Radio luxenborg
Fra : Per H

Dato : 09-01-07 20:39

Nogen der ligger inde med optagelser fra radio luxenborg og hvornår
der det den lukkede? det er alså "den" radio luxenborg jeg mener

Vh Per

På med Skype.

Fra : Max

Dato : 09-01-07 20:52

Hej Per

> Nogen der ligger inde med optagelser fra radio luxenborg og hvornår

Den hed Radio Luxemborg, sendte på 208 meter, derfor hed den også
"two - o - eight". Frekvensen var 1440 KHz, derfor kalde de den også
"the noughty forty" alså "de uartige fyrre" en pendant til "de brølende
fyrre" et udtryk søfolk kender. Dens storhedstid var vel slutningen af
tredserne, i begyndelsen af halvfjerdserne blev mellembølgesenderne
jo kvalt af FM stereo senderne.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 09-01-07 22:25

On Tue, 9 Jan 2007 20:51:59 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

> [...]
>fyrre" et udtryk søfolk kender. Dens storhedstid var vel slutningen af
>tredserne, i begyndelsen af halvfjerdserne blev mellembølgesenderne

Hej maximus. vidste egentlig godt jeg ville høre fra dig

Vh Per

På med Skype.

Fra : Max

Dato : 09-01-07 20:58

Hej Per

> der det den lukkede? det er alså "den" radio luxenborg jeg mener

Når man så får stavningen helt på plads, altså Radio Luxembourg,
ja så er det nemt at finde mere

http://www.pjede.de/

http://www.offringa.nl/radioluxembourg.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Luxembourg

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 09-01-07 22:24

On Tue, 9 Jan 2007 20:58:25 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Hej Per

>Når man så får stavningen helt på plads, altså Radio Luxembourg,
>ja så er det nemt at finde mere

Men meget godt samtale emne
Jeg er ik ordblind, ka bare ik altid stave.

>http://www.pjede.de/
>
>http://www.offringa.nl/radioluxembourg.htm
>
>http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Luxembourg

Det var sku tider,,, Og ingen skat
For helved

Vh Per

På med Skype.

Fra : Max

Dato : 09-01-07 22:37

Hej Per

> Det var sku tider,,, Og ingen skat

Heller ingen løn :)

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 09-01-07 23:01

On Tue, 9 Jan 2007 22:37:10 +0100, "Max"

ej i 1960 var vi jo kun kønne drenge.
nu er vi ingen af delene

Vh Per

På med Skype.

Fra : Per H

Dato : 09-01-07 23:26

On Tue, 9 Jan 2007 22:37:10 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Hej Per

>Heller ingen løn :)
http://www.offringa.nl/sound/beatles.mp3
Vh Per

På med Skype.

Fra : Max

Dato : 10-01-07 17:27

Hej Per

> http://www.offringa.nl/sound/beatles.mp3

Ja, det bringer minderne frem. I 1967 byggede jeg min første
radio og lyttede RL med den, det var med bakelit hovedtelefoner,
for pokker hvor ørene gjorde ondt når man var faldet i søvn
med dem på og havde sovet med de telefoner på hele natten.

Men nu husker man også den forbandede FADING og alle de
tiltag man har prøvet for at bekæmpe det fænomen :)

RL påstod jo at de sendte med 1.3 Mega Watt, onde tunger
hævder at de prøvede at øge effekten, men det medførte
at de gjorde det reflekterende lag i atmosfæren ledene
så man intet fik reflekteret, og signalet gik tabt ud i rummet.

--
Mvh Max

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 11-01-07 00:52

On Tue, 09 Jan 2007 23:26:04 +0100, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

>http://www.offringa.nl/sound/beatles.mp3

Fedt genhør, men hvorfor mangler nummer 1 på listen?

--
Slet transportmidlet før dk
__o

Fra : Max

Dato : 11-01-07 08:17

Hej Poul

> Fedt genhør, men hvorfor mangler nummer 1 på listen?

Det betyder jo ikke så meget, det er jo alle ettere :)

Mvh Max

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 11-01-07 09:19

Year - Right.

Fra : Per H

Dato : 11-01-07 18:26

On Thu, 11 Jan 2007 08:16:51 +0100, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Hej Poul

>Det betyder jo ikke så meget, det er jo alle ettere :)

Var det Ringo, der fig navneforandring?

Vh Per

På med Skype.

Fra : Max

Dato : 11-01-07 22:03

Hej Per

> Var det Ringo, der fig navneforandring?

Ja, han hed egentlig Richard Starkey og er forøvrigt
også kent som Ognir Rats.

--
Mvh Max

Fra : Allan Krautwald

Dato : 09-01-07 23:16

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Nogen der ligger inde med optagelser fra radio luxenborg og hvornår
> der det den lukkede? det er alså "den" radio luxenborg jeg mener

Jeps...jeg har en del optagelser liggende.
Den lukkede på mellembølge den 31. december 1991 og fortsatte som
satelitstation 1 år derefter indtil 31. december 1992.
Hvis du er interesseret i et par mp3 CDer med gamle optagelser, så lad høre
fra dig.

mvh Allan

Fra : Per H

Dato : 09-01-07 23:36

On Tue, 9 Jan 2007 23:16:08 +0100, "Allan Krautwald"
<krautwald@yahoo.dk> skrev:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
>Jeps...jeg har en del optagelser liggende.
>Den lukkede på mellembølge den 31. december 1991 og fortsatte som

Ups.. så sent, jeg troede det var meget tidligere.
Jeg kan huske at jeg lagde et lang kommetråd i nabons hæk, for at få
det bedste signal
lå men en højtaler med 100% aukustisk tilbagekobling under dynen.

>satelitstation 1 år derefter indtil 31. december 1992.

>Hvis du er interesseret i et par mp3 CDer med gamle optagelser, så lad høre
>fra dig.
ja det er jeg meget intr i.

Jeg er lidt af en skør samler fra dengang. Det er bare snart blevet
en dyr hobby.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 09-01-07 23:56

> [...]
> det bedste signal
> lå men en højtaler med 100% aukustisk tilbagekobling under dynen.

Send en mail til allan_krautwald@yahoo.dk

mvh Allan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-01-07 09:26

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er lidt af en skør samler fra dengang.

> Vh Per

__________

Så skal du huske optagelser af "Radio Caloline" og "Radio Nordsø
International" og "Radio London". Det var pirat-sendere i Nordsøen. de
sendte musik i stil med "Radio Luxemborg".
Du må også huske de danske "Radio Mercur" og "Danmarks Kommercielle
Radio" og "Radio Syd" og "Radio Nord".
De sendete alle folkelig underholdningsmusik for de brede befolkning
sidst i 50-erne og først i 60-erne.
Ham der Allan Krautwald er jo på DR P4 og han har lavet mange
time-udsendelser og helaftensprogrammer med optagelser fra alle
radiostationer, også "Radio Luxemborg". Jeg tror udsendelsen varede 3 timer.
Der er nok chance for at de vil blive genudsendt. Du kan jo prøve at
følge med i hvad emnet er i P4s Radiotema. Det var i den programserie
udsendelserne var.
Radiotema kommer lørdag kl. 21-22 og søndag kl. 14-15

Hilsen Åge

Fra : Per H

Dato : 10-01-07 10:47

On Wed, 10 Jan 2007 09:25:35 +0100, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjerndet@somstårherpost.tele.dk> skrev:

> [...]
> Der er nok chance for at de vil blive genudsendt. Du kan jo prøve at
>følge med i hvad emnet er i P4s Radiotema. Det var i den programserie

Holdda op, ja radio mekur, ligger der lidt af på dr/krønnikken.

Det spec. med radioo Luxenborg er de djingles, der kommer.
Det er jo fantastisk godt lavet. og her taler jeg tilbage til 70érne
Det kunne jeg godt tænke mig at have overværet, eller bare se deres
studier.

Ja jeg må holde øje med Allans udsendelser.

