Logon-problem
Fra : Klaus Eriksen

Dato : 16-12-00 22:42

Jeg forsøger at lave et lille netværk mellem min egen og min søns computere
og er ikke i stand til at logge på netværket.

Efter at have installeret Klientprogram til MSnetværk og sat indstillinger
til hurtig logon, så er det stadig ikke muligt at logge på netværket.

Når jeg kører net view /workgroup:arbejdsgruppenavn, så får jeg følgende
fejl :
"3787 Du skal logge på netværket"

Når kontrollerer hjælp i win-98, så foreslår den at jeg skal Logge på
Windows NTdomæne, men jeg kører ikke i NT-miljø.

Hvordan administrerer jeg logon-procedure?

Udover Klientprogram til MSnetværk har jeg installeret Microsoft family
logon, Opkaldskort, PCI Fast Ethernet Adapter LAN Driver, IPX/SPX-protokol,
TCP/IP-protokol og fil- og udskriftsdeling til MS-netværk. Jeg kører i
Win-98-miljø. Computerne er forbundet med et 25 meter krydset UTP5-kabel og
RJ45-stik.

mvh. Klaus

Fra : Michael Grønbech Lar~

Dato : 17-12-00 00:07

Det eneste der er nødvendigt er TCP/IP (med faste IP-adresser), fil- og
udskriftsdeling, klientprogram til MS-netværk og samme arbejdsgruppe, så bør
det køre...
IP-adresserne kan fx være10.0.0.1 og 10.0.0.2 med subnetmaske 255.255.255.0

Mvh. Grønbech

--
Mail: groenbech@private.dk
ICQ# 14654731

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-12-00 13:11

"Michael Grønbech Larsen" <g@private.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
så bør
> det køre...
> IP-adresserne kan fx være10.0.0.1 og 10.0.0.2 med subnetmaske

Du mener vel subnet 255.0.0.0 med de IP adresser, du har foreslået?

mvh
Preben

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-12-00 13:48

On Sun, 17 Dec 2000 13:11:07 +0100, "Preben Andersen"
<pran@privat.dk> wrote:

> Du mener vel subnet 255.0.0.0 med de IP adresser, du har foreslået?

Næ. Der er ikke noget i vejen for at subnette 10 til /24.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : fWf

Dato : 18-12-00 01:58

> [...]
> TCP/IP-protokol og fil- og udskriftsdeling til MS-netværk. Jeg kører i
> Win-98-miljø. Computerne er forbundet med et 25 meter krydset UTP5-kabel

Hi,
Nu er det sådan at IPX/SPX er noget gammel noget og da du ikke skal logge på
en NT server vil jeg forslå du laver det hedder "private IP-adressering" (
LINKLOCAL-IP-adresserområde).
Det starter fra Ip adresse 169.254.x.x ( I dit tilfælde hvis der er 2
computer er IP adressen for den ene >> 169.254.0.0 og den anden >>
169.254.0.1 ). Brug den protokol der hedder TCP/IP, submask skal være
255.255.0.0. Du kan også slå op i hjælp i win9x under "IP" >> "oversigt over
tildeling af private IP adresser".

PS: Når man bruger UTP/STP skal man ha' en hub eller switch eller osv...

Fra : N/A

Dato : 17-12-00 10:26

Fra : fWf

Dato : 17-12-00 10:26

> over

> Jeg bruger hverken hub eller switch, forbindelsen er en direkte
forbindelse
> mellem de 2 maskiner.
>
> Jeg har ikke særlig mange netværkserfaringer, derfor skal mit netværk være
> simpelt! Og derfor har jeg valgt ikke at bruge hubs, switche, routere
eller
> servere.

Når der anvendes UTP/STP er en hub eller switch nødvendigt for at kunne
virke. Det er ikke muligt at sætte to computer sammen uden ovenstående
imellem. Så skulle du ha' brugt coaxial kabel med der tilhørende udstyr..

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 17-12-00 23:42

"fWf" <fwf@vip.cybercity.dk> wrote:

>Når der anvendes UTP/STP er en hub eller switch nødvendigt for at kunne
>virke.

Nej.

>Det er ikke muligt at sætte to computer sammen uden ovenstående
>imellem.

Jo. To maskiner med et krydset kabel virker fint.

Hvis man vil have _tre_ maskiner på, så har du ret i at man skal
have en hub eller switch.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-12-00 00:04

"fWf" <fwf@vip.cybercity.dk> skrev :

>Når der anvendes UTP/STP er en hub eller switch nødvendigt for at kunne
>virke. Det er ikke muligt at sætte to computer sammen uden ovenstående
>imellem. Så skulle du ha' brugt coaxial kabel med der tilhørende udstyr..

Vrøvlehovede - et krydset tp kabel virker fint mellem 2 maskiner !

Venligst
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
SE billederne da Tom hoppede i Sønderborg Havn på www.froerup.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-12-00 07:17

On Sun, 17 Dec 2000 21:23:15 +0100, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg bruger hverken hub eller switch, forbindelsen er en direkte forbindelse
> mellem de 2 maskiner.

Det vil også virke fint med et krydset kabel.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Per Olsen

Dato : 17-12-00 22:29

"fWf" <fwf@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> en NT server vil jeg forslå du laver det hedder "private IP-adressering" (

Man behøver altså ikke IPX/SPX for at logge på en NT server, TCP/IP kan gør
det.

> [...]
> 169.254.0.1 ). Brug den protokol der hedder TCP/IP, submask skal være
> 255.255.0.0. Du kan også slå op i hjælp i win9x under "IP" >> "oversigt

Nu er det jo ikke sikkert at det er så smart at bruge 169.254.0.0 som
adresse
på den ene computer da det er adressen på netværket brug hellere adresserne:
169.254.0.1 og 196.254.0.2.

> PS: Når man bruger UTP/STP skal man ha' en hub eller switch eller osv...

Nej, det behøver man ikke hvis man bruger et krydset kabel.

PE® =SEN

Fra : fWf

Dato : 17-12-00 10:57

"Per Olsen" <opustec2@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på
>
> Man behøver altså ikke IPX/SPX for at logge på en NT server, TCP/IP kan

---Det er korrekt, jeg har måske skrevet det lidt tvetydigt for jeg mener
det samme.

> [...]
> adresse
> på den ene computer da det er adressen på netværket brug hellere

---Sorry, ja det er korret, jeg mener selvfølgelig 169.254.0.1 og
169.254.0.2...

> Nej, det behøver man ikke hvis man bruger et krydset kabel.

---Ja det er meget muligt, men hvor mange bruger det. Desuden skal der kunne
udvides med flere ---computere efter de oplysninger Klaus Eriksen har
offentliggjort.

Fra : fWf

Dato : 17-12-00 11:04

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-12-00 07:16

On Mon, 18 Dec 2000 01:57:47 +0100, "fWf" <fwf@vip.cybercity.dk>
wrote:

> Nu er det sådan at IPX/SPX er noget gammel noget og da du ikke skal logge
> på en NT server vil jeg forslå du laver det hedder "private IP-adressering"
> (LINKLOCAL-IP-adresserområde).

Det er et dårligt råd. De rigtige adresser at bruge til private
netværk er specificeret i RFC1918. De er:

10.0.0.0 - 10.255.255.255 (10/8 prefix)
172.16.0.0 - 172.31.255.255 (172.16/12 prefix)
192.168.0.0 - 192.168.255.255 (192.168/16 prefix)

De såkaldte LINKLOCAL adresser bør basalt set ikke *konfigureres*
i noget udstyr. Windows bruger dem, når den autokonfigurerer en
adresse (fordi den ikke kunne finde en DHCP-server), men selv det
kan man argumentere for er en skidt idé.

169.254.0.0 er i øvrigt med masken 255.255.0.0 en netværksadresse
og kan ikke bruges til en host.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/