Betalt hastighed kontra målt hastighed
Fra : Mikkel

Dato : 16-01-07 21:43

Hej,

Jeg har en 4096/512 ADSL forbindelse fra TDC, men måler 3600/437 somme tider
noget mindre. Hvordan kan det være
at TDC ikke skal leverer det mn betaler for...?

Hvis de f.eks satte de 512 op til 768 som er på erhvervslinierne så ville
jeg sikkert have de 512 som jeg betaler for, så det kan jo lade sig gøre.
Hvad er så årsagen til at de slipper afsted med at leverer den lavere
hastighed?

Hilsen
Mikkel

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-01-07 21:58

Mikkel wrote:

> Jeg har en 4096/512 ADSL forbindelse fra TDC, men måler 3600/437
> somme tider noget mindre. Hvordan kan det være
> at TDC ikke skal leverer det mn betaler for...?

ATM overhead på ca. 13% kan forklare dine tal.

--
Jesper Lund

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-01-07 22:28

Jesper Lund skrev:

> ATM overhead på ca. 13% kan forklare dine tal.

Det bør ikke komme brugeren ved, hvad overhead der er på udbyderens net.
Så kan du så gentage og sige at der ved tcp/ip er et overhead af nogen lunde
...ca..samme kaliber :)

Det kunne iøvrigt være interessant at høre hvordan Mikkel kom frem til det
måleresultat, så er jeg sikker på man nemt kan finde 1000 afvigelses
momenter i det.

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : KsNa

Dato : 16-01-07 22:46

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev i en meddelelse

> Det bør ikke komme brugeren ved, hvad overhead der er på udbyderens net.
> Så kan du så gentage og sige at der ved tcp/ip er et overhead af nogen
> lunde ..ca..samme kaliber :)

Hvis man sammenligner med en postpakke, der kommer det i høj grad brugeren
ved, hvordan det man vil sende er indpakket.

Hvis du sender en pakke chokolade, der ialt højst må veje 1kg, har
indpakningen betydning for hvor meget chokolade der kan sendes. Et enkelt
stykke papir giver meget chokolade, mens en fin æske lagt ned i en mere
solid kasse for til sidst, at blive omviklet med bølgepap giver mindre
chokolade.

I begge tilfælde overføres der en pakke på 1kg. men indpakningen afgør hvor
meget indhold der kommer frem, sådan er det også med data, ISPen levere den
rå hastighed og alt efter hvilken type indpakning(protokol), kan der
overføres forskellig mængde dataindhold.

Hvis der nu var en protokold der "åd" f.eks. 80% af hastigheden og en anden
der kun tager 1%, hvad hastighed skulle ISPen så levere - det vil jo være en
umulighed at finde ud af, derfor er det kun den rå hastighed der kan bruges.

Mvh
Kim

Fra : Sune Storgaard

Dato : 17-01-07 18:09

KsNa skrev:

> Hvis man sammenligner med en postpakke, der kommer det i høj grad
> brugeren ved, hvordan det man vil sende er indpakket.
<klip chokolade snak>

Mener du også man skal veje post danmarks biler og postkasser med i portoen
?

Selvfølgelig ikke, samme gælder med solgt båndbredde. Hvordan traffiken er
kommet til slutbrugeren kan man ikke bonge for videre ud , omend nogle
gladeligt forsøger.. Den overhead der er i tcp/udp mfl (fra lag 3 og op)
fra brugerens wanside står naturligvis for brugerens egen regning.

Om udbyderen har et atm eller brevdue net bagved kan være ligegyldigt.

Fra : KsNa

Dato : 17-01-07 18:34

> <klip chokolade snak>
>
> Mener du også man skal veje post danmarks biler og postkasser med i
> portoen ?

Nej, bilerne svare vel til backbonenettet, der mærker kunden jo ikke noget
til hastigheden elle båndbreden.

Mvh
Kim

Fra : Sune Storgaard

Dato : 17-01-07 19:16

KsNa skrev:

> Nej, bilerne svare vel til backbonenettet, der mærker kunden jo ikke
> noget til hastigheden elle båndbreden.

Præcis, derfor mener jeg heller ikke at ATM overhead under normale
omstændigheder bør medregnes.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-01-07 19:50

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> wrote in message
> Om udbyderen har et atm eller brevdue net bagved kan være ligegyldigt.

Tja, hvis det var den generelle opfattelse blandt kunder, og de valgte efter
dette, så ville udbyderne nok tilpasse sig..

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-01-07 21:12

> "Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> wrote in message
>
> Tja, hvis det var den generelle opfattelse blandt kunder, og de valgte
> efter dette, så ville udbyderne nok tilpasse sig..

ømh ømh... Det er så efterhånden kun TDC, tele2 og Cybercity der gør dette..
Det er nok derfor folkt er ved at være obs på det.. Fordi hos "nye"
selskaber som fullrate og CPH-metronet giver de vist ekstra hastighed for at
kompensere...

Og så ikke at forglemme de forskellige bolignet osv...

jeg for da 810KB/s på en 6/6Mbit fra Comx

Når der er selskaber der levere det som de skal eller lidt mere, så er
markedet allerede rykket sig, og TDC deriblandt skal nok til at indse dette.
Selvom de da ellers er med i markedet rimeligt godt.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-01-07 21:29

> Når der er selskaber der levere det som de skal eller lidt mere, så er
> markedet allerede rykket sig, og TDC deriblandt skal nok til at indse dette.
> Selvom de da ellers er med i markedet rimeligt godt.

Og det er jo nok der hunden ligger begravet. 80% af folk er bange for
forandringer, selv sådan noget som at skifte til en anden udbyder. Og
sålænge det er sådan, så ...

Thomas

Fra : Sune Storgaard

Dato : 17-01-07 22:42

Martin Højriis Kristensen skrev:
> Tja, hvis det var den generelle opfattelse blandt kunder, og de
> valgte efter dette, så ville udbyderne nok tilpasse sig..

Problemet er nok at majoriteten af kunder ikke har en fjerneste anelse om
hvad det drejer sig om, og de fleste af dem som bliver "snydt" mærker
sikkert ikke forskellen aligevel.. Så længe fordelingen er sådan, så bliver
der næppe indkaldt til krisemøde hos nogen isp'ere.
Det bliver udmålingen dog ikke mere fair af.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-01-07 22:45

Sune Storgaard skrev:

> Problemet er nok at majoriteten af kunder ikke har en fjerneste anelse om
> hvad det drejer sig om, og de fleste af dem som bliver "snydt" mærker
> sikkert ikke forskellen aligevel.

Der er præcedens for at gøre tingene på den måde i it-branchen.
Harddiske er allerede nævnt. CRT-monitorer er 1,5 til 2 tommer
mindre end det de sælges som. Det har der ikke været protesteret
over. Underligt nok passer målene på fladskærmene. Det forstår
jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-01-07 23:01

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message
> [...]
> mindre end det de sælges som. Det har der ikke været protesteret
> over. Underligt nok passer målene på fladskærmene. Det forstår

Fordi der var en fysisk årsag til forskellen på CRT-skærmene.
Da Phillips (eller hvem det nu var) begyndte at lave billedrør, så målte man
dem på ydermålet.
Hele billedrøret kunne i sagens natur ikke vise billede, så det effektive
areal blev mindre.

Fladskærme har ikke noget der "stikker udenfor". Man kunne have valgt en
CRT-ækvivalent tomme-enhed (og fx kalde den '"'), men det har man så
fravalgt. Det ville nok også blive noget kunstigt.

TDC fravælger nok også at indføre en ADSL-ækvivalent kbit/s når man går over
til VDSL eller andet der ikke har ATM underneden.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-01-07 23:31

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Da Phillips (eller hvem det nu var) begyndte at lave billedrør,
> så målte man dem på ydermålet.