Mylle laver efterhånder også gode udsendelser.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 10-01-07 12:10

> [...]
> Det er jo fantastisk godt lavet. og her taler jeg tilbage til 70érne
> Det kunne jeg godt tænke mig at have overværet, eller bare se deres

Jeg så deres studioer første gang engang i 70'erne. Dengang kørte de med
tekniker, ligesom man gjorde på DR i gamle dage, dvs. at værten sad i et
studio og en tekniker sad i teknikrummet og startede grammofoner m.v.
Da jeg så var tilbage i 1986 var de forlængst gået over til selv at afvikle
og det gav jo et helt andet "flow" i udsendelserne.
Jeg har en række fotos fra dengang, som jeg burde se at få scannet og lagt
på nettet et eller andet sted.

Allan

Fra : Per H

Dato : 10-01-07 12:54

On Wed, 10 Jan 2007 12:10:02 +0100, "Allan Krautwald"
<krautwald@yahoo.dk> skrev:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Jeg så deres studioer første gang engang i 70'erne. Dengang kørte de med
Du skulle have taget mig med.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-01-07 22:02

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det spec. med radioo Luxenborg er de djingles, der kommer.
> Det er jo fantastisk godt lavet. og her taler jeg tilbage til 70érne.

_________

Det er den lyd man kalder "Hollandsk sound". I nyere tid har jeg kun hørt
den stil på to kommercielle radioer . Det var "Sky Radio". De brugte
udelukkende "luxemborg-stilen" i deres jingler.
De var helt utroligt gode, modsat deres musik, hehe. Yrdhk..
Den anden er "Radio Alfa". De bruger stilen den dag idag. Det lydder
eddergodt når de smider en jingle på. Så siger det "Raaadiooooooo
Alfaaaaaaaaaa". Tror ikke der er andre radioer i Danmark som bruger den
stil.

Hilsen Åge

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 11-01-07 00:05

On Wed, 10 Jan 2007 22:02:10 +0100, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjerndet@somstårherpost.tele.dk> wrote:

> [...]
>eddergodt når de smider en jingle på. Så siger det "Raaadiooooooo
>Alfaaaaaaaaaa". Tror ikke der er andre radioer i Danmark som bruger den

Flere af dem der står bag Radio Alfa er også ivrige kortbølge lyttere.
I en kort periode fik Radio Alfa også sendt nogle udsendelser på
kortbølge fra en russisk sender.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 11-01-07 00:16

"Poul Erik Lindaa" <lindaa@mail.tele.cykeldk> skrev i en meddelelse

> Flere af dem der står bag Radio Alfa er også ivrige kortbølge lyttere.
> I en kort periode fik Radio Alfa også sendt nogle udsendelser på
> kortbølge fra en russisk sender.

Der må jeg korrigere dig...det var altså Radio ABC

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 11-01-07 00:53

On Thu, 11 Jan 2007 00:16:05 +0100, "Allan Krautwald"
<krautwald@yahoo.dk> wrote:

>"Poul Erik Lindaa" <lindaa@mail.tele.cykeldk> skrev i en meddelelse

>Der må jeg korrigere dig...det var altså Radio ABC

Sevlfølgeligt - Dumme mig

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 10-01-07 14:27

<krautwald@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>satelitstation 1 år derefter indtil 31. december 1992.
>Hvis du er interesseret i et par mp3 CDer med gamle optagelser, så lad høre

Hej

Hvis de er fra den sidste aften, er jeg også meget interesseret.
Jeg skal gerne betale for ulejligheden + medier + porto + ?

Poul Erik

Fra : Allan Krautwald

Dato : 10-01-07 15:33

> Hej
>
> Hvis de er fra den sidste aften, er jeg også meget interesseret.
> Jeg skal gerne betale for ulejligheden + medier + porto + ?

Det er også den sidste aften...send mig en mail så finder vi ud af det
allan_krautwald@yahoo.dk

Fra : Per H

Dato : 17-01-07 23:10

On Wed, 10 Jan 2007 15:32:30 +0100, "Allan Krautwald"
<krautwald@yahoo.dk> skrev:

>høre

>Det er også den sidste aften...send mig en mail så finder vi ud af det
>allan_krautwald@yahoo.dk

Gode genhør.

Hvor er de optaget fra for kvaliteten er en del bedre end jeg kunne
modtage.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 17-01-07 23:15

> Gode genhør.
>
> Hvor er de optaget fra for kvaliteten er en del bedre end jeg kunne
> modtage.

Tjah nogle af dem er nok i studiokvalitet
Resten er sikkert optaget forskellige steder rundt omkring, helt præcist ved
jeg ikke.
Men du har ret i, at stationen fadede meget. Men nogle gange var det ikke
helt så slemt.

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 09-01-07 23:31

On Tue, 09 Jan 2007 20:38:47 +0100, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

>Nogen der ligger inde med optagelser fra radio luxenborg og hvornår
>der det den lukkede? det er alså "den" radio luxenborg jeg mener
>

>Vh Per

En sådan optagelse ville jeg også meget gerne have fat i. Jeg optog
den dengang på kasettebånd, men de er for nogle år siden blevet
stjålet sammen med en del andre HiFi ting.

Og jeg var igennem i den allersidste quiz de kørte (tabte desværre) om
alt det resterende mercandize de havde.

Jo, den ville jeg meget gerne have fat i.

Fra : Per H

Dato : 09-01-07 23:46

On Tue, 09 Jan 2007 23:30:32 +0100, Poul Erik Lindaa

man kunne evt. lægge dem på en server.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Brian Kals

Dato : 10-01-07 07:12

"Poul Erik Lindaa" <lindaa@mail.tele.cykeldk> wrote in message

> Og jeg var igennem i den allersidste quiz de kørte (tabte desværre) om
> alt det resterende mercandize de havde.

Skrev du ikke til dem, hvis man gjorde det fik man en lille pakke med
t-shirt,klistermærker og et andet jeg ikke lige husker. Desværre er
t-shirten snart uden tryk, den tåler ikke så mange vaske

Mvh
Brian

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 10-01-07 12:22

On Wed, 10 Jan 2007 07:11:57 +0100, "Brian Kals"
<esa1@houge.spamfree.dk> wrote:

> [...]
>t-shirt,klistermærker og et andet jeg ikke lige husker. Desværre er
>t-shirten snart uden tryk, den tåler ikke så mange vaske

Åh jo. Og kan genkende dit problem med T-shirten. Har også et
kaffekrus derfra, som jeg stadig bruger. Og et sted i kælderen ligger
der en mappe med flere fotografier derfra, både nogle de sendte ud og
nogen jeg selv har taget.

Og stremeren hænger øverst på min opslagstavle endnu.

Fra : N

Dato : 09-01-07 23:44

Og efter lukning i 1992 er kanalen genopstået igen. Se evt.
http://www.radioluxembourg.co.uk/cms/

Allan

Fra : Allan Krautwald

Dato : 09-01-07 23:50

"N" <nuller@goj.net> skrev i en meddelelse
> Og efter lukning i 1992 er kanalen genopstået igen. Se evt.
> http://www.radioluxembourg.co.uk/cms/
>
> Allan

Mjah...de sender nogle prøveudsendelser på nettet og på kortbølge i
DRM-format. Men det er ikke noget der endnu tilnærmelsesvist minder om Radio
Luxembourg.

mvh Allan

Fra : N

Dato : 10-01-07 00:47

> Mjah...de sender nogle prøveudsendelser på nettet og på kortbølge i
> DRM-format. Men det er ikke noget der endnu tilnærmelsesvist minder om
> Radio
> Luxembourg.

Det jeg har hørt hér til aften er tilsyneladende da ikke "prøveudsendelse",
men ja, der "mangler" noget bl.a two-ou-eight jinglen.
Og så de "gamle" DJ's.

Men musikken er da ok.

Allan

Fra : Allan Krautwald

Dato : 10-01-07 09:33

> [...]

"prøveudsendelse",
> men ja, der "mangler" noget bl.a two-ou-eight jinglen.

Ja musikken fejler ikke noget
Men ikke desto mindre er det testudsendelser og det har det nu været i 15
måneder.
De sender ikke direkte...det er voice tracket. Her på det seneste er de så
begyndt at udsende Network News, men det er ligesom ikke helt nok.
Problemet er at DRM formatet ikke har rykket nogen steder og der er vel
højst nogle få hundreder, der ejer sådan et apparat.
Så længe der ingen lyttere er, mangler den kommercielle basis og derfor
kommer vi ikke til at se den "ægte" vare.
Men der er altså 2 af de "gamle" med, nemlig Benny Brown og Dave Christian.

Allan