Baggrunds scalering.
Fra : Mads Egedal Kirchhof~

Dato : 17-12-06 22:44

Jeg leder efter en form for kode af en art, der gør mig i stand
til at scalere baggrundens størrelse, i forhold til hvilken
opløsning modtageren har. Jeg har blandt andet set på
gamespot.com at baggrunden lader til at scalere. Hvis jeg
højreclicker og trykker "vis baggrundsbillede" får jeg et billed
på over 1600x1200 størrelse, selvom jeg kun har en opløsning på
1280x1024. Hvis jeg indsætter et billed på den størrelse på min
egen side (vegedus.dk) så kan man bare ikke se hele billedet.
Hvad er det der gør at man ved hvilken som helst opløsning kan se
hele billedet?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Holst

Dato : 17-12-06 23:57

Mads Egedal Kirchhoff wrote:

> [...]
> egen side (vegedus.dk) så kan man bare ikke se hele billedet.
> Hvad er det der gør at man ved hvilken som helst opløsning kan se

Prøv at kig i deres CSS.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-12-06 00:26

Mads Egedal Kirchhoff wrote:
> Jeg leder efter en form for kode af en art, der gør mig i stand
> til at scalere baggrundens størrelse, i forhold til hvilken
> opløsning modtageren har.

Det kan man ikke. Et baggrundsbillede har den størrelse, det har.

Jeg har blandt andet set på
> gamespot.com at baggrunden lader til at scalere.

Man kan lave noget fidlihut, hvor man stabler forskellige lag og man lader
nederste lag - indeholdende et billede - gå fra kant til kant og lader css
sætte billedets størrelse til 100% bredde i browseren.

Man skal bare være klar over, at en browser ikke er velegnet til at skalere
billeder. Resultate vil meget nemt blive grimt.

På gamespot.com kan jeg dog ikke se, at baggrundbilledet skalerer. De har
lagt baggrundsbilledet vandret centreret og det er så bredden på
browservinduet, som afgør hvr meget af billedet du får vist.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-06 13:42

Mads Egedal Kirchhoff skrev:

> Jeg leder efter en form for kode af en art, der gør mig i stand
> til at scalere baggrundens størrelse, i forhold til hvilken
> opløsning modtageren har.

Se Eriks svar.

Du kan lave noget der ligner ved at lade billedets motiv fylde et
hjørne øverst til venstre og så lade det tone over i en ensartet
flade til højre og nedad.

Man kan også lave det med to faste billeder i hver sin side og et
midterfelt der bare får en baggrundsfarve og fleksibel størrelse.
Så ser det ud som om baggrunden tilpasser sig vinduet hvis
farveovergangene er lavet rigtigt.

--
Bertel

Fra : Mads Egedal Kirchhof~

Dato : 18-12-06 21:20

Hm, jeg må have set forkert med det gamespot. Jeg må vel bare finde
på noget mere realistisk. Et cirka 1024*768 baggrundbilled i midten
som så fader til baggrundsfarverne ville nok virke.

Tak for hjælpen ^^

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-12-06 22:43

> [...]
> på noget mere realistisk. Et cirka 1024*768 baggrundbilled i midten
> som så fader til baggrundsfarverne ville nok virke.

Du skal bare være opmærksom på, at et billede i den pixelstørrelse faktisk
giver en temmelig stor fil, som det tager tid at hente hjem for dine
brugere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-06 23:21

Erik Ginnerskov skrev:

> Du skal bare være opmærksom på, at et billede i den pixelstørrelse faktisk
> giver en temmelig stor fil, som det tager tid at hente hjem for dine
> brugere.

.... medmindre en stor del af det er næsten ensfarvet.

--
Bertel

Fra : Mads Egedal Kirchhof~

Dato : 19-12-06 21:06

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du skal bare være opmærksom på, at et billede i den pixelstørrelse faktisk
> giver en temmelig stor fil, som det tager tid at hente hjem for dine
> brugere.

Billedet er stadig pænt når det fylder 30 kb, og det kan komme ned og fylde 15
kb hvis det skal være. Jeg syntes ikke det er urimelige værdier.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-12-06 23:40

Mads Egedal Kirchhoff wrote:

> Billedet er stadig pænt når det fylder 30 kb, og det kan komme ned og
> fylde 15 kb hvis det skal være. Jeg syntes ikke det er urimelige
> værdier.

Kan du klemme den ned på 30KB er det fint. Jeg havde umiddelbart forventet
et nul mere på så stort et billede.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-12-06 01:00

Mads Egedal Kirchhoff skrev:

> Billedet er stadig pænt når det fylder 30 kb, og det kan
> komme ned og fylde 15 kb hvis det skal være. Jeg
> syntes ikke det er urimelige værdier.

Kommer du med et link til siden med billedet, er det meget
nemmere at vurdere hvad der er forsvarligt.

Lige nu har vi kun nogle kb-værdier og en størrelse på
1024 x 768 at gå efter, det kan man ikke vurdere noget ud
fra, det kommer også an på billedets beskaffenhed, hvad
forestiller det?

Billeder med få farver fylder ikke meget i gif- eller png-formatet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk