SSI menu -> layoutproblemer
Fra : Grith

Dato : 15-12-06 11:09

Jeg har problemer med min menu på siden http://www.hodal.info/
Der skal ikke være luft mellem billederne, og menuen skal være
centreret under billedet. Jeg har sat padding til none i mit css
dokument, og sat align til center i ssi'en. Resultatet skal være
som på siden http://www.copenhagencruise.com/.
Er der nogen, der kan hjælpe mig?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin

Dato : 15-12-06 11:14

Grith wrote:
> [...]
> centreret under billedet. Jeg har sat padding til none i mit css
> dokument, og sat align til center i ssi'en. Resultatet skal være

Installere lige firefox, og se hvordan din side så ser ud.

Fra : Martin

Dato : 15-12-06 11:17

Martin wrote:
> [...]

Hov glemte lige at.
1: start med en korrekt DOCTYPE <http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>
2: Fjern <menu> </menu> da denne giver måske flere problemer, end du
regner med
3: Kør siden igennem <http://validator.w3.org/> og få en side som validere.

Så har du ihvertfald fået fjernet en hel del af de problemer som kunne være.

Fra : Grith

Dato : 15-12-06 12:03

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hov glemte lige at.
> 1: start med en korrekt DOCTYPE <http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>
Har indsat doctype på index, men layout ændrer sig helt.
> 2: Fjern <menu> </menu> da denne giver måske flere problemer, end du
> regner med
->done

Fra : Martin

Dato : 15-12-06 14:56

Grith wrote:

> Har indsat doctype på index, men layout ændrer sig helt.

Nemlig - nu har du nemlig fjernet at IE selv gætter sig til hvad der
egentlig skal stå (rundt sagt)

> ->done

Så fik du da ihvertfald fjernet mellerummet
Hvis du ikke selv kan overskue tingene, så kan du bruge
<!-- MENU -->
istedet, da dette kun er en ren kommentar, og den bliver ikke vist af
browseren.

Hvis du lige ændrer

<!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

til

<!DOCTYPE HTML PUBLIC
"-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

så hjælper det nok :)

Nu skal du så have sat en bredde på hele dit site.
(læs Jakob Ask's indlæg)

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-12-06 15:33

On Fri, 15 Dec 2006 14:55:40 +0100, Martin <maa@scandesigns.dk> wrote:

> [...]
>
>til
>
><!DOCTYPE HTML PUBLIC
> "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

"html" må gerne være (men skal ikke være) med småt - men det er
rigtigt, at DOCTYPE og PUBLIC skal være med stort:
<!DOCTYPE html PUBLIC ...
er også OK.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-12-06 15:44

Jørn Andersen skrev:

> "html" må gerne være (men skal ikke være) med småt

i xhtml-sammensammenhæng *skal* html være med småt (men det skal
ikke være "xhtml").

DOCTYPE og PUBLIC er nøgleord der (som Jørn også skriver) skal være
med stort. Det mellemliggende "html" er navnet på rodelementet i
den dokumenttype som doctypen omhandler - og det html, uanset om
man skriver traditionel html (4.01) eller xhtml.

Men mens html ikke er versalfølsom (og man derfor kan skrive
<HTML>, <Html> eller <html> efter eget valg), er xhtml versalfølsom
- så det kan kun hedde <html> i koden, og følgelig skal navnet i
doctypen også være html med småt.

> <!DOCTYPE html PUBLIC ...
> er også OK.

Og den kan anbefales fordi man så ikke skal tænke over om det er en
html- eller en xhtml-dokumenttype.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-12-06 16:33

On Fri, 15 Dec 2006 15:44:04 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Og den kan anbefales fordi man så ikke skal tænke over om det er en
>html- eller en xhtml-dokumenttype.

Nåh ja, det var derfor den så sådan ud i min template.

Jeg bruger sjældent XHTML, så jeg kunne faktisk ikke lige huske,
hvorfor den var med småt - men jeg havde åbenbart haft et klart
øjeblik, da jeg lave templaten ...

Alt hvad der gør, at man ikke behøver tænke har for mig en magnetisk
tiltrækningskraft

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jacob Ask

Dato : 15-12-06 13:17

Grith wrote:
> [...]
> centreret under billedet. Jeg har sat padding til none i mit css
> dokument, og sat align til center i ssi'en. Resultatet skal være

Du kan starte med at sætte en width på din body, og så margin-left
og margin-right til auto og derefter pille lidt ved dine borders. Jeg
pillede lidt og fik:

body {
   margin-top: 194px;
   margin-right: auto;
   margin-bottom: 10px;
   margin-left: auto;
width:696px;
   background-color: #FFFFFF;
   background-image: url("/layout/header01.jpg");
   background-repeat: no-repeat;
   background-attachment: scroll;
   background-position: center 50px;
   border-top-width: 1px;
   border-top-style: solid;
   border-top-color: black;
   border-bottom-width: 1pxk;
   border-bottom-style: solid;
   border-bottom-color: black;
   border-right-width: 1px;
   border-right-style: solid;
   border-right-color: black;
   border-left-width: 1px;
   border-left-style: solid;
   border-left-color: black;

}

Men hvad med istedet at lave en div til content og så bare style den
og ligge billedet øverst som et banner istedet for en baggrund. Jeg
tror at det vil løse en del af dine problemer, bl.a. med at du skal
ændre din top-margin hver gang du ændrer på billedet.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Grith

Dato : 20-12-06 22:40

Tak alle sammen. Jeg har endnu ikke fundet en løsning, men nærmer
mig med jeres hjælp