Vindmølle link
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-01-07 23:43

Jeg kan ikke huske navnet på en (eksperimentel?) mølletype, mener det var
noget med aero-'etellerandet', link efterlyses. Det var en trevinget rotor
der drejer ved Jorden. Der skulle bygges en stor ved England mener jeg.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : John Larsson

Dato : 11-01-07 00:23

"Preben Riis S¯rensen" <preben@esenet.dk> writes:
> [...]
>rotor
>der drejer ved Jorden. Der skulle bygges en stor ved England mener jeg.

Kan det være denne
http://thefraserdomain.typepad.com/energy/2006/04/turby_vertical_.html ?

John

Fra : Erling Nansen

Dato : 11-01-07 04:57

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det være denne
> http://thefraserdomain.typepad.com/energy/2006/04/turby_vertical_.html ?
>
> John

Jeg har ikke noget link, men der er også en, der hedder noget i retning af
"Darieus" (dariø) rotor.

Erling

Fra : John Larsson

Dato : 11-01-07 06:48

"Erling Nansen" <oz7iy@mail.tele.dk> writes:

> [...]
>var

>Jeg har ikke noget link, men der er også en, der hedder noget i retning

Jo, der er mange med vertikal aksel, hvilket de aller første møller
tidligt i middelalderen faktisk også havde. Med store MW-effekter, stiller
vertikale aksler krav til et bærende hovedlejer som er meget dyre at
opfylde!

John

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-01-07 19:21

> [...]
> tidligt i middelalderen faktisk også havde. Med store MW-effekter, stiller
> vertikale aksler krav til et bærende hovedlejer som er meget dyre at

Man har jo et helt tårn at betale med...(og billigere servicering).

Der er ingen af de to ovennævnte, der er den jeg så. Den er rel. nyudviklet.
Men takker for velviljen. Ret sikker på det med 'aero'.

Det er iøvrigt ret sjovt af følge mølleparker online, her er Middelgrundens
20 møller : http://www.middelgrund.com/main
Er der nogen der har andre link til at følge med online, evt med kamera?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen