muligt.

Det er bedst at gøre det så læsevenligt som muligt.

> [...]
> allerede HAR gjort, så der må være en fejl et sted - noget, der
> overskriver. Men nu er jeg da opmærksom på det. Tak for dit svar.

Hvis du giver et link til siden, kan vi se på om vi kan finde
fejlen.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-01-07 14:50

Bertel Lund Hansen skrev:

> Højrejustering kan man da ikke bruge til noget der skal være
> læsevenligt.

Det kan fungere fint som en (kort) billedtekst til et højrejusteret
billede - men der skal ikke mange linjer til før det bliver svært
at læse.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-01-07 11:47

Malene Arno skrev:

> Kan det lade sig gøre??

Kan hvad lade sig gøre (hint: det er en god ide at skrive hele
spørgsmålet i brødteksten - det er dels lettere at læse og dels
lettere at citere).

Men jeg går ud fra at du spørger om man kan lave lige margener med
css - og her er svaret ja.

Det gøres med text-align: justify. Man skal dog være opmærksom på
at sammenlignet med et tekstbehandlingsprogram eller et dtp-program
er anvendeligheden af justeret tekst på en webside meget begrænset.
Det skyldes først og fremmest at browsere ikke har nogen algoritme
til orddeling - uden mulighed for automatisk orddeling, bliver
justeret tekst meget ujævn at se på. Andre forhold der spiller ind
er at browseren så vidt jeg husker kun kan justere ordmellemrum,
mens en god tekstbehandler både justerer og og bogstavmellemrum når
den sætter justeret tekst op.

Fra : Malene Arno

Dato : 02-01-07 11:56

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Kan hvad lade sig gøre (hint: det er en god ide at skrive hele
> spørgsmålet i brødteksten - det er dels lettere at læse og dels
> lettere at citere).

Hehe - tak .. hermed noteret. Tak for dit svar.

/Malene