Rektangel eller kvadrat?
Fra : P Kaasing

Dato : 07-01-07 20:04

Hej

Min hustru og jeg har diskuteret forskellen på et rektangel og en kvadrat.

http://da.wikipedia.org definerer dem således:

Et rektangel er en plan firkant, hvori modstående sider er lige lange, og
alle fire vinkler er rette (90°).

Et kvadrat er en plan firkant, hvori alle sider er lige lange, og alle fire
vinkler er rette (90°).

Vil det sige at en kvadrat også er et rektangel?

Vh

Poul

Fra : /Peter

Dato : 07-01-07 20:16

"P Kaasing" <kaasingFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fire vinkler er rette (90°).
>
> Vil det sige at en kvadrat også er et rektangel?

Udfra det synspunkt at en rektangels modstående sider er lige lange
og hvis begge par sider er lige lange, så må det være ja,
men det er vist ordkløveri.

Fra : Henry Vest

Dato : 07-01-07 20:35

P Kaasing wrote:

> Et rektangel er en plan firkant, hvori modstående sider er lige lange, og
> alle fire vinkler er rette (90°).

Det med at de modstående sider er lige lange, er vel egentlig overflødigt i
definitionen.

> Et kvadrat er en plan firkant, hvori alle sider er lige lange, og alle
> fire vinkler er rette (90°).
>
> Vil det sige at en kvadrat også er et rektangel?

Ja.

--
Henry Vest

Fra : N. Foldager

Dato : 07-01-07 21:02

P Kaasing:

>Et rektangel er en plan firkant, hvori modstående sider er lige lange, og
>alle fire vinkler er rette (90°).

Det med sidelængderne er overflødigt. Hvis alle vinkler er 90 grader,
er det et rektangel. (Og det er de, hvis blot 3 af dem er rette.)

Det ligger også i ordet: ret-anglet : ret vinklet.

Det rektangel, hvis sider alle er lige lange, kaldes et kvadrat.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-07 22:42

P Kaasing skrev:

> Vil det sige at en kvadrat også er et rektangel?

Et kvadrat er en firkant, et trapez, et parallellogram, en
rhombe, et rektangel og et kvadrat.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 07-01-07 23:28

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Et kvadrat er en firkant, et trapez, et parallellogram, en
> rhombe, et rektangel og et kvadrat.

Er du sikker på trapez'en

http://da.wikipedia.org/wiki/Trapez_%28matematik%29

I geometri, er et trapez en firkant, hvor kun ét par modstående sider er
parallelle.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-07 00:24

alexbo skrev:

> Er du sikker på trapez'en

Ja, sådan som jeg definerer den.

> I geometri, er et trapez en firkant, hvor kun ét par modstående sider er
> parallelle.

Tja, jeg har altid renet et kvadrat for et traåez, men jeg kan se
på andre matematiksider at de også siger "kun to". Men det
forekommer mig lidt sært fordi de andre firkanter ikke er
indsnævret på samme måde.

--
Bertel

Fra : Michael Jacobsen

Dato : 08-01-07 02:12

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message
> Tja, jeg har altid renet et kvadrat for et traåez,

Var du for doven til stavekontrollen?

Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-07 02:28

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Ja, sådan som jeg definerer den.

Sprog er om fælles definitioner - ikke logers røversprog
Afgørende er som det siges iAlice iEventyrland HVEM HAR MAGTEN

When I use a word, it means just what I choose it to mean neither more
nor less. Lewis Carroll (Charles Lutwidge Dodgson)

The question is, said Alice, `whether you can make words
mean so many different things. The question is, said Humpty Dumpty,
`which is to be master -- thats all. Lewis Carroll

> Tja, jeg har altid renet et kvadrat for et traåez, men jeg kan se
> på andre matematiksider at de også siger "kun to". Men det
> forekommer mig lidt sært fordi de andre firkanter ikke er
> indsnævret på samme måde.

Hvilke fagfolk har ofte brug for at sondre

at kvadrat er i gruppen rektangler

og paralelogram er i gruppen trapetzer o.lign

At tvinge skolebørn til at huske sådant er foragteligt udenadsfnidder

Fra : Per Rønne

Dato : 07-01-07 23:43

P Kaasing <kaasingFJERN@hotmail.com> wrote:

> Vil det sige at en kvadrat også er et rektangel?

Naturligvis. Lige som en cirkel også er en ellipse. Eller som et æble
også er en frugt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : P Kaasing

Dato : 12-01-07 10:36

> Naturligvis. Lige som en cirkel også er en ellipse. Eller som et æble
> også er en frugt.
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

En cirkel og en elipse er nu ikke helt det samme.
http://da.wikipedia.org/wiki/Cirkel men de er da begge runde.

/Poul

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-07 10:39

"P Kaasing" <kaasingFJERN@hotmail.com> writes:

> En cirkel og en elipse er nu ikke helt det samme.
> http://da.wikipedia.org/wiki/Cirkel men de er da begge runde.

En cirkel er en ellipse med de to brændpunkter oveni hinanden.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-07 11:05

> En cirkel er en ellipse med de to brændpunkter oveni hinanden.

Exactly .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : alexbo

Dato : 12-01-07 12:33

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev

> En cirkel er en ellipse med de to brændpunkter oveni hinanden.

Tja, i så fald er en streg en ellipse med brændpunkterne i hver sin ende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-07 14:52

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> ""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev

> Tja, i så fald er en streg en ellipse med brændpunkterne i hver sin ende.

Nok mere en ellipse med bredden nul.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Martin

Dato : 08-01-07 03:35

Per Rønne skrev:

> Naturligvis. Lige som en cirkel også er en ellipse.

Og det er et liniestykke og et punkt også, - foruden at være
rektangler.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-07 07:03

"Martin" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
Per Rønne skrev:

> Naturligvis. Lige som en cirkel også er en ellipse.

Og det er et liniestykke og et punkt også, - foruden at være
rektangler.

BW: Jeg tænkte nok at matematikundervisning idag kan være skadelig
hjernegymnastik, der forvirrer de unge.
Definitions-abstraktisme og skrivebordsteori og ikke nyttig
ingeniør-relevant algebra og geometri og kun det

Fra : Ole Pagh

Dato : 08-01-07 08:15

P Kaasing udtrykte præcist:
> [...]
> alle fire vinkler er rette (90°).
>

> Et kvadrat er en plan firkant, hvori alle sider er lige lange, og alle fire

Ja, der er kommet mange forklaringer, som siger det samme men meget
forskelligt.

Kunne man ikke koge det ned til at et kvadrat er et special tilfælde af
et rektangel, ligesom cirklen er et specialtilfælde af en ellipse?

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-07 09:28

Ole Pagh skrev:

> Kunne man ikke koge det ned til at et kvadrat er et special tilfælde af
> et rektangel

Et kvadrat er et specialtilfælde af alle de andre firkanter,
undtagen et trapez åbenbart.

Jeg ved ikke om det er at koge noget ned.

--
Bertel

Fra : John Larsson

Dato : 12-01-07 12:55

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

>""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev

>Tja, i så fald er en streg en ellipse med brændpunkterne i hver sin ende.

Jo, og "streger" er bare en 2-dim-kurve set i den tredje dimension!

John