h1 og border
Fra : Ronaldo

Dato : 18-12-06 02:54

Jeg har et lille problem, med text-decoration:underline kan jeg ikke
kontrollere stregen under teksten, hvad farve den skal være, hvor langt fra
teksten den skal stå osv.

Det kan jeg med border-bottom, men når jeg benytter den på <h1>, så fylder
stregen hele boksen, og ikke kun teksten.

Hvordan får jeg det som jeg gerne vil have det?

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-12-06 04:32

"Ronaldo" wrote in message...

> [...]
fylder
> stregen hele boksen, og ikke kun teksten.
>
> Hvordan får jeg det som jeg gerne vil have det?

h1{
display: inline;
color: #009;
border-bottom: #900 1px solid;
}

bør kunne gøre det.

Link til opfølgning: http://www.quirksmode.org/css/display.html#inline

MVH
Rune

Fra : Ronaldo

Dato : 19-12-06 17:06

Det virkede fint, lige indtil jeg opdagede at margin-bottom så ikke gad at
spille.

Jeg lavede min border i photoshop, og proppede den ind som baggrund i h1.

Tak for hjælpen.

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-06 17:52

"Ronaldo" <freddie@brnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det virkede fint, lige indtil jeg opdagede at margin-bottom så ikke gad at
> spille.

Ja sådan er det med inline elementer

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-12-06 23:43

Ronaldo wrote:

> [...]

<h1>Overskrift</h1><br><br>

Det skulle give en tom linje under overskriften, selv om den er defineret
som et inline-element.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-12-06 02:47

On Tue, 19 Dec 2006 23:42:37 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

><h1>Overskrift</h1><br><br>

Det synes jeg er noget "snask"

>Det skulle give en tom linje under overskriften, selv om den er defineret
>som et inline-element.

Den vil stadig stå på sin egen linie, medmindre der er andre
inline-elementer umiddelbart før eller efter.

Den danner en "anonymous block box", jvf.:
<url: http://www.w3.org/TR/CSS2/visuren.html#box-gen>

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-12-06 16:43

Jørn Andersen wrote:

> Det synes jeg er noget "snask"

Det er en hurtig og nem løsning.

> Den vil stadig stå på sin egen linie, medmindre der er andre
> inline-elementer umiddelbart før eller efter.

Ja, på egen linje, men ikke nødvendigvis med den ønskede luft mellem, som
Ronaldo ønskede.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-12-06 20:30

On Wed, 20 Dec 2006 16:43:21 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

>Det er en hurtig og nem løsning.

Ja, ja, dfet var heller ikke for at være hellig - jeg kunne sikkert
selv have fundet på noget lignende, hvis det skulle gå hurtigt :)

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-12-06 10:29

Erik Ginnerskov skrev:

> <h1>Overskrift</h1><br><br>

To gange <br> i rap er da ikke garanteret til at give mere end ét
linjeskift, er det?

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-12-06 16:41

Bertel Lund Hansen wrote:

> To gange <br> i rap er da ikke garanteret til at give mere end ét
> linjeskift, er det?

Første <br> giver et linjeskift. Vil man have en tom linje før næste linje,
skal der et ekstra <br> ind - med mindre efterfølgende elements margin-top
gør arbejdet. Det var det, som Ronaldo åbenbart ikke opnåede med
inline-definitionen på h1.

Men Jørns forslag om at putte h1 ind i en div med padding:0 er nok pænere
kode. Skal vi ikke holde os til den?

Og så opfordre Ronaldo til at komme med et link til sit problem fremover, så
vi kan se det live. Det gør det meget lettere at komme med præcis den
rigtige løsning.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-12-06 02:50

On Tue, 19 Dec 2006 17:05:34 +0100, "Ronaldo" <freddie@brnet.dk>
wrote:

> [...]

>spille.
>
>Jeg lavede min border i photoshop, og proppede den ind som baggrund i h1.

En anden måde at løse det på, er at putte h1'en ind i en div og så
sætte margin på div'en:

Du skal så sikkert sætte
padding:0;
på div'en.