Det er nu ikke rigtigt. Philips og flere andre havde allerede
lavet CRT-skærme i mindst en generation og opgivet målet på den
synlige skærm før de begyndte på det der monitorfis.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-01-07 23:35

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Fladskærme har ikke noget der "stikker udenfor". Man kunne have
> valgt en CRT-ækvivalent tomme-enhed (og fx kalde den '"'), men
> det har man så fravalgt. Det ville nok også blive noget kunstigt.

Som hastigheden på visse AMD processorer...

--
Jesper Lund

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-01-07 21:46

On Wed, 17 Jan 2007 18:08:42 +0100, "Sune Storgaard"
<nospam@strueradsl.invaliDK> wrote:

> Den overhead der er i tcp/udp mfl (fra lag 3 og op)
> fra brugerens wanside står naturligvis for brugerens egen regning.

Hvorfor er overhead'et i TCP (og videre op) "naturligvis" brugerens?
Hvorfor er overhead'et i ATM ikke naturligt brugerens? Er overhead'et
i IP?

Hvis brugeren skal træffe et kvalificeret valg mellem teknologi A og
teknologi B, så må mængden af 'goodput' være en parameter i vurdering
af kvaliteten... Og hvis han ikke kan forholde sig til det, så må han
nok bare nøjes med at tro på, hvis andre siger produktet er godt nok
til ham. Det er sådan set ikke meget anderledes end alt muligt andet
man kunne finde på at købe.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Sune Storgaard

Dato : 17-01-07 22:36

Asbjorn Hojmark skrev:

> Hvorfor er overhead'et i TCP (og videre op) "naturligvis" brugerens?

Fordi det er brugeren som selv råder over den del, sender man fra A til B
via eks tcp, har man selv bedt om at bruge en del af den købte båndbredde på
andre ting end payload'et.. Det står brugeren frit for at kommunikere via
andre protokoller , det skal udbyderen naturligvis ikke blande sig i, de
skal bare levere den betalte båndbredde til det.

> Hvorfor er overhead'et i ATM ikke naturligt brugerens?

Nej det er noget udbyderen må rode med på deres eget net, kommer ikke
brugeren ved. Hvis de skal bruge 53 Bytes på at fragte 48 Bytes til/fra
"slutbrugerstikket[tm]" hos kunden, så må de 5 stå for deres egen regning.
Om det er atm, hvor stort overheaded er osv, bør være lige gyldigt...bør!
Det kan ikke komme hr/fru danmark ved hvad galskab der sidder bagved
"internet" stikket, det der kommer dem ved er hvad de kan få ud og ind af
den, minus det overhead de selv generer.

> Er overhead'et i IP?

Ja , det er igen brugeren selv der afsender pakken, ikke noget udbyderen
skal blande sig i, alt hvad der er i pakken tæller på "regningen". At det så
er svært at komme uden om IP overhead , ja det er så vilkårne på et netværk
baseret på IP..

> Hvis brugeren skal træffe et kvalificeret valg mellem teknologi A og
> teknologi B, så må mængden af 'goodput' være en parameter i vurdering
> af kvaliteten...

Det er så min mening at det slet ikke burde være en parameter til vurdering,
men en konstant, ihvertfald set med hensyn på overhead. Der er naturligvis
andre parametre som er lidt mere diffuse.

> [...]
> nok bare nøjes med at tro på, hvis andre siger produktet er godt nok
> til ham. Det er sådan set ikke meget anderledes end alt muligt andet

Siger du du også bare "sådan er det bare" når der mangler 13% af din cola
fordi lastbil chaufføren har nappet en tår ?

Det er en dårlig praksis nogle udbydere har.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-01-07 22:36

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> writes:

>Nej det er noget udbyderen må rode med på deres eget net, kommer ikke
>brugeren ved. Hvis de skal bruge 53 Bytes på at fragte 48 Bytes til/fra
>"slutbrugerstikket[tm]" hos kunden, så må de 5 stå for deres egen regning.

Sådan er der jo så meget. Et 1,5V-batteri yder jo heller ikke
1,500000000000000000000000000000000000000000000000000000 volt
hele tiden, så batteri-producenterne snyder dig også for vildt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : ShutEye

Dato : 17-01-07 22:52

> Sådan er der jo så meget. Et 1,5V-batteri yder jo heller ikke
> 1,500000000000000000000000000000000000000000000000000000 volt
> hele tiden, så batteri-producenterne snyder dig også for vildt.

Mjaaa jooo .... det starter jo med at yde ~1,7vdc (alkaline)
Kender ikke så mange udbydere der gør det den vej rundt.
Dårligt eksempel? :)

Fra : Sune Storgaard

Dato : 17-01-07 23:26

Klaus Ellegaard skrev:

> Sådan er der jo så meget. Et 1,5V-batteri yder jo heller ikke
> 1,500000000000000000000000000000000000000000000000000000 volt
> hele tiden, så batteri-producenterne snyder dig også for vildt.

Har du et bedre eksempel ? Ovenstående var mildest talt ikke genialt.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-01-07 23:25

>Har du et bedre eksempel ? Ovenstående var mildest talt ikke genialt.

Asbjørn er lige kommet med en lang række. Men hvorfor er du tilfreds
med 1,5V-batteriet, når det rent faktisk kun leverer 1,4V?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-01-07 22:46

> [...]
> "internet" stikket, det der kommer dem ved er hvad de kan få ud og ind af
> den, minus det overhead de selv generer.

Den dag udbyderne sælger 512 kbit IP og ikke 512 kbit ADSL, så kan vi snakke
om det igen.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 17-01-07 23:36

Martin Højriis Kristensen skrev:

> "Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> wrote in message
>
> Den dag udbyderne sælger 512 kbit IP og ikke 512 kbit ADSL, så kan vi
> snakke om det igen.

Lad nu være med at lade som om der er taget nogen som helst forbehold, eller
der på nogen måde er lagt op til at "spild" på udbyderens net skal
fratrækkes det produkt kunden køber. Det må udbyderen istedet indregne i
prisen, det andet er uigennemskueligt.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 17-01-07 23:33

On 2007-01-17, Sune Storgaard <nospam@strueradsl.invaliDK> wrote:

> [...]
> der på nogen måde er lagt op til at "spild" på udbyderens net skal
> fratrækkes det produkt kunden køber. Det må udbyderen istedet indregne i

Alt efter udbyder når ATM-delen ikke længere end til centralen, og
spilder dermed ikke noget i eget net.

--
Andreas

Fra : Sune Storgaard

Dato : 18-01-07 00:03

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Alt efter udbyder når ATM-delen ikke længere end til centralen, og
> spilder dermed ikke noget i eget net.

Det er fint, så betaler kunden ikke for det via produktet , men via prisen.
Så er det jo bare ikke noget argument at bortforklare manglende 13% med dem
som Jesper Lund gjorde (uden at skal rette mit jihad mod ham), og skyldes
det overhead på tcp & ip, er det fint med mig, men ikke på atm.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 18-01-07 01:14

On 2007-01-17, Sune Storgaard <nospam@strueradsl.invaliDK> wrote:

> Det er fint, så betaler kunden ikke for det via produktet , men via prisen.
> Så er det jo bare ikke noget argument at bortforklare manglende 13% med dem

Overhead varierer med pakkestørrelsen, og er altså ikke fast 13%, dermed
*kan* udbyderen faktisk ikke levere en præcis "IP-båndbredde".

Du har stadig ikke forholdt dig til at det folk køber er en ADSL, og ATM
er en del af ADSL-standarden.

--
Andreas

Fra : Sune Storgaard

Dato : 18-01-07 17:47

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Overhead varierer med pakkestørrelsen, og er altså ikke fast 13%,
> dermed *kan* udbyderen faktisk ikke levere en præcis "IP-båndbredde".

Der er ingen derforhindrer dem i at kompensere for det, så det faktisk
leverer hvad folk forventer.

> Du har stadig ikke forholdt dig til at det folk køber er en ADSL, og
> ATM er en del af ADSL-standarden.

Hvad der ligger bagved kan man som slutbruger være ligeglad med, det er hvad
man faktisk får og hvad man betaler for der er relevant.

Problematikken er der jo også ved andre typer forbindelser end adsl, hvor
der er en anden overhead der æder lidt. Så bliver det jo pludselig en gang
rod at skulle sammenligne en 1mbit adsl forbindelse med 1mbit kabelmodem,
bolignet osv. .. med mindre man istedet opgav den hastighed brugeren faktisk
har til sigselv (eksklusiv sit eget overhead).

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-01-07 18:09

> Der er ingen derforhindrer dem i at kompensere for det, så det faktisk
> leverer hvad folk forventer.

Hvis folk ikke fik hvad de forventede så ville de flytte

> Hvad der ligger bagved kan man som slutbruger være ligeglad med

Nej, for det nedenunder bestemmer hvad du kan bruge din linje til.. Internet
er ikke bare Internet

> [...]
> der er en anden overhead der æder lidt. Så bliver det jo pludselig en
> gang rod at skulle sammenligne en 1mbit adsl forbindelse med 1mbit

Ja, du kan ikke sammenligne den slags uden at kende en del til det.
Men forskellene er overskuelige for alle alm. brugere.

>.. med mindre man istedet opgav den hastighed brugeren faktisk har til
>sigselv (eksklusiv sit eget overhead).

OK, lad os sige vi har en 2048 kbit/s ADSL. Hvor meget har jeg til mig selv?

Fra : Sune Storgaard

Dato : 18-01-07 18:40

Martin Højriis Kristensen skrev:

> "Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> wrote in message
>
> Hvis folk ikke fik hvad de forventede så ville de flytte

Nej for 95 % (lige præcis!) aner ikke hvad de mangler, det gør det dog ikke
mere rigtigt.

> Nej, for det nedenunder bestemmer hvad du kan bruge din linje til..
> Internet er ikke bare Internet

Hvordan IP pakke kommer fra A til B kan man være ligeglad med, det der har
interesse er hvor hurtigt og hvor pålideligt den kommer frem. Alt andet må
høre udbyderen til, ikke dermed sagt at det er uvæsenligt samlet set.

> Ja, du kan ikke sammenligne den slags uden at kende en del til det.
> Men forskellene er overskuelige for alle alm. brugere.

Ja jeg siger heller ikke det er verdens største svindelnummer, siger bare
det bør[1] ikke være sådan.

> OK, lad os sige vi har en 2048 kbit/s ADSL. Hvor meget har jeg til
> mig selv?

Så bør du have "2048 kbit/s"
Hvor meget af det du så kladter væk på ip/icmp , tcp/udp osv svarende til
lag 3 og op i OSI modellen, står dig frit for.

[1] Mest fair, gennemskuelig, sammenligneligt, set fra en forbrugers
synspunkt.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-01-07 19:05

> Nej for 95 % (lige præcis!) aner ikke hvad de mangler

Hvis de ikke ved de mangler det, så mangler de det ikke.

> Hvordan IP pakke kommer fra A til B kan man være ligeglad med, det der har
> interesse er hvor hurtigt og hvor pålideligt den kommer frem

Ja, givet at alle parametre er kendt, så kan transportmetoden være
underordnet.
Der er imidlertid væsentligt flere og væsentligt mere tekniske parametre at
holde styr på end de fleste forventer, så det er faktisk smartere at kende
til de forskellige transportmetoder og så bare vide hvilken der bruges.

> Så bør du have "2048 kbit/s"

Ja, det er forstået, men på en TDC ADSL som de sælger som en 2048 kbit, hvor
meget mener du der man reelt har for sig selv?
Sagt på en anden måde, hvilketn adsl line speed skal man konfigurere for at
du vil tillade at den sælges som 2048 kbit/s?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-01-07 22:19

> Sagt på en anden måde, hvilketn adsl line speed skal man konfigurere for
> at du vil tillade at den sælges som 2048 kbit/s?

2400Kbit fx

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-01-07 22:25

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message
> 2400Kbit fx

Hvordan kommer du frem til det?

Fra : ASKF

Dato : 21-02-07 01:50

Martin Højriis Kristensen ytrede sig i
<45afe5c8$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> med dette:

>"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message
>
>Hvordan kommer du frem til det?

Vil tro han har brugt overslagsregning, for det korrekte tal er
2261.33kbit/s

ATM celler er 53 bytes lange: 5 header og 48 payload.

Vi får altså 2048+(2048/48)*5 er den reelle hastighed der skal til for
at kompensere for ATM headers.

Her er en side der giver et fint lille indblik i overhead størelsen for
forskellige protokoller:
<http://sd.wareonearth.com/~phil/net/overhead/>
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-02-07 01:56

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse
> Vi får altså 2048+(2048/48)*5 er den reelle hastighed der skal til for
> at kompensere for ATM headers.

Det vil kun virke hvis alle de pakker brugeren sender har en længde der er
et multiplum af 48

Fra : Sune Storgaard

Dato : 19-01-07 00:01

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Ja, det er forstået, men på en TDC ADSL som de sælger som en 2048
> kbit, hvor meget mener du der man reelt har for sig selv?

Kender ikke til de nærmere tekniske omstændigheder på det produkt -eller
også har jeg lykkeligt glemt dem, så det bliver ikke noget konkret svar til
lige præcis det produkt.
Det kræver vist en længere specificering af udstyr, protokoller og
konfiguration for at give et bud på det... ..

Snakker vi atm celler på 53 Bytes overhead for hver 48 Bytes data, bliver
regnestykket noget i stil med at brugerens råderum (såfremt man bliver
bonget for hele atm overheaded) er
2048*(48/53)/8 ~ 231,8KB/s

> Sagt på en anden måde, hvilketn adsl line speed skal man konfigurere
> for at du vil tillade at den sælges som 2048 kbit/s?

Hvis jeg skal være glad og faktisk give brugeren 2048kb/s i ovenstående
case:
linespeed=2048/48/*53=2261kbps

Siger ikke det skal passe samme bit for bit med angivet hastighed og
leveret, men at tørre hele atm overheaded af på kunden er for meget.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-01-07 00:23

> Det kræver vist en længere specificering af udstyr, protokoller og
> konfiguration for at give et bud på det... ..

Jeg vil påstå at det ikke giver mening overhovedet at give et bud på det.

> Snakker vi atm celler på 53 Bytes overhead for hver 48 Bytes data, bliver
> regnestykket noget i stil med at brugerens råderum (såfremt man bliver
> bonget for hele atm overheaded) er
> 2048*(48/53)/8 ~ 231,8KB/s

Givet at kundens pakker alle er et multiplum af 48 ja. Det er de sjældent.

> Hvis jeg skal være glad og faktisk give brugeren 2048kb/s i ovenstående
> case:
> linespeed=2048/48/*53=2261kbps

Det vil heller ikke give 2048 kbit/s "IP", fordi der tabes yderligere på de
stumper pakker der ikke er 48 byte store.
Din "IP" hastighed vil svinge en del procent afhængig af trafiktypen, og det
er jo heller ikke særlig forståeligt for den almindelige forbruger.

Fra : Morten Guldager

Dato : 19-01-07 17:17

2007-01-18 Sune Storgaard wrote

> Siger ikke det skal passe samme bit for bit med angivet hastighed og
> leveret, men at tørre hele atm overheaded af på kunden er for meget.

Tja, jeg synes du det er fint nok. Ihvertfald hvis man husker at
sige/skrive at det er en ADSL linje. I ADSL ligger det at den er båret på
ATM. Altså er intet sjult for kunden. (at kunden ikke aner hvad ADSL er,
er så en anden sag.)
Hvis ISP'en så også leverer modem/router med er en anden sag.
Så termineres jo gerne i ethernet som er noget andet.

Men det solgte produkt er en ADSL.

/Morten - som arbejder hos Tele2 men her skriver for egen regning.

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-01-07 17:50

Morten Guldager wrote:

> Hvis ISP'en så også leverer modem/router med er en anden sag.
> Så termineres jo gerne i ethernet som er noget andet.

Er der nogen som i dag leverer ADSL som *ikke* er termineret i ethernet
hos kunden?

--
Jesper Lund

Fra : Morten Guldager

Dato : 19-01-07 19:28

2007-01-19 Jesper Lund wrote

> Er der nogen som i dag leverer ADSL som *ikke* er termineret i ethernet
> hos kunden?

Ved ikk. Men det er vel også et fedt?
Spørgsmålet er om det er fair at sælge en produkt som hedder ADSL, når kunden
nu aldrig ser at der er tale om ADSL.
Og hvad skal vi så kalde produktet? Ethernet? Internetforbindelse? Definer
internettet. Skal der være 1Mbit/s forbindelse til _samtlige_ servere
på nettet, eller er det nok at der bare er 1Mbit/s hul igennem til et par
enkelte?

Der er flere spørgsmål end der er svar.

/Morten - stadig t2'er, som stadig skriver for egen regning her.

Fra : ASKF

Dato : 21-02-07 02:02

Morten Guldager ytrede sig i
<slrner23du.t3t.Morten.Guldager@linuxine.mogul.dk> med dette:

> [...]
>internettet. Skal der være 1Mbit/s forbindelse til _samtlige_ servere
>på nettet, eller er det nok at der bare er 1Mbit/s hul igennem til et par

Helt sikkert, og vi kan sikkert også finde adskillige passende
bilanalogier der dækker ;-D

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-01-07 23:46

Sune Storgaard skrev:

> [...]
> der på nogen måde er lagt op til at "spild" på udbyderens net skal
> fratrækkes det produkt kunden køber. Det må udbyderen istedet indregne i

Tøjstørrelser er uigennemskuelige. Det er nethastigheder ikke
uanset om det mål der opgives er for stort - bare det er
gennemført konsekvent.

--
Bertel

Fra : Sune Storgaard

Dato : 18-01-07 00:08

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er nethastigheder ikke
> uanset om det mål der opgives er for stort - bare det er
> gennemført konsekvent.

Det er det jo så lige præcis ikke. Køber man en x/y adsl forbindelse og en
x/y forbindelse over f.eks docsis, så må man forvente det samme når
hastigheden står angivet til x/y, så er det jo helt hen i hegnet at skulle
til at grave kablerne op ad jorden og bryde ind på centraler for at have en
jordisk chance for at se hvad "svind" der er ved et givent produkt.
Derfor mener jeg det er mere fair at angive hastigheden for hvad forbrugeren
faktisk kan bruge det til , minus eget overhead.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-01-07 00:21

> Det er det jo så lige præcis ikke. Køber man en x/y adsl forbindelse og en
> x/y forbindelse over f.eks docsis, så må man forvente det samme når
> hastigheden står angivet til x/y

Nej, for teknologien er altså forskellig.
En 128 kbit/s over ADSL og en 128 kbit/s over BGAN er to vidt forskellige
størrelser.

Hvis man har teknisk indsigt til at bekymre sig om at man bliver snydt for
ATM-overhead, så har man også indsigt nok til at forstå at der er forskel på
teknologier.

> så er det jo helt hen i hegnet at skulle til at grave kablerne op ad
> jorden og bryde ind på centraler for at have en jordisk chance for at se
> hvad "svind" der er ved et givent produkt.

Det er jo heller ikke nødvendigt...

> Derfor mener jeg det er mere fair at angive hastigheden for hvad
> forbrugeren faktisk kan bruge det til , minus eget overhead.

Din mening har vist hele tiden været klar..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-01-07 08:46

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Hvis man har teknisk indsigt til at bekymre sig om at man
> bliver snydt for ATM-overhead, så har man også indsigt nok til
> at forstå at der er forskel på teknologier.

Kender du en der hedder Sune?

--
Bertel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-01-07 23:24

On Wed, 17 Jan 2007 22:36:21 +0100, "Sune Storgaard"
> [...]

> men en konstant, ihvertfald set med hensyn på overhead. Der er naturligvis
> andre parametre som er lidt mere diffuse.

De "andre parametre" (som fx udbyderens forbindelser) er måske nok for
dig mere diffuse, men de kan være meget mere vigtige (altså have meget
større indflydelse på din oplevede performance) end overhead'et på
last-mile.

> Siger du du også bare "sådan er det bare" når der mangler 13% af din cola
> fordi lastbil chaufføren har nappet en tår ?

Jeg siger "sådan er det bare", når en "250GB harddisk" ikke kan
indeholde 250GB, når batterilevetiden på mobiltelefonen ikke er de
lovede 4 timer, fordi blåtand er slået til, når to skærme med samme
opløsning ikke er lige gode, når to par sko med samme størrelse ikke
er lige store, når bilen ikke kan køre de 12 km/l eller de 220 km/t,
den er opgivet til, og når konen er 2 kg tungere, end hun siger. Jeg
prøver nemlig at vurdering tingene på andet end specifikationer. Du
skulle tage at gøre det samme.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Sune Storgaard

Dato : 17-01-07 23:58

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
> dig mere diffuse, men de kan være meget mere vigtige (altså have meget
> større indflydelse på din oplevede performance) end overhead'et på

Helt enig, jeg synes derfor det ville være mere smart at lade de famøse
sidste 1,6km stå til offentlig skue, istedet for at lade kunden betale
udbyderens brug af båndbredde i det skjulte via produktet og ikke på
prisen.

> [...]
> den er opgivet til, og når konen er 2 kg tungere, end hun siger. Jeg
> prøver nemlig at vurdering tingene på andet end specifikationer. Du

Gør jeg skam også, det er da en naturlig ting at et batteri er afhænging af
andre faktorer og ikke holder 4 timer uanset hvad. Hvad din kone vejer
synes jeg vi skal holde uden for denne debat :)

Jeg ville være glad hvis udbyderne levede op til hvad de gerne ville have
til at fremstå som specifikationer, så må det være op til mig hvor meget jeg
vil vægte dem. Personligt er jeg fløjtende ligeglad, jeg mangler ikke noget
og forventer ingen pizza. Jeg sagde bare det var en dårlig måde at regne
tingene ud på, set fra et forbruger mæssigt synspunkt.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-01-07 00:23

> Jeg ville være glad hvis udbyderne levede op til hvad de gerne ville have
> til at fremstå som specifikationer

Der er vist ingen der påstår at ADSL-hastigheder skal ses som andet end line
speed

> Jeg sagde bare det var en dårlig måde at regne tingene ud på, set fra et
> forbruger mæssigt synspunkt.

Den gennemsnitlige forbruger er ret ligeglad

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 17-01-07 23:27

On 2007-01-17, Sune Storgaard <nospam@strueradsl.invaliDK> wrote:

> [...]
> er svært at komme uden om IP overhead , ja det er så vilkårne på et netværk

Og hvordan adskiller dette sig fra ADSL, en teknologi baseret på ATM?

--
Andreas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-01-07 23:30

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> wrote in message
> Det bør ikke komme brugeren ved, hvad overhead der er på udbyderens net.

ADSL-linjer sælges vist af alle som den line speed der er trainet til.
En 300 GB harddisk kan heller ikke indeholde 300x1024x1024x1024 bytes.

Installer et marketingsfilter...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-01-07 00:17

On Tue, 16 Jan 2007 22:27:55 +0100, "Sune Storgaard"
<nospam@strueradsl.invaliDK> wrote:

> Det bør ikke komme brugeren ved, hvad overhead der er på udbyderens net.

Det gør det nu engang. Det har altid været sådan og vil formentlig
altid være sådan. Det er som harddisk-størrelser. Lær at leve med det.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : JJ

Dato : 17-01-07 20:48

"Mikkel" <MikkelM@mail.dk> wrote in message
> [...]
> jeg sikkert have de 512 som jeg betaler for, så det kan jo lade sig gøre.
> Hvad er så årsagen til at de slipper afsted med at leverer den lavere

Nu er det engang den måde, man har valt at fastsætte hastighederne på, og
denne måde bruges af alle udbyder.

JJ