CSS og links
Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 23-12-06 09:07

Hey NG

Jeg er ny i Css som i nok kan se af spørgsmålet.

Før brugte jeg frames på min side.. der virkede alt fint.

Nu er jeg blevet anbefalet at opbygge min side med Css.
siden har 2 bokse menu og main.

I menu er der selvfølgelig nogle links som
skal vises i main boksen.

Da jeg brugte frames var løsningen, TARGET.

Men hvordan får jeg linket til at åbne i main feltet med CSS ?

Eller har jeg misforstået noget grundlæggende i Css?

index.php

#menu {
   position:absolute;
   left:0px;
   top:75px;
   width:150px;
   background-color:336699;
}

#main {
   padding-top: 70px;
   margin-left:160px;
   margin-right:160px;
   background-color:white;
}

</head>

<HTML>

<? include("test/side med css/menu.php"); ?>
</DIV>

<? include("test/side med css/main.php"); ?>

Har læst om CSS på html.dk kan bare ikke lige se mig ud af
problemet

Mikkel

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jacob Ask

Dato : 23-12-06 09:34

Mikkel Jakobsen wrote:
> [...]
>
> Men hvordan får jeg linket til at åbne i main feltet med CSS ?
>
> Eller har jeg misforstået noget grundlæggende i Css?

Det er lidt grundlæggende du har misforstået. Du genindlæser hele
siden hver gang, idet browseren cahcer siden er der dog ikke mange
elementer der skal hentes.

For at undgå at skulle skrive det samme (header+links+evt footer) på
hver side laver du disse i seperate filer og inkluderer dem ved hjælp
af serverside inkluderinger (enten SSI eller php alt efter hvad dit
webhotel giver dig af muligheder).
Hved at inkludere de fælles elementer skal de også kun rettes ét
sted istedet for på alle sider.

SSI-include: http://www.netexplorer.dk/SSI_TUTORIAL/ssi-02.php

http://www.htmlgoodies.com/beyond/webmaster/article.php/3473341
php-include: http://dk2.php.net/include/
http://www.w3schools.com/php/php_includes.asp

Mvh
Jacob Ask

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 23-12-06 15:56

> Det er lidt grundlæggende du har misforstået.

Ja det tænkte jeg nok...

> [...]
> webhotel giver dig af muligheder).
> Hved at inkludere de fælles elementer skal de også kun rettes ét

Jeg er klar over hvordan jeg bruger include i PHP den bruger jeg ofte..

men hvordan jeg får den strikket sammen med et link, og hvordan jeg
eventuelt sender variabler med. kan jeg ikke helt forstå.

kan du give mig et kort, enkelt, eksempel.

Når jeg normalt har rodet i FRAMES er det en helt anden måde at tænke
på...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-12-06 18:52

Mikkel Jakobsen skrev:

> men hvordan jeg får den strikket sammen med et link, og hvordan jeg
> eventuelt sender variabler med. kan jeg ikke helt forstå.

På Fidusos sider har jeg kaldt den variabel der styrer include-delen for "page". Jeg 'sender' den sådan:

   http://fiduso.dk/?page=sprogkritik

og modtager den sådan i PHP:

   $order=$_GET['page'];

Hvis man laver det enkelt, giver det sikkerhedsproblemer. Med en
lille ekstra konstruktion som ikke er kompleks, kan man sikre
sig at der kun inkluderes de sider der må.

==========
$sider = array (
   'index' => 'Forside',
   'skraekeksempler' => 'Skrækeksempler',
   'sprogkritik' => 'Sprogkritik',
   'splittet' => 'Splittede ord',
);

$code='index';
$order=$_GET['page'];
if (isset($sider[$order])) { $code=$order; $title=$sider[$order]; }
$content=$code.'.inc';
==========

Ved at sætte $code til 'index' og kun ændre den hvis page-værdien
er lovlig, sikrer jeg at alle page-angivelser der ikke findes i
min liste, resulterer i at man ser forsiden.

--
Bertel

Fra : Jacob Ask

Dato : 23-12-06 16:54

Mikkel Jakobsen wrote:
> kan du give mig et kort, enkelt, eksempel.
>
> Når jeg normalt har rodet i FRAMES er det en helt anden måde at tænke
> på...
>
> Mikkel

Du lavet noget i denne stil:

[head section.....] <-- evt incl. fra en standart fil
<include "fælleselementer>
[det der skal være på siden som ikke er fælles]

Alt dette kalder du så etellerandet.php og linker bare til den side.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-12-06 19:35

On 23 Dec 2006 08:06:55 GMT, Mikkel Jakobsen <mikkel@bonzai.adsl.dk>
wrote:

>Da jeg brugte frames var løsningen, TARGET.
>
>Men hvordan får jeg linket til at åbne i main feltet med CSS ?
>
>Eller har jeg misforstået noget grundlæggende i Css?

Det er ikke CSS, du bruger til at include eller andet aktivt.

>Har læst om CSS på html.dk kan bare ikke lige se mig ud af
>problemet

Jeg har lavet et eksempel som svar på et andet spørgsmål.
<url: http://jornb/marxisme.dk/test/include/>

Det indeholder godt nok noget ASP-kode, men du kan sikkert sagtens
gennemskue princippet allligvel.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 24-12-06 07:31

Godmorgen NG

Nu Har jeg lavet følgende script. det virker også fint. Men er
det den rigtige måde at lave Css på,eller mangler der noget?
For mig virker det lidt rodet... men Det er nok fordi jeg er
vandt til frames.
Er det en fordel at konvetere til CSS Vs. Frames?.

body {
   margin:0px;
}
#top {
   position:absolute;
   left:0px;
   top:0px;
   width:100%;
   height: 75px;
   background-color:orange;
}

#leftmenu {
   position:absolute;
   left:0px;
   top:75px;
   width:150px;
   background-color:336699;
}

#main {
   padding-top: 70px;
   margin-left:160px;
   margin-right:160px;
   background-color:white;
}

</head>

<HTML>

<a
href="http://www.bonzai.adsl.dk/test/side_med_css/index.html?side
=energi/index.html"> Energi </a><br>

</DIV>

<?
$side=$_GET['side'];
include("test/side_med_css/$side"); ?>

<? include("test/side med css/top.php"); ?>

Tak for svarrene. Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-06 09:17

"Mikkel Jakobsen" skrev:
> [...]
> det den rigtige måde at lave Css på,eller mangler der noget?
> For mig virker det lidt rodet... men Det er nok fordi jeg er

Jeg har ikke nærlæst din kode, men umiddelbart ser det ok ud.

Hvis du har flere sider det skal styles ens, kan du med fordel lave én
ekstern css-fil og så bare henvise til den fra dine sider. Så er der kun et
sted der skal rettes i hvis du vil lave lidt om.

Du putter en <link rel="stylesheet" type="text/css" href="navnpåstyle.css">
i <head></head>

(f.eks. kan det du har mellem <style type="text/css"> og </style> skrives på
en blank side i en teksteditor og gemmes som navnpåstyle.css)

> Er det en fordel at konvetere til CSS Vs. Frames?.

Der er lidt om ulemperne ved frames her:
http://www.html-faq.dk/2009.asp
Og lidt generelt om css her:
http://www.html-faq.dk/2010.asp

--