/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
maillink
Fra : Leonard


Dato : 15-12-06 13:27

<a href="mailto:modtager@domæne.tld">skriv mail</a>
åbner jo fint det associerede mailprogram og gør klar til at skrive en
mail.
Kan der stå mere i linket, så der også kommer et navn i modtagerfeltet
og ikke kun en mailadresse?
- så det virker i Thunderbird, Outlook og Outlook Express

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

 
 
Holst (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 15-12-06 13:36


Leonard wrote:

> <a href="mailto:modtager@domæne.tld">skriv mail</a>
> åbner jo fint det associerede mailprogram og gør klar til at skrive en
> mail.
> Kan der stå mere i linket, så der også kommer et navn i modtagerfeltet
> og ikke kun en mailadresse?
> - så det virker i Thunderbird, Outlook og Outlook Express

Et hurtig tur på Google bragte mig blandt andet til følgende sted:

http://www.ianr.unl.edu/internet/mailto.html

Om det alt virker i Thunderbird, Outlook og Outlook Express, har jeg
absolut ingen idé om.

Leonard (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 15-12-06 14:25

Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote:

>Et hurtig tur på Google bragte mig blandt andet til følgende sted:

Som ikke fortæller hvordan jeg gør det jeg vil, men det er måske fordi
det ikke kan lade sig gøre ...

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Thrane (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Thrane


Dato : 15-12-06 14:53


"Leonard" <piper28a@gmail.dk> wrote in message
news:8h85o250i2aoufit0musg1m27v8g9u5tjk@4ax.com...
>
> Som ikke fortæller hvordan jeg gør det jeg vil, men det er måske fordi
> det ikke kan lade sig gøre ...
>
> --
> med venlig hilsen
> Leonard - http://leonard.dk/
>

Siden der linkes til http://www.ianr.unl.edu/internet/mailto.html fortæller
da netop præcis hvad du skal gøre?

/Thrane



Holst (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 15-12-06 15:44


Leonard wrote:

>>Et hurtig tur på Google bragte mig blandt andet til følgende sted:
>
> Som ikke fortæller hvordan jeg gør det jeg vil, men det er måske fordi
> det ikke kan lade sig gøre ...

Jeg skulle vist have læst lidt grundigere. Nej, det står der ikke. Jeg
tror heller ikke, det kan lade sig gøre med en almindelig mailto:

Jens Gyldenkærne Cla~ (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 15-12-06 15:01

Thrane skrev:

> Siden der linkes til
> http://www.ianr.unl.edu/internet/mailto.html fortæller da
> netop præcis hvad du skal gøre?

Nej. Leonard vil gerne have et navn i modtagerfeltet (svarende til
det navn der fx kommer hvis man skriver en mail til en person i sin
adressebog). Det beskriver ovennævnte side ikke noget om.

Den fortæller meget andet godt - hvordan man tilføjer et emne,
brødtekst, flere modtagere, cc/bcc-modtagere o.l. - men ikke noget
om viste navne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Thrane (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Thrane


Dato : 15-12-06 15:28


"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message
news:Xns989A98B31B441jcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk...
>
> Nej. Leonard vil gerne have et navn i modtagerfeltet (svarende til
> det navn der fx kommer hvis man skriver en mail til en person i sin
> adressebog). Det beskriver ovennævnte side ikke noget om.
>

Sorry, var lidt for hurtig....

/Thrane



Jens Gyldenkærne Cla~ (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 15-12-06 14:50

Leonard skrev:

> Kan der stå mere i linket, så der også kommer et navn i
> modtagerfeltet og ikke kun en mailadresse?

Du kan prøve følgende syntaks:

<a href="mailto:Peter Hansen
&lt;peter@hansen.invalid&gt;?subject=Mailtest">

> - så det virker i Thunderbird, Outlook og Outlook Express

Det fungerer i Outlook - jeg har ikke prøvet andre programmer.

Tricket er at man angiver mailadresse + navn som følger:

Vist navn <mailadresse>

- fx

Peter Hansen <peter@adr.invalid>

I linket skal < og > så erstattes af hhv &lt; og &gt;
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Leonard (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 15-12-06 16:09

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

>Tricket er at man angiver mailadresse + navn som følger:
>
>Vist navn <mailadresse>

Det virker også i Thunderbird, så det er fint.
Tak for det.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Leonard (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 15-12-06 17:52

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

><a href="mailto:Peter Hansen
>&lt;peter@hansen.invalid&gt;?subject=Mailtest">

Øv, det virker ikke hvis der er ' -' altså mellemrum bindestreg i
navnet. Hvis bare bindestregen hænger bagi et andet tegn end
mellemrum, så virker det fint. Hvad er det lige ' -' gør af ulykker?

- det virker ikke i Thunderbird, men Outlook Express er tilsyneladende
ligeglad.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Stig Johansen (16-12-2006)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 16-12-06 06:48

Leonard wrote:

> Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:
>
>><a href="mailto:Peter Hansen
>>&lt;peter@hansen.invalid&gt;?subject=Mailtest">
>
> Øv, det virker ikke hvis der er ' -' altså mellemrum bindestreg i
> navnet. Hvis bare bindestregen hænger bagi et andet tegn end
> mellemrum, så virker det fint. Hvad er det lige ' -' gør af ulykker?
>
> - det virker ikke i Thunderbird, men Outlook Express er tilsyneladende
> ligeglad.

Det er nok fordi navnet skal i quotes, så der skulle stå:
"Peter Hansen" <peter@adr.invalid>

Se evt:
RFC2368 + 822

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Ryan Kristensen (18-12-2006)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 18-12-06 12:21

On Fri, 15 Dec 2006 17:51:47 +0100, Leonard <piper28a@gmail.dk> wrote:

> Øv, det virker ikke hvis der er ' -' altså mellemrum bindestreg i
> navnet. Hvis bare bindestregen hænger bagi et andet tegn end
> mellemrum, så virker det fint. Hvad er det lige ' -' gør af ulykker?
>
> - det virker ikke i Thunderbird, men Outlook Express er tilsyneladende
> ligeglad.

Jeg har desværre ikke lige TB til rådighed, så jeg kan ikke teste i den.
Men hvad sker der, hvis du encoder mellemrum med %20:
<a href="mailto:Peter%20-Hansen&lt;peter@adr.invalid&gt;">Test</a>

--
Ryan Kristensen

Benny Nissen (18-12-2006)
Kommentar
Fra : Benny Nissen


Dato : 18-12-06 13:33

Ryan Kristensen wrote:

> Jeg har desværre ikke lige TB til rådighed, så jeg kan ikke teste i den.
> Men hvad sker der, hvis du encoder mellemrum med %20:
> <a href="mailto:Peter%20-Hansen&lt;peter@adr.invalid&gt;">Test</a>

Så står der "Peter -Hansen <peter@adr.invalid>" i adressefeltet ...
altså virker det.

--
Benny

Jens Gyldenkærne Cla~ (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 15-12-06 21:01

Leonard skrev:

> Øv, det virker ikke hvis der er ' -' altså mellemrum
> bindestreg i navnet. Hvis bare bindestregen hænger bagi et
> andet tegn end mellemrum, så virker det fint. Hvad er det lige
> ' -' gør af ulykker?

Godt spørgsmål. Formentlig opfatter visse programmer (TB) det som
et skilletegn.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Jens Gyldenkærne Cla~ (16-12-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 16-12-06 09:39

Stig Johansen skrev:

>>><a href="mailto:Peter Hansen
>>>&lt;peter@hansen.invalid&gt;?subject=Mailtest">

> Det er nok fordi navnet skal i quotes, så der skulle stå:
> "Peter Hansen" <peter@adr.invalid>

O.k. - i html-kode bliver linket så:

<a href="mailto:&quot;Peter Hansen&quot;
&lt;peter@adr.invalid&gt;">
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Jens Gyldenkærne Cla~ (16-12-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 16-12-06 23:04

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>> Det er nok fordi navnet skal i quotes, så der skulle stå:
>> "Peter Hansen" <peter@adr.invalid>
>
> O.k. - i html-kode bliver linket så:
>
> <a href="mailto:&quot;Peter Hansen&quot;
> &lt;peter@adr.invalid&gt;">

- men ovenstående virker ikke i Outlook. Man kan godt få det til at
virke med enkeltanførselstegn, men de bliver så vist i adressen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

jopa (16-12-2006)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 16-12-06 21:51

Leonard skriblede bla:
> <a href="mailto:modtager@domæne.tld">skriv mail</a>


Er det ikke blot noget a la
<a href="mailto:dit navn<admin&#64;domæne&#46;dk>">SKRIV TIL MIG</a>

--
Mvh. John
www.jp-web.dk



Jens Gyldenkærne Cla~ (16-12-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 16-12-06 22:01

jopa skrev:

> Er det ikke blot noget a la
> <a href="mailto:dit navn<admin&#64;domæne&#46;dk>">SKRIV TIL
> MIG</a>

< og > må ikke forekomme inde i et html-element.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

jopa (16-12-2006)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 16-12-06 22:26

Jens Gyldenkærne Clausen skriblede bla:
>
> < og > må ikke forekomme inde i et html-element.
<a href="mailto:navn efternavn&lt;admin&amp;#64;ditdomæne&amp;#46;dk>">SKRIV
TIL MIG</a>

Sorry så sådan måske

--
Mvh. John
www.jp-web.dk



jopa (16-12-2006)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 16-12-06 22:35

jopa skriblede bla:
>> < og > må ikke forekomme inde i et html-element.
> <a href="mailto:navn
> efternavn&lt;admin&amp;#64;ditdomæne&amp;#46;dk>">SKRIV TIL MIG</a>
>
Virker ikke desværre
--
Mvh. John
www.jp-web.dk



Erik Ginnerskov (16-12-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 16-12-06 23:36

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

>> Er det ikke blot noget a la
>> <a href="mailto:dit navn<admin&#64;domæne&#46;dk>">SKRIV TIL
>> MIG</a>
>
> < og > må ikke forekomme inde i et html-element.

Jeg har som standard Oulook Express som mailprogram. Indsætter jeg
ovenstående link på en side og indlæser siden i Firefox, K-Meleon, Opera
eller Internet Explorer, fungerer det perfekt.

http://hjemmesideskolen.dk/html/links.asp?id=links3

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



jopa (16-12-2006)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 16-12-06 23:52

Erik Ginnerskov skriblede bla:
>>> Er det ikke blot noget a la
>>> <a href="mailto:dit navn<admin&#64;domæne&#46;dk>">SKRIV TIL
>>> MIG</a>
>>
>> < og > må ikke forekomme inde i et html-element.
>
> Jeg har som standard Oulook Express som mailprogram. Indsætter jeg
> ovenstående link på en side og indlæser siden i Firefox, K-Meleon,
> Opera eller Internet Explorer, fungerer det perfekt.
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/links.asp?id=links3

<li><a href="mailto:John Paulsen&lt;admin&#64;jp-web&#46;dk>">KONTAKT
MIG</a></li>Virker her I IE 7 Samt Firefox
--
Mvh. John
www.jp-web.dk



Jens Gyldenkærne Cla~ (16-12-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 16-12-06 23:03

jopa skrev:

>> <a href="mailto:navn
>> efternavn&lt;admin&amp;#64;ditdomæne&amp;#46;dk>">SKRIV TIL
>> MIG</a>

> Virker ikke desværre

Der er stadig en > i linket - og så har du vist fået kodet snabel-
a'et en gang for meget.

Hvis du går lidt tilbage i tråden er der et fungerende eksempel:

<a href="mailto:Peter Hansen
&lt;peter@hansen.invalid&gt;?subject=Mailtest">
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

jopa (16-12-2006)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 16-12-06 23:23

Jens Gyldenkærne Clausen skriblede bla:
>
> Hvis du går lidt tilbage i tråden er der et fungerende eksempel:
>
> <a href="mailto:Peter Hansen
> &lt;peter@hansen.invalid&gt;?subject=Mailtest">

Jo men ville gerne være "@" foruden
--
Mvh. John
www.jp-web.dk



Jens Gyldenkærne Cla~ (17-12-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 17-12-06 00:02

Erik Ginnerskov skrev:

>> < og > må ikke forekomme inde i et html-element.
>
> Jeg har som standard Oulook Express som mailprogram. Indsætter
> jeg ovenstående link på en side og indlæser siden i Firefox,
> K-Meleon, Opera eller Internet Explorer, fungerer det perfekt.

Sikkert - men det er stadig ikke valid kode (hvad du vil opdage
hvis du laver en testside og prøver at validere den). En testside
ville i øvrigt også være praktisk af hensyn til folk der gerne vil
teste om/hvordan de viste teknikker virker.

Hvis du erstatter < og > med &lt; og &gt;, vil det både virke og
validere.

> http://hjemmesideskolen.dk/html/links.asp?id=links3

Det er meget godt at siden herover er valid (og skilter med det),
men mindre heldigt når den kode den viser ikke er det...

NB: Der er i øvrigt nogle forvirrende datoangivelser på siden. Er
den lavet i 2004 eller i december 2005?
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Erik Ginnerskov (17-12-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 17-12-06 01:01

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvis du erstatter < og > med &lt; og &gt;, vil det både virke og
> validere.

http://hjemmesideskolen.dk/usenet/maillinktest.html - begge metor vist.

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fhjemmesideskolen.dk%2Fusenet%2Fmaillinktest.html

>> http://hjemmesideskolen.dk/html/links.asp?id=links3
>
> Det er meget godt at siden herover er valid (og skilter med det),
> men mindre heldigt når den kode den viser ikke er det...

Det var valid kode, da jeg skrev siden.

> NB: Der er i øvrigt nogle forvirrende datoangivelser på siden. Er
> den lavet i 2004 eller i december 2005?

Der er ikke noget forvirrende i det. Nederste datering er 'first published',
øverste er 'last updated'. Den dateringspolitik har jeg brugt overalt på
mine sider.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Jens Gyldenkærne Cla~ (17-12-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 17-12-06 01:25

Erik Ginnerskov skrev:

> Det var valid kode, da jeg skrev siden.

- og det er det (til min store overraskelse) stadig. Det giver en
advarsel, men ingen fejl. Hvis man prøver det på en html-side,
kommer der ikke en gang en advarsel.

Selv om det ikke er en egentlig valideringsfejl, er advarslen reel
nok - mere end mange andre advarsler. Hvis man glemmer
anførselstegnet kan elementet blive lukket et andet sted end man
tror.

Jeg beklager min skråsikre udmelding - jeg var 100 % overbevist om
at det ikke var tilladt at anvende < og > inden i en parameter uden
at escape dem - men jeg tog fejl.


> Der er ikke noget forvirrende i det. Nederste datering er
> 'first published', øverste er 'last updated'.

O.k. - jeg forstod bare ikke logikken i første omgang.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Erik Ginnerskov (17-12-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 17-12-06 01:45

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Jeg beklager min skråsikre udmelding - jeg var 100 % overbevist om
> at det ikke var tilladt at anvende < og > inden i en parameter uden
> at escape dem - men jeg tog fejl.

Hvordan ville du escape?

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Bertel Lund Hansen (17-12-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-12-06 09:13

Erik Ginnerskov skrev:

>> at det ikke var tilladt at anvende < og > inden i en parameter uden
>> at escape dem - men jeg tog fejl.

> Hvordan ville du escape?

Mon ikke han bare brugte ordet "escape" i betydningen "undgå at
skrive dem direkte"? Jeg tror ikke man kan escape dem i den
strikse betydning.

.... som er at man sætter et escapetegn foran, oftest \.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Leonard (17-12-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 17-12-06 11:47

"jopa" <admin@jnixenspam.dk> wrote:

>Er det ikke blot noget a la
><a href="mailto:dit navn<admin&#64;domæne&#46;dk>">SKRIV TIL MIG</a>

Da det er inde på et passwordbeskyttet område er der ingen grund til
at spamkode mailadresserne.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Jens Gyldenkærne Cla~ (17-12-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 17-12-06 12:12

Bertel Lund Hansen skrev:

>>> at det ikke var tilladt at anvende < og > inden i en
>>> parameter uden at escape dem - men jeg tog fejl.
>
>> Hvordan ville du escape?

&lt; og &gt;

> Mon ikke han bare brugte ordet "escape" i betydningen "undgå
> at skrive dem direkte"? Jeg tror ikke man kan escape dem i den
> strikse betydning.

Nej, hvis man mener at escape kun kan anvendes om at sætte et
escapetegn foran noget andet, har du ret. Men hvad skal man så
kalde omskrivningen af specialtegn (fx <, > og ") til html-
entiteter? På engelsk bruger man encode (som i
HTMLencode/URLencode).

Jeg kan ikke se nogen speciel grund til at skelne - uanset om man i
fx javascript skriver \" eller i html skriver &quot; er formålet
det samme - man ønsker at skrive et tegn der har en speciel
betydning i den aktuelle kontekst.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Bertel Lund Hansen (17-12-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-12-06 12:28

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Nej, hvis man mener at escape kun kan anvendes om at sætte et
> escapetegn foran noget andet, har du ret. Men hvad skal man så
> kalde omskrivningen af specialtegn (fx <, > og ") til html-
> entiteter?

Kodning. Man koder < som &lt;.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Jens Gyldenkærne Cla~ (17-12-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 17-12-06 12:48

Bertel Lund Hansen skrev:

>> Nej, hvis man mener at escape kun kan anvendes om at sætte et
>> escapetegn foran noget andet, har du ret. Men hvad skal man så
>> kalde omskrivningen af specialtegn (fx <, > og ") til html-
>> entiteter?

> Kodning. Man koder < som &lt;.

Tjo - og man koder et linjeskift med <br>. Jeg er ikke glad for et
udtryk der let forveksles med noget helt andet.

Escapesekvenser og kodning af tegn har i html-sammenhæng samme
formål, mens kodning i sig selv kan dække over langt mere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Bertel Lund Hansen (17-12-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-12-06 14:26

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>> Kodning. Man koder < som &lt;.

> Tjo - og man koder et linjeskift med <br>.

Hvad er forskellen?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Lasse Reichstein Nie~ (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 19-12-06 22:22

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> Jens Gyldenkærne Clausen skrev:
>
>>> Kodning. Man koder < som &lt;.
>
>> Tjo - og man koder et linjeskift med <br>.
>
> Hvad er forskellen?

&lt; er en traditionel "escape" af "<"-tegnet: noget man skriver
i stedet for "<", fordi "<" betyder noget specielt i den omgivende
sammenhæng, og som giver et "<" der ikke betyder noget specielt.

<br> er et HTML tag der markerer at en logisk linje skal afsluttes
her. Det står ikke i stedet for noget tegn der betyder noget specielt.
Det bliver ikke til et newline-tegn efter HTML-fortolkeren har været
i gang (undtagen måske i en tekst-browser).

Jeg ville heller ikke sige at man "koder et linjeskift" med <br>,
men at man *angiver* linjeskiftet. Der er ingen kodning, ud over
at al HTML er kodning for abstrakte koncepter (men det er enkelte
tegn jo også).

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